2013-08-21, 20:01
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Och det är fan bra för strax över 1400:- inklusive frakt!
...med risk för 25% moms och tullavgifter...
Citera
2013-08-22, 13:45
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
...med risk för 25% moms och tullavgifter...
Är fortfarande billigt
Citera
2013-08-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Det var himla svårt att få tag på i Malmö. Jag frågade runt i flera månader och ringde och besökte cirka 10 köttaffärer. Det de flesta sa att de slutat ta in short ribs då de fick så många klagomål från kunder. Jag antar att short ribs kan vara lurigt att laga till med traditionella metoder. En affär hävdade att anledningen att short ribs inte är populärt i Sverige är att vi äter/ätit det på sommaren och då är det dåligt nötkött och då går det inte att få bra short ribs hur du än lagar det. Vederbörande letat efter en amerikansk leverantör av short ribs. Den optimala tiden att äta nötkött skulle tydligen vara på hösten.

Till slut fick jag tag på det på. Lite oväntat var det Ica köttavdelning som vara snälla nog att ta in till mig.
Vilken ICA?
Citera
2013-08-24, 19:07
Medlem
Fantastiskt bra pris på rumpstek (US Beef dessutom) idag på min butik. 49 kr/kg och jag köpte så klart fyra kilo.

Hur tror ni den ska lagas? Den är inte jättetuff i konsistensen va? Hur blir det förresten om man konfiterar nötkött? Jag har en fin burk ankfett som jag inte tagit oskulden på och jag hade så klart tänkt ha den till fläskkött men nu blir jag lite sugen på att ge mig på rumpsteken med den.
Citera
2013-08-24, 19:35
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Fantastiskt bra pris på rumpstek (US Beef dessutom) idag på min butik. 49 kr/kg och jag köpte så klart fyra kilo.

Hur tror ni den ska lagas? Den är inte jättetuff i konsistensen va? Hur blir det förresten om man konfiterar nötkött? Jag har en fin burk ankfett som jag inte tagit oskulden på och jag hade så klart tänkt ha den till fläskkött men nu blir jag lite sugen på att ge mig på rumpsteken med den.

Kan vara intressant att kolla in vad Nathan Myhrvold säger om konfitering. I och för sig antar jag att du redan känner till hans experiment.

http://seattlefoodgeek.com/2010/05/i...eer-food-geek/
Citera
2013-08-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik

Kvaliteten på rumpstek varierar rätt mycket, precis som för t.ex entrecote (där en bit som hettats upp till 55 grader antingen kan vra guddomlig eller ganska seg). Jag hade personligen provat med 2-3 timmar, om det blir för segt har du ju mer kött att testa med

Confit sous vide är, som thereisalight säger, lite tveksamt. Traditionellt är det ju trevligt eftersom fett håller värme väldigt bra. Med sous vide blir det ingen skillnad, förutom den smak fettet på ytan ger. Å andra sidan är det ganska små mängder fett som behövs i en sous videpåse, så man slösar ju inte så mycket på att ha det i påsen, kontra att pensla på det i efterhand.
Citera
2013-08-24, 22:42
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Det är extremt liten risk att trikiner finns i kommersiellt tillgängligt svinkött, vad gäller vildsvin är situationen antagligen inte densamma. Att döda eventuella förekommande trikiner är inte alltid helt lätt, vilket innebär att en viss liten liten risk ändå finns.
Jag kan tala om hur jag/vi gör då det gäller vildsvin.
Ett prov tas för besiktning av ev. förekomst av trikiner, dom vi anlitar testar även på Trichinella nativa. Därfter fryses köttet in, vilket, nästan, tar död på alla former av trikiner utom just Trichinella nativa. När köttet lagas till skall det ha en temperatur minst +68 grader C.
Med tanke på att man endast träffar på ett fåtal fall av trikiner i Sverige varje år känns detta helt säkert, sannolikheten för att ett labb skulle missa ett prov OCH att dessa skulle överleva infrysningen OCH att de dessutom skulle stå emot +68 grader C torde i praktiken vara obefintlig.
Citera
2013-08-25, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Kan vara intressant att kolla in vad Nathan Myhrvold säger om konfitering. I och för sig antar jag att du redan känner till hans experiment.

