Citat:
Hej jag har frågor angående diabetes och rätta mig om jag har fel tack! lananus
jag har använt latntus solostar i ca ett halv år för 3veckor sedan så forsatte jag med enbart victoza en veca med styrka 0.6 sen 1.2 och nu 1.8 min läsförstålse säger att vitoza är det enda godkända läkemedlet mot typ 2diabetes andra finns bara för att vårdcentralen ska kunna göra typ 2 diabetes till typ 1 om det passar dem för att tjäna pengar? metformin/janumet påverkar inte blodsockret överhuvudtaget och gör bara att man går med samma värden hela tiden utan att kroppen tar skadda? Frågan är klarar man sig med enbart victoza 1.8 i styrka eller behöver man mera medicin?jag tar mitt blodsocker värde mellan kl 8 och 10 på morgonen och jag ligger oftast på 15 eller lägre när jag dricker 1.5 liter vatten från en läsk flaska 2timmar innan jag tar medicinen .Min läkare säger att kolhydrater går bra med enbart victoza som pasta ris potatis men godis som innehåller direkt socker kommer att göra så att jag får en hjärtinfark förr eller senare med direkta sötsaker! victoza och diabetes läkemedel funkar väll så här man går oftare och skiter i toaletstollen och det kommer mera när man har högtblodsocker värde! när man har lågt blod socker värde då går man väll bara och skiter 1gång dagligen och det kommer inte så mycket bajs i toaletstolen.Jag har fått 2 vaciner av 3 mot hepatit a och b jag äter en om dagen vitamin och även supermagnesium och jag har egen insulin pruduktisonenligt vårcentralen på 1.6 jag tar vitaminerna samtidigt med medicinen har 84 i puls på dagarna klarar jag mig med victoza? med tanke på att mitt värde är 15 eller läggre men mitt långa blodsocker i 6veckor 110 och jag har bara hållt på med victoza i 3 veckor.Förr 3månader sen sa läkaren att ditt hba 1c är 100
jag har använt latntus solostar i ca ett halv år för 3veckor sedan så forsatte jag med enbart victoza en veca med styrka 0.6 sen 1.2 och nu 1.8 min läsförstålse säger att vitoza är det enda godkända läkemedlet mot typ 2diabetes andra finns bara för att vårdcentralen ska kunna göra typ 2 diabetes till typ 1 om det passar dem för att tjäna pengar? metformin/janumet påverkar inte blodsockret överhuvudtaget och gör bara att man går med samma värden hela tiden utan att kroppen tar skadda? Frågan är klarar man sig med enbart victoza 1.8 i styrka eller behöver man mera medicin?jag tar mitt blodsocker värde mellan kl 8 och 10 på morgonen och jag ligger oftast på 15 eller lägre när jag dricker 1.5 liter vatten från en läsk flaska 2timmar innan jag tar medicinen .Min läkare säger att kolhydrater går bra med enbart victoza som pasta ris potatis men godis som innehåller direkt socker kommer att göra så att jag får en hjärtinfark förr eller senare med direkta sötsaker! victoza och diabetes läkemedel funkar väll så här man går oftare och skiter i toaletstollen och det kommer mera när man har högtblodsocker värde! när man har lågt blod socker värde då går man väll bara och skiter 1gång dagligen och det kommer inte så mycket bajs i toaletstolen.Jag har fått 2 vaciner av 3 mot hepatit a och b jag äter en om dagen vitamin och även supermagnesium och jag har egen insulin pruduktisonenligt vårcentralen på 1.6 jag tar vitaminerna samtidigt med medicinen har 84 i puls på dagarna klarar jag mig med victoza? med tanke på att mitt värde är 15 eller läggre men mitt långa blodsocker i 6veckor 110 och jag har bara hållt på med victoza i 3 veckor.Förr 3månader sen sa läkaren att ditt hba 1c är 100
Frågorna angående Victoza ska du ställa till din läkare, ev diabetessjuksköterska på din VC. Victoza ska påverka ditt blodtryck, sänka det systoliska värdet (den första siffran), sänka ditt blodsockervärde, samt bidra till att du går ner i vikt.
Jag tycker din morgonmätning av blodsockret (runt 15) ligger väl högt. Du testar väl före frukost? I första hand bör du komma under 10 i blodsocker, sedan ned mot ca 6-7. HbA1c på 100 bekräftar den höga blodsockerstatusen. Du bör ner mot 60 i HbA1c i första hand. Du nämner en relativt hög vattenkonsumtion - som jag inte kan finna någon härledning till. Varför detta drickande? Du har också funderingar kring mängden avföring, detta är direkt betingat av hur mycket du äter. Att du har en regelbundenhet är bra. När och hur många gånger du besöker toaletten per dag, har ingenting med ditt blodsocker att göra.
Dina kostvanor - som du inte nämner något om oroar mig. Har du kontakt med någon dietist? - antingen på din VC eller via remiss till något sjukhus. Du måste äta riktigt. En grundregel är långsamma kolhydrater. Sockerkakor, sockerpullor, sockerbullar, sockergodis och sockerbombat läskeblask är förstås totalförbjudet för dig. Eller med stenhårda restriktioner.
Sedan finns det ett piller som garanterat kommer att hjälpa dig, men du nämner inte någonting om det. Det är receptfritt, det har inga biverkningar, det är helt gratis och det funkar varje gång. Pillret heter MOTION. Inga konstigheter. En, helst två timmars promenad per dag är en lämplig dos, t ex - men överdosera gärna.
Alltså: dina frågor angående din medicinering, ska du omgående ta upp med din läkare. Samt se till att du får komma till en dietist. Pillret i stycket ovanför kan du börja testa redan nu, eller i morgon - ju snabbare desto bättre.