Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Du ligger ngot utanfr pastriseringsomrdet med den dr tillagningen men det borde ju inte vara ngot problem. Jag r nstan naivt ordd fr snt dr. Hur som helst borde det inte freligga ngon risk fr de riktiga elakingarna som botulinumtoxin. Hur r det egentligen med salmonellan? Jag inser att jag frgar om mycket som skerligen har diskuterats hr innan
Man tackar

Det gr alldeles utmrkt att ta kl p Salmonella vid 55 grader. Tror lgsta temperaturen fr att dda Salmonella r strax under 50 grader. Dock r det inte bra att hlla kttet s lgt (lgre n 54.4) s pass lnge. Men 54.4 grader och uppt r helt okej. Jag har sett lite olika riktlinjer fr hur lng tid det tar vid runt 55 grader, alltifrn 30 till 90 minuter, i vrsta fall. S jag brukar se till att kttet kommer upp i temperatur, och sedan hlla den temperaturen i ngon timme. Vilket med strsta sannolikhet r overkill, men det skadar inte.
Sedan s r ju svenskt fgelktt i princip Salmonella-fritt, och jag skulle tro att kalkon r nnu skrare n kyckling. Det finns ngon video dr Modernist Cuisine-gnget lagat kalkon till 54 grader, utan pastrisering. Jag tror i allmnhet inte det r ngot att oroa sig ver i ett intakt kalkonbrst, men lita inte p det
Nr det gller botulism s r det inte heller ngon fara vid den temperaturen, lngt ifrn.