2015-10-08, 15:15
Medlem
MeanMEs avatar
En sak fattar jag inte med sous vide.

Som de sger p Masterchef USA, varfr inte lra sig laga mat p riktigt istllet?
Varfr nja sig med att spela i div 2-3 nr i princip alla kan spela i tillagningens div 1?
Praktiskt kanske likt micro att kunna vrma upp mat men det r det.
Varfr inte ta lite tid att lra sig riktig tillagning av mat istllet?
Citera
2015-10-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Jag har inte anvnt frdigrimmat sidflsk. Dremot har jag rimmat det sjlv och sedan lagat det i runt 60 grader, i 36-48 timmar. Avslutat med att steka ovansidan. I mina gon r nog sidflsk det som blir allra bst sous vide. Om jag fick highlighta en enda riktigt bra sak man kan gra med ett vattenbad, s skulle det nog vara sidflsk. Go for it!

Ja men d s! D kr vi! Frdigrimmat mste ju fungera det ocks! Tack fr tipset!

Fr andra som undrar ver styrkorna med Sous vide mste jag passa p att lyfta fram just enkelheten och tajmingen. Proteinerna kan ligga och vnta in rtt tillflle fr servering, man gr frdigt alla tillbehren och det sista man gr innan servering r att frsa p det som ftt bada. Grymt ltt att f till perfekta innertemperaturer vid rtt tillflle helt enkelt.

Jag sjlv kr bde okryddat och kryddat i bad och kan inte sjlv mrka av ngon strre skillnad. Jo, p en punkt; vitlk fr en vldigt frstrkt smak i vakuum, s vitlk undviker jag, ven om jag lskar vitlk.
Citera
2015-10-08, 21:17
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Varfr nja sig med att spela i div 2-3 nr i princip alla kan spela i tillagningens div 1?

Jag tror att de flesta, som har utrustning hemma fr att kunna tillreda sin mat sous vide, kan laga mat frn grunden. Har svrt att se att nn gr frn nudlar och snabbmakaroner direkt p sous vide. Det hr med sous vide r ju ett stt att kunna tillaga kttet p ett stt som r omjligt att f till i en ugn eller stekpanna.

Jag kan gra en stek eller ryggbiff, tja vad som helst p traditionellt stt men nr t e x revben ftt g 60h i badet, det resultatet liknar inget annat. Varenda "seg" del i kttet kan vara upplst utan att fr den delen frlora texturen.
Det tycker jag r den stora frdelen med sous vide.

Har du provat att ta ktt eller grnsaker tillagat sous vide?
Citera
2015-10-08, 22:15
Medlem
Citat:

Det dr r ju bara ljligt. Fr de flesta handlar det om att f ett s bra slutresultat som mjligt. En del saker blir bttre sous vide, andra inte. Mnga saker blir betydligt smidigare och exaktare. En del saker gr inte att gra p traditionellt vis, iaf inte utan att det tar extremt mycket lngre tid. Och en del saker, sklart, blir bttre med andra metoder.

Mnga kockar av den ldre skolan verkar dra ngon sorts magiskt grns vid sous vide och allt annat som blivit populrt de senaste 10-15 ren. Att anvnda en vldigt exakt ugn dremot, det r helt OK. Att frsiktigt pochera ngot, r ocks OK, men om temperaturen r exakt styrd s r det inte riktig matlagning.

Fr vrigt r (oftast) inte sous vide ngot som nybrjare anvnder, utan snarare ngot folk som r intresserade av matlagning provar p. De flesta mnniskor jag knner som pysslar med sous vide r betydligt skickligare p traditionell matlagning n de som inte testat sous vide.

Angende Masterchef s anvnder ju bde Graham och Ramsay sous vide p sina respektive restauranter. Precis som nstan alla andra riktigt bra kockar.
Citera
2015-10-09, 00:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Jag tror att de flesta, som har utrustning hemma fr att kunna tillreda sin mat sous vide, kan laga mat frn grunden. Har svrt att se att nn gr frn nudlar och snabbmakaroner direkt p sous vide. Det hr med sous vide r ju ett stt att kunna tillaga kttet p ett stt som r omjligt att f till i en ugn eller stekpanna.

