2015-07-17, 16:37
Medlem
Rambouis avatar
Tänkte ge mig på typ torskrygg. Hur hade ni gjort den?

Tänkte kör typ 30 min på 50 grader.

1) Skulle ni steka före, efter eller inte alls? Syftet med stekningen skulle vara för att få yta för bättre textur och smak. Stekning efter kan vara lurig då firre är så skört.

2) Skulle ni rimma den innan så att den blir saftigare och håller ihop bättre? Speciellt om man skall steka den.
Citera
2015-07-17, 18:42
Medlem
pollenpers avatar
Jag körde en liten bit lax för att testa nya maskinen, 46grader, 30 minuter. Och ett par citronskivor ovanpå.
Fiisken blev precis kokt, men det konstiga var att den smakade ingeting inte ens där citronerna låg kändes något.

Nästa gång tänker jag prova med 48grader.
förslag på fler åtgärder?
Citera
2015-07-21, 10:14
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboui
Tänkte ge mig på typ torskrygg. Hur hade ni gjort den?
Tänkte kör typ 30 min på 50 grader.
1) Skulle ni steka före, efter eller inte alls? Syftet med stekningen skulle vara för att få yta för bättre textur och smak. Stekning efter kan vara lurig då firre är så skört.
2) Skulle ni rimma den innan så att den blir saftigare och håller ihop bättre? Speciellt om man skall steka den.

Skulle nog bara vacuumpacka biten med lite salt (kanske t o m rökt salt), och köra i 48 grader i ca 30 minuter. Sedan kan man bränna på lite med gasbrännare om man önskar Maillard. Ofta tar jag bara fisken som den är, med skirat alternativt brynt smör.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag körde en liten bit lax för att testa nya maskinen, 46grader, 30 minuter. Och ett par citronskivor ovanpå.
Fiisken blev precis kokt, men det konstiga var att den smakade ingeting inte ens där citronerna låg kändes något.
Nästa gång tänker jag prova med 48grader.
förslag på fler åtgärder?

Bristen på smak beror nog mer på laxen själv än på hur du lagat den. Sous vide lax blir otroligt mycket bättre om du använder toppkvalitet på fisken. Använder själv numer uteslutande Salma eller Fröya. Brukar köra på 47 - 48 grader, ca 30 minuter. Enbart salt och ibland en smörklick med e påsen.
Citera
2015-08-02, 13:28
Medlem
Lägg laxbiten i 5% salt- och 4% sockerlag 3-5 timmar innan.
Senast redigerad av thesensitivegay 2015-08-02 kl. 13:31.
Citera
2015-08-11, 21:25
Medlem
Fransyska 1 kilos. 55 grader 24 timmar.
Fick skiva den 2 mm tunt för att det skulle gå att tugga.. När jag skar i köttet så såg det ut som om fibrerna började lossa från varandra vilket jag tar som att det började bli lite överkokt.
Väldigt besviken, är det någon ide att prova igen? 55 grader 36 timmar?
Citera
2015-08-25, 20:29
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawizzard
Fransyska 1 kilos. 55 grader 24 timmar.
Fick skiva den 2 mm tunt för att det skulle gå att tugga.. När jag skar i köttet så såg det ut som om fibrerna började lossa från varandra vilket jag tar som att det började bli lite överkokt.
Väldigt besviken, är det någon ide att prova igen? 55 grader 36 timmar?

Alldeles för länge! Kör 55 grader i kanske 4-6 timmar istället. Fransyska behöver inte så lång tid eftersom det inte är ett speciellt segt kött.
Detta är vad jag hört är bra tid för en bit på ~2kg. Möjligtvis att den kortare tiden är bäst för ett mindre stycke.
Citera
2015-09-23, 21:03
Medlem
Funderar på att köpa en till maskin då jag anmärkningsvärt ofta vill laga flera saker samtidigt i olika temperaturer... Någon som provat obh nordicas Immersion cooker?
Lågt pris (jämfört med andra med samma kapacitet), men är den något att ha?
Citera
2015-09-24, 15:03
Medlem
einstein80s avatar
Jag har en liten snabb fråga. Lagade en saltrulle i 7tim på 56grader. Ändrade matplaner gjorde att jag måste spara den. Jag kastade då in påsen i kylen direkt utan att den fick kallna. Nu har det gått fyra dagar och jag tänkte nu äta köttbiten. Kylskåpet visar 4 grader.
När jag nu läser på tidigare i tråden om att man bör kyla i isbad så blir jag lite tveksam.
Bör jag äta köttbiten? Vad skulle ni som ha koll gjort?
Citera
2015-09-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einstein80
Jag har en liten snabb fråga. Lagade en saltrulle i 7tim på 56grader. Ändrade matplaner gjorde att jag måste spara den. Jag kastade då in påsen i kylen direkt utan att den fick kallna. Nu har det gått fyra dagar och jag tänkte nu äta köttbiten. Kylskåpet visar 4 grader.
När jag nu läser på tidigare i tråden om att man bör kyla i isbad så blir jag lite tveksam.
Bör jag äta köttbiten? Vad skulle ni som ha koll gjort?

Naah... Det beror ju lite på hur stor den var också. Är den liten kallnar den ju relativt fort, men är den större så värmer den ju istället upp ditt kylskåp.

Vad tänkte du göra? eller vad gjorde du? Åt du upp den?
Citera
2015-09-27, 03:20
Medlem
einstein80s avatar
Den var på 500g bara. Jag åt upp den och än lever jag.
Citera
2015-10-07, 20:41
Medlem
Gick förbi färdigvackad rimmad fläsksida i butiken och helt plötsligt känns det ju makalöst enkelt att prova fläsksida sous vide. Har googlat och letat i detta ämne men inte funnit handfasta råd. Vill minnas att jag läst en hel del om detta här? Jag funderar på att ta den färdigvackade, rimmade sidan och köra på typ 63-65 grader i 24 timmar, sedan krydda och bryna hastigt. Köra någon puré kanske och sås. Är det någon som har erfarenhet av fläsksida? Dela gärna med er.
Citera
2015-10-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AZ1441
Gick förbi färdigvackad rimmad fläsksida i butiken och helt plötsligt känns det ju makalöst enkelt att prova fläsksida sous vide. Har googlat och letat i detta ämne men inte funnit handfasta råd. Vill minnas att jag läst en hel del om detta här? Jag funderar på att ta den färdigvackade, rimmade sidan och köra på typ 63-65 grader i 24 timmar, sedan krydda och bryna hastigt. Köra någon puré kanske och sås. Är det någon som har erfarenhet av fläsksida? Dela gärna med er.
Jag har inte använt färdigrimmat sidfläsk. Däremot har jag rimmat det själv och sedan lagat det i runt 60 grader, i 36-48 timmar. Avslutat med att steka ovansidan. I mina ögon är nog sidfläsk det som blir allra bäst sous vide. Om jag fick highlighta en enda riktigt bra sak man kan göra med ett vattenbad, så skulle det nog vara sidfläsk. Go for it!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in