Citat:
Ursprungligen postat av
Ramboui
Tänkte ge mig på typ torskrygg. Hur hade ni gjort den?
Tänkte kör typ 30 min på 50 grader.
1) Skulle ni steka före, efter eller inte alls? Syftet med stekningen skulle vara för att få yta för bättre textur och smak. Stekning efter kan vara lurig då firre är så skört.
2) Skulle ni rimma den innan så att den blir saftigare och håller ihop bättre? Speciellt om man skall steka den.
Skulle nog bara vacuumpacka biten med lite salt (kanske t o m rökt salt), och köra i 48 grader i ca 30 minuter. Sedan kan man bränna på lite med gasbrännare om man önskar Maillard. Ofta tar jag bara fisken som den är, med skirat alternativt brynt smör.
Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Jag körde en liten bit lax för att testa nya maskinen, 46grader, 30 minuter. Och ett par citronskivor ovanpå.
Fiisken blev precis kokt, men det konstiga var att den smakade ingeting inte ens där citronerna låg kändes något.
Nästa gång tänker jag prova med 48grader.
förslag på fler åtgärder?
Bristen på smak beror nog mer på laxen själv än på hur du lagat den. Sous vide lax blir otroligt mycket bättre om du använder toppkvalitet på fisken. Använder själv numer uteslutande Salma eller Fröya. Brukar köra på 47 - 48 grader, ca 30 minuter. Enbart salt och ibland en smörklick med e påsen.