2011-04-11, 14:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpi
Verkar vara struntprat och desinformation! 5uSv/h blir 5 mSv på 1.000 timmar eller 44 mSv per år, mindre än vad som är största tillåtna dos per år för en person som arbetar med strålning.

Nu talade jag om de värsta ställena i 20-km-zonen. Det finns uppgifter om milliSv-nivåer här och där.

5 mikroSV är naturligtvis inga större problem,ens i längden.
Citera
2011-04-11, 15:03
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Verkar vara struntprat och desinformation! 5uSv/h blir 5 mSv på 1.000 timmar eller 44 mSv per år, mindre än vad som är största tillåtna dos per år för en person som arbetar med strålning.

Sluta upp med dina medvetna missförstånd. Om du hade brytt dig om att kolla länken jag bemödade mig att fixa fram så kan du se att man fortfarande mäter 25uSv/h på en mätpunkt 30 km från F1 och 50uSv/h 20km ifrån. Även om du är rabiat kkk, så kan du väl anstänga dig att visa lite intellektuell hederlighet.

Denna diskussion inleddes med att du själv efterlyste fler mätpunkter inne i 20km-zonen. Om du hade varit lite mer hederlig och fantasifull så hade du kunnat göra antagandet att det troligen finns områden innanför 20km-zonen som har än högre värden.
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-11 kl. 15:09.
Citera
2011-04-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Denna diskussion inleddes med att du själv efterlyste fler mätpunkter inne i 20km-zonen. Om du hade varit lite mer hederlig och fantasifull så hade du kunnat göra antagandet att det troligen finns områden innanför 20km-zonen som har än högre värden.

Jag efterlyste mätpunkter inne i 20 km-zonen, förutom de kända på kraftverksområdet, och är alls inte intresserad av några antaganden. Du svarade med en länk till en tabell med data från ett antal mätpunkter på och utanför 20km-zonen. "Goddag - yxskaft"!
Citera
2011-04-11, 15:22
Medlem
Madagascars avatar
Tepcos VD lever... etc..

idag, http://www.bloomberg.com/news/2011-04-11/tepco-chief-rebuffed-in-fukushima-as-crisis-enters-second-month.html
Citat:
--Shimizu, 66, discharged from hospital last week following treatment for hypertension due to the crisis, made his second public appearance since the March 11 earthquake. he visited Tepco’s offsite center for managing the Fukushima Dai-Ichi station on his first trip to the city since an earthquake and tsunami damaged the plant one month ago.

He briefly spoke to reporters in Fukushima city, about 240 kilometers (150 miles) north of Tokyo, and apologized again for the nuclear crisis.--

--Radioactive steam and nitrogen is escaping from the containment vessel at the No. 1 reactor and the company is checking radiation levels around the reactor, spokeswoman Megumi Iwashita said by phone today.

Tepco started injecting nitrogen into the vessel to reduce the risk of a hydrogen explosion. The pressure inside the vessel is rising more slowly than expected, indicating a leak, Iwashita said. Work continues at the reactor and other parts of the Fukushima Dai-Ichi power station, she said.

Earlier today, the company said a hydrogen explosion was unlikely at the No. 1 unit.

“The situation is getting messier, especially at reactor No. 1,” Lauri Myllyvirta, a campaigner for Greenpeace told reporters in Tokyo today. “It seems likely that re-criticality or chain reactions in the fuel are taking place in there. Water isn’t going to be a solution for cooling the extra heat that generates.”--

Hmm... har någon hört något mer om de skyhöga värden (100 Sv/h) som uppmättes i 1:ans inneslutning i fredags?
Senast redigerad av Madagascar 2011-04-11 kl. 15:31.
Citera
2011-04-11, 15:45
Medlem
Citat:
Hmm... har någon hört något mer om de skyhöga värden (100 Sv/h) som uppmättes i 1:ans inneslutning i helgen?

Egendomligt intresse: strålningsintensitet inuti en inneslutning.

Medias och anti-kärnkraftsfolkets intresse för Tepcos vd är talande: man vill se honom göra bort sig. Men ett företag är mycket större än en vd. Skulle en vd kunna väntas ha någon exklusiv kompetens när det gäller att stabilisera havererade kärnkraftverk?
Senast redigerad av alpi 2011-04-11 kl. 15:48.
Citera
2011-04-11, 16:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Egendomligt intresse: strålningsintensitet inuti en inneslutning.

Medias och anti-kärnkraftsfolkets intresse för Tepcos vd är talande: man vill se honom göra bort sig. Men ett företag är mycket större än en vd. Skulle en vd kunna väntas ha någon exklusiv kompetens när det gäller att stabilisera havererade kärnkraftverk?

