2015-01-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
OK. Såg att någon här innan hade samma som jag från Jula. En fråga, tar den väldigt lång tid att värma upp? Skulle upp till 84 för att köra potatisen men efter en tjugo minuter var den runt 45.
Det kan nog stämma. Även om badet inte är jättestort så värmer den bara med 550W. Om det blir för långsamt att värma från varmt kranvatten så kan du ju alltid värma vattnet i en kastrull först.
Citera
2015-01-10, 22:10
Medlem
morgonvalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Det kan nog stämma. Även om badet inte är jättestort så värmer den bara med 550W. Om det blir för långsamt att värma från varmt kranvatten så kan du ju alltid värma vattnet i en kastrull först.

Smart jag är så värmde jag från kallt kranvatten

Laxen blev OK, gick efter någons tips när det gäller temperatur och tid. Körde på 49 grader i 35 minuter ungefär. Den blev lite under tyvärr, tyckte jag i alla fall. Innertemperaturen när jag tog ur den ur badet var runt 43 grader, jag vill gärna ha upp den till mellan 47-48. Min fisk var nog rätt tjock vilket gjorde att jag skulle haft i den lite längre.
Citera
2015-01-10, 22:20
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
Som jag tänkte, tack!

Blir lite potatis nu först sen kör jag två fina bitar lax. Hoppas på bra resultat!

Hur blev din potatis och vart hittade du grader och tid? Potatisar kommer ju i alla storlekar. Ska man skala innan?

Jag har 500 gr små nypotatisar stora som golfbollar ungefär. Skulle vara kul att testa koka i sous vide, men frågan är hur och om det ens är värt det?
Citera
2015-01-11, 00:17
Medlem
morgonvalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo
Hur blev din potatis och vart hittade du grader och tid? Potatisar kommer ju i alla storlekar. Ska man skala innan?

Jag har 500 gr små nypotatisar stora som golfbollar ungefär. Skulle vara kul att testa koka i sous vide, men frågan är hur och om det ens är värt det?

Jag struntade faktiskt i potatisen. Läste någonstans att stora potatisar skulle vara i två timmar på 84 grader. Om det stämmer vet jag inte.
Citera
2015-01-11, 12:58
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesensitivegay
Hur!?
I en glas burk=)

½ dl havrekross från saltåkvarn
1 dl vatten
1 dl mjölk
1 tsk linfrön
1 msk torkade tranbär eller russin
1 nypa salt

Häll i allt i en gammal syltburk eller liknade och ha i badet på 65 grader över natten.
Gör några dagars gröt varje gång, kyler de som blir över och kör i mikron resten av veckan.

Kollar man upp slow cooker oats recept så får man lite inspiration.
Vi verkar inte ha steele cut oats här i sverige som vara men saltåkvarns havrekross är rätt lika om inte samma sak.
Citera
2015-01-12, 20:04
Medlem
Finns det något bra sätt att undersöka om vakuumpackningen spruckit? Tycker det ser ut lite som att köttsaften runnit ut lite för mycket, men ser inte några hål i plasten. Den verkar inte heller läcka luft när jag som när man prövar om en cykelslang läcker ser om det bubblar i vatten.
Citera
2015-01-13, 06:12
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Finns det något bra sätt att undersöka om vakuumpackningen spruckit? Tycker det ser ut lite som att köttsaften runnit ut lite för mycket, men ser inte några hål i plasten. Den verkar inte heller läcka luft när jag som när man prövar om en cykelslang läcker ser om det bubblar i vatten.

Jag upplever också att påsen blir lite slappare efter en stunds tillagning. Jag har alltid trott att det är gasutveckling under tillagningen och inte att förpackningen spruckit. Särskilt inte om det inte blir goms i vattenbadet eller i ditt fall att det inte kommer luftbubblor. Du kan ju också lyfta upp påsen och se om den läcker.
Citera
2015-01-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag upplever också att påsen blir lite slappare efter en stunds tillagning. Jag har alltid trott att det är gasutveckling under tillagningen och inte att förpackningen spruckit. Särskilt inte om det inte blir goms i vattenbadet eller i ditt fall att det inte kommer luftbubblor. Du kan ju också lyfta upp påsen och se om den läcker.

Det verkar inte som att den läcker. Kanske kan vara som du säger, eller att den inte lyckades suga ut riktigt all luft. Får väl se om någon timme om det är ätbart.
Citera
2015-01-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Om du har sugit ut all luft lär det ju inte komma några bubblor...
Vad menar du med att köttsaften runnit ut? Ut ur påsen?

När jag vakuumpackat något brukar jag ta tag/typ nypa i påsen mitt på båda "platta" sidorna (alltså så långt från sömmarna som möjligt) och dra dem ifrån varandra. Är påsen otät kommer det då in luft och förpackningen blir genast sladdrig.
Citera
2015-01-14, 11:53
Medlem
Awesom-o-4ks avatar
Kan det inte vara så att köttbiten krymper delvis på grund av vätskan som frigörs? Och som då ger känslan av att påsen blir lite sladdrig.
Citera
2015-01-16, 05:53
Medlem
McHummers avatar
Jag har inget i mitt Sous Vide bad, kan ni tipsa om något bra att köra i helgen, gärna på billig råvara. Det är något jag gillar med detta, att förädla något inte bara laga något som redan är bra från början.
Citera
2015-01-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McHummer
Jag har inget i mitt Sous Vide bad, kan ni tipsa om något bra att köra i helgen, gärna på billig råvara. Det är något jag gillar med detta, att förädla något inte bara laga något som redan är bra från början.
Du kan inte direkt göra dåliga råvaror bra genom att laga dem sous vide Men du kanske syftar på att göra någon seg styckningsdetalj mör? Tycker sidfläsk är en av de bästa sakerna att prova då, om du inte gjort det innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in