Jag kan gra en stek eller ryggbiff, tja vad som helst p traditionellt stt men nr t e x revben ftt g 60h i badet, det resultatet liknar inget annat. Varenda "seg" del i kttet kan vara upplst utan att fr den delen frlora texturen.
Det tycker jag r den stora frdelen med sous vide.

Har du provat att ta ktt eller grnsaker tillagat sous vide?
Jo d jag har blivit serverad det mnga gnger och har aldrig blivit imponerad.
Har kan jag uppriktigt sga aldrig blivit serverad ngot som tillagats sous vide som jag inte smakat bttre nr det tillagats traditionellt imho.
Citera
2015-10-09, 01:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det dr r ju bara ljligt. Fr de flesta handlar det om att f ett s bra slutresultat som mjligt. En del saker blir bttre sous vide, andra inte. Mnga saker blir betydligt smidigare och exaktare. En del saker gr inte att gra p traditionellt vis, iaf inte utan att det tar extremt mycket lngre tid. Och en del saker, sklart, blir bttre med andra metoder.

Mnga kockar av den ldre skolan verkar dra ngon sorts magiskt grns vid sous vide och allt annat som blivit populrt de senaste 10-15 ren. Att anvnda en vldigt exakt ugn dremot, det r helt OK. Att frsiktigt pochera ngot, r ocks OK, men om temperaturen r exakt styrd s r det inte riktig matlagning.

Fr vrigt r (oftast) inte sous vide ngot som nybrjare anvnder, utan snarare ngot folk som r intresserade av matlagning provar p. De flesta mnniskor jag knner som pysslar med sous vide r betydligt skickligare p traditionell matlagning n de som inte testat sous vide.

Angende Masterchef s anvnder ju bde Graham och Ramsay sous vide p sina respektive restauranter. Precis som nstan alla andra riktigt bra kockar.
Du ger ju svaret sjlvt till varfr Ramsay och andra gr det, fr det r smidigare.
Han gr maten i ett centralkk, paketerar det i plastpse och skickar ut det till sina pubar. Klart som fan det r att fredra om man har en matkedja, du slipper en vlbetald kock p varje pub som lagar maten, utan det rcker ju med en servitris som kan stoppa ner en plastpse i ett vattenbad.
Kommer du undan med det r det ju toppen.
Du tjnar ju massor med stlar p det sttet.
Fr du det du tror du betalar fr, frskt tillagad mat?
Nej, men du fr betala samma pris fr den.

Men du har helt rtt om mig, jag r old school.
Men det innebr inte att mina sikter r frldrade, det kan dremot bero p att jag vant mig vid den textur och den smak som traditionell matlagning ger och drfr uppskattar den maten bttre. Dr ligger det enbart subjektiva sikter och upplevelser som grund.
Det r jag mycket medveten om.
Det r drfr jag medvetet stller frgan extra frnt fr att locka fram argument frn den andra sidan som kan peka p att jag har fel. Tills nu har jag bara ftt att maten kan tillagas till exakt temperatur som enda argument, det r vl ett ok argument om man saknar en stektermometer och erfarenhet av hur maten upptrder nr den fr vila efter tillagningen. Men det saknar argument kring textur och hur smaker frn t.ex stekning och sning kommer in i kttet vid tillagning och nr kttet fr vila efter tillagningen.
Citera
2015-10-09, 06:38
Medlem
Citat:

Naturligtvis kan man tillaga ktt traditionellt och med erfarenhet lra sig nr temperaturen r korrekt inne i kttet. Men det innebr ju att du fr steka ett hundratal biffar per dag, och om du d inte arbetar i en restaurang s blir det bde dyrt, det tar mycket tid och du fr vldigt mycket biff att kasta bort
Citera
2015-10-09, 09:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Naturligtvis kan man tillaga ktt traditionellt och med erfarenhet lra sig nr temperaturen r korrekt inne i kttet. Men det innebr ju att du fr steka ett hundratal biffar per dag, och om du d inte arbetar i en restaurang s blir det bde dyrt, det tar mycket tid och du fr vldigt mycket biff att kasta bort
Nej d.
Klart det hjlper mycket med upprepad erfarenhet men du kan ju rtt ltt lra dig det hemma utan ngra strre konstigheter. Finns ju stektabeller idag fr de mesta kttsorter och tillagningsstt. Lite erfarenhet ger hur kttet skall "knnas" vid rtt temperatur. Har du ett ngot s nrt intakt minne s kommer du ju ihg hur kttet knns efter ngra frsk.

