2016-06-07, 21:44
Citat:
Ursprungligen postat av Griselda
Har haft diabetes typ 1 i ca 10år. Jag har slarvat så sjukt mycket och jag har nog haft en extrem tur att jag fortfarande lever. Jag har kunnat gå i dagar, kanske veckor utan att ta insulin. Har mätt ett hba1c på över 100. Jag kan i princip ingenting om sjukdomen då jag inte har brytt mig. Är idag 22 år och har börjat fundera på vad i helvete jag håller på med. Vad ska jag göra? Jag har inte haft kontakt med sjukhuset på ca 2-3år förutom att ringa om receptförnyelse, jag ska nog börja där. Jag är tacksam för tips på hur man sköter sig med denna sjukdom.. Mvh

Läs på om sjukdomen och förstå vad det innebär, läs på speciellt om komplikationer.
Bra sida på engelska dock: Diabetes komplikationer

Kontakta sjukhuset: Gör upp en plan.
Börja mäta blodsockret regelbundet och se över dieten i förhållande till blodsockret. Börja träna regelbundet. Med tiden så kommer du lära dig hur mycket insulin som krävs och vad för mat som krävs.
Citera
2016-06-10, 23:52
Medlem
bithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griselda
Har haft diabetes typ 1 i ca 10år. Jag har slarvat så sjukt mycket och jag har nog haft en extrem tur att jag fortfarande lever. Jag har kunnat gå i dagar, kanske veckor utan att ta insulin. Har mätt ett hba1c på över 100. Jag kan i princip ingenting om sjukdomen då jag inte har brytt mig. Är idag 22 år och har börjat fundera på vad i helvete jag håller på med. Vad ska jag göra? Jag har inte haft kontakt med sjukhuset på ca 2-3år förutom att ringa om receptförnyelse, jag ska nog börja där. Jag är tacksam för tips på hur man sköter sig med denna sjukdom.. Mvh

Kontakta din diabetesavdelning och be dom hjälpa dig ta kontroll över sjukdomen. Mina råd är testa blodsockret så ofta du kan och håll det stabilt med rätt kost å rätt antal enheter insulin. Är det för högt blodsocker så kompensera med någon/några enheter insulin.. hur mycket är helt individuellt. motionera mycket också.. Men som sagt kontakta diabetesläkare omgående och få en ordentlig genomgång. Fan du vill väl inte bli blind eller amputera benen?
Citera
2016-08-22, 21:17
Medlem
Bennermanns avatar
Misstänker att jag har diabetes. Testade dock "långsocker" för nån månad sedan vilket var normalt. Likaså p-glykos.
Funderar på att köpa ett instrument för att mäta blodsockret själv för att se. Eller kan jag utesluta diabetes i o m att
HbA1c och glykos vart normalt vid ett tillfälle?

Pissar 10-12 ggr per dag. Törstig, Enorm trötthet och går upp och käkar varje natt samt vag avmagring (Värsta symptomen).

Tacksam för svar!
Citera
2016-08-22, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Misstänker att jag har diabetes. Testade dock "långsocker" för nån månad sedan vilket var normalt. Likaså p-glykos.
Funderar på att köpa ett instrument för att mäta blodsockret själv för att se. Eller kan jag utesluta diabetes i o m att
HbA1c och glykos vart normalt vid ett tillfälle?

Pissar 10-12 ggr per dag. Törstig, Enorm trötthet och går upp och käkar varje natt samt vag avmagring (Värsta symptomen).

Tacksam för svar!

Hur länge har du gjort det/kännt så här? Hur mår du? Illamående?

När du tog tester förra gången. Var det för samma symtom? Eller annat?
Citera
2016-08-22, 21:35
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Hur länge har du gjort det/kännt så här? Hur mår du? Illamående?

När du tog tester förra gången. Var det för samma symtom? Eller annat?

Känt så här länge.. Flera år. Jag tog ett stort hälsotest för att leta orsaken till mina symptom... Illamående kan jag inte säga är centralt.

Främst energiproblem - otroligt trött och stort sömnbehov. Urinerar onormalt mycket och urinen luktar tidvis som ammoniak. Irritation och
törst och hunger på nätterna.
Citera
2016-08-22, 21:48
Bannlyst
Citat:
Känt så här länge.. Flera år. Jag tog ett stort hälsotest för att leta orsaken till mina symptom... Illamående kan jag inte säga är centralt.

