2011-04-04, 22:10
Bannlyst
Tror fortfarande att olyckan är ett sabotage/uppgjort och att de med flit inte gjort tillräckligt för att göra något åt situationen. verkar uppenbart tycker jag.
Citera
2011-04-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Att rapporteringen är missvisande kan man nog utgå från. Har man en gång varit med när något exceptionellt inträffat och sedan ser hur media rapporterar om händelsen så ...
Fast nu är det ju faktiskt Tepcos rapportering som varit mycket bristfällig och rent ut sagt whitewashed.
Citera
2011-04-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quken99
Det kommer väldigt konstiga och ologiska uttalanden från Tepco tycker jag. Som detta t.ex.:

But the plant operator says that if a person were to eat fish and seaweed taken from near the plant every day for a year, the radiation exposure would be 0.6 millisieverts. It adds that the annual permissible level for the general public is one millisievert.

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/04_34.html

Alltså, att om man skulle leva på fisk som fångats alldeles utanför Fukushima, i ett års tid, så skulle man inte få i sig mer än ca 20-30% av normal strålningsdos som vi människor får på ett år (ca 2.4 mSv).

Kan det stämma? Samtidigt så säger man att strålningen, åtminstone i delar av verket, är så hög så att deras egna tekniker inte kan vistas där ens en kort stund. Hur går det egentligen ihop?

Strålningen från Fukushima är naturligtvis negativ och negativa doser subtraherar man så klart från den normala årsstråldosen, vilket förklarar de låga värdena.
En videosnutt som förklarar negativ dos.

(obs, detta inlägg är ett skämt)
Citera
2011-04-04, 22:39
Medlem
Citat:
Det kommer väldigt konstiga och ologiska uttalanden från Tepco tycker jag. Som detta t.ex.:

But the plant operator says that if a person were to eat fish and seaweed taken from near the plant every day for a year, the radiation exposure would be 0.6 millisieverts. It adds that the annual permissible level for the general public is one millisievert.

http://www3.nhk.or.jp/daily/english/04_34.html ...

Tepco kan inte hållas ansvarigt för vad media rapporterar om vad nån enskild på Tepco sagt. Han har förmodligen inte blivit rätt citerad eller så har man utelämnat reservationer. Storleksordningen 0.6 millisievert är kanske rimlig men det verkar inte rimligt att ange en så exakt siffra.
Citera
2011-04-04, 22:42
Medlem
quken99s avatar
En sak till som förvånar när det gäller Tepcos shower är att de verkar såpass amatörmässiga. Det är ofta ungefär samma 6-7 personer, ser ut att vara tekniker i 35-45 årsåldern. Inte speciellt "chefiga" i utstrålningen. De är klädda i sina typiska blå jackor. Jag vet att detta är standard för ett dylikt framträdande i Japan. Men nu tittar hela världen. Varför försöker de inte ge ett mer proffsigt intryck?

Lite jämförelse Tepco / Vattenfall, hämtat från Wikipedia:

Omsättning:
Tepco ca 390 miljarder kronor
Vattenfall 213 miljarder kronor

Elproduktion (max):
Tepco 63 GW
Vattenfall 20 GW

Kunder:
Tepco 25 miljoner
Vattenfall 5 miljoner

Så vi talar alltså om ett företag som är 2-3 ggr så stort som Vattenfalls hela Europeiska verksamhet. Då tycker jag att det är förvånande med dessa konstiga presskonferenser med de blåklädda 6-7 personerna, oftast i ett ganska trångt och skabbigt litet konferensrum, med Whiteboard som enda redskap.
Citera
2011-04-04, 22:58
Medlem
Citat:
Så vi talar alltså om ett företag som är 2-3 ggr så stort som Vattenfalls hela Europeiska verksamhet. Då tycker jag att det är förvånande med dessa konstiga presskonferenser med de blåklädda 6-7 personerna, oftast i ett ganska trångt och skabbigt litet konferensrum, med Whiteboard som enda redskap.

Har inte tittat på någon av dessa presskonferenser men utifrån din beskrivning tycker jag det låter mycket förtroendeingivande. Kanske ingenjörer i stället för de vanliga flashiga ekonomerna som ingenting kan utom att prata?
Citera
2011-04-04, 23:01
Medlem
viadolorosas avatar
Citat:
Jag tycker man har tagit ett antal väldigt märkliga beslut. Man satsade oerhört mycket tid och kraft på att dra fram elkablar till verket. Vilken nytta har detta egentligen gjort?

Åtgärderna präglas hela tiden av "för sent" och "för lite". Man verkar gå efter någon sorts konstigt schema, utan att riktigt ta in verkligheten. Om rapporteringen stämmer, så verkar man hela tiden göra bara en sak i sänder. När man väl ser att "det hjälpte ju inte", så går man på nästa sak. Har man bara kraft att göra en sak åt gången? Man borde väl sätta sig och göra en rejäl brainstorming, och komma på alla möjliga saker som bör göras nu direkt. Samt kalla in erfoderlig hjälp för att göra detta.

Vem styr egentligen över skedet? Det är en massa olika anonyma gubbar/killar i blåa jackor, men vem är Generalen? Vem har schemat, vad som ska göras, vem som gör vad och vad är planen framåt?

Det hela är mycket mystiskt.

Kan det vara så att de är i chocktillstånd och kör på autopilot? Att de helt enkelt är så stressade och chockade att de inte förmår att ta in och analysera fullt ut vad de håller på med? Besluten och handlingarna kan förefalla irrationella för en utomstående, för Tepcos del har de full relevans.
Hela tillvaron är ju raserad för dessa människor, måste vara en mardröms-overklighets-känsla att befinna sig i. Som ett Sisyfos-helvete.

Vad händer inuti de människor som befinner sig mitt i olyckan? De kanske inte förmår ta in vidden av vad de är med om och därför försöker "släta över" det som pågår.
Senast redigerad av viadolorosa 2011-04-04 kl. 23:06.
Citera
2011-04-04, 23:19
Medlem
One-Loves avatar
Finns väldigt många paralleller mellan arbetssättet i denna olyckan och BP. Testar en dålig lösning i taget och hoppas att allt ska lösas av det. Nästan så man blir lite konspiratorisk, så dåligt har dessa företag agerat.
Varför har man inte använt Bor från dag 1 t.ex.???
Citera
2011-04-04, 23:28
Medlem
viadolorosas avatar
Vad räknas som "ofarliga doser", och vem räknar?

http://english.aljazeera.net/indepth/features/2011/04/20114219250664111.html
Citera
2011-04-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen ...2011-03-26, 23:38
Undrar hur denna tråd ser ut om en vecka eller så? Inga fler nyheter från Fukushima, men folket i tråden håller humöret uppe med Neutroner, Härdsmälta, katastof, och så

Nu vet du!

Hmm, nu frågar jag mig samma sak, hur ser tråden ut om en vecka eller så?
Citera
2011-04-05, 00:21
Medlem
Senaste graferna från Stolfi:
http://www.ic.unicamp.br/~stolfi/EXPORT/projects/fukushima/plots/2011-04-04-060000/Main.html
Citera
2011-04-05, 00:52
Medlem
Moltas666s avatar
Pga tidsbrist har jag inte deltagit i tråden på sistone. Har det diskuterats i tråden angående dom dödsfallen som ägt rum bland kärnkraftspersonalen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in