Det strsta felet folk gr hemma r att de tar ut kttet direkt ur kylskpet och har ner det i direkt i pannan. Ger ofelbart fel temperatur inne i biffen om den har ngorlunda rtt tjocklek.

Nummer tv, r att de inte lter kttet vila efter tillagningen utan serverar det direkt, varefter kttet blder p tallriken och kttet blir torrt och du har ett "hav" av kttsaft runt alla tillbehr som de fr bada i.

Nummer tre, de vnder p kttet under tillagningen flera gnger s kttet inte fr en vettig stekyta utan mer vrms upp i matfettet, ger ett fullkomligt smaklst ktt och/eller ger vldigt ltt ett verkokt ktt. Finns en skola som ger 30 sek stekning p var sida innan slutlig tillagning som funkar bra.

Nummer fyra, folk steker p fr lg temperatur mer sllan p fr hg. Resultatet blir som ovan helt omjligt att uppn en vettig stekyta eller du brnner kttet innan nskad temperatur uppntts.

Nummer fem, strre kttstycken kr du frdigt i ugnen efter du givit det en fin stekyta i pannan ondigt svrt att tillaga det frdigt i stekpanna.

Undviker du dessa misstag r det ju inga problem att tillaga biff.

Svrare d att steka fisk rtt, det r mer av en utmaning imho.
Har ftt bde lax, rding och helgeflundra fel tillagad och serverad i s kallade finkrogar lngt mer n tiotalet gnger.

Hummer och havskrftor ska vi inte tala om, bestller det inte lngre p krogen ens.
Citera
2015-10-09, 09:48
Medlem
Citat:
Du ger ju svaret sjlvt till varfr Ramsay och andra gr det, fr det r smidigare.
Han gr maten i ett centralkk, paketerar det i plastpse och skickar ut det till sina pubar. Klart som fan det r att fredra om man har en matkedja, du slipper en vlbetald kock p varje pub som lagar maten, utan det rcker ju med en servitris som kan stoppa ner en plastpse i ett vattenbad.
Kommer du undan med det r det ju toppen.
Du tjnar ju massor med stlar p det sttet.
Fr du det du tror du betalar fr, frskt tillagad mat?
Nej, men du fr betala samma pris fr den.

Men du har helt rtt om mig, jag r old school.
Men det innebr inte att mina sikter r frldrade, det kan dremot bero p att jag vant mig vid den textur och den smak som traditionell matlagning ger och drfr uppskattar den maten bttre. Dr ligger det enbart subjektiva sikter och upplevelser som grund.
Det r jag mycket medveten om.
Det r drfr jag medvetet stller frgan extra frnt fr att locka fram argument frn den andra sidan som kan peka p att jag har fel. Tills nu har jag bara ftt att maten kan tillagas till exakt temperatur som enda argument, det r vl ett ok argument om man saknar en stektermometer och erfarenhet av hur maten upptrder nr den fr vila efter tillagningen. Men det saknar argument kring textur och hur smaker frn t.ex stekning och sning kommer in i kttet vid tillagning och nr kttet fr vila efter tillagningen.
Jag tycker det r bra att folk kommer in i trden och ifrgastter. Frsker strukturera upp svaren lite s det blir lttare.

1. Angende Gordon Ramsay-kommentaren s syftade jag inte p hur de lagar maten centralt och skeppar ut till olika pubar, vilket de gr, utan om hans trestjrniga flaggskeppsrestaurant i London. Gordon r inte vrldens strsta fan av sous vide, men ven den restauranten har en del sous vide-rtter. I allmnhet om man tittar p de bsta restauranterna i vrlden s frekommer det otroligt mycket sous vide. Blev sjlv lite frvnad nr jag brjade blddra i kokbcker frn de stllena och i princip varenda kttrtt lagades i vattenbad. Och d handlar det som sagt inte om saker som lagas p frhand, utan under sjlva serveringen.

