Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nu inser jag att jag gr grymt OT hr men jag chansar. Det finns nn nskan verkar det som att ta tunna revben i Sverige eftersom det r det vi ter p trevliga stllen i USA och s. Fr det frsta vill jag sga att det r enkelt att hugga sig igenom svenska tunna revben p lngden fr att frkorta dem till det dr trevliga formatet man ser p amerikanska syltor. Hugg med en kttyxa frn IKEA, den kostar typ 200 spnn och man r dessutom frberedd nr zombierna kommer.
Det jag egentligen vill sga r att tjocka revben r fantastiska. Lngkr dem i sous vide p drygt 60 grader i 24 timmar och brnn p dem sen med brnnare men se d till att de ligger i en marinad under behandlingen. Jag tycker det r enklare och det blir fan bttre ocks att kra dem i ugn p typ 75 i tta timmar under lite sporadisk sning, speciellt om man kper sknska revben som har svlen kvar. Man tar av svlen, sen brjar man sa. sning sker med valfri marinad.
Nr man har ktt som r s insprngt med fett s r det nstan ondigt med sous vide fr all ugnsbehandling under lg temp blir som en lng konfityr.
OT som sagt, men nd, jag chansar ocks. Jag hller med om att tjocka revben r fantastiska. Jag har ingenting som liknar sous vide-utrustning nnu, men de gnger jag fljt traditionella recept fr tjocka spjll, s har det blivit vldigt torrt. Om man dremot lagar revbenen p lgre vrme i ugnen (jag har krt dryga 100 grader C, vet inte om min ugn gr att stlla lgre med stabil temp, fr testa), och inte kr fr lnge, s fr man vldigt saftigt och gott ktt.
r det verkligen s mycket insprngt fett i tjocka spjll? Visst, de innehller mycket fett, men i de bitar jag har tit upplever jag det som att det mer r strre klumpar av fett runt rtt magert ktt (min farmor brukar koka spjll till jul och jklar vad torrt det kttet r; doppigrytanspadet blir gott dremot).
Nr det gller spare ribs kontra baby backs, s r det inte bara lngden p benen som skiljer, kambenen har mer ktt, men mindre fett och bindvv. Nu har jag bara tit kamben p (inte s bra) restaurang i Sverige, men jag fredrar spare ribs, helst varmrkta p lg vrme.
Jag tycker alla varianter av revbensspjll av det dr underbara, magiska djuret (/Homer) har sin plats.