2013-08-21, 20:01
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Och det r fan bra fr strax ver 1400:- inklusive frakt!
...med risk fr 25% moms och tullavgifter...
Citera
2013-08-22, 13:45
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
...med risk fr 25% moms och tullavgifter...
r fortfarande billigt
Citera
2013-08-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Det var himla svrt att f tag p i Malm. Jag frgade runt i flera mnader och ringde och beskte cirka 10 kttaffrer. Det de flesta sa att de slutat ta in short ribs d de fick s mnga klagoml frn kunder. Jag antar att short ribs kan vara lurigt att laga till med traditionella metoder. En affr hvdade att anledningen att short ribs inte r populrt i Sverige r att vi ter/tit det p sommaren och d r det dligt ntktt och d gr det inte att f bra short ribs hur du n lagar det. Vederbrande letat efter en amerikansk leverantr av short ribs. Den optimala tiden att ta ntktt skulle tydligen vara p hsten.

Till slut fick jag tag p det p. Lite ovntat var det Ica kttavdelning som vara snlla nog att ta in till mig.
Vilken ICA?
Citera
2013-08-24, 19:07
Medlem
Fantastiskt bra pris p rumpstek (US Beef dessutom) idag p min butik. 49 kr/kg och jag kpte s klart fyra kilo.

Hur tror ni den ska lagas? Den r inte jttetuff i konsistensen va? Hur blir det frresten om man konfiterar ntktt? Jag har en fin burk ankfett som jag inte tagit oskulden p och jag hade s klart tnkt ha den till flskktt men nu blir jag lite sugen p att ge mig p rumpsteken med den.
Citera
2013-08-24, 19:35
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Fantastiskt bra pris p rumpstek (US Beef dessutom) idag p min butik. 49 kr/kg och jag kpte s klart fyra kilo.

Hur tror ni den ska lagas? Den r inte jttetuff i konsistensen va? Hur blir det frresten om man konfiterar ntktt? Jag har en fin burk ankfett som jag inte tagit oskulden p och jag hade s klart tnkt ha den till flskktt men nu blir jag lite sugen p att ge mig p rumpsteken med den.

Kan vara intressant att kolla in vad Nathan Myhrvold sger om konfitering. I och fr sig antar jag att du redan knner till hans experiment.

http://seattlefoodgeek.com/2010/05/i...eer-food-geek/
Citera
2013-08-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik

Kvaliteten p rumpstek varierar rtt mycket, precis som fr t.ex entrecote (dr en bit som hettats upp till 55 grader antingen kan vra guddomlig eller ganska seg). Jag hade personligen provat med 2-3 timmar, om det blir fr segt har du ju mer ktt att testa med

Confit sous vide r, som thereisalight sger, lite tveksamt. Traditionellt r det ju trevligt eftersom fett hller vrme vldigt bra. Med sous vide blir det ingen skillnad, frutom den smak fettet p ytan ger. andra sidan r det ganska sm mngder fett som behvs i en sous videpse, s man slsar ju inte s mycket p att ha det i psen, kontra att pensla p det i efterhand.
Citera
2013-08-24, 22:42
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Det r extremt liten risk att trikiner finns i kommersiellt tillgngligt svinktt, vad gller vildsvin r situationen antagligen inte densamma. Att dda eventuella frekommande trikiner r inte alltid helt ltt, vilket innebr att en viss liten liten risk nd finns.
Jag kan tala om hur jag/vi gr d det gller vildsvin.
Ett prov tas fr besiktning av ev. frekomst av trikiner, dom vi anlitar testar ven p Trichinella nativa. Drfter fryses kttet in, vilket, nstan, tar dd p alla former av trikiner utom just Trichinella nativa. Nr kttet lagas till skall det ha en temperatur minst +68 grader C.
Med tanke p att man endast trffar p ett ftal fall av trikiner i Sverige varje r knns detta helt skert, sannolikheten fr att ett labb skulle missa ett prov OCH att dessa skulle verleva infrysningen OCH att de dessutom skulle st emot +68 grader C torde i praktiken vara obefintlig.
Citera
2013-08-25, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Kan vara intressant att kolla in vad Nathan Myhrvold sger om konfitering. I och fr sig antar jag att du redan knner till hans experiment.

