Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nu inser jag att jag går grymt OT här men jag chansar. Det finns nån önskan verkar det som att äta tunna revben i Sverige eftersom det är det vi äter på trevliga ställen i USA och så. För det första vill jag säga att det är enkelt att hugga sig igenom svenska tunna revben på längden för att förkorta dem till det där trevliga formatet man ser på amerikanska syltor. Hugg med en köttyxa från IKEA, den kostar typ 200 spänn och man är dessutom förberedd när zombierna kommer.
Det jag egentligen vill säga är att tjocka revben är fantastiska. Längkör dem i sous vide på drygt 60 grader i 24 timmar och bränn på dem sen med brännare men se då till att de ligger i en marinad under behandlingen. Jag tycker det är enklare och det blir fan bättre också att köra dem i ugn på typ 75° i åtta timmar under lite sporadisk ösning, speciellt om man köper skånska revben som har svålen kvar. Man tar av svålen, sen börjar man ösa. Ösning sker med valfri marinad.
När man har kött som är så insprängt med fett så är det nästan onödigt med sous vide för all ugnsbehandling under låg temp blir som en lång konfityr.
OT som sagt, men ändå, jag chansar också. Jag håller med om att tjocka revben är fantastiska. Jag har ingenting som liknar sous vide-utrustning ännu, men de gånger jag följt traditionella recept för tjocka spjäll, så har det blivit väldigt torrt. Om man däremot lagar revbenen på lägre värme i ugnen (jag har kört dryga 100 grader C, vet inte om min ugn går att ställa lägre med stabil temp, får testa), och inte kör för länge, så får man väldigt saftigt och gott kött.
Är det verkligen så mycket insprängt fett i tjocka spjäll? Visst, de innehåller mycket fett, men i de bitar jag har ätit upplever jag det som att det mer är större klumpar av fett runt rätt magert kött (min farmor brukar koka spjäll till jul och jäklar vad torrt det köttet är; doppigrytanspadet blir gott däremot).
När det gäller spare ribs kontra baby backs, så är det inte bara längden på benen som skiljer, kambenen har mer kött, men mindre fett och bindväv. Nu har jag bara ätit kamben på (inte så bra) restaurang i Sverige, men jag föredrar spare ribs, helst varmrökta på låg värme.
Jag tycker alla varianter av revbensspjäll av det där underbara, magiska djuret (/Homer) har sin plats.