2013-01-04, 17:34
Citat:
Ursprungligen postat av FulaHunden
Har läst på lite mer om sous vide nu men har väl fortfarande några funderingar kvar.
Det är främst botulism jag fortfarande har lite tankar om.
Vad krävs igentligen för att det ska utvecklas och bli farligt(dödligt) att äta?
Krävs det väldigt stora fel i tillagningssättet för att det ska utvecklas?
Om jag haruppfattat det rätt så om man tillagar maten sous vide och får rester över, kan man då ta resterna och helt enkelt lägga i dom i kylen i en matbehåller och äta nästa dag? Utan risk för att några farliga bakterier utvecklats?
Sen undrar jag om det är bäst att beställa ifrån sous vide egna hemsida lr från sousvidezhop.se ?
Det är främst botulism jag fortfarande har lite tankar om.
Vad krävs igentligen för att det ska utvecklas och bli farligt(dödligt) att äta?
Krävs det väldigt stora fel i tillagningssättet för att det ska utvecklas?
Om jag haruppfattat det rätt så om man tillagar maten sous vide och får rester över, kan man då ta resterna och helt enkelt lägga i dom i kylen i en matbehåller och äta nästa dag? Utan risk för att några farliga bakterier utvecklats?
Sen undrar jag om det är bäst att beställa ifrån sous vide egna hemsida lr från sousvidezhop.se ?
Du kan söka på botulism i tråden, så kommer du få en mängd träffar. Risken för botulism är mycket låg, men finns om man gör fel. Det är många saker som minskar risken, tillräcklig upphettning, salt och/eller sur miljö i påsen m m. Ska man vara riktigt säker så ska man inte spara tillagad mat i förslutna sous vide-påsar, utan precis som du säger öppna påsen och spara maten på vanligt sätt i en behållare i kyl alternativt frys.
OM man nu av någon anledning skulle vilja laga mat sous vide och spara den i en försluten sous vide påse för senare uppvärmning (finns egentligen ingen anledning till att du någonsin skulle göra det), så måste maten snabbt kylas ner till 4 grader eller lägre. Man brukar rekommendera ett isbad med minst 50% is eller en s k blast chiller. Sedan måste maten lagras i ett kylskåp som inte någon del av dygnet går över + 4 grader, vilket få vanliga kylskåp i praktiken klarar av.
Så, enkelt svarat - ät direkt eller spara i vanliga behållare i kylen. Spara inte i vacuumförpackningen när det är tillagat.