2018-11-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Kontakta en idrottskunnig fysioterapeut med en gång, är mitt råd. Axlar är knepiga saker. Finns ingen anledning att vänta. Bra att du vilade direkt iaf och inte bara körde på i tron att det "släpper snart".

Okej. Hoppas det släppt till måndag annars får jag starkt överväga det.
Hehe körde två pass efter "skadan"...tänkte att det "släpper snart".
Citera
2018-11-04, 01:28
Medlem
Gör det verkligen något för midjan att stå still och röra överkroppen sida till sida med en vikt i händerna?
Citera
2018-11-04, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Gör det verkligen något för midjan att stå still och röra överkroppen sida till sida med en vikt i händerna?

Menar du midjemåttet? I så fall nej, där är det kosten du ska titta på.

Klämde runt på min andra axel igår. Var väldigt öm på ungefär samma ställe som andra axeln.
Dagen jag fick ont körde jag -
Frontböj, knäböj, bänk och militär.

Kan det vara så enkelt att båda böjövningarna gett mig "blåmärken" (ej ytliga) och smärtan kommer därav? Stången, framförallt i frontböj vilar ganska exakt där smärtan är.
Citera
2018-11-05, 01:01
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Stämmer det att man inte bör träna samma muskler varje dag? Jag har börjat träna på gym nu och har gått varje dag en vecka och kört ungefär samma schema, 20-25 min jogging på löpband sedan 10 minuter på den där maskinen som man tränar magmuskler med och sedan varierar jag mellan överkroppen och biceps+nedre rygg sedan avslutar jag med 20 min spinning i hög takt

ska tillägga att jag är 189 lång och väger 77 kg och är rätt smal och mitt mål är att få en mer tonad kropp så jag lägger ingen tid på hantlarna

sorry för att terminologin är helt off men jag är en total nybörjare på detta
Citera
2018-11-05, 06:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall
Stämmer det att man inte bör träna samma muskler varje dag? Jag har börjat träna på gym nu och har gått varje dag en vecka och kört ungefär samma schema, 20-25 min jogging på löpband sedan 10 minuter på den där maskinen som man tränar magmuskler med och sedan varierar jag mellan överkroppen och biceps+nedre rygg sedan avslutar jag med 20 min spinning i hög takt

ska tillägga att jag är 189 lång och väger 77 kg och är rätt smal och mitt mål är att få en mer tonad kropp så jag lägger ingen tid på hantlarna

Det rekommenderas att man låter muskeln vila, generellt, dock är det individuellt och beror på olika faktorer. Vissa tränar helkroppspass varje dag och trivs utmärkt med det och får goda resultat. Om det får dig att gå till gymmet och du tycker det är kul så ser jag ingen anledning att ändra.

Förstår inte det sista du nämner, att du vill få en mer tonad kropp och därför låter bli hantlarna? Du belastar fortfarande musklerna även om du kör enbart maskiner, mer eller mindre, precis som med hantlar. Du blir inte per automatik stor bara för du tar en hantel i händerna.
Citera
2018-11-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyblivetsocfall

Hoppa på ett träningsschema om du vill få ut något och inte skada dig. Enklast är att betala en pt 600kr så kommer dina resultat öka med antagligen 10x jämfört med nu.
Citera
2018-11-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsKiss
Har ont i min axel. Känns ömt som fan då jag trycker runt/på kotan på övre delen av axeln. Sen värker det då jag lyfter tyngre saker eller håller ute armen en längre period.
Är väl inne på dag sex eller sju med denna värk.

Bästa approachen? Träningen är givetvis pausad. Rekommenderas det att vila tills smärtan HELT är borta eller kan jag köra då det börjar kännas bättre?
När kontaktar man vård? Dvs hur ont ska man ha för att det ska vara värt det/hur länge?

Vill träna!

Skippa bänkpressen.
Kör istället Cablecross (stående och knästående).
Samt senare hantlar på bänk (med benlyft från bänk såsom om de vore på stol).

Det här funkade för mina problem med axlarna i vart fall (lätt att fuska i bänkpressen och koppla in muskler som inte skall kopplas på).
Citera
2018-11-15, 08:58
Medlem
KlasseArbogas avatar
Är det smart att äta en burk tonfisk 10 min innan träning och ett Granny Smith äpple direkt efteråt innan man äter middag några timmar senare?
Citera
2018-11-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Är det smart att äta en burk tonfisk 10 min innan träning och ett Granny Smith äpple direkt efteråt innan man äter middag några timmar senare?

