2015-09-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reaktor
Hej jag har frågor angående diabetes och rätta mig om jag har fel tack! lananus
jag har använt latntus solostar i ca ett halv år för 3veckor sedan så forsatte jag med enbart victoza en veca med styrka 0.6 sen 1.2 och nu 1.8 min läsförstålse säger att vitoza är det enda godkända läkemedlet mot typ 2diabetes andra finns bara för att vårdcentralen ska kunna göra typ 2 diabetes till typ 1 om det passar dem för att tjäna pengar? metformin/janumet påverkar inte blodsockret överhuvudtaget och gör bara att man går med samma värden hela tiden utan att kroppen tar skadda? Frågan är klarar man sig med enbart victoza 1.8 i styrka eller behöver man mera medicin?jag tar mitt blodsocker värde mellan kl 8 och 10 på morgonen och jag ligger oftast på 15 eller lägre när jag dricker 1.5 liter vatten från en läsk flaska 2timmar innan jag tar medicinen .Min läkare säger att kolhydrater går bra med enbart victoza som pasta ris potatis men godis som innehåller direkt socker kommer att göra så att jag får en hjärtinfark förr eller senare med direkta sötsaker! victoza och diabetes läkemedel funkar väll så här man går oftare och skiter i toaletstollen och det kommer mera när man har högtblodsocker värde! när man har lågt blod socker värde då går man väll bara och skiter 1gång dagligen och det kommer inte så mycket bajs i toaletstolen.Jag har fått 2 vaciner av 3 mot hepatit a och b jag äter en om dagen vitamin och även supermagnesium och jag har egen insulin pruduktisonenligt vårcentralen på 1.6 jag tar vitaminerna samtidigt med medicinen har 84 i puls på dagarna klarar jag mig med victoza? med tanke på att mitt värde är 15 eller läggre men mitt långa blodsocker i 6veckor 110 och jag har bara hållt på med victoza i 3 veckor.Förr 3månader sen sa läkaren att ditt hba 1c är 100

Frågorna angående Victoza ska du ställa till din läkare, ev diabetessjuksköterska på din VC. Victoza ska påverka ditt blodtryck, sänka det systoliska värdet (den första siffran), sänka ditt blodsockervärde, samt bidra till att du går ner i vikt.

Jag tycker din morgonmätning av blodsockret (runt 15) ligger väl högt. Du testar väl före frukost? I första hand bör du komma under 10 i blodsocker, sedan ned mot ca 6-7. HbA1c på 100 bekräftar den höga blodsockerstatusen. Du bör ner mot 60 i HbA1c i första hand. Du nämner en relativt hög vattenkonsumtion - som jag inte kan finna någon härledning till. Varför detta drickande? Du har också funderingar kring mängden avföring, detta är direkt betingat av hur mycket du äter. Att du har en regelbundenhet är bra. När och hur många gånger du besöker toaletten per dag, har ingenting med ditt blodsocker att göra.

Dina kostvanor - som du inte nämner något om oroar mig. Har du kontakt med någon dietist? - antingen på din VC eller via remiss till något sjukhus. Du måste äta riktigt. En grundregel är långsamma kolhydrater. Sockerkakor, sockerpullor, sockerbullar, sockergodis och sockerbombat läskeblask är förstås totalförbjudet för dig. Eller med stenhårda restriktioner.

Sedan finns det ett piller som garanterat kommer att hjälpa dig, men du nämner inte någonting om det. Det är receptfritt, det har inga biverkningar, det är helt gratis och det funkar varje gång. Pillret heter MOTION. Inga konstigheter. En, helst två timmars promenad per dag är en lämplig dos, t ex - men överdosera gärna.

Alltså: dina frågor angående din medicinering, ska du omgående ta upp med din läkare. Samt se till att du får komma till en dietist. Pillret i stycket ovanför kan du börja testa redan nu, eller i morgon - ju snabbare desto bättre.
Citera
2015-12-12, 20:56
Medlem
GolfWangs avatar
hur rädd ska man va för diabetes fast man inte e ett fetto? såg att han jidhe hade fått det o han e ju vältränad osv. vill fan inte ha diabetes men inte heller va ett sånt cp som äter lchf osv
Citera
2015-12-13, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
hur rädd ska man va för diabetes fast man inte e ett fetto? såg att han jidhe hade fått det o han e ju vältränad osv. vill fan inte ha diabetes men inte heller va ett sånt cp som äter lchf osv

Är du inte ett fetto som lever ohälsosamt är risken mycket låg att du drabbas av diabetes typ 2!
Typ 2 diabetes är en livsstilsjukdom som kan undvikas med någorlunda nyttigt leverne.
Håller du vikten någorlunda och undviker rökning och mycket sprit så behöver du nog inte oroa dig.

