Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Tack fr den ingngen.
Alltid trevligt med folk som gillar att debattera frbehllslst.
1) Har aldrig tit p den restaurangen s jag kan inte uttala mig om den.
Men jag antar att det har med ett s enkelt skl som tidsbesparing och prioritering.
Alla som jobbat i ett bttre kk vet hur jkla arbetsintensivt det kan vara.
Du kan ha en 2-4 pers som jobbar p en rtt allena.
Protein 1, tillbehr 1-2, ss 1,
det kostar tid och pengar i kket under tillagning och under frberedelserna.
Har du en eller fler rtter som kan kras s.v s kan du lgga krutet p annat.
Kommer du undan med flskktt/ntktt (ej biff eller fil) eller kyckling i frdig ss som s.v har du ju sparat in hur mycket tid som helst och kan ltt erbjuda 2-4 ytligare rtter till menyn. S frn att erbjuda 1 starter, 1 main, 1 dessert kan du ge en sjurtters utan mycket mer arbete med s.v och ta ut 3-500 extra fr hela mltiden till en marginell merkostnad d portionerna r minst hlften s stora. Lite extra arbete fr serveringen men det r ytterst marginellt.
Fretagsekonomiskt helt rttfrdigat.
Gastronomiskt tveksamt imho.
2) Det r ett annat tillagningsstt och br redovisas p menyn med.
Du fr inte samma yttextur med s.v och mste kompensera oftast med en extra smakrik ss d du frlorar den smakkoncentration du fr genom att kttsaft koncentreras p ytan av kttet genom avdunstning och karamellisering.
Sedan finns det folk som tillagar ktt p 180 grader idag i bttre restaurangkk

?
Vanligare r vl 90-100 grader som ger en betydligt mindre vrmegradient och bttre ktt.
3) Personligen tycker jag folk som ter lax vid s lga temperaturer som 42-43 grader inte vet hur lax skall smaka utan ter mest ljummet slem som de tror smakar gott fr andra sagt det
r fdd och uppvxt p lax och annan delfisk och det "Stockholmsfenomen" att laxen skall vara halvr r fr mig som att bestlla ketchup eller HP-ss till samma rtt. Det r att frstra fisken och gra den orttvisa d den erhller en konsistens som r svrslagen vid en 10-12 grader hgre innertemperatur. Sedan ser du inte rken av den krispighet och smak du erhller vid normal stekning i smr och sning. Utan den kan du lika vl koka laxen, det gr p ett ut.
Sedan finns det en botulismfaktor med d dessa bakterier dr frst vid drygt 52 grader om jag kommer ihg rtt och en mer idealisk milj n soue vide vid lgtemperaturtillagning fr du ju leta efter.
4) Vad r det fr fel med lergryta och lgtemperaturtillagning?
Ger samma resultat som du beskriver smakmssigt.
Kan jag inte uttala mig om tredagarskok d jag aldrig tit det n mindre kommit p tanken att gra det. Men lergryta p lgtemp ger ett ypperligt resultat p vilken mindre lttillagad kttbit du n vljer och det samma p t.ex fgel. Och vad saftigheten bekommer r den mer n vl godknd. Bara att titta till kttet ibland och se till att den inte gr torr.
5) Jo det r ju lite av den haussen jag reagerar emot, det finns skert rtter dr den funkar toppen och kan locka fram nya egenskaper hos ktt som r lite svrfunna annars men man frlorar alltid ngot man fr genom traditionell matlagning i form av textur, smakkoncentration genom stekytan eller genom lngsam pochering dr alla ingredienser fr mjlighet att utveckla sina smaker och ssen koncentreras under tillagningen. Har mycket svrt att se att det inte blir s.
Kommer nog helt skert att kpa en nr jag blir pensionr p heltid fr att prva p det hela och utforska detta omrde. Men jag frsker hitta reellt vettiga omrden dr denna metod verkligen glnser och jag har svrt att finna dem om jag skall vara rlig och d finns det ju ingen mening med att kpa en.
r en gammal tjurskalle det fr jag hra regelbundet frn ungarna s det behvs inte upprepas, men det kommer med ldern. Man har sett s mycket "revolutionerande" under ens livstid s man dras inte med lika ltt som man kanske gjorde som ung nr man sett alla dessa frutspdda stjrnor haussas till skyarna fr att sedan snabbt krascha fr att sedan glmmas bort.
Har inte haft mjligheter att svara under helgen
1. Det r helt klart smidigt fr restauranter, srskilt de som endast har en avsmakningsmeny. En anledning att topp-restauranter anvnder det r hur tillfrlitligt resultatet blir, samtidigt som kttet fr en vldigt jmn genomlagning. Kttet framstr som mrare, eftersom kttbiten r mr och, sg, medium-rare rakt igenom, istllet fr att vara alldeles gr och hrd vid ytan.