Smartare att äta äpplet innan (kolhydrater + fruktsocker = energiboost) och tonfisken efter (protein = byggstenar för musklerna).

Eller båda före.
Citera
2018-11-15, 09:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Dygnets totala intag är det som är av störst betydelse, resterande är personliga preferenser. Är dygnets totala intag tillräckligt med energi och protein så spelar nog uppdelningen mindre roll. Givetvis finns det undantag där man kanske vill "optimera" intagen runt träning/tävling. Generellt bör man fokusera på dygnets totala intag.
Citera
2018-11-15, 10:21
Medlem
Citat:

Tycker inte svaren ovan är kompletta med min uppfattning. Du kanske inte är speciellt seriös med träningen. Men om du är det så ät något rejälare 2-3tim innan. Träna. Två burkar tonfisk efter och gärna mer än det också. Men att du äter en burk efteråt är nog tillräckligt. Dock visualiserar många deras kroppar som en svältande vakthund efter passet. Jag inräknat. Jag lämnar inget åt slumpen idag utan det ska vara bra fetter och proteiner efter träning. Det gör tonfisk med mosat ägg som en klockren kombo. Lite hackad grönsallad på det och kanske lite dill. Några droppar citron.
Herregud. Nu börjar det lika något gott också. Fattas bara två skivor bröd och en klick majjo...
Citera
2018-11-15, 10:27
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsKiss
Smartare att äta äpplet innan (kolhydrater + fruktsocker = energiboost) och tonfisken efter (protein = byggstenar för musklerna).

Eller båda före.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Dygnets totala intag är det som är av störst betydelse, resterande är personliga preferenser. Är dygnets totala intag tillräckligt med energi och protein så spelar nog uppdelningen mindre roll. Givetvis finns det undantag där man kanske vill "optimera" intagen runt träning/tävling. Generellt bör man fokusera på dygnets totala intag.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tycker inte svaren ovan är kompletta med min uppfattning. Du kanske inte är speciellt seriös med träningen. Men om du är det så ät något rejälare 2-3tim innan. Träna. Två burkar tonfisk efter och gärna mer än det också. Men att du äter en burk efteråt är nog tillräckligt. Dock visualiserar många deras kroppar som en svältande vakthund efter passet. Jag inräknat. Jag lämnar inget åt slumpen idag utan det ska vara bra fetter och proteiner efter träning. Det gör tonfisk med mosat ägg som en klockren kombo. Lite hackad grönsallad på det och kanske lite dill. Några droppar citron.
Herregud. Nu börjar det lika något gott också. Fattas bara två skivor bröd...

Tack för alla svar! Jag är halvseriös men nybörjare, har inte som mål att bygga gigantiska muskler utan mer att tona min smala kropp så att lite muskler syns här och där. Jag brukar käka musli 2 timmar innan, sen kör jag 30 min cardio + 30 min på maskiner och när jag kommer hem så äter jag ett äpple och äter middag några timmar senare. Är inte jättevillig att ändra om dessa rutiner så att det blir för jobbigt så att säga men kan definitivt tänka mig börja äta äpplet innan träning och fisken efteråt.

Är det något speciellt med mosat ägg eller är det bara din preferens? Går det lika bra med två kokta ägg?

edit: har också sett att en del tipsar om träningsprogram, men jag har så svårt för att navigera bland gratisalternativen därute, känner någon till något program man ska köra om man vill ha tex en sån här kropp? https://thumbs.mic.com/YzUyNmE4ZDZhYyMvUHpMTk1yb253N0lIWGVNZ0dIUWN2d1hfYX BvPS8zNXgzOjEzMDV4NjIzLzgwMHg0NTAvZmlsdGVyczpmb3Jt YXQoanBlZyk6cXVhbGl0eSg4MCkvaHR0cHM6Ly9zMy5hbWF6b2 5hd3MuY29tL3BvbGljeW1pYy1pbWFnZXMveTlucml3eW1ycjE1 NGZ3aGR6dm9uZWdkN2J5anV3ZGo2YnRod2RwNmcxY3htMWR6aH IxcDE0d3ZiY3RjZjFmdi5qcGc.jpg

Jag tror att jag har förutsättningarna för det då jag är lång och smal och behöver inte direkt bli av med några kilon utan i mitt fall är det mer "forma musklerna" som jag behöver göra (bästa sättet jag kommer på att förklara)
Senast redigerad av KlasseArboga 2018-11-15 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in