Typ 1 är en annan sak som kan drabba alla oavsett hur nyttigt man lever (det är 2 olika sjukdomar) Jihde är troligtvis typ1 (antar jag) och således har hans livstil inget med sjukdomen att göra.

Typ 1 får man oftast i unga år och sällan efter man fyllt 25, är du äldre än så lär du med största sannolikhet klara dig. Men undantag finns naturligtvis.
Senast redigerad av EternalGlory 2015-12-13 kl. 01:51.
Citera
2015-12-13, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Är du inte ett fetto som lever ohälsosamt är risken mycket låg att du drabbas av diabetes typ 2!
Typ 2 diabetes är en livsstilsjukdom som kan undvikas med någorlunda nyttigt leverne.
Håller du vikten någorlunda och undviker rökning och mycket sprit så behöver du nog inte oroa dig.

Typ 1 är en annan sak som kan drabba alla oavsett hur nyttigt man lever (det är 2 olika sjukdomar) Jihde är troligtvis typ1 (antar jag) och således har hans livstil inget med sjukdomen att göra.

Typ 1 får man oftast i unga år och sällan efter man fyllt 25, är du äldre än så lär du med största sannolikhet klara dig. Men undantag finns naturligtvis.

Läste nu att Jihde fått diabets typ 1 efter 40 års åldern så han är visst ett av dessa undantag! Snöpligt...
Citera
2016-02-07, 15:24
Medlem
Jag är man, 46 år med ca 20 kg övervikt. Rökare och motionerar inte. Därför kom det inte som nån överraskning när min läkare ringde mig en dag och sa: "-Nu har du lämnat 2 blodprov som var över 7,0 i blodsocker. Så nu kan vi konstatera att du har diabetes. Det är ytterst viktigt att du går ner minst 10 kg och börjar motionera, så får vi se sedan om du behöver medicin."

Nåväl, efter jag fick beskedet har jag slutat helt med godis och sötsaker, vitt bröd osv. Vilket jag svullade i förut. Numera är det fullkornsprodukter och sånt som gäller, några blomkålsbuketter om jag blir sugen på en 200 gr Schweizernöt. Och jag försöker få in bra motionsvanor. Sen två veckor tillbaka då...

Men jag blir fundersam över en sak. Träffade en diabetessköterska första gången för en vecka sen. Frågade vilka värden jag hade, för det sa inte läkaren. Bara att det var för högt. Jag hade 44 i långsocker. 3 månader före det hade jag 45. Fastesocker på 6,9 respektive 7,0.

Jag fick med mig en blodsockermätare och nu har jag kollat fastesocker i en vecka. Det ligger konstant på 5,4 - 5,5. Går upp till max 7,5 efter måltid. Va fan!? Hjälp mig att förstå. Har jag diabetes eller vill läkaren skrämmas?

Har inga problem med att ändra livsstilsvanor egentligen. Det är bara bra för mig, det förstår jag. Det är själva diagnosen Diabetes som jag inte förstår.
Citera
2016-02-07, 15:28
Medlem
Börja ät kost med lågt ph värde.
Drick destillerat vatten.
Kranvattnet skadar er.
Kosten är er medicin.
Problem solved.
Citera
2016-02-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulltufsen
Jag är man, 46 år med ca 20 kg övervikt. Rökare och motionerar inte. Därför kom det inte som nån överraskning när min läkare ringde mig en dag och sa: "-Nu har du lämnat 2 blodprov som var över 7,0 i blodsocker. Så nu kan vi konstatera att du har diabetes. Det är ytterst viktigt att du går ner minst 10 kg och börjar motionera, så får vi se sedan om du behöver medicin."

Nåväl, efter jag fick beskedet har jag slutat helt med godis och sötsaker, vitt bröd osv. Vilket jag svullade i förut. Numera är det fullkornsprodukter och sånt som gäller, några blomkålsbuketter om jag blir sugen på en 200 gr Schweizernöt. Och jag försöker få in bra motionsvanor. Sen två veckor tillbaka då...

Men jag blir fundersam över en sak. Träffade en diabetessköterska första gången för en vecka sen. Frågade vilka värden jag hade, för det sa inte läkaren. Bara att det var för högt. Jag hade 44 i långsocker. 3 månader före det hade jag 45. Fastesocker på 6,9 respektive 7,0.