Men det ska ocks nmnas att mat som lagas sous vide och kyls ner, och terupphettas, i princip inte frlorar ngon kvalitet. Att maten, per se, inte r helt "frsk" gr ingen stor skillnad fr slutresultatet. Jag tycker det underlttar enormt som hemmakock om man vill servera 4-5 olika rtter med tillagat ktt under en hemmamiddag. Timingen blir inte lika viktig, och en del saker som krver lng tillagning kan lagas i frvg, och sedan vrmas upp, utan att kvaliteten gr frlorad.

2. Angende argument, om vi bortser frn smidigheten. Sous vide r ju egentligen bara en tillagningsform som r vldigt mild (p.g.a. de lga temperaturena), samtidigt som den r vldigt effektiv (p.g.a. den effektiva vrmeverfrseln frn vattnet till maten). Om du lagar en kttbit sous vide s r det, som du sger, enklare att f en exakt temperatur. Men du fr ocks samma temperatur rakt igenom och ingen vrmegradient. Det r inte samma sak att laga en bit ktt i 50 grader sous vide, som att laga den till 50 grader i en 180-gradig ugn m.h.a stektermometer. terigen handlar det delsvis om tycke och smak.

3. En del saker, t.ex fisk och skaldjur, kommer ju upp i temperatur extremt snabbt, och d passar en mild och lugn tillagningsform vldigt bra. Jag lskar till exempel lax, oavsett tillagning. Om jag jmfr en bit som stekts till en innertemperatur p (exempelvis) 42-43 grader, med en bit som ftt samma temperatur sous vide, s mrks det IMO vldigt stor skillnad. Sous vide-biten r vldigt mr rakt igenom. Fr knsliga saker som lax t.ex s pverkar den hga vrmen i en vanlig panna en vldigt stor del av kttet.

4. Fr det tredje kan man gra riktigt lnga lngkok p lg temperatur sous vide, med "sega" men smakrika styckningsdetaljer. Detta gr man ju ven traditionellt, men sous vide kan man hlla betydligt lgre temperatur under lngre tid. Exempelvis kra en bit short ribs eller hgrev i 2-3 dygn, p lg temperatur, som fortfarande r vldigt rosa och saftigt, men s mrt att det nstan faller snder. Sidflsk i 60 grader i 2 dygn r fantastiskt. S mrt att man kan ta det med gaffel, men fortfarande svagt rosa och vldigt saftigt. Smaken r olika, men jag gillar den typen av brsserat ktt. Ska man gra det i ugn (med smre vrmeverfrsel) s krvs iaf lite hgre temperaturer, och kttet blir inte lika saftigt.

5. Sedan ska det ocks sgas att en hel del vervrderar det hr med sous vide, och tror att det p egen hand skapar en bra rtt. Har ngra gnger blivit bjuden p mat som beskrivs som "Vi ska ta XXX sous vide..och..eh..ja det r potatis och ngot annat tillbehr".

6. Angende vilan vid tillagning s lter man ju just kttet vila p.g.a. den hga temperaturen som kttet har tillagats med, dvs faktumet att kttet r mycket varmare nra ytan n i mitten. Med sous vide har man inte det problemet. Att vila kttet r ju ingenting man gr fr sjlva vilandets skull, utan ngot man "mste" gra p.g.a. den hga vrmen man anvnt.
Senast redigerad av cookalong2 2015-10-09 kl. 10:48.
Citera
2015-10-09, 12:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag tycker det r bra att folk kommer in i trden och ifrgastter. [Text]
Tack fr den ingngen.
Alltid trevligt med folk som gillar att debattera frbehllslst.

1) Har aldrig tit p den restaurangen s jag kan inte uttala mig om den.
Men jag antar att det har med ett s enkelt skl som tidsbesparing och prioritering.
Alla som jobbat i ett bttre kk vet hur jkla arbetsintensivt det kan vara.
Du kan ha en 2-4 pers som jobbar p en rtt allena.
Protein 1, tillbehr 1-2, ss 1,
det kostar tid och pengar i kket under tillagning och under frberedelserna.

Har du en eller fler rtter som kan kras s.v s kan du lgga krutet p annat.
Kommer du undan med flskktt/ntktt (ej biff eller fil) eller kyckling i frdig ss som s.v har du ju sparat in hur mycket tid som helst och kan ltt erbjuda 2-4 ytligare rtter till menyn. S frn att erbjuda 1 starter, 1 main, 1 dessert kan du ge en sjurtters utan mycket mer arbete med s.v och ta ut 3-500 extra fr hela mltiden till en marginell merkostnad d portionerna r minst hlften s stora. Lite extra arbete fr serveringen men det r ytterst marginellt.
Fretagsekonomiskt helt rttfrdigat.
Gastronomiskt tveksamt imho.

