Citat:

Ursprungligen postat av 02-02-2012

Jag har läst tråden och var den första sidan väldigt tveksam till det här men har nu övertygats om att det är ett bra sätt att laga viss mat på. Men jag förstår inte riktigt (och är för lat för att googla) om det är möjilgt att göra hela maträtter med sous vide, tex en currygryta, bönsoppa, lassange och liknande eller om det är lämpat för enskillda råvaror som t ex en biff eller potatis som man sedan lagar till något runt.
Någon som kan upplysa mig?
Sedan undrar jag hur bra bönor, linser, ärtor och sådant blir med sous vide. Någon som provat?

Där sous vide verkligen kommer mest till sin rätt är vid tillagning av kött och fisk. Exakt rätt tillagningsgrad utan risk för att det blir överstekt/kokt. Också ett fantastiskt sätt att få mindre möra styckningsdetaljer att bli just möra. Långkörd högrev är en personlig favorit. Det går dessutom att laga såväl grönsaker som frukt, ägg m m.
Det handlar i allmänhet inte om att laga en hel rätt av de typer du räknar upp ovan, utan oftast görs en del av rätten sous vide och de andra delarna på annat sätt. Eller så gör man flera olika delar i en rätt sous vide i varsitt vattenbad. Det handlar om särskilda temperaturer och tillagningstider för var och en råvara. 
Jag vill minnas att det finns åtminstone ett företag som tillverkar färdiga rätter som säljs i vacuumpåse, och sedan ska värmas sous vide. Känns inte jätteintressant. 
Bönor, linser, ärtor och liknande är inte något där jag kan se att sous vide skulle vara en fördel jämfört med traditionella metoder. 
	Citat:

Ursprungligen postat av NaTaS.

Om många restauranger använder denna teknik så borde det finnas massa bra recept som blir kanon . 
Känns lite sådär att sitta och gissa så blir det inget bra ändå , som man läst flera göra men inte blivit gott . Är då detta verkligen framtiden ? 
Med vänlig hälsning,

Det finns massor av bra recept i olika kokböcker. Du kan t ex kolla in Thomas Kellers bok "Under pressure", som är en av de mest kända. Sedan är det faktiskt så att du egentligen inte behöver ändra på grunderna i dina favoritrecept för att du använder sous vide. Gör du en kötträtt t ex handlar det bara om att själva köttet lagas i en vacuumpåse till den temperatur du föredrar (58 grader t ex blir perfekt medium). Tillagningstiden handlar bara om att centrum av köttbiten ska hinna få den inställda temperaturen plus den tid som krävs för pastörisering. Alla andra tillbehör till din rätt kan du göra på vanligt sätt. Det finns massor av tabeller med temperaturer och tillagningstider för olika råvaror, Douglas Baldwins är de jag gillar bäst.