2013-02-15, 09:06
Medlem
Struttens avatar
S fantastiskt roligt att hra att fler har funderat p fritselement! Jag fick exakt samma tanke igr, och har tnkt bestlla ett sdant tyskt uttag som tipsades om lite tidigare i trden. Sen blir det zip-psar.

Jag tror verkligen att jag kommer fastna fr Sous vide (jag lskar redan tekniken utan att ngonsin ha gjort det "p riktigt"), men har kpt lite fr mnga dyra leksaker frr som sedan bara anvnds sporadiskt. Jag vill testa tekniken billigt innan jag kper dyrt!

Jag har tnkt exakt samma sak angende att fritselementet kanske r fr kraftigt, men har tnkt kompensera det med en strre volym vatten och stndig omrrning under frsta uppvrmningen. Jag fr helt enkelt terkomma med en recension nr jag gjort det frsta gngen!
Citera
2013-02-15, 18:28
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Jag r ven lite frvirrad vad som avses i recept nr det str revbensspjll. Menar man alltid tjocka d? Om jag har frsttt rtt s avses tjocka i engelska recept nr det str spare-ribs medan ribs, back-ribs, baby-back-ribs betyder tunna?

Str det bara revbensspjll i ett svenskt recept kan man vara rtt sker p att det r tjocka spjll som avses. I engelska (amerikanska tminstone) betyder spare ribs det som sljs som tunna revbensspjll i Sverige, detsamma brukar glla om det str bara ribs. Back ribs eller baby-back ribs sljs som kamben i Sverige, och har lyckligtvis brjat bli lttare att hitta, tminstone dr jag bor. Jag r ganska sker p att amerikanerna kallar tjocka spjll fr country-style ribs. verkurs: St. Louis style (spare) ribs r tunna spjll dr den nedersta delen av styckdelen (nrmast buken p grisen) skurits bort, s att det bara r ktt-revben-ktt-revben osv.
Citera
2013-02-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Str det bara revbensspjll i ett svenskt recept kan man vara rtt sker p att det r tjocka spjll som avses. I engelska (amerikanska tminstone) betyder spare ribs det som sljs som tunna revbensspjll i Sverige, detsamma brukar glla om det str bara ribs. Back ribs eller baby-back ribs sljs som kamben i Sverige, och har lyckligtvis brjat bli lttare att hitta, tminstone dr jag bor. Jag r ganska sker p att amerikanerna kallar tjocka spjll fr country-style ribs. verkurs: St. Louis style (spare) ribs r tunna spjll dr den nedersta delen av styckdelen (nrmast buken p grisen) skurits bort, s att det bara r ktt-revben-ktt-revben osv.

Nu inser jag att jag gr grymt OT hr men jag chansar. Det finns nn nskan verkar det som att ta tunna revben i Sverige eftersom det r det vi ter p trevliga stllen i USA och s. Fr det frsta vill jag sga att det r enkelt att hugga sig igenom svenska tunna revben p lngden fr att frkorta dem till det dr trevliga formatet man ser p amerikanska syltor. Hugg med en kttyxa frn IKEA, den kostar typ 200 spnn och man r dessutom frberedd nr zombierna kommer.

Det jag egentligen vill sga r att tjocka revben r fantastiska. Lngkr dem i sous vide p drygt 60 grader i 24 timmar och brnn p dem sen med brnnare men se d till att de ligger i en marinad under behandlingen. Jag tycker det r enklare och det blir fan bttre ocks att kra dem i ugn p typ 75 i tta timmar under lite sporadisk sning, speciellt om man kper sknska revben som har svlen kvar. Man tar av svlen, sen brjar man sa. sning sker med valfri marinad.

Nr man har ktt som r s insprngt med fett s r det nstan ondigt med sous vide fr all ugnsbehandling under lg temp blir som en lng konfityr.
Citera
2013-02-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nu inser jag att jag gr grymt OT hr men jag chansar. Det finns nn nskan verkar det som att ta tunna revben i Sverige eftersom det r det vi ter p trevliga stllen i USA och s. Fr det frsta vill jag sga att det r enkelt att hugga sig igenom svenska tunna revben p lngden fr att frkorta dem till det dr trevliga formatet man ser p amerikanska syltor. Hugg med en kttyxa frn IKEA, den kostar typ 200 spnn och man r dessutom frberedd nr zombierna kommer.