Jag fick med mig en blodsockermätare och nu har jag kollat fastesocker i en vecka. Det ligger konstant på 5,4 - 5,5. Går upp till max 7,5 efter måltid. Va fan!? Hjälp mig att förstå. Har jag diabetes eller vill läkaren skrämmas?

Har inga problem med att ändra livsstilsvanor egentligen. Det är bara bra för mig, det förstår jag. Det är själva diagnosen Diabetes som jag inte förstår.

Diagnosen diabetes ställs om man haft två fastande blodsocker på mer än 7,0 eller två HBa1c över 49. Så diagnosen är korrekt.

Bra att du tar diagnosen på allvar och gör livsstilsförändringar på en gång. Tyvärr är det många som inte gör det samma eftersom dom inte känner sig sjuka.
Citera
2016-03-04, 19:33
Medlem
hej, jag har en fråga till er som fått diabetes.
Ni som fick typ 2 alltså inte genetiskt(?), hur fick ni reda på det?
Hände något eller sökte ni själva hjälp eller fick ni reda på det samtidigt som ni tog blodprov för något annat?
Citera
2016-03-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oy456
hej, jag har en fråga till er som fått diabetes.
Ni som fick typ 2 alltså inte genetiskt(?), hur fick ni reda på det?
Hände något eller sökte ni själva hjälp eller fick ni reda på det samtidigt som ni tog blodprov för något annat?

Om du är piss - nödig mycket så bör du kolla med en läkare, kan vara tecken på diabetes. Det kan vara något annat också, därför är ett läkarbesök att rekommendera.
Citera
2016-05-05, 09:25
Medlem
Hej ni som har diabetes och är män. Har ni fått några problem med potensen? Och om ni har det hur har ni blivit hjälpta
Citera
2016-05-07, 21:07
Medlem
Afrolovers avatar
Har haft diagnosen diabetes Typ 2 i snart tio år, och hade det säkert tio om inte femton år innan jag insåg det. Har nu "avverkat" ett antal läkare och diabetessjuksköterskor på två vårdcentraler.

Hur man blir bemött beror helt på vem man möter. Från mycket kompetenta (inkl. kunna säga "Jag vet inte utan måste fråga mina kollegor.) och trevliga till andra som fått en att undra om de inte borde gå tillbaka till grundskolan.

Frågan om potensmedel tog den första diabetessjuksköterskan jag träffad upp som en ren rutin första gången vi träffades "Vi har bot för det om du behöver". Sista gången jag träffade en skitstöveln till läkare skrev hon ut ett recept, under det hon gjorde sig lustig, på Sildenafil/Vigara i en mindre förpackning och ett dyrare fabrikat än jag föreslog/begärde och påpekade att "du kan ju alltid köpa på nätet".

Priset på Vigara (även kopior) på nätet är oftast dubbelt så högt som original preparatet på apoteket och flera gånger dyrare än generiska kopior. Numera finns det flera fabrikat att välja på.. Tyvärr ingår inte potensmedel ens till diabetiker i läkemedelsförmånen varför den enskilde får betala fullt pris själv. Det är därför viktigt att läkaren skriver "rätt recept".
Citera
2016-05-07, 21:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Har haft diagnosen diabetes Typ 2 i snart tio år, och hade det säkert tio om inte femton år innan jag insåg det. Har nu "avverkat" ett antal läkare och diabetessjuksköterskor på två vårdcentraler.

Hur man blir bemött beror helt på vem man möter. Från mycket kompetenta (inkl. kunna säga "Jag vet inte utan måste fråga mina kollegor.) och trevliga till andra som fått en att undra om de inte borde gå tillbaka till grundskolan.

Frågan om potensmedel tog den första diabetessjuksköterskan jag träffad upp som en ren rutin första gången vi träffades "Vi har bot för det om du behöver". Sista gången jag träffade en skitstöveln till läkare skrev hon ut ett recept, under det hon gjorde sig lustig, på Sildenafil/Vigara i en mindre förpackning och ett dyrare fabrikat än jag föreslog/begärde och påpekade att "du kan ju alltid köpa på nätet".

Priset på Vigara (även kopior) på nätet är oftast dubbelt så högt som original preparatet på apoteket och flera gånger dyrare än generiska kopior. Numera finns det flera fabrikat att välja på.. Tyvärr ingår inte potensmedel ens till diabetiker i läkemedelsförmånen varför den enskilde får betala fullt pris själv. Det är därför viktigt att läkaren skriver "rätt recept".

Apoteken brukar väl erbjuda billigaste generika sålänge det inte är ikryssat "får ej bytas" på receptet? Eller gör dom bara det på saker innom förmån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in