2013-01-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag har lite svrt att hitta p FB och r lite kass p att ska. Det hr har nog diskuterats frr. Skll grna p mig om s r fallet.

Hur gr ni med lax nr ni tillagar den sous vide? Ska man g efter pastriseringstabellerna s mste man ju sopa p 4-5 timmar i 55 C. Jag testar det ikvll men har inte enormt hga frvntningar. Tidigare har jag ett par gnger krt p 46 C i endast 35-45 minuter fr att f till en fantastiskt fin fisk. Det har knts okej nr jag har haft prima firre frn bttre fiskhandlare men idag har jag paketerad frsk frn ICA, kpt en sndag. Jag smakade lite p den och den verkade fin. Klarar ocks bryttestet fint men jag ville testa att kra efter pastriseringsrekommendationerna. Jag r rdd att det hr kommer bli rtt trist fisk.

Gllande den mycket lgre temperaturen s inser jag ju att jag ligger i det otcka tempintervallet men med s kort behandling och utgende frn vldigt frsk lax av "sushikvalitet" s knns det lugnt. Konsistensen p den fisken blir makals och hjer upp laxrtter till skyarna.
Jag brukar bara lgga fisken i 42-45 grader i typ 20-30 minuter. 55 grader r rtt trist, iaf fr min del. Jag har aldrig pastriserat fisk, men vad jag har hrt s brukar inte resultatet bli jttebra utan ganska mushy.

Slnge laxen r odlad och frsk s ser jag inga problem med att ta den opastriserad, slnge du inte ger det till ngon med nedsatt immunfrsvar. Sedan s brukar inte ICAs lax vara i nrheten av lika god som den man kper hos fiskhandlare, men det r en annan femma.

Angende lga temperaturer s r det helt klart inget vidare att hlla 42-45 grader fr lnge. Fr lax skulle jag tro att det frmst r Listeria man r orolig fr. S lnge man inte ligger i ngon riskgrupp s r det dock lugnt om fisken r frsk och den inte fr ligga i det temperaturintervallet alldeles fr lnge. Det krvs ocks relativt mnga Listeria-bakterier fr att en frisk mnniska ska insjukna.
Senast redigerad av cookalong2 2013-01-06 kl. 17:04.
Citera
2013-01-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Jag brukar bara lgga fisken i 42-45 grader i typ 20-30 minuter. 55 grader r rtt trist, iaf fr min del. Jag har aldrig pastriserat fisk, men vad jag har hrt s brukar inte resultatet bli jttebra utan ganska mushy.

Slnge laxen r odlad och frsk s ser jag inga problem med att ta den opastriserad, slnge du inte ger det till ngon med nedsatt immunfrsvar. Sedan s brukar inte ICAs lax vara i nrheten av lika god som den man kper hos fiskhandlare, men det r en annan femma.

Angende lga temperaturer s r det helt klart inget vidare att hlla 42-45 grader fr lnge. Fr lax skulle jag tro att det frmst r Listeria man r orolig fr. S lnge man inte ligger i ngon riskgrupp s r det dock lugnt om fisken r frsk och den inte fr ligga i det temperaturintervallet alldeles fr lnge. Det krvs ocks relativt mnga Listeria-bakterier fr att en frisk mnniska ska insjukna.

Jo jag vet. ngrar det hr lite men nu r det bara att kra p det. Har varit sjukt njd innan nr jag lagat vid 46 C men som sagt, den hr firren var lite smtrtt. Nja, jag fr jobba desto hrdare med resten av middagen istllet. Tack fr svaret.
Citera
2013-01-06, 20:37
Medlem
Eftersom det efterfrgades bilder s postar jag lite frn dagens middag, nmligen kalkonfil, som fick ligga i ett 55-gradigt bad i ca 3 timmar.

Filn efter ngra timmar i saltlag, skljd och ihoprullad i clingfilm
http://imageshack.us/a/img255/8235/wp20130106001.jpg

Filn efter tillagning och fritering. Rullade den i mjl/gg/panko och lt den ligga ngon minut i het olja.
http://imageshack.us/a/img13/1110/wp20130106004.jpg

Det frdiga kttet
http://imageshack.us/a/img687/7066/wp20130106006.jpg
Citera
2013-01-07, 00:07
Medlem
FulaHundens avatar
Citat:
Eftersom det efterfrgades bilder s postar jag lite frn dagens middag, nmligen kalkonfil, som fick ligga i ett 55-gradigt bad i ca 3 timmar.

Filn efter tillagning och fritering. Rullade den i mjl/gg/panko och lt den ligga ngon minut i het olja.

Det frdiga kttet

Ser ut att vara gott! Men ingen vaccumfrpackning?
Citera
2013-01-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulaHunden
Ser ut att vara gott! Men ingen vaccumfrpackning?
Jod, lt den ligga i kylen inrullad i plastfilm i ngra timmar, sedan vakuumfrpackas. Glmde ta bilder d och nr den lg i badet dock.
Citera
2013-01-08, 10:02
Medlem
Citat:

Det frdiga kttet

Fantastiskt fin kalkon. Det dr ska banne mig jag testa ocks. Jag r p det hela taget lite kluven till kalkon d jag inte r s frtjust i smaken hos kalkonfett. Det gr att jag inte alls gillar lren hos djuret. Dremot r fina kalkonbrst kanon och genom att tillaga den som du gjort s kringgr man ju problemet med att det brukar bli lite torrt.