Det jag egentligen vill sga r att tjocka revben r fantastiska. Lngkr dem i sous vide p drygt 60 grader i 24 timmar och brnn p dem sen med brnnare men se d till att de ligger i en marinad under behandlingen. Jag tycker det r enklare och det blir fan bttre ocks att kra dem i ugn p typ 75 i tta timmar under lite sporadisk sning, speciellt om man kper sknska revben som har svlen kvar. Man tar av svlen, sen brjar man sa. sning sker med valfri marinad.

Nr man har ktt som r s insprngt med fett s r det nstan ondigt med sous vide fr all ugnsbehandling under lg temp blir som en lng konfityr.

Jag krde 69 grader 24h och visst smakade dom bra men dom var torra som ken. Sous vide kanske inte r svaret p allt. Mest frvnad har jag blivit p hur bra gg och ggrra blir.
Nr jag tog upp spjllen (tv st) s var det ca 1/2 liter spad i psarna. Detta spar jag i kylen och testar att ha som buljong i ngon soppa.
Citera
2013-02-15, 23:34
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik

OT som sagt, men nd, jag chansar ocks. Jag hller med om att tjocka revben r fantastiska. Jag har ingenting som liknar sous vide-utrustning nnu, men de gnger jag fljt traditionella recept fr tjocka spjll, s har det blivit vldigt torrt. Om man dremot lagar revbenen p lgre vrme i ugnen (jag har krt dryga 100 grader C, vet inte om min ugn gr att stlla lgre med stabil temp, fr testa), och inte kr fr lnge, s fr man vldigt saftigt och gott ktt.

r det verkligen s mycket insprngt fett i tjocka spjll? Visst, de innehller mycket fett, men i de bitar jag har tit upplever jag det som att det mer r strre klumpar av fett runt rtt magert ktt (min farmor brukar koka spjll till jul och jklar vad torrt det kttet r; doppigrytanspadet blir gott dremot).

Nr det gller spare ribs kontra baby backs, s r det inte bara lngden p benen som skiljer, kambenen har mer ktt, men mindre fett och bindvv. Nu har jag bara tit kamben p (inte s bra) restaurang i Sverige, men jag fredrar spare ribs, helst varmrkta p lg vrme.

Jag tycker alla varianter av revbensspjll av det dr underbara, magiska djuret (/Homer) har sin plats.
Citera
2013-02-16, 14:49
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Jag krde 69 grader 24h och visst smakade dom bra men dom var torra som ken. Sous vide kanske inte r svaret p allt. Mest frvnad har jag blivit p hur bra gg och ggrra blir.
Nr jag tog upp spjllen (tv st) s var det ca 1/2 liter spad i psarna. Detta spar jag i kylen och testar att ha som buljong i ngon soppa.

Du har helt rtt i att sous vide inte r svaret p allt, ngot sdant finns antagligen inte. r nu inne p mitt tredje r med sous vide, och vad som funkar eller inte brjar s smtt falla p plats. Jag tror precis som du att det gr att gra det nnu bttre, och en Rational kombiugn r nsta drmprojekt. ven om pengarna skulle kunna skrapas ihop s r det lite skralt med utrymmet.
Citera
2013-02-17, 20:18
Medlem
Ok!
Nu har ja gjort mitt frsta sousvidekok, och kan bara sga att de blev riktigt jkla bra!
Hade en aning fr hg temp fr kttet (rostas p 58-60grader) s de vart inte s rare som jag gillar det. Krde kttet i ca 2,5h..
Dock var det en sak som slog mig...lagget i systemet!
Jag satte termostaten p 58 frnslag och 57 tillslag och det var nog alldeles fr hgt eftersom elementet (sklart) forstatte att eftervrma och fick vattentempen ca 2 grader mer n berknat..
Hur gr ni som har era maskiner? stllet ni in p XX temp och sen skter det sig sjlvt? pendlar temperaturen?

edit: Inser nu ganska snabbt att det r en PID jag faktiskt behver nd...

