2018-06-26, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Okej. Jag kanske bara inbillar mig ang. mons pubis.

Knäböj tar bra i ljumskarna. Får träna det oftare.
Likaså marklyft, som jag nästintill aldrig tränar.
Vad är stående press?

Press är en fantastisk övning för hela kroppen, framför allt överkroppen! Även känd som ”militärpress” eller ”stående press”. Militärpress är en strikt variant med fötterna ihop (”i givakt”). Utförs med skivstång.

https://youtu.be/CnBmiBqp-AI

Lär dig denna! Den är grymt bra.
Citera
2018-06-26, 20:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vet du om det är bra rabatter ibland på butiker som säljer dessa band? Hade velat ha de flesta utan de tyngsta. Jeff, Athlet X förordar dessa band flitigt så ska skaffa till gymmet hemma.
Verkar som priset ligger runt 199 kr på dom flesta ställen. Jag fick dock upp en rabattkod på gymgrossistens sida som är "HEJA10", vilket ger 10% rabatt, inte mycket men alltid något.
Citera
2018-06-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Verkar som priset ligger runt 199 kr på dom flesta ställen. Jag fick dock upp en rabattkod på gymgrossistens sida som är "HEJA10", vilket ger 10% rabatt, inte mycket men alltid något.

Tack!kanske värt att vänta tills man får något erbjudande. Ska se om det blir prisvärt med erbjudandet.
Citera
2018-06-26, 21:13
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Press är en fantastisk övning för hela kroppen, framför allt överkroppen! Även känd som ”militärpress” eller ”stående press”. Militärpress är en strikt variant med fötterna ihop (”i givakt”). Utförs med skivstång.

https://youtu.be/CnBmiBqp-AI

Lär dig denna! Den är grymt bra.

Jaha. Du menade militärpress. Den kör jag ibland. Dessvärre även den lite för lite!
Tack för tips och råd!
Citera
2018-06-27, 10:39
Medlem
psykoshippiens avatar
Hejsan. Jag hoppas att någon kan svara på denna fråga eller oro som jag inskaffat mig.

Jag har i år för första gången börjat träna seriöst, jag har alltid haft en god allmän fysik, momentärt dålig kondition men sitter på stadiga 70-75kg sedan 10 år tillbaka.

I samband med omständigheter så har jag slutat helt och hållet med att träna ben under några månader och fokuserar på att stärka bål/rygg/axlar/core och armar (edit: tränar rörlighet i hela kroppen också, i form av MAQ-träning morgon/kväll). Någonting jag upplevt den senaste månaden är en ihållande muskelvärk i höger ryggmuskel. Smärtan är inget jag direkt oroar mig över då det släpper av vila eller stretching (tränar frivikt vanligen 3-5ggr/v)

Det jag är lätt orolig för är den abnorma formation som uppstått i ryggen. Det är ju en välskapt ryggmuskel helt klart men om jag jämför vänster och höger sida så ser det ut som att höger ryggmuskel drabbats av tonus-ökning (konstant spändhet som ökar muskelområdets volym) - höger ryggsida har alltså markant större volym än vänster sida. Är det något speciellt jag bör ha i betraktande när jag tränar? Fokuserar såklart på "träna rätt" & inte dra snett et c. men det verkar ju ha gett snedslag i träning ändå.
Senast redigerad av psykoshippien 2018-06-27 kl. 10:44.
Citera
2018-06-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Hejsan. Jag hoppas att någon kan svara på denna fråga eller oro som jag inskaffat mig.

Jag har i år för första gången börjat träna seriöst, jag har alltid haft en god allmän fysik, momentärt dålig kondition men sitter på stadiga 70-75kg sedan 10 år tillbaka.

I samband med omständigheter så har jag slutat helt och hållet med att träna ben under några månader och fokuserar på att stärka bål/rygg/axlar/core och armar (edit: tränar rörlighet i hela kroppen också, i form av MAQ-träning morgon/kväll). Någonting jag upplevt den senaste månaden är en ihållande muskelvärk i höger ryggmuskel. Smärtan är inget jag direkt oroar mig över då det släpper av vila eller stretching (tränar frivikt vanligen 3-5ggr/v)

Det jag är lätt orolig för är den abnorma formation som uppstått i ryggen. Det är ju en välskapt ryggmuskel helt klart men om jag jämför vänster och höger sida så ser det ut som att höger ryggmuskel drabbats av tonus-ökning (konstant spändhet som ökar muskelområdets volym) - höger ryggsida har alltså markant större volym än vänster sida. Är det något speciellt jag bör ha i betraktande när jag tränar? Fokuserar såklart på "träna rätt" & inte dra snett et c. men det verkar ju ha gett snedslag i träning ändå.

