Citat:
Ett tips är att rimma laxen lite kort innan tillagning. Den blir lite fastare då, samt att du slipper det vita kladdet som kan uppträda.
55 grader är nog i de flestas ögon alldeles för högt (well done). Själv föredrar jag 40-45 grader och det verkar de flesta jag lagar till också uppskatta. En poäng med sous vide är att få en väldigt mild och "snäll" tillagning, och man förlorar lite av poängen om man lagar köttet/fisken för hårt.
Poängen med efterstekningen är dels att det ser trevligt ut, och dels p.g.a. den extra smaken i stekytan. Samt att skinnet blir krispigt om man har skinnet kvar.
Och, kanske det viktigaste, se till att använda lax av riktigt bra kvalitet. Du kan inte dölja dåliga råvaror när du lagar maten sous vide
55 grader är nog i de flestas ögon alldeles för högt (well done). Själv föredrar jag 40-45 grader och det verkar de flesta jag lagar till också uppskatta. En poäng med sous vide är att få en väldigt mild och "snäll" tillagning, och man förlorar lite av poängen om man lagar köttet/fisken för hårt.
Poängen med efterstekningen är dels att det ser trevligt ut, och dels p.g.a. den extra smaken i stekytan. Samt att skinnet blir krispigt om man har skinnet kvar.
Och, kanske det viktigaste, se till att använda lax av riktigt bra kvalitet. Du kan inte dölja dåliga råvaror när du lagar maten sous vide

Citat:
Tack för svaren! Roligt med olika åsikter också.

Jag personligen har lite svårt för när det blir för "rått" i mitten av laxen. Eftersom jag aldrig varken lagat eller ätit lax som tillagats sous vide vet jag inte om det är/hur stor skillnad i resultatet det blir. Lägre temperaturer sous vide kanske ger bättre resultat än högre temperaturer tillagat "som vanligt". Ni som kan, är det stor skillnad?
Om jag rimmar laxen, hur länge tänker du? Ett par timmar, över natten..?
Har kikat lite snabbt på ett par recept för att få en uppfattning om tid och temperatur. Plockade upp lite mer. Fisk ska helt inte vakuumpackas för hårt, för att inte pressa ihop fisken. Laxen tillagas med endast en skvätt olivolja, salt/peppar tillsätts senare. Stämmer detta?