Du ligger ngot utanfr pastriseringsomrdet med den dr tillagningen men det borde ju inte vara ngot problem. Jag r nstan naivt ordd fr snt dr. Hur som helst borde det inte freligga ngon risk fr de riktiga elakingarna som botulinumtoxin. Hur r det egentligen med salmonellan? Jag inser att jag frgar om mycket som skerligen har diskuterats hr innan
Citera
2013-01-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Du ligger ngot utanfr pastriseringsomrdet med den dr tillagningen men det borde ju inte vara ngot problem. Jag r nstan naivt ordd fr snt dr. Hur som helst borde det inte freligga ngon risk fr de riktiga elakingarna som botulinumtoxin. Hur r det egentligen med salmonellan? Jag inser att jag frgar om mycket som skerligen har diskuterats hr innan
Man tackar Det gr alldeles utmrkt att ta kl p Salmonella vid 55 grader. Tror lgsta temperaturen fr att dda Salmonella r strax under 50 grader. Dock r det inte bra att hlla kttet s lgt (lgre n 54.4) s pass lnge. Men 54.4 grader och uppt r helt okej. Jag har sett lite olika riktlinjer fr hur lng tid det tar vid runt 55 grader, alltifrn 30 till 90 minuter, i vrsta fall. S jag brukar se till att kttet kommer upp i temperatur, och sedan hlla den temperaturen i ngon timme. Vilket med strsta sannolikhet r overkill, men det skadar inte.

Sedan s r ju svenskt fgelktt i princip Salmonella-fritt, och jag skulle tro att kalkon r nnu skrare n kyckling. Det finns ngon video dr Modernist Cuisine-gnget lagat kalkon till 54 grader, utan pastrisering. Jag tror i allmnhet inte det r ngot att oroa sig ver i ett intakt kalkonbrst, men lita inte p det

Nr det gller botulism s r det inte heller ngon fara vid den temperaturen, lngt ifrn.
Senast redigerad av cookalong2 2013-01-08 kl. 10:22.
Citera
2013-01-08, 11:22
Medlem
Citat:
Man tackar Det gr alldeles utmrkt att ta kl p Salmonella vid 55 grader. Tror lgsta temperaturen fr att dda Salmonella r strax under 50 grader. Dock r det inte bra att hlla kttet s lgt (lgre n 54.4) s pass lnge. Men 54.4 grader och uppt r helt okej. Jag har sett lite olika riktlinjer fr hur lng tid det tar vid runt 55 grader, alltifrn 30 till 90 minuter, i vrsta fall. S jag brukar se till att kttet kommer upp i temperatur, och sedan hlla den temperaturen i ngon timme. Vilket med strsta sannolikhet r overkill, men det skadar inte.

Sedan s r ju svenskt fgelktt i princip Salmonella-fritt, och jag skulle tro att kalkon r nnu skrare n kyckling. Det finns ngon video dr Modernist Cuisine-gnget lagat kalkon till 54 grader, utan pastrisering. Jag tror i allmnhet inte det r ngot att oroa sig ver i ett intakt kalkonbrst, men lita inte p det

Nr det gller botulism s r det inte heller ngon fara vid den temperaturen, lngt ifrn.

Nej jag vet men det ligger ju utanfr tabellerna Baldwin har dragit upp, men s mycket hngslen och livrem gller ju knappast ett hemmakk.

Generellt s r det nog vettigt att man har lite sunt frnuft (och kanske lite vetenskaplig bakgrund) och knner till riskerna d kan man tumma p regler efter det.

Intressant hur sous vide verkar vara en teknik som attraherar naturvetare :-), i och fr sig verkar mer teknisk matlagning vara intressant generellt fr den gruppen. Jag r sjlv lite nybrjare p tekniken men har lst en del (bl a i Modernist Cuisine) och knner mig skapligt trygg. Har skrivit lite p min blogg om det men var lite slarvig i brjan. Allts jag beskrev kanske inte riskerna s bra och jag har gjort ankbrst p ett rtt klantigt stt (med slarvig kylning) och har inte heller kommenterat det s bra. mnar ta itu med de gamla posterna och gra dem lite bttre snart. Jag vet inte om man tillts lnka till sin blogg hr, det brukar inte vara tilltet verallt, s jag struntar i det.
Senast redigerad av AndersArsenik 2013-01-08 kl. 11:25.
Citera
2013-01-08, 16:19
Medlem
Kamnes avatar
Nu r den ntligen hr. Har lagt i ett stycke hgrev p 57 grader som skall ligga i 2 timmar. Det r vad ni rekomenderar va?
Citera
2013-01-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamne
Nu r den ntligen hr. Har lagt i ett stycke hgrev p 57 grader som skall ligga i 2 timmar. Det r vad ni rekomenderar va?
Det mste vara vldigt bra hgrev 48 timmar lter bttre.
Citera
2013-01-08, 17:13
Medlem
Kamnes avatar
Citat:
Det mste vara vldigt bra hgrev 48 timmar lter bttre.

Haha, menade 48 timmar, vet inte hur det blev s. 48 ja.
Citera
2013-01-08, 18:32
Medlem
FulaHundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamne
Haha, menade 48 timmar, vet inte hur det blev s. 48 ja.
Ta grna lite bilder p det hela s man fr se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in