Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-09-17, 12:30
  #1
Medlem
Magu_1989s avatar
Tja,


Jag undrar om diabetes kan smitta, t.ex. genom blodtillförsel från en redan smittad individ?
Om min diabetespolare sticker mig med en nål, finns det någon risk att jag blir smittad då?

mvh
Citera
2004-09-17, 12:35
  #2
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magu_1989
Tja,


Jag undrar om diabetes kan smitta, t.ex. genom blodtillförsel från en redan smittad individ?
Om min diabetespolare sticker mig med en nål, finns det någon risk att jag blir smittad då?

mvh

http://netdoktor.passagen.se/sjukdom...diabetes.shtml
Citera
2004-09-17, 13:31
  #3
Medlem
Magu_1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garfield.com
http://netdoktor.passagen.se/sjukdom...diabetes.shtml
Jag har redan läst det, där står inget om smittning.
Citera
2004-09-17, 13:32
  #4
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magu_1989
Tja,


Jag undrar om diabetes kan smitta, t.ex. genom blodtillförsel från en redan smittad individ?
Om min diabetespolare sticker mig med en nål, finns det någon risk att jag blir smittad då?

mvh
NEJ!
Citera
2004-09-17, 13:37
  #5
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magu_1989
Tja,


Jag undrar om diabetes kan smitta, t.ex. genom blodtillförsel från en redan smittad individ?
Om min diabetespolare sticker mig med en nål, finns det någon risk att jag blir smittad då?

mvh

Nej. Diabetes är ingen "smitta". Det är en defekt på bukspottskörteln som gör att kroppen bara producerar lite eller inget insulin.

Har du varit elak mot din kompis?
Citera
2004-09-17, 13:43
  #6
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magu_1989
Jag har redan läst det, där står inget om smittning.

Diabetes är smittar ej genom att bli stucken av en spruta, oavsett om det är typ 1, 2 eller andra former av diabetes. Hepatit B&C är däremot smittsamma på detta sättet, ta ett blodprov för att utesluta dessa.
Citera
2004-09-17, 13:45
  #7
Medlem
A-A-As avatar
Här är en fråga från en tjej på 17 år (med diabetes) som är rädd att hon ska smitta sin pojkvän om de har sex: http://www.alltomdiabetes.se/view.as...ocache=nocache
Citera
2004-09-17, 15:56
  #8
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magu_1989
Jag undrar om diabetes kan smitta, t.ex. genom blodtillförsel från en redan smittad individ?
ja. om hans blod finns på sprutan och kommer i kontakt med ditt blod som kommer hans dna att påverka ditt immunförsvar. eftersom diabetes är en autoimmun sjukdom kommer med tiden även din bukspottskörtel att sakta förstöras så att betacellerna inte kan producera insulin, vilket leder till diabetes.
Citera
2004-09-17, 16:31
  #9
Medlem
PreDampors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
ja. om hans blod finns på sprutan och kommer i kontakt med ditt blod som kommer hans dna att påverka ditt immunförsvar. eftersom diabetes är en autoimmun sjukdom kommer med tiden även din bukspottskörtel att sakta förstöras så att betacellerna inte kan producera insulin, vilket leder till diabetes.

Ehh skräm inte upp trådskaparen i onödan. Finns inget fritt DNA i plasma.
Det var det dummaste jag hört.
Citera
2004-09-17, 19:55
  #10
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreDampor
Ehh skräm inte upp trådskaparen i onödan. Finns inget fritt DNA i plasma.
Det var det dummaste jag hört.
självklart menar jag inte allvar. jag är själv diabetiker och intressant hur lite folk vet om ngt som faktiskt är en folksjukdom.
Citera
2004-09-19, 23:02
  #11
Medlem
tuborgs avatar
Det skulle väl vara genom en bukspottskörtelstransplantation då...
Citera
2004-09-20, 11:43
  #12
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuborg
Det skulle väl vara genom en bukspottskörtelstransplantation då...

Att "få" diabetes genom en buksp.trans går ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback