2011-03-15, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Nu enligt aftonbladet.....
"Strålningsnivån kring kärnkraftverket höjdes rejält – till 8217 mikrosievert i timmen, enligt nyhetsbyrån Kyodo. Det är åtta gånger högre än gränsvärdet för ett helt år. "

Låter riktigt illa.
Fan.

Fast det måste vara en felrapportering. 8217 mikrosievert (µSv) är ju bara 8,217 millisievert (mSv) och det var 400 mSv som uppmätts vid reaktor 3, dvs 400000 µSv.
Citera
2011-03-15, 06:29
Bannlyst
Där, där ute i havet, där ligger en av världens mer aktiva förkastningar. Därifrån kommer i princip alla stora flodvågor landet har genomlidit, och det händer ibland.

Perfekt! Då bygger vi ett kärnkraftverk där, ända ute på yttersta fuckin' strandlinjen.

Alltså, hur i helvete ...
Senast redigerad av OpusOne 2011-03-15 kl. 06:34.
Citera
2011-03-15, 06:30
Medlem
Oralices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Vet ej. Uppfattar det som det är efter explosionen och branden.

Frågan är vad arbetarna gör nu?
Stannar kvar och offrar livet, det kan ju faktiskt vara så, att dom redan gjort det?

Okej. Skulle vara riktigt intressant att veta.
Så länge dom kan göra någon nytta på plats tvekar jag inte en sekund på att dom stannar.

Edit: Efter explosionen i reaktor 2 ska strålningsnivåerna ha ökat, men ska efterhand ha sjunkit.
Senast redigerad av Oralice 2011-03-15 kl. 06:35.
Citera
2011-03-15, 06:33
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushimannen
Det är bara här det är panik. Experterna på tv som har den allra senaste informationen är hur lugna som helst och ser ingen anledning till att ens utöka evakueringsområdet. Tror de vet vad de sysslar med.

Tja, det är inte lätt att veta vad som kommer att hända.
Å andra sidan, vad skall dom säga?
Alla japaner måste omedelbart evakuera japan, annars blir ni rostade som kastanjer?
Citera
2011-03-15, 06:33
Medlem
Kylixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpusOne
Där, där ute i havet, där ligger en av världens mer aktiva förkastningar. Därifrån kommer i princip alla stora flodvågor landet har genomlidit, och det händer ibland.

Perfekt! Då bygger vi ett kärnkraftverk där, ända ute på yttersta fuckin' strandlinjen.

Alltså, hur i helvete ...

Inte bara 1 utan hela 55 st totalt.
Och ja, jag ser hur du tänker men den globala ekonomin skriker efter behovet och med lite manipulering så får man igenom det hela att skaffa reaktorer.

Det framkom väl så att det inte ÄR sant att dom jordbävnings säkrade, det hela var en lögn (säker källa saknas, men det är några som nämnt det bla en som var med och byggde verken) och bygga detta på som du säger "instabil mark" är nästan som att ge människan huvudvärk som inte ens Alvedon biter på.
Citera
2011-03-15, 06:34
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quilt
Fast det måste vara en felrapportering. 8217 mikrosievert (µSv) är ju bara 8,217 millisievert (mSv) och det var 400 mSv som uppmätts vid reaktor 3, dvs 400000 µSv.

Jag antar att dom menar millisievert, men det är väl ingen idé att anta något. Jag tror det är kaos där, men låt oss hoppas att det inte blir värre, eller är så illa som det faktiskt verkar.
Citera
2011-03-15, 06:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kylix
Människan är ju kapitalist till stor del så det faller oss väl mest naturligt, det finns ju nästan inte något som inte styrs av börsen, även våran hemska el-räkning styrs ju av börsen, och vad den skulle bli utan Svensk kärnkraft kan man ju bara drömma om, det är min orsak till varför jag personligen är för kärnkraft, jag vägrar högre priser.

Där håller jag inte med iofs, människan är konsument till stor del, däremot "drabbas" vi av kapitalismen, genom t.ex. el-räkning, men jag menar att problemet är just sammanblandningen av dessa 2 begrepp.
Citera
2011-03-15, 06:37
Medlem
DRPOEs avatar
Kollar på japanska vädret nu. Smäller det helt idag, så blåser avfallet in över landet. Vinden skall dock vända till mitten av veckan.
Citera
2011-03-15, 06:40
Medlem
DRPOEs avatar
Enligt HHK-world.
"Reaktor fyra är not-contained och brinner. "
"Denna reaktor måste släckas!"
Citera
2011-03-15, 06:44
Medlem
DRPOEs avatar
Enl HHK-world..

" there has been an explosion in the suppressorpool of no.2. reactor "
" they cant exclude that the reactor rods are smelting into the pool "
Betyder inte det där en fulminant härdsmälta i tvåan?
Citera
2011-03-15, 06:49
Medlem
Oralices avatar
Någon som kollar på ettan nu? Sa han att de släkt branden i reaktor 4 eller att de släppt branden?
Citera
2011-03-15, 06:53
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oralice
Någon som kollar på ettan nu? Sa han att de släkt branden i reaktor 4 eller att de släppt branden?

Alldeles alldeles nyss hette det att dom måste släcka den, så jag tror inte den redan är släckt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in