Jag börjar ledsna på din argumentering, du envisas med att göra dig själv dummare än du är för att provocera,... jag hoppas någon annan orkar bemöta dig, för jag orkar inte.
Citera
2011-04-11, 16:17
Medlem
(Enligt Greenpeace)
“The situation is getting messier, especially at reactor No. 1,” Lauri Myllyvirta, a campaigner for Greenpeace told reporters in Tokyo today. “It seems likely that re-criticality or chain reactions in the fuel are taking place in there. Water isn’t going to be a solution for cooling the extra heat that generates.”

(Enligt dagens IAEA-rapport)
"In Unit 1 fresh water is being continuously injected into the RPV through the feed-water line at an indicated flow rate of 6 m3/h using a temporary electric pump with off-site power. In Units 2 and 3 fresh water is being continuously injected through the fire extinguisher lines at an indicated rate of 7 m3/h using temporary electric pumps with off-site power."

Reaktor 1 behöver alltså mindre mängd kylvatten än reaktor 2-3 för "steady state". Ändå pratar Greenpeace om "likely that re-criticality or chain reactions in the fuel are taking place".

Greenpeace tror väl att folk är lika "blåsta" som dom själva - och dom har rätt!
Citera
2011-04-11, 16:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tjena tråden! Kul att det fortfarande diskuteras!

Jag sitter också för närvarande i Tokyo. Har ju som sagt starka kopplingar till staden och landet och besöker det ofta. Här är allt som vanligt. Inga tecken till "panik" eller ens avvikande beteendemönster kan spåras. Alla jobbar på, men är oroade dels över den ökade jordbävningsrisken och dels över hur tsunamikatastrofen kommer att slå på Ekonomin.

Här i Tokyo kan följande effekter observeras:
- Neonskyltar och storbildsTV är nedsläckta i stor utsträckning, så det är mörkare än vanligt
- En del hyllor i affären gapar tomma på ett sätt jag inte sett förut (Lawson). Troligtvis pga påverkad distributionskanal efter tsunamin, och förstörda fabriker i norr. Men det är inte mycket, 90-95% av varorna finns.

Idag kom för övrigt ett stort efterskalv vid 17:15, tydligen 7.1 på skalan och norr om Tokyo.
Citera
2011-04-11, 16:30
Bannlyst
Citat:
Tepcos VD lever... etc..

idag, http://www.bloomberg.com/news/2011-04-11/tepco-chief-rebuffed-in-fukushima-as-crisis-enters-second-month.html

Hmm... har någon hört något mer om de skyhöga värden (100 Sv/h) som uppmättes i 1:ans inneslutning i fredags?

skumma citat från en massa olika personer. vad var agendan för att klippa in greenpeace citatet i samma?? och nästan få det till att TEPCO säger detta utan källhänvisning på uttalandet från Greenpeace
Senast redigerad av ubbe11 2011-04-11 kl. 16:53.
Citera
2011-04-11, 16:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Greenpeace tror väl att folk är lika "blåsta" som dom själva - och dom har rätt!

Uppenbarligen är det så. I hela världen så har antikärnkraftslobbyn försökt slå mynt av händelserna i Fukushima. Mest så kanske i Tyskland, där man har lyckats försätta hela nationen i panik och fått kraftigt ökat stöd för "De Gröna".

Även i Sverige har miljöpartiet hakat på, och vill nu lägga ner fler reaktorer och satsa på smutsig tysk eller polsk kolkraft i stället tydligen (inte deras ord, men en logisk följd av deras agerande)

Endast Japanerna behåller lugnet verkar det som. Jag har pratat med dussintals idag, och ingen verkar ägna Fukushima någon större uppmärksamhet. Större är tsunamin, offren och hur ekonomin ska påverkas av tsunamin....
Citera
2011-04-11, 17:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe11
skumma citat från en massa olika personer. vad var agendan för att klippa in greenpeace citatet i samma?? och nästan få det till att TEPCO säger detta utan källhänvisning på uttalandet från Greenpeace

Kritiserar du mig eller Bloomberg?
Citera
2011-04-11, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Uppenbarligen är det så. I hela världen så har antikärnkraftslobbyn försökt slå mynt av händelserna i Fukushima. Mest så kanske i Tyskland, där man har lyckats försätta hela nationen i panik och fått kraftigt ökat stöd för "De Gröna".

Även i Sverige har miljöpartiet hakat på, och vill nu lägga ner fler reaktorer och satsa på smutsig tysk eller polsk kolkraft i stället tydligen (inte deras ord, men en logisk följd av deras agerande)

Endast Japanerna behåller lugnet verkar det som. Jag har pratat med dussintals idag, och ingen verkar ägna Fukushima någon större uppmärksamhet. Större är tsunamin, offren och hur ekonomin ska påverkas av tsunamin....

Tyvärr får jag nog göra dig lite besviken genom att påminna dig att det är ofta de som är närmast något som har störst orsak att förtränga saker och ting så dina observationer kan tolkas på ett annat sätt än vad du gör.

Det kan fortfarande komma skalv och tsunamis och som läget är nu skulle inte det båda gott, men jag förstår att man inte vill tänka på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in