Det kommer väldigt konstiga och ologiska uttalanden från Tepco tycker jag. Som detta t.ex.:
But the plant operator says that if a person were to eat fish and seaweed taken from near the plant every day for a year, the radiation exposure would be 0.6 millisieverts. It adds that the annual permissible level for the general public is one millisievert.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/04_34.html
Alltså, att om man skulle leva på fisk som fångats alldeles utanför Fukushima, i ett års tid, så skulle man inte få i sig mer än ca 20-30% av normal strålningsdos som vi människor får på ett år (ca 2.4 mSv).
Kan det stämma? Samtidigt så säger man att strålningen, åtminstone i delar av verket, är så hög så att deras egna tekniker inte kan vistas där ens en kort stund. Hur går det egentligen ihop?
Jag förstår att Tepco nu är i en svår situation, och måste ta till drastiska metoder, egentligen göra allt, för att stabilisera verket. Men det stör mig att man hela tiden spelar som att det regnar. Som att inget egentligen hänt. Man kör sina dagliga presskonferenser, ungefär som man rapporterade om något ganska oviktigt. Företagets aktie har sjunkit till 1/4 eller 1/5 på tre veckor, vilket är ganska anmärkningsvärt.
Bättre och mer sympatiskt vore att spela med öppna kort. Dvs att erkänna för omvärlden att man är slut som företag (sannolikt måste förstatligas eller ombildas), erkänna att situationen är mycket allvarlig, men att man tänker kämpa till sista stund för att få ordning på det hela, om det så blir det sista som Tepco gör som företag. Varför håller man denna märkliga fasad uppe, som att inget har hänt?