Nog bäst om du frågar någon på gymmet och ber dem ta en titt på ryggen och när du tränar om de skulle hålla med dig Ang att du är större på ena sidan. Detta är nog Ingen fråga som passar för nätet om du inte har .
Citera
2018-06-27, 16:04
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Nog bäst om du frågar någon på gymmet och ber dem ta en titt på ryggen och när du tränar om de skulle hålla med dig Ang att du är större på ena sidan. Detta är nog Ingen fråga som passar för nätet om du inte har .
All right, är nästan alltid själv på gymmet. Brukar komma och gå runt tre personer regelbundet, sett folk där cirka åtta gånger av drygt 60 besök. Känns inte riktigt befogat att flyga på en käft då. Närmsta kompis jag har som kan svara på detta är AT på vårdcentral. Tänker att jag mår inte dåligt av det, så skadar det inte. Men blir fundersam när ena sidans muskel känns som en planka under huden medan andra sidan ... ja, den är ju också "fet" men mer i proportion till resten av ryggen.
Citera
2018-06-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
All right, är nästan alltid själv på gymmet. Brukar komma och gå runt tre personer regelbundet, sett folk där cirka åtta gånger av drygt 60 besök. Känns inte riktigt befogat att flyga på en käft då. Närmsta kompis jag har som kan svara på detta är AT på vårdcentral. Tänker att jag mår inte dåligt av det, så skadar det inte. Men blir fundersam när ena sidans muskel känns som en planka under huden medan andra sidan ... ja, den är ju också "fet" men mer i proportion till resten av ryggen.

Förstår hur du menar. Tror dock ingen tycker det är konstigt om du frågar utan de blir nog bara glada. Rent generellt så har man inte perfekt symmetri. Enda jag kan komma på är att du är lite starkare i ena sidan och tränar med vikter anpassade för den sidan vilket gör att den andra sidan inte får någon bra träning då vikten efter några reps blir för tung. Att köra set på 40-60sek för ryggen kör jag varje vecka. Vet inte om du bara kör tungt eller vad det kan vara.
Citera
2018-06-27, 17:02
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Förstår hur du menar. Tror dock ingen tycker det är konstigt om du frågar utan de blir nog bara glada. Rent generellt så har man inte perfekt symmetri. Enda jag kan komma på är att du är lite starkare i ena sidan och tränar med vikter anpassade för den sidan vilket gör att den andra sidan inte får någon bra träning då vikten efter några reps blir för tung. Att köra set på 40-60sek för ryggen kör jag varje vecka. Vet inte om du bara kör tungt eller vad det kan vara.
Hallå. Jag kör mest på min egen kroppsvikt, skulle ändå känna lite obehag, såvida det inte fanns tidigare koppling mellan oss, mer än att vi befann oss i samma rum vid några tillfällen för några veckor sedan

Ja, mer träning har ju höger sida fått, i egenskap av onani. Ska sluta vara orolig på den såvida det inte uppstår en faktiskt tonusökning i ryggen, fy fan om så sker.

Aja, ska inte förpesta mer med min hypokondriska oro.

Senast redigerad av psykoshippien 2018-06-27 kl. 17:10.
Citera
2018-06-28, 13:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Hur stor skillnad "bör" det vara mellan vad man klarar i vanliga marklyft och raka om man t.ex. kör femmor eller tior? Individuella skillnader både i fråga om styrka och teknik kan så klart spela in, men vad är rimligt att utgå ifrån? Själv anser jag mig vara nybörjare på båda och har väl egentligen aldrig maxat.
Citera
2018-06-30, 21:03
Medlem
Hur ofta måste man använda teflonsprej på en crosstrainer om man använder den varje dag?
Citera
2018-06-30, 21:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Hur ofta måste man använda teflonsprej på en crosstrainer om man använder den varje dag?
Det beror väl på. Så länge den inte gnisslar behöver du inte smörja. Det varierar säkert beroende på märke/modell och hur mycket du använder den dagligen, tidsåtgången alltså. Har även hört att vissa skruvar kan behöva dras åt efter ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in