2015-02-27, 11:43
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Det är mycket möjligt att det kan fungera. En snabb googling på " kamben short ribs" gav mig ett recept på short ribs, där det var kamben som skulle användas.
Men ska/kan jag köra på samma tid och temp? 72 timmar på 56 grader säger receptet. Det borde ju vara en bra även om jag kör med kamben?
Jag har tyvärr inte så mycket mer att tillföra ämnet, jag har ingen erfarenhet av sous vide, jag läste lite av nyfikenhet och la bara märke till din fråga.

Rent intuitivt känns det dock som att dessa sryckningsdetaljer ska ligga tillräckligt nära varandra för att kunna tillagas likvärdigt.

//Tripportreat
Citera
2015-02-27, 12:36
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Jag har tyvärr inte så mycket mer att tillföra ämnet, jag har ingen erfarenhet av sous vide, jag läste lite av nyfikenhet och la bara märke till din fråga.

Rent intuitivt känns det dock som att dessa sryckningsdetaljer ska ligga tillräckligt nära varandra för att kunna tillagas likvärdigt.

//Tripportreat

Okej. Men du löste ändå ett problem verkar det som! Ska se om jag kan inhandla kamben under dagen, och så hoppas vi att det går som jag vill!
Att jag inte tänkte på kamben själv...
Citera
2015-02-27, 14:43
Medlem
4-1-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
http://www.coolstuff.se/Sansaire-Sous-Vide-Maskin

Inkl frakt landar du på 2044 om du köper därifrån
Tack så hemskt mycket, klickar hem den direkt! Har förövrigt spanat in din blogg under några månader och HELVETE vad sugen jag är på att inviga sous-viden. Det första jag ska laga är fläskfilén med getostkrocketter och calvadossås som finns på din blogg. Funderar dock på att ändra något i receptet bara för att i alla fall få lite personlig touch på det.

Återkommer med resultat när sous-viden har kommit!
Citera
2015-02-27, 15:45
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Okej. Men du löste ändå ett problem verkar det som! Ska se om jag kan inhandla kamben under dagen, och så hoppas vi att det går som jag vill!
Att jag inte tänkte på kamben själv...
Lycka till
Citera
2015-02-28, 16:56
Medlem
Va och käkade lunch hos föräldrarna idag, lite gammalt hederligt fläsk och potatismos.
Hade en bit fläsk i kylen så jag slängde i det igår och tänkte att jag tar med det utan att säga något så får vi se vad dom andra tycker. Det lovordades nog konstant under hela middagen och då har jag en ganska kräsen familj som är duktiga på mat överlag, bortsett från lillebrorsan då kanske, han skulle nog kunna äta hundskit om han fick lite ketchup till.

Sidfläsk är en riktig hit sous vide och hade nog aldrig kommit på att testa det utan denna tråden!
Citera
2015-02-28, 18:02
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Oxfilén kommer i vaccade påsar, behöver jag packa upp?

Jag skall tillaga fem hela oxfilér till en stor fest. De kommer färdigvaccade i påsar. Är det då okej att tillaga dom i dessa påsar och sedan krydda upp och sätta färg?

Eller måste jag packa om dom?

Jag har inte vacc-påsar hemma som är så långa så det blir lite meckigt om jag måste packa om.

Det beror på vilken typ av påse dem kommer i, man bör använda speciellt avsedda påsar när man tillagar sous vide dvs påsar som klarar värmen

Personligen skulle jag vacca om dem om det inte står något om det på påsarna
Citera
2015-03-04, 22:45
Medlem
4-1-Ks avatar
Första sous-vide matlagningen avklarad. Med nöje!

Det blev lax med sötpotatispuré, syrad shiitake-svamp, tärnade picklade rotsaker och lite sallad.

Laxen körde jag 47 grader i ca 30 minuter. Resultatet blev för mig liiiiite för mycket åt "rare-hållet" så tror att 48-49 grader passar mig lite bättre. Förutom det så är jag mycket nöjd. Saftigt och gott fiskkött.