2) Det r ett annat tillagningsstt och br redovisas p menyn med.
Du fr inte samma yttextur med s.v och mste kompensera oftast med en extra smakrik ss d du frlorar den smakkoncentration du fr genom att kttsaft koncentreras p ytan av kttet genom avdunstning och karamellisering.
Sedan finns det folk som tillagar ktt p 180 grader idag i bttre restaurangkk ?
Vanligare r vl 90-100 grader som ger en betydligt mindre vrmegradient och bttre ktt.

3) Personligen tycker jag folk som ter lax vid s lga temperaturer som 42-43 grader inte vet hur lax skall smaka utan ter mest ljummet slem som de tror smakar gott fr andra sagt det
r fdd och uppvxt p lax och annan delfisk och det "Stockholmsfenomen" att laxen skall vara halvr r fr mig som att bestlla ketchup eller HP-ss till samma rtt. Det r att frstra fisken och gra den orttvisa d den erhller en konsistens som r svrslagen vid en 10-12 grader hgre innertemperatur. Sedan ser du inte rken av den krispighet och smak du erhller vid normal stekning i smr och sning. Utan den kan du lika vl koka laxen, det gr p ett ut.
Sedan finns det en botulismfaktor med d dessa bakterier dr frst vid drygt 52 grader om jag kommer ihg rtt och en mer idealisk milj n soue vide vid lgtemperaturtillagning fr du ju leta efter.

4) Vad r det fr fel med lergryta och lgtemperaturtillagning?
Ger samma resultat som du beskriver smakmssigt.
Kan jag inte uttala mig om tredagarskok d jag aldrig tit det n mindre kommit p tanken att gra det. Men lergryta p lgtemp ger ett ypperligt resultat p vilken mindre lttillagad kttbit du n vljer och det samma p t.ex fgel. Och vad saftigheten bekommer r den mer n vl godknd. Bara att titta till kttet ibland och se till att den inte gr torr.

5) Jo det r ju lite av den haussen jag reagerar emot, det finns skert rtter dr den funkar toppen och kan locka fram nya egenskaper hos ktt som r lite svrfunna annars men man frlorar alltid ngot man fr genom traditionell matlagning i form av textur, smakkoncentration genom stekytan eller genom lngsam pochering dr alla ingredienser fr mjlighet att utveckla sina smaker och ssen koncentreras under tillagningen. Har mycket svrt att se att det inte blir s.

Kommer nog helt skert att kpa en nr jag blir pensionr p heltid fr att prva p det hela och utforska detta omrde. Men jag frsker hitta reellt vettiga omrden dr denna metod verkligen glnser och jag har svrt att finna dem om jag skall vara rlig och d finns det ju ingen mening med att kpa en.

r en gammal tjurskalle det fr jag hra regelbundet frn ungarna s det behvs inte upprepas, men det kommer med ldern. Man har sett s mycket "revolutionerande" under ens livstid s man dras inte med lika ltt som man kanske gjorde som ung nr man sett alla dessa frutspdda stjrnor haussas till skyarna fr att sedan snabbt krascha fr att sedan glmmas bort.
Citera
2015-10-12, 12:24
Medlem
Citat:
Tack fr den ingngen.
Alltid trevligt med folk som gillar att debattera frbehllslst.

1) Har aldrig tit p den restaurangen s jag kan inte uttala mig om den.
Men jag antar att det har med ett s enkelt skl som tidsbesparing och prioritering.
Alla som jobbat i ett bttre kk vet hur jkla arbetsintensivt det kan vara.
Du kan ha en 2-4 pers som jobbar p en rtt allena.
Protein 1, tillbehr 1-2, ss 1,
det kostar tid och pengar i kket under tillagning och under frberedelserna.

