2013-04-09, 08:03
Medlem
donaukinds avatar
Hur stor är risken att få diabetes om ens morförälder och ens mor har det? Oroar mig ständigt över detta... Försöker leva så hälsosamt det går.

Skulle även vilja varna er diabetiker om att ringa sjukhuset om ni blir matförgiftade eller spyr mycket av någon annan anledning. Min mor som har diabetes blev matförgiftad förra året och när hon väl kommit in till sjukhuset så var det väldigt nära att hon strök med, detta pga att hon spytt upp all mat och var för sjuk för att äta.
Citera
2013-04-11, 00:25
Medlem
Gaspars avatar
Jag har nu varit väldigt trött och sovit i nästan 36 timmar.

Jag har varit törstig och druckit vatten för att sedan somna om, jag har inte kissat.

Jag är sur och bångstyrig som en femåring men jag gick med på en mätning och den visade 26mg/dl. Jag blev därefter tvingad i mig choklad och efter ca 30 min visade mätningen 262mg/dl.

När är det bäst att mäta för att få ett noggrant resultat?
Citera
2013-04-11, 01:30
Medlem
Gaspars avatar
Jag tror att jag måste till läkaren idag, men jag är så fruktansvärt trött. Min sambo sover då kl är 06:30 och jag kan inte göga en ny mätning. Jag vill bara sova.
Citera
2013-04-11, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Jag tror att jag måste till läkaren idag, men jag är så fruktansvärt trött. Min sambo sover då kl är 06:30 och jag kan inte göga en ny mätning. Jag vill bara sova.

Om jag skulle vara dig så skulle jag testa att undvika kolhydrater i en vecka för att sen utvärdera om jag mådde bättre av det.
Citera
2013-04-11, 15:31
Medlem
Citat:
Jag har nu varit väldigt trött och sovit i nästan 36 timmar.

Jag har varit törstig och druckit vatten för att sedan somna om, jag har inte kissat.

Jag är sur och bångstyrig som en femåring men jag gick med på en mätning och den visade 26mg/dl. Jag blev därefter tvingad i mig choklad och efter ca 30 min visade mätningen 262mg/dl.

När är det bäst att mäta för att få ett noggrant resultat?

Boka en (akut)tid hos din vårdcentral och låt dom göra en riktig utredning
Citera
2013-04-11, 23:11
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemaan
Jag ska ärligt säga att jag inte är någon expert på området. Och jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig provokativt. Jag hade precis skummat igenom en ny forskningsstudie som tyder på att det jag sa är rätt.

http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0057873

Det som slår mig är det faktum att diabetes innebär för mycket socker i blodet. Det kroppen gör för att bli av med socker i blodet är ju att tillverka insulin, men om man börjar få diabetes så fungerar inte kroppens insulin så bra, vilket leder till att kroppen börjar tillverka mycket mer insulin. Till slut orkar inte kroppen tillverka allt insulin som krävs och man får diabetes.

Nackdelen med hormonet insulin är att det verkar göra oss feta.

Så en intressant tanke är att det skulle kunna vara tvärtom: att anledningen till att du blir fet är för att du börjar få diabetes (eftersom du tillverkar så mycket insulin). Och inte som du antyder att feta människor riskerar få diabetes.

Vilket skulle kunna förklara varför så många diabetiker har problem med vikten.

Nu finns det ju stor kunskap om diabetes typ 1 och typ 2, så dina teorier känns minst sagt överflödiga. Läs på lite istället för att försöka snickra ihop egna teorier om hur sjukdomen uppstår.
Citera
2013-04-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Nu finns det ju stor kunskap om diabetes typ 1 och typ 2, så dina teorier känns minst sagt överflödiga. Läs på lite istället för att försöka snickra ihop egna teorier om hur sjukdomen uppstår.

Bemöt argumentet med rationella resonemang istället för att använda dig av ihålig härskartekniksretorik.
Dessutom uttrycker du dig minst sagt hånfullt. Men så brukar det ju vara, tomma tunnor mullrar mest.
Citera
2013-04-12, 14:52
Medlem
6its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemaan
Det som slår mig är det faktum att diabetes innebär för mycket socker i blodet. Det kroppen gör för att bli av med socker i blodet är ju att tillverka insulin, men om man börjar få diabetes så fungerar inte kroppens insulin så bra, vilket leder till att kroppen börjar tillverka mycket mer insulin. Till slut orkar inte kroppen tillverka allt insulin som krävs och man får diabetes.

njaa, diabetiker har ju mer socker i blodet pga att betacellerna inte fungerar. Insulinet fungerar säkert bra är bara det det är för lite insulin jämfört med sockret i blodet. Betaceller tillverkar insulin varje gång vi äter så tror knappast dom går sönder för att de blir överbelastade, isåfall skulle alla ha diabetes.
Citera
2013-04-18, 17:53
Medlem
Gaspars avatar
Uppdatering:

Har idag varit till läkaren (ej i Sverige då jag bor utomlands) och jag vet inte vad jag skall tro. Min mätning innan jag åkte låg på 286 mg/dl. Fastande. Jag fick lämna blod och urinprov. Läkaren var ung och kunde knappt någon engelska.

Jag läste provsvaren men jag inte tyda dem helt mer än att jag såg mina värden, och det som är normalt. Jag låg en bit över normalt på fyra av tio(?) värden på ena provet. På det andra provet var värdet fem över och fyra under normalt. Detta visades med pilar och siffror.

Jag fick inte behålla provsvaret (det har jag alltid förr) men det var kanske för att jag inte gick till privatsjukhus denna gång, då jag trodde att detta var en simpel undersökning.

Läkaren sade att jag hade urinvägsinfektion (inga känningar av detta) och skrev ut antibiotika och Lorazepam (!?). Vad ska jag göra? Nåja, jag kanske borde gå till en privat läkare istället men hur fastställer man diabetes? Mina värden har legat över 200 mg/dl i två månader nu.

Edit: Det var nu två timmar sedan jag åt och den senaste mätningen visade 42 mg/dl. Jag blir inte klok på detta.
Senast redigerad av Gaspar 2013-04-18 kl. 18:15.
Citera
2013-04-19, 09:41
Medlem
Gaspars avatar
Tillägg till ovanstående post:

Jag har idag köpt en ny mätare (Accu-Chek) är den tillförlitlig?
Citera
2013-04-19, 09:55
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Tillägg till ovanstående post:

Jag har idag köpt en ny mätare (Accu-Chek) är den tillförlitlig?

Ja, det bör den vara. En sån svart, stor sak? Jag har en sån iaf.

Se till att du tvättar av dina fingrar innan du sticker dig bara.
Citera
2013-04-19, 10:03
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Ja, det bör den vara. En sån svart, stor sak? Jag har en sån iaf.

Se till att du tvättar av dina fingrar innan du sticker dig bara.
Ja den är svart och har namnet Accu-Chek ® Active.

Jag tvättar alltid händerna med Insta Clens gel före mätning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in