http://seattlefoodgeek.com/2010/05/i...eer-food-geek/

Nej jag hade inte sett det dr. Tack fr lnktipset. Skippar konfitering

Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Kvaliteten p rumpstek varierar rtt mycket, precis som fr t.ex entrecote (dr en bit som hettats upp till 55 grader antingen kan vra guddomlig eller ganska seg). Jag hade personligen provat med 2-3 timmar, om det blir fr segt har du ju mer ktt att testa med

Confit sous vide r, som thereisalight sger, lite tveksamt. Traditionellt r det ju trevligt eftersom fett hller vrme vldigt bra. Med sous vide blir det ingen skillnad, frutom den smak fettet p ytan ger. andra sidan r det ganska sm mngder fett som behvs i en sous videpse, s man slsar ju inte s mycket p att ha det i psen, kontra att pensla p det i efterhand.

Ja jag fick ocks fr mig att det var lite s. Jag testar lite med sous vide och tnker ven enzymmra (ananas) och lngsamt grilla lite i helgen.
Citera
2013-08-25, 15:57
Medlem
Jag har kommit ver lite lammhjrta och lammtunga, och ven nttunga.

Hjrta har ju en fantastisk frmga att bli segt vid tillagning, varfr jag vanligtvis bara whiskygravar det och skr sen i tunna skivor. Gott, men det vore kul att ta det varmt ocks.
Och tunga har jag vl ngon gng tidigare kokat i ngra timmar. Visst, skrbart och tbart, men egentligen rtt trkigt.

Ngon som har erfarenhet eller tminstone bra tips?
Jag r vn av lg temperatur och 2-3 dygn i vattenbadet r helt ock fr mig. Bara jag fr mrt och saftigt resultat.
Citera
2013-08-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajay
Jag har kommit ver lite lammhjrta och lammtunga, och ven nttunga.

Hjrta har ju en fantastisk frmga att bli segt vid tillagning, varfr jag vanligtvis bara whiskygravar det och skr sen i tunna skivor. Gott, men det vore kul att ta det varmt ocks.
Och tunga har jag vl ngon gng tidigare kokat i ngra timmar. Visst, skrbart och tbart, men egentligen rtt trkigt.

Ngon som har erfarenhet eller tminstone bra tips?
Jag r vn av lg temperatur och 2-3 dygn i vattenbadet r helt ock fr mig. Bara jag fr mrt och saftigt resultat.
Har aldrig lagat de sakerna sous vide. Heston rimmar bde lammtunga och nttunga i 48h. Sedan lagar han nttungan i 65 grader i 48h, och lammtungan i 60 grader i 48h. Jag har inte heller lagat hjrta sous vide, men sett folk som ftt bra resultat med 55 grader i 2-3 dygn (dock inte just lammhjrta, men nt och rdjur).
Senast redigerad av cookalong2 2013-08-25 kl. 17:10.
Citera
2013-08-25, 17:40
Medlem
Maggoos avatar
Har skaffat ett rkskp med vrmeelement och tnkte kpa denna http://www.ebay.co.uk/itm/UK-Shippin...90542622310%26 fr att kunna hlla exakt temp. i skpet.

Funderar p att i samma veva leta rtt p en doppvrmare och ngon akvariepump fr cirkulation och anvnda PID'en till sous vide. Med dessa 3 prylar borde man vl kunna anvnda vilken bunke som helst fr vattenbadet?

Ngon som testat liknande?
Citera
2013-08-26, 13:02
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo
Har skaffat ett rkskp med vrmeelement och tnkte kpa denna http://www.ebay.co.uk/itm/UK-Shippin...90542622310%26 fr att kunna hlla exakt temp. i skpet.

Funderar p att i samma veva leta rtt p en doppvrmare och ngon akvariepump fr cirkulation och anvnda PID'en till sous vide. Med dessa 3 prylar borde man vl kunna anvnda vilken bunke som helst fr vattenbadet?

Ngon som testat liknande?

En sn funkar kanon tminstone som tempstyrning i rken. Annars har conrads universaltermostat varit p tapeten ngra gnger i den hr trden.

De som hller p med osttilverkning r vl noga med temperaturer som hlls stabilt? Hittade denna p en dansk sida, kan detta vara nt (sous) vidare? Urskta mitt dliga skmt men var bara tvungen, kanske bara jag som fattar, men men.

Lnk: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/...-29-1087p.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in