Främst energiproblem - otroligt trött och stort sömnbehov. Urinerar onormalt mycket och urinen luktar tidvis som ammoniak. Irritation och
törst och hunger på nätterna.

Ja det låter ju som att allt det där pekar på diabetes.
Urinet kan lukta en del om man gått med högt blodsocker för länge. Även att man blir irriterad.
Men däremot mår man dåligt om man gått så lång tid. Och det märker man.

Men kan finnas fler saker som kan ge ungefär samma symtom.

Jag tycker iallafall att du ska göra ett test. Vårdcentralen eller någon vän som har diabetes och tillgång till en mätare. Tar ju bara några sekunder. Finns både diabetes 1 och 2.
Citera
2016-08-22, 23:06
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Ja det låter ju som att allt det där pekar på diabetes.
Urinet kan lukta en del om man gått med högt blodsocker för länge. Även att man blir irriterad.
Men däremot mår man dåligt om man gått så lång tid. Och det märker man.

Men kan finnas fler saker som kan ge ungefär samma symtom.

Jag tycker iallafall att du ska göra ett test. Vårdcentralen eller någon vän som har diabetes och tillgång till en mätare. Tar ju bara några sekunder. Finns både diabetes 1 och 2.

Men kan långtidssocker och glukos vara normal även fast man har diabetes?
Vet du?
Citera
2016-08-22, 23:13
Bannlyst
Citat:
Men kan långtidssocker och glukos vara normal även fast man har diabetes?
Vet du?

Blodsockret går upp när du äter. Och tar man inte insulin så kommer man till slut må dåligt.
Det tillståndet märker man.

Men med diabetes 2. Så tar man tabletter eller annat insulin.
Däremot så finns det dom som äter bra och tränar och springer så pass mycket att dom nästan inte behöver tillföra extra insulin. Beror på livsstilen lite med typ 2.
I viss grad även typ 1. Men långtidsverkande måste man ha.

Skulle ju kunna vara typ 2 du har. Men är inte lika säker på alla symtom där.

Gör ett test! Finns inget att förlora. Förutom några droppar blod.
Citera
2016-08-25, 17:48
Medlem
Bennermanns avatar
Har köpt grejer för att mäta mitt blodsocker.. Har mätt flera ggr under dagen i några dagar.. Det har alltid legat mellan 4-7 utom idag då det låg på 9.5. Kände mig även dålig. Är ett observandum eller?
Citera
2016-08-26, 03:42
Medlem
Mohaves avatar
Hej!

Jag har varit hos doktorer flera ganger pa sistone, lämnat boldprover och urinprover
och fatt diverse värden tagna. Jag har även fatt diagnogser som Diabetes 2 och alkoholism. Och blivit ordinerad att äta bättre, dricka mindre och ta Meformin som de skrivit ut till mig.

Dock har jag inte fatt min läkare att förklara mina värden. Vad som exakt är problemet? och vad gör jag at det? Nagon kunnig som kan kommentera dessa värden?

2016-06-22

B-trombocyter 195 10 9/L (145-348)

B-hemoglobin 139 g/L (134-170)

P-kobalaminer 515 pmol/L (150-500)

2016-06-20

HbA1c (1fCC) 67 mmol/mol (31-46)

2016-06-17

P-LDL kolestrol 3.3 mmol/L (2.0 - 5.3)

P-HDL kolestrol 1.3 mmol/L (0.80 - 2.1)
Citera
2016-08-26, 14:28
Medlem
Sameshs avatar
Är det 1 eller 2 timmar efter måltid som man ska ta blodsockervärdet?
Citera
2016-08-29, 21:45
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Är det 1 eller 2 timmar efter måltid som man ska ta blodsockervärdet?
Det spelar ingen roll vilket värde du har efter en måltid.

Problemet är att blodsockervärdet varierar stort. Jag kan ha så lågt att jag är på väg att svimma. Men ibland för högt.

Det som läkarna och dietisterna brukar rekommendera är en jämn måltidsrytm och dygnsrytm. Det är lättare sagt än gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in