2019-03-17, 22:10
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
hehe ja 3 %... damn. Skulle innebära att man i princip är döende.

Här är en känd kroppsbyggare som ligger på 4% när bilderna är tagna. Ofta visas han som exempel på lägsta möjliga kroppsfett %.
https://madnessmedia.net/helmut-strebl/

Eew... Jag håller själv på att gå ned i vikt, samtidigt som jag ändå tränar en del, men sådana där bilder övertygar mig om det korrekta med min uppfattning att lite kroppsfett är snyggare än att vara helt knottrig och jäklig.

Edit: Det sagt, så borde Iggy Pop ha tagit på sig en tröja redan för länge sedan.
Senast redigerad av Europe 2019-03-17 kl. 22:12. Anledning: Edit
Citera
2019-03-17, 22:15
Ja Helmut Strebl är ett "freak of nature" med 4% kroppsfett. För att sätta 3% i perspektiv innebär det att Helmut skulle behöva tappa 25% av sitt (obefintliga) fett för att komma ner till 3%. Lycka till med det!
Citera
2019-03-17, 22:28
Medlem
GanjaFarfars avatar
Ja vi är på fb och ska alltid vara källkritiska. Men huruvida TS kroppsfett är 3% eller inte är inte vad tråden handlar om, därav är 80-90% av svaren i tråden OT.

Angående viktökningen kan jag bara svara, absolut ja! Om du inte lyckas lägga på dig 8kg kroppsvikt på 5 månader så äter du alldeles för lite.
Med ditt låga kroppsfett borde du äta allt och inget när du kan och träna de muskelgrupper du vill framhäva som prio och utan tvekan se stor skillnad i mass. Angående biceps-omkrets är det ytterst individuellt och därför väldigt svårt att svara på.
Citera
2019-03-18, 11:31
Medlem
Borde inte vara något problem om du har förmågan att träna hårt och effektivt och äta tillräckligt, med tanke på att 63 kg är väldigt lite och desto längre tillbaka man är från sitt genetiska max desto snabbare kan man öka. Är av åsikten att 8-12 kilo kan man lätt öka kroppensvikten första träningen året om man sköter det bra
Citera
2019-04-09, 21:08
Medlem
Sameshs avatar
Hej!, jag har aldrig tränat på gym innan men ska börja nästa vecka och undrar om det finns något man ska tänka på speciellt när man går på gym?, några oskrivna regler typ?

Jag har läst föreningens regler men där står inte så mycket förutom att man ska städa undan efter avslutat träningspass vilket är lite vagt.
Citera
2019-04-09, 21:25
Medlem
serubs avatar
Hej!

Har ni tips på någon bra våg som mäter fettprocent och generellt är rätt så exakt utan att ”break the bank”.

Jag är osäker när man ska börja deffa. Finns det några generella riktlinjer där?

Tack på förhand.
Citera
2019-04-09, 22:10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Hej!, jag har aldrig tränat på gym innan men ska börja nästa vecka och undrar om det finns något man ska tänka på speciellt när man går på gym?, några oskrivna regler typ?

Jag har läst föreningens regler men där står inte så mycket förutom att man ska städa undan efter avslutat träningspass vilket är lite vagt.
Inte direkt. Ta gärna bort vikter och redskap efter användning, ta av vikter från skivstången, lägg tillbaka hantlar m.m. Allmänt vett. Kul att du börjar träna!
Citat:
Ursprungligen postat av serub
Hej!

Har ni tips på någon bra våg som mäter fettprocent och generellt är rätt så exakt utan att ”break the bank”.

Jag är osäker när man ska börja deffa. Finns det några generella riktlinjer där?

Tack på förhand.
Tyvärr är det inte pålitligt med dessa vågar, vissa är givetvis mer åt sanningen än andra, men generellt så skulle jag inte lägga pengar på detta. Använd våg, måttband och spegel. Alternativt ta bilder och jämför sedan, eller ta bilder varje vecka på samma ställe och försök få till samma ljus/vinkel. Lycka till.
Citera
2019-04-10, 06:40
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand.

Deffa när du vill ner i vikt. Banta är en enklare variant utan några regler, medan en deff har flera regler man helst ska följa. Reglerna är till för att förbättra resultatet jämfört med att banta.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-04-10 kl. 06:47.
Citera
2019-04-10, 09:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Låt mobilen vara och undvik parfym. Svettlukt för den delen också
Citera
2019-04-10, 09:43
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand.
Det korta svaret är att det finns det tyvärr inte. Måttband runt mage och våg är billigare och mer tillförlitligt. Vill du bestämt veta din fettprocent så räknas denna ut med hjälp av mått också.

Nej, det finns inga direkta generella riktlinjer. Men tips kan vara att det tar längre tid och att man har mycket mer fett på kroppen än man tror.
Citera
2019-04-10, 09:46
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Med "städa undan" menar man att du måste ställa tillbaka vikterna där du tog dem. Ett vanligt nybörjarmisstag är att bara lämna vikterna på skivstången, och då tror folk att någon kör där och bara är på toa eller nåt. Det skapar irritation, så ställ tillbaka grejerna. Man kan även torka av ryggstöd och liknande med handduk eller trasa.
Citera
2019-04-10, 22:17
Medlem
kukflashs avatar
Har alla möjlighet att få en "biceps-kula" på armen? När jag spänner muskeln så är den helt rak liksom, ingenting som sticker upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in