http://seattlefoodgeek.com/2010/05/i...eer-food-geek/

Nej jag hade inte sett det där. Tack för länktipset. Skippar konfitering

Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Kvaliteten på rumpstek varierar rätt mycket, precis som för t.ex entrecote (där en bit som hettats upp till 55 grader antingen kan vra guddomlig eller ganska seg). Jag hade personligen provat med 2-3 timmar, om det blir för segt har du ju mer kött att testa med

Confit sous vide är, som thereisalight säger, lite tveksamt. Traditionellt är det ju trevligt eftersom fett håller värme väldigt bra. Med sous vide blir det ingen skillnad, förutom den smak fettet på ytan ger. Å andra sidan är det ganska små mängder fett som behövs i en sous videpåse, så man slösar ju inte så mycket på att ha det i påsen, kontra att pensla på det i efterhand.

Ja jag fick också för mig att det var lite så. Jag testar lite med sous vide och tänker även enzymmöra (ananas) och långsamt grilla lite i helgen.
Citera
2013-08-25, 15:57
Medlem
Jag har kommit över lite lammhjärta och lammtunga, och även nöttunga.

Hjärta har ju en fantastisk förmåga att bli segt vid tillagning, varför jag vanligtvis bara whiskygravar det och skär sen i tunna skivor. Gott, men det vore kul att äta det varmt också.
Och tunga har jag väl någon gång tidigare kokat i några timmar. Visst, skärbart och ätbart, men egentligen rätt tråkigt.

Någon som har erfarenhet eller åtminstone bra tips?
Jag är vän av lååååååg temperatur och 2-3 dygn i vattenbadet är helt ock för mig. Bara jag får mört och saftigt resultat.
Citera
2013-08-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajay
Jag har kommit över lite lammhjärta och lammtunga, och även nöttunga.

Hjärta har ju en fantastisk förmåga att bli segt vid tillagning, varför jag vanligtvis bara whiskygravar det och skär sen i tunna skivor. Gott, men det vore kul att äta det varmt också.
Och tunga har jag väl någon gång tidigare kokat i några timmar. Visst, skärbart och ätbart, men egentligen rätt tråkigt.

Någon som har erfarenhet eller åtminstone bra tips?
Jag är vän av lååååååg temperatur och 2-3 dygn i vattenbadet är helt ock för mig. Bara jag får mört och saftigt resultat.
Har aldrig lagat de sakerna sous vide. Heston rimmar både lammtunga och nöttunga i 48h. Sedan lagar han nöttungan i 65 grader i 48h, och lammtungan i 60 grader i 48h. Jag har inte heller lagat hjärta sous vide, men sett folk som fått bra resultat med 55 grader i 2-3 dygn (dock inte just lammhjärta, men nöt och rådjur).
Senast redigerad av cookalong2 2013-08-25 kl. 17:10.
Citera
2013-08-25, 17:40
Medlem
Maggoos avatar
Har skaffat ett rökskåp med värmeelement och tänkte köpa denna http://www.ebay.co.uk/itm/UK-Shippin...90542622310%26 för att kunna hålla exakt temp. i skåpet.

Funderar på att i samma veva leta rätt på en doppvärmare och någon akvariepump för cirkulation och använda PID'en till sous vide. Med dessa 3 prylar borde man väl kunna använda vilken bunke som helst för vattenbadet?

Någon som testat liknande?
Citera
2013-08-26, 13:02
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo
Har skaffat ett rökskåp med värmeelement och tänkte köpa denna http://www.ebay.co.uk/itm/UK-Shippin...90542622310%26 för att kunna hålla exakt temp. i skåpet.

Funderar på att i samma veva leta rätt på en doppvärmare och någon akvariepump för cirkulation och använda PID'en till sous vide. Med dessa 3 prylar borde man väl kunna använda vilken bunke som helst för vattenbadet?

Någon som testat liknande?

En sån funkar kanon åtminstone som tempstyrning i röken. Annars har conrads universaltermostat varit på tapeten några gånger i den här tråden.

De som håller på med osttilverkning är väl noga med temperaturer som hålls stabilt? Hittade denna på en dansk sida, kan detta vara nåt (sous) vidare? Ursäkta mitt dåliga skämt men var bara tvungen, kanske bara jag som fattar, men men.

Länk: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/...-29-1087p.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in