Har du en eller fler rtter som kan kras s.v s kan du lgga krutet p annat.
Kommer du undan med flskktt/ntktt (ej biff eller fil) eller kyckling i frdig ss som s.v har du ju sparat in hur mycket tid som helst och kan ltt erbjuda 2-4 ytligare rtter till menyn. S frn att erbjuda 1 starter, 1 main, 1 dessert kan du ge en sjurtters utan mycket mer arbete med s.v och ta ut 3-500 extra fr hela mltiden till en marginell merkostnad d portionerna r minst hlften s stora. Lite extra arbete fr serveringen men det r ytterst marginellt.
Fretagsekonomiskt helt rttfrdigat.
Gastronomiskt tveksamt imho.

2) Det r ett annat tillagningsstt och br redovisas p menyn med.
Du fr inte samma yttextur med s.v och mste kompensera oftast med en extra smakrik ss d du frlorar den smakkoncentration du fr genom att kttsaft koncentreras p ytan av kttet genom avdunstning och karamellisering.
Sedan finns det folk som tillagar ktt p 180 grader idag i bttre restaurangkk ?
Vanligare r vl 90-100 grader som ger en betydligt mindre vrmegradient och bttre ktt.

3) Personligen tycker jag folk som ter lax vid s lga temperaturer som 42-43 grader inte vet hur lax skall smaka utan ter mest ljummet slem som de tror smakar gott fr andra sagt det
r fdd och uppvxt p lax och annan delfisk och det "Stockholmsfenomen" att laxen skall vara halvr r fr mig som att bestlla ketchup eller HP-ss till samma rtt. Det r att frstra fisken och gra den orttvisa d den erhller en konsistens som r svrslagen vid en 10-12 grader hgre innertemperatur. Sedan ser du inte rken av den krispighet och smak du erhller vid normal stekning i smr och sning. Utan den kan du lika vl koka laxen, det gr p ett ut.
Sedan finns det en botulismfaktor med d dessa bakterier dr frst vid drygt 52 grader om jag kommer ihg rtt och en mer idealisk milj n soue vide vid lgtemperaturtillagning fr du ju leta efter.

4) Vad r det fr fel med lergryta och lgtemperaturtillagning?
Ger samma resultat som du beskriver smakmssigt.
Kan jag inte uttala mig om tredagarskok d jag aldrig tit det n mindre kommit p tanken att gra det. Men lergryta p lgtemp ger ett ypperligt resultat p vilken mindre lttillagad kttbit du n vljer och det samma p t.ex fgel. Och vad saftigheten bekommer r den mer n vl godknd. Bara att titta till kttet ibland och se till att den inte gr torr.

5) Jo det r ju lite av den haussen jag reagerar emot, det finns skert rtter dr den funkar toppen och kan locka fram nya egenskaper hos ktt som r lite svrfunna annars men man frlorar alltid ngot man fr genom traditionell matlagning i form av textur, smakkoncentration genom stekytan eller genom lngsam pochering dr alla ingredienser fr mjlighet att utveckla sina smaker och ssen koncentreras under tillagningen. Har mycket svrt att se att det inte blir s.

Kommer nog helt skert att kpa en nr jag blir pensionr p heltid fr att prva p det hela och utforska detta omrde. Men jag frsker hitta reellt vettiga omrden dr denna metod verkligen glnser och jag har svrt att finna dem om jag skall vara rlig och d finns det ju ingen mening med att kpa en.

r en gammal tjurskalle det fr jag hra regelbundet frn ungarna s det behvs inte upprepas, men det kommer med ldern. Man har sett s mycket "revolutionerande" under ens livstid s man dras inte med lika ltt som man kanske gjorde som ung nr man sett alla dessa frutspdda stjrnor haussas till skyarna fr att sedan snabbt krascha fr att sedan glmmas bort.
Har inte haft mjligheter att svara under helgen

1. Det r helt klart smidigt fr restauranter, srskilt de som endast har en avsmakningsmeny. En anledning att topp-restauranter anvnder det r hur tillfrlitligt resultatet blir, samtidigt som kttet fr en vldigt jmn genomlagning. Kttet framstr som mrare, eftersom kttbiten r mr och, sg, medium-rare rakt igenom, istllet fr att vara alldeles gr och hrd vid ytan.

Jag har lst en hel del recept och bcker frn restauranterna som brukar omnmnas bland de bsta i vrlden (exempelvis Noma, Mugaritz, Fat Duck, The French Laundry, Allinea, El Celler osv), och dr lagas det mesta kttet sous vide, som ett exempel. Uppenbarligen uppskattar de kockarna hur kttet blir, och dr r ju inte personal eller pengar ngot problem. Visst r det smidigt ocks, men de skulle aldrig ventyra kvaliteten fr den anledningen.