Jag har lst en hel del recept och bcker frn restauranterna som brukar omnmnas bland de bsta i vrlden (exempelvis Noma, Mugaritz, Fat Duck, The French Laundry, Allinea, El Celler osv), och dr lagas det mesta kttet sous vide, som ett exempel. Uppenbarligen uppskattar de kockarna hur kttet blir, och dr r ju inte personal eller pengar ngot problem. Visst r det smidigt ocks, men de skulle aldrig ventyra kvaliteten fr den anledningen.
Sedan r det ocks ofta svrt att veta huruvida ktt man ter ute r lagat sous vide eller om det r ugnsrostat, srskilt om ytan r stekt/grillad och det serveras med en vettig ss.
2. Med sous vide brukar man ofta ha med ngot extra steg. Exempelvis ge ytan en snabb stekning i en extremt het panna. En del gillar att anvnda kttsaften frn psen i sser. Man fr ju helt klart mindre kttsafter sous vide, eftersom mer vtska stannar kvar i kttet (vilket i mina gon r positivt, jag brukar gra en separat fond/buljong att anvnda till ssen).
180 grader var nog mest riktat t mnga hemmakockar. Men om du lagar ktt i ugn p 80-100 grader s fr du ju inte s mycket karamelliserad yta, jmfrt med t.ex 150 grader.
Sjlv brukar jag ofta anvnda en nltermometer i kttet och stlla in badet p 6-10 grader hgre n sluttemperaturen jag vill ha. Det gr fruktansvrt snabbt att f upp kttet i temperatur d (p.g.a. vattenbadet), samtidigt som gradienten r extremt liten.
3. Angende lax har vi nog olika preferenser helt enkelt. Jag lskar sashimi/laxtartar/gravad lax. I allmnhet har folk jag bjudit p lgtempererad lax varit vldigt frvnade och reagerat vldigt positivt. Dessa personer brukar kanske dock fullstndigt kremera fisken nr de sjlva lagar, s vad vet jag.
Botulism-bakterier dr inte vid 52 grader, dremot kan de inte bilda toxcin vid ver 52 grader. Lax gr vldigt snabbt att laga sous vide (20-30 minuter fr en tjock bit), s botulism r inget problem. Att lgga en bit (vacuumfrpackad) i 46 grader i 24 timmar r nog dock ingen hit. Inte heller att frvara det lagade kttet nedkylt allt fr lnge.
4. Det r absolut inget fel p lergryta och slowcooking i ugn t.ex. Men d r som sagt oftast lite hgre temperaturer (och drmed kortare tillagningstid) inblandat. Hgre temperatur gr alltid kttet torrare. Hur mrt kttet blir beror p temperatur och tid. Sous vide r helt enkelt bara en mer extrem variant av slowcooking, dr man kan f kttet vldigt saftigt och samtidigt vldigt mrt.
T.ex s r vl det snabbaste sttet att f en seg styckningsdetalj mr att tryckkoka den i ngon timme, eller sjuda den i en gryta. Vill man f lite saftigare ktt s kr man det i ugnen i ett par timmar. Vill man ha det nnu saftigare har man det i ugnen p lgre vrme under nnu lngre tid, eventuellt i lergryta. Vill man g ytterliggare ett steg lngre och f kttet nnu saftigare, med samma mrhet, s kan man kra det sous vide.
I allmnhet gillar jag hur man kan hlla kttet vid en viss temperatur, fr att f det mrt. Fr ett tag sedan hade jag t.ex lammracks, som inte var de allra mraste. Stekte dem i panna, medium rare, och dom var inte vldigt mra direkt. Dagen efter lagade jag resten sous vide, och lt dem ligga i 4 timmar i 55 grader, och det blev helt fantastiskt, med en vldigt jmn gradient. Vet inte riktigt om jag hade kunnat f det lika bra i ugn. Ugnen krver ju iaf lite mer vrme, p.g.a. den dliga vrmeverfrseln, och under s lng tid hade de yttre delarna av kttet blivit varmare n 55 grader.
5. Det r helt klart en avvgning man fr gra, och eventuellt kompensera fr. Och i mnga fall passar traditionell tillagning bttre. Jag ser dock inte jttestor skillnad p att t.ex ge en kttbit frg i panna, och sedan rosta i ugnen med termometer, jmfrt med att laga samma bit i ett vattenbad och sedan ge den stekyta i efterhand.