2022-04-19, 09:36
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Undrar fortfarande om du inte fick ett HbA1c-provsvar?
Om inte bör du be om ett prov omgående och absolut inte vänta i tre månader.
De symptom du nämner är vanliga för diabetes men kan även ha andra orsaker.

Nej, något sådant provsvar har jag inte fått.
Citera
2022-09-29, 15:18
Avstängd
Horrorgrams avatar
Hejsan

Blev smått orolig. Var och tog ett lodprov idag då jag var tvungen göra det innan jag ska hämta ut medicin mot ångest osv.

Ett av värdena visade P—Glukos
Resultat
>25,0 mmol/L

Mitt andra värde -

B—HbA1c (IFCC)
Resultat: 134 mmol/mol *
Graf
Referensintervall: 27-42

Detta gjorde mig väldigt orolig. Är detta tecken på diabetes?

Jag åt en wrap innan och två glas cola zero har detta någon påverkan på varför de är så högt?
Senast redigerad av Horrorgram 2022-09-29 kl. 15:24.
Citera
2022-09-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Hejsan

Blev smått orolig. Var och tog ett lodprov idag då jag var tvungen göra det innan jag ska hämta ut medicin mot ångest osv.

Ett av värdena visade P—Glukos
Resultat
>25,0 mmol/L

Mitt andra värde -

B—HbA1c (IFCC)
Resultat: 134 mmol/mol *
Graf
Referensintervall: 27-42

Detta gjorde mig väldigt orolig. Är detta tecken på diabetes?

Jag åt en wrap innan och två glas cola zero har detta någon påverkan på varför de är så högt?
Det är minst sagt oroande värden.
Hur är ditt allmäntillstånd i övrigt?
Citera
2022-09-29, 18:42
Avstängd
Horrorgrams avatar
Citat:
Det är minst sagt oroande värden.
Hur är ditt allmäntillstånd i övrigt?

Jag prata med läkaren efter min post här. Jag har under en lång lång tid vräkt i mig godis bullar glassar varenda dag då jag mått psykiskt dåligt. Han sa att det kan bero på det för att nivåerna var så höga. Sen skräpmat på det.

I övrigt mår jag hur bra som helst. Känner mig aldrig sjuk eller något annat konstigt. Sover bra äter regelbundet osv. Tränar massa.
Citera
2022-09-29, 19:12
Medlem
Citat:
Jag prata med läkaren efter min post här. Jag har under en lång lång tid vräkt i mig godis bullar glassar varenda dag då jag mått psykiskt dåligt. Han sa att det kan bero på det för att nivåerna var så höga. Sen skräpmat på det.

I övrigt mår jag hur bra som helst. Känner mig aldrig sjuk eller något annat konstigt. Sover bra äter regelbundet osv. Tränar massa.
Det känns ändå som om något inte stämmer här.
Med de värden du uppgett bör du rimligen må dåligt på ett flertal olika sätt för att uttrycka det försiktigt.
Citera
2022-09-29, 19:30
Avstängd
Horrorgrams avatar
Citat:
Det känns ändå som om något inte stämmer här.
Med de värden du uppgett bör du rimligen må dåligt på ett flertal olika sätt för att uttrycka det försiktigt.

Ja det är märkligt. Jag mår hur bra som helst och gjort det länge. Jobbar på dagarna är pigg och mår liksom bra och tränar på kvällarna.
Citera
2022-09-30, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ja det är märkligt. Jag mår hur bra som helst och gjort det länge. Jobbar på dagarna är pigg och mår liksom bra och tränar på kvällarna.

En frisk människa kan inte ha 25 eller mer vad du än stoppar i dig. Även om du trycker i dig en hel tårta innan du tar blodprov så kommer du upp till 25.

Antingen ljuger du! Eller så var du hos en hobbyläkare. Du har isåfall 110% redan diabetes 130 i Hba1c 😅😅😅slå ut medelvärdet på det
Citera
2022-10-01, 12:36
Avstängd
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
En frisk människa kan inte ha 25 eller mer vad du än stoppar i dig. Även om du trycker i dig en hel tårta innan du tar blodprov så kommer du upp till 25.

Antingen ljuger du! Eller så var du hos en hobbyläkare. Du har isåfall 110% redan diabetes 130 i Hba1c 😅😅😅slå ut medelvärdet på det

Varför skulle jag ljuga? Det jag klistrade in var från min journal 1177 efter jag tog blodprov.

Detta var hos vårdcentralen. Jag har under en lång tid ätit en jävla massa socker godis kakor glass allt sött ja kommit över för att lindra min ångest. Läkaren sa att de troligen berodde på de höga intaget av socker och skräpmat.

Det konstiga dock som alla säger är jag borde må dåligt vilket jag inte gör. Sällan sjuk med.
Senast redigerad av Horrorgram 2022-10-01 kl. 13:13.
Citera
2022-10-10, 20:30
Bannlyst
Citat:
Varför skulle jag ljuga? Det jag klistrade in var från min journal 1177 efter jag tog blodprov.

Detta var hos vårdcentralen. Jag har under en lång tid ätit en jävla massa socker godis kakor glass allt sött ja kommit över för att lindra min ångest. Läkaren sa att de troligen berodde på de höga intaget av socker och skräpmat.

Det konstiga dock som alla säger är jag borde må dåligt vilket jag inte gör. Sällan sjuk med.

Hade du haft sånt Hba1C är du på gränsen till död
Citera
2022-10-11, 00:13
Avstängd
Horrorgrams avatar
Citat:
Hade du haft sånt Hba1C är du på gränsen till död

Jag borde väl fått symptom? Viktnedgång? Ont i magen, illamående osv? Har inte känt någonting.
Citera
2022-10-11, 00:31
Bannlyst
Citat:
Jag borde väl fått symptom? Viktnedgång? Ont i magen, illamående osv? Har inte känt någonting.

För dom måste ha mätt fel… blodsocker över 42 är väl gränsen! 55 tex är RIKTIGT dåliga värden. 65 är KATASTROFALT, mitt ex hade diabetes 1 och hon hade 48
Citera
2022-10-11, 00:33
Avstängd
Horrorgrams avatar
Citat:
För dom måste ha mätt fel… blodsocker över 42 är väl gränsen! 55 tex är RIKTIGT dåliga värden. 65 är KATASTROFALT, mitt ex hade diabetes 1 och hon hade 48

Om du ser vad jag skrev förut så var min referens intervall 27-42. Är det alltså farligt högt?

Vad hade ditt x för symptom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in