Sedan r det ocks ofta svrt att veta huruvida ktt man ter ute r lagat sous vide eller om det r ugnsrostat, srskilt om ytan r stekt/grillad och det serveras med en vettig ss.

2. Med sous vide brukar man ofta ha med ngot extra steg. Exempelvis ge ytan en snabb stekning i en extremt het panna. En del gillar att anvnda kttsaften frn psen i sser. Man fr ju helt klart mindre kttsafter sous vide, eftersom mer vtska stannar kvar i kttet (vilket i mina gon r positivt, jag brukar gra en separat fond/buljong att anvnda till ssen).

180 grader var nog mest riktat t mnga hemmakockar. Men om du lagar ktt i ugn p 80-100 grader s fr du ju inte s mycket karamelliserad yta, jmfrt med t.ex 150 grader.

Sjlv brukar jag ofta anvnda en nltermometer i kttet och stlla in badet p 6-10 grader hgre n sluttemperaturen jag vill ha. Det gr fruktansvrt snabbt att f upp kttet i temperatur d (p.g.a. vattenbadet), samtidigt som gradienten r extremt liten.

3. Angende lax har vi nog olika preferenser helt enkelt. Jag lskar sashimi/laxtartar/gravad lax. I allmnhet har folk jag bjudit p lgtempererad lax varit vldigt frvnade och reagerat vldigt positivt. Dessa personer brukar kanske dock fullstndigt kremera fisken nr de sjlva lagar, s vad vet jag.

Botulism-bakterier dr inte vid 52 grader, dremot kan de inte bilda toxcin vid ver 52 grader. Lax gr vldigt snabbt att laga sous vide (20-30 minuter fr en tjock bit), s botulism r inget problem. Att lgga en bit (vacuumfrpackad) i 46 grader i 24 timmar r nog dock ingen hit. Inte heller att frvara det lagade kttet nedkylt allt fr lnge.

4. Det r absolut inget fel p lergryta och slowcooking i ugn t.ex. Men d r som sagt oftast lite hgre temperaturer (och drmed kortare tillagningstid) inblandat. Hgre temperatur gr alltid kttet torrare. Hur mrt kttet blir beror p temperatur och tid. Sous vide r helt enkelt bara en mer extrem variant av slowcooking, dr man kan f kttet vldigt saftigt och samtidigt vldigt mrt.

T.ex s r vl det snabbaste sttet att f en seg styckningsdetalj mr att tryckkoka den i ngon timme, eller sjuda den i en gryta. Vill man f lite saftigare ktt s kr man det i ugnen i ett par timmar. Vill man ha det nnu saftigare har man det i ugnen p lgre vrme under nnu lngre tid, eventuellt i lergryta. Vill man g ytterliggare ett steg lngre och f kttet nnu saftigare, med samma mrhet, s kan man kra det sous vide.

I allmnhet gillar jag hur man kan hlla kttet vid en viss temperatur, fr att f det mrt. Fr ett tag sedan hade jag t.ex lammracks, som inte var de allra mraste. Stekte dem i panna, medium rare, och dom var inte vldigt mra direkt. Dagen efter lagade jag resten sous vide, och lt dem ligga i 4 timmar i 55 grader, och det blev helt fantastiskt, med en vldigt jmn gradient. Vet inte riktigt om jag hade kunnat f det lika bra i ugn. Ugnen krver ju iaf lite mer vrme, p.g.a. den dliga vrmeverfrseln, och under s lng tid hade de yttre delarna av kttet blivit varmare n 55 grader.

5. Det r helt klart en avvgning man fr gra, och eventuellt kompensera fr. Och i mnga fall passar traditionell tillagning bttre. Jag ser dock inte jttestor skillnad p att t.ex ge en kttbit frg i panna, och sedan rosta i ugnen med termometer, jmfrt med att laga samma bit i ett vattenbad och sedan ge den stekyta i efterhand.
Citera
2015-10-12, 14:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
[Text]
Tack fr din input.

Ska ta det till mig och kanske kpa en kokbok eller tv om mnet och studera det vidare.
Ngon/ngra du kan rekommendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in