Jag anvnder mig av en riskokare med den termostaten jag lnkade till fr nn sida sen..

edit: en annan frga, hur lnge brukar ni ha era normala kttbitar i badet? jag har koll p pastreringstabellerna men jag tnkte mer fr mrheten o s? om vi tar sg en normal skiva entrecte (25-30mm)

edit: Skulle denna funka fr ndamlet? http://www.ebay.com/itm/1-set-Dual-D...item3a74aa30d8
Senast redigerad av Raz0r 2013-02-17 kl. 21:01.
Citera
2013-02-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raz0r
Ok!
Nu har ja gjort mitt frsta sousvidekok, och kan bara sga att de blev riktigt jkla bra!
Hade en aning fr hg temp fr kttet (rostas p 58-60grader) s de vart inte s rare som jag gillar det. Krde kttet i ca 2,5h..
Dock var det en sak som slog mig...lagget i systemet!
Jag satte termostaten p 58 frnslag och 57 tillslag och det var nog alldeles fr hgt eftersom elementet (sklart) forstatte att eftervrma och fick vattentempen ca 2 grader mer n berknat..
Hur gr ni som har era maskiner? stllet ni in p XX temp och sen skter det sig sjlvt? pendlar temperaturen?

edit: Inser nu ganska snabbt att det r en PID jag faktiskt behver nd...

Jag anvnder mig av en riskokare med den termostaten jag lnkade till fr nn sida sen..

edit: en annan frga, hur lnge brukar ni ha era normala kttbitar i badet? jag har koll p pastreringstabellerna men jag tnkte mer fr mrheten o s? om vi tar sg en normal skiva entrecte (25-30mm)

edit: Skulle denna funka fr ndamlet? http://www.ebay.com/itm/1-set-Dual-D...item3a74aa30d8

Min cirkulator har inte diffat p mer n 0,3 grader.
Om du har en iPhone/iPad kan du ladda ner Polyscience app fr tider.
Hur lnge extra man kr fr att mra beror p ktt. Oxfil ingen extra tid. Tnk p att inte verdriva tiderna. Ktt kan bli torrt i hga temperaturer eller bli fr mrt. Oxfilvlling vill vi inte ha
Citera
2013-02-17, 22:22
Medlem
Citat:
Min cirkulator har inte diffat p mer n 0,3 grader.
Om du har en iPhone/iPad kan du ladda ner Polyscience app fr tider.
Hur lnge extra man kr fr att mra beror p ktt. Oxfil ingen extra tid. Tnk p att inte verdriva tiderna. Ktt kan bli torrt i hga temperaturer eller bli fr mrt. Oxfilvlling vill vi inte ha
Uppfattat, skall gra det!
Bestllde dessutom lite riktiga prylar nu, en PID, ett rel och en thermometer..lika bra att gra det ordentligt fr ja vill inte ha nn halvmesyr efter att ha sett hur resultatet blev idag!

edit: Ruskigt bra program, enkelt att frst och sknt att slippa tnka p tider etc!
Senast redigerad av Raz0r 2013-02-17 kl. 23:20.
Citera
2013-02-18, 20:26
Medlem
I helgen blev det nn form av faijitas p biff krd ca 5 timmar i 56,5 grader.
Kttet blev riktigt bra!

http://i1187.photobucket.com/albums/...psecc96e6f.jpg

http://i1187.photobucket.com/albums/...psfd79307f.jpg
Citera
2013-02-18, 21:04
Medlem
Ville bara uppdatera med prylarna ja handlade

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...E:L:OU:US:3160

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...E:L:OC:US:3160
Citera
2013-02-18, 21:53
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raz0r
Ville bara uppdatera med prylarna ja handlade
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...E:L:OC:US:3160
Du noterade vl att vrmaren gr p 120V? Sjlv slaktade jag en nstan gratis vattenkokare frn Rusta...
Enligt beskrivningen du lnkade till, krver PID-kontrollern K-element (inte PT100), men de flesta modeller brukar nd fixa PT100 (instllning i mjukvaran)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in