2007-10-09, 18:02
Medlem
Rugges avatar
Diabetes +fotvård

Tja FB. Jag har läst att man ska va noga med sin fotvård när man är diabetiker. Men jag har inte riktigt fått svar varför. Därför undrar jag nån som vet något om detta kunde förklara lite varför man ska vara noga + vad som kan hända om man inte sköter den.
Citera
2007-10-09, 18:16
Medlem
Fru Vs avatar
som diabetiker kan man råka ut för något som kallas neuropati - alltså att nerverna slutar fungera, och det kan t.ex. göra att diabetikern inte har en fullgod känsel i fötterna. Små sår, skavsår, eller en sten i skon känns alltså inte för diabetikern och det kan bli riktigt fula sår innan diabetikern upptäcker det. Den försämrade känseln kan också medföra att diabetikern belastar foten på ett felaktigt sätt vilket också på lång sikt kan orsaka sår.

En diabetiker kan också råka ut för angiopati - en generell kärlsjuka. I en fot med ett sår leder det till att såret läker långsamt eller inte alls, att infektioner kan få fäste och att det är svårt att komma till bukt med foten. Det viktigaste är att arbeta förebyggande, inspektera fötterna och ha bra fotvård.

Om du vill läsa mer finns det information här;

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1531
Citera
2007-10-09, 22:09
Medlem
Rugges avatar
Tackar för informationen =)
Citera
2007-11-05, 20:50
Medlem
Zleepings avatar
Lider jag av diabetes eller liknande?

Hejsan!

Problemen började för ett par år sedan. Kände då att jag ofta var trött men framförallt törstig.

Det har varit fler problem och när någon nämnde diabetes som en möjlig orsak så kollade jag upp det på wikipedia och såg att jag passade in på många av symptomen. De i fetstilt passar in på mig

---

* Törst
* Stora urinmängder
* Högt blodtryck och höga blodfetter - Ingen aning
* Trötthet
* Nedsatt aptit och viktminskning
* Klåda
* Återkommande Infektioner
* Försvårad sårläkning, framförallt i organ med dålig blodgenomströmning (t.ex fötter)
* Impotens - Inte som tur är
* Dålig blodcirkulation (kalla händer och fötter) - Snarare tvärtom
* Gradvis sämre syn, kan leda till blindhet - Stämmer bra, har fått sämre syn senaste tiden. Linserna behöver ökas i styrka
* Sämre känsel
* Kramper - Vem har inte fått kramp. inte i hela kroppen utan bara i vissa muskler och väldigt sällan utan att jag "triggar" den. Känns dock som det har blivit värre med tiden

---

Jag har även kännt nån sorts "panik"-törst den senaste veckan och är mer eller mindre konstant förkyld. Känslan att vara "mätt" på vatten är minst sagt otrevlig. Kvällarna har också blivit ett problem.

Kan också tillägga att jag var hos doktorn i sommras och tog diverse prover för att se varför jag var sjuk hela tiden. Dom hittade inget dock

Så vad tror ni, har man diabetes eller är det bara nojja?

Tack på förhand

//Z
Citera
2007-11-05, 22:21
Medlem
bernankes avatar
Hur mycket sockerrik föda intar du? Motionerar du?
Citera
2007-11-05, 22:23
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Spelar motion roll verkligen roll :O Så om man aldrig rör sig så ökar risken för diabetes?
Citera
2007-11-05, 22:24
Bannlyst
Test av Diabetes tas snabbt och enkelt på närmaste vårdcentral.
Citera
2007-11-05, 22:33
Medlem
jokers avatar
Du borde nog testa dig snarast.
1 Om du har nån polare som har diabetes så kan du be vederbörande kolla ditt socker direkt. Om det är misstänkt högt gå till 3.

2 Om du inte har nån polare med diabetes gå direkt till 3

3 boka du tid på vårdcentralen för ett sockerbelastningstest.
Citera
2007-11-05, 22:47
Medlem
Zleepings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke

Inte överdrivet mycket men visst blir det nån läsk till kebabtallriken och nån påse godis ibland.

Jag motionerar minst 3ggr per vecka samt att jag går runt 3-4 kilometer dagligen.

Får nog bli så att jag kilar ner till vårdscentralen och kollar det så har jag saken ur värden. Jag har inte diabetes i släkten men det kanske ärvs recessivt?

Tack för svar iaf

//Z
Citera
2007-11-09, 13:53
Medlem
hundrasextioens avatar
Hur gick det? Har du kollat om det är diabetes än?
Citera
2007-11-09, 18:11
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zleeping
Hejsan!

Problemen började för ett par år sedan. Kände då att jag ofta var trött men framförallt törstig.

Det har varit fler problem och när någon nämnde diabetes som en möjlig orsak så kollade jag upp det på wikipedia och såg att jag passade in på många av symptomen. De i fetstilt passar in på mig

---

* Törst
* Stora urinmängder
* Högt blodtryck och höga blodfetter - Ingen aning
* Trötthet
* Nedsatt aptit och viktminskning
* Klåda
* Återkommande Infektioner
* Försvårad sårläkning, framförallt i organ med dålig blodgenomströmning (t.ex fötter)
* Impotens - Inte som tur är
* Dålig blodcirkulation (kalla händer och fötter) - Snarare tvärtom
* Gradvis sämre syn, kan leda till blindhet - Stämmer bra, har fått sämre syn senaste tiden. Linserna behöver ökas i styrka
* Sämre känsel
* Kramper - Vem har inte fått kramp. inte i hela kroppen utan bara i vissa muskler och väldigt sällan utan att jag "triggar" den. Känns dock som det har blivit värre med tiden

---

Jag har även kännt nån sorts "panik"-törst den senaste veckan och är mer eller mindre konstant förkyld. Känslan att vara "mätt" på vatten är minst sagt otrevlig. Kvällarna har också blivit ett problem.

Kan också tillägga att jag var hos doktorn i sommras och tog diverse prover för att se varför jag var sjuk hela tiden. Dom hittade inget dock

Så vad tror ni, har man diabetes eller är det bara nojja?

Tack på förhand

//Z

Väldig blandning av symptom det här. Vissa av symptomen ser man mest hos Typ 1 diabetiker, andra mest hos Typ 2 diabetiker. Flera av symptomen är sk sena symptom av diabetes.

Men som redan är sagt, att testa sig för diabetes är mycket simpelt.
Citera
2007-11-09, 18:38
Medlem
fbes avatar
Man går inte runt i två år med odiagnosticerad diabetes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in