Nästa projekt blir lammracks med små härliga pärllökar och någon typ av potatisanrättning.
Citera
2015-03-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-1-K
Tack så hemskt mycket, klickar hem den direkt! Har förövrigt spanat in din blogg under några månader och HELVETE vad sugen jag är på att inviga sous-viden. Det första jag ska laga är fläskfilén med getostkrocketter och calvadossås som finns på din blogg. Funderar dock på att ändra något i receptet bara för att i alla fall få lite personlig touch på det.

Återkommer med resultat när sous-viden har kommit!

Snabba ryck. Kul!

Jag känner förresten lite som du kring laxen. Det är nog mycket en smaksak det där och kör man laxen ner mot 46-47°C så vill det till att man steker en hård yta på den, tycker jag.

Jag har för övrigt inte jobbat mycket alls med grönsaker sous vide, det är något jag måste göra mycket mer.
Citera
2015-03-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-1-K
Första sous-vide matlagningen avklarad. Med nöje!

Det blev lax med sötpotatispuré, syrad shiitake-svamp, tärnade picklade rotsaker och lite sallad.

Laxen körde jag 47 grader i ca 30 minuter. Resultatet blev för mig liiiiite för mycket åt "rare-hållet" så tror att 48-49 grader passar mig lite bättre. Förutom det så är jag mycket nöjd. Saftigt och gott fiskkött.

Nästa projekt blir lammracks med små härliga pärllökar och någon typ av potatisanrättning.
Kul att fisken blev bra! Jag gillar lammracks sous vide, dom blir extremt möra. Angående pärllökarna, vad har du tänkt göra med dem? Finns en del SV-varianter av dem (Vacca och köra i vattenbad, eller vacca och köra i microvågsugnen).
Citera
2015-03-05, 13:16
Medlem
4-1-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Kul att fisken blev bra! Jag gillar lammracks sous vide, dom blir extremt möra. Angående pärllökarna, vad har du tänkt göra med dem? Finns en del SV-varianter av dem (Vacca och köra i vattenbad, eller vacca och köra i microvågsugnen).
Min plan är att steka dom

Har förövrigt en fråga angående vitlök...
Köpte en fläskfilé av bättre sort och gjorde en marinad som innehåller ganska mycket riven vitlök. Läste sen att rå vitlök inte ter sig så bra när man lagar maten SV. Att köttet kan få en bismak av något slag. Ska jag köra köttet i sous-viden ändå eller kommer det smaka apa?
Citera
2015-03-05, 16:13
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k
Det beror på vilken typ av påse dem kommer i, man bör använda speciellt avsedda påsar när man tillagar sous vide dvs påsar som klarar värmen

Personligen skulle jag vacca om dem om det inte står något om det på påsarna

Tack för ditt svar, som jag såg nu. Jag vaccade om för jag såg att etiketterna var på insidan, jag hade nog vaccat om ändå för mina OBH-påsar känns betydligt robustare än denna leverans.

10kg oxfilé blev det.
Citera
2015-03-08, 17:52
Medlem
MrWeedbergs avatar
La ner en hel högrev i fredags på 58 grader. Tog upp den idag, 48 timmar senare. Luktade lik. Jag har aldrig varit med om något som luktar så illa. Var det fel på köttet eller kan en liten kvarvarande luftbubbla ha orsakat det hela? Har fått för mig att jag har hört att en del kött är väldigt känsligt för det, men vet inte vilket kött det handlar om. Botulism?

Nödrotade i frysen och hittade ett paket köttbullar som jag snabbt stekte på. Middagen blev en enorm besvikelse.
Men bean blev god!
Edit: Tills mamma bestämde sig för att såsen skulle stå på plattan igen...
Senast redigerad av MrWeedberg 2015-03-08 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in