Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-25, 02:24
  #2329
Medlem
Fick hem en anova wifi från deras we shop idag, kom på tre dagar från Holland, fantastiskt hur effektiva dhl kan vara.

Hur som, nu måste jag ha en vakunförpackare, vilken rekommenderas? Såg att Obh Nordica har några olika som verkar duga, vilken modell ska man satsa på?
Citera
2017-11-26, 17:17
  #2330
Medlem
Black-Friday deals på sous vide.
* Anova med wifi, version2, för 1300:- (1380:- med frakt till Sverige) på deras site
* Steba - 970:- på bagarenochkocken.se
* Witt easy 1500:-

Har inte hittat tillräckligt med recensioner av Witt och Steba så de går bort för min del.

Hittade en riktigt bra videojämförelse av Joule, Anova, Sansaire mfl
https://www.youtube.com/watch?v=o0kYt3GFFuo

Jag tror jag lutar åt samma slutsats som snubbarna i videon: Anova vinner.
Gillar att kunna köra starta manuellt eller med app, så då blir Anova enda valet.
(Gillar att joule är den enda som är liten nog att rymmas i en kökslåda. men att man bara kan starta den med appen är ett fett minus, appen lär knappt funka om fem år)
Stort plus för Anovan är att den är tyst.
Litet minus för att den är segast på att värma upp vattnet, men 5-10 minuter gör ingen skillnad när man ska laga nåt i fem timmar.

--
Nu är bara frågan: Måste jag ha vacuumförpackare också?
För isåfall kanske jag skippar alltsammans.
Har fan knappt plats att förvara de där stora Anovan i mitt kök, ska jag ha en vacuumpackare också då blir det för mycket gadgets på för liten plats.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2017-11-26 kl. 17:20.
Citera
2017-11-28, 10:48
  #2331
Medlem
Har nån tips på en trevlig sous vide-kokbok att ge bort i julklapp tillsammans med en Anova?
Citera
2017-12-26, 21:25
  #2332
Medlem
irrblosss avatar
Även jag undrar om vacuumförpackare är nödvändigt? Hittar inga sådana där ziplock-påsar som en del använder på youtube. Sänker ner dem under vatten så luft pressas ur och sedan zippar igen dem. Borde väl funka hjälpligt? Någon som vet var man kan hitta sådana ”manuella” påsar som lämpar sig för sous vide? Något annat man måste ha förutom en Anova-cirkulator? Funkar det med en gryta på 3-4 l om man bara lagar till 1-2 personer? Även sett några bollar man lägger i kärlet så vattnet inte ångar bort. Måste eller overkill?
Citera
2017-12-26, 22:34
  #2333
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Även jag undrar om vacuumförpackare är nödvändigt? Hittar inga sådana där ziplock-påsar som en del använder på youtube. Sänker ner dem under vatten så luft pressas ur och sedan zippar igen dem. Borde väl funka hjälpligt? Någon som vet var man kan hitta sådana ”manuella” påsar som lämpar sig för sous vide? Något annat man måste ha förutom en Anova-cirkulator? Funkar det med en gryta på 3-4 l om man bara lagar till 1-2 personer? Även sett några bollar man lägger i kärlet så vattnet inte ångar bort. Måste eller overkill?
Om du använder en marinad enbart för smaksättning av köttet kan du ju låta lite av vätskan sippra ut över tillslutningen av påsen då får du ju ett perfekt paket ändå och slipper vakuumpumpar.

Det kan uppstå problem dock om du gör detta med marineringar som har till uppgift att förändra köttets struktur så det var inte att rekommendera har jag läst någonstans.
Citera
2017-12-27, 07:46
  #2334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Även jag undrar om vacuumförpackare är nödvändigt? Hittar inga sådana där ziplock-påsar som en del använder på youtube. Sänker ner dem under vatten så luft pressas ur och sedan zippar igen dem. Borde väl funka hjälpligt? Någon som vet var man kan hitta sådana ”manuella” påsar som lämpar sig för sous vide? Något annat man måste ha förutom en Anova-cirkulator? Funkar det med en gryta på 3-4 l om man bara lagar till 1-2 personer? Även sett några bollar man lägger i kärlet så vattnet inte ångar bort. Måste eller overkill?

Jag kör i 4 litersgryta och det har funkat med det jag gjort, dock inte gett mig på några jätteprojekt men ska köpa en plastlåda framöver. Bollar använde jag inte men brukar lägg ett lager med alu-folie över.
Jag kör med Topp-its ziplock påsar som finns i alla större matbutiker, brukar köpa på Ica maxi.
Citera
2017-12-27, 11:01
  #2335
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Jag kör i 4 litersgryta och det har funkat med det jag gjort, dock inte gett mig på några jätteprojekt men ska köpa en plastlåda framöver. Bollar använde jag inte men brukar lägg ett lager med alu-folie över.
Jag kör med Topp-its ziplock påsar som finns i alla större matbutiker, brukar köpa på Ica maxi.
Tack för svar. Var köper man billigast plastlådor? Optimala hade varit någon med lock som var ”ursågat” lagom för en Anova (i mitt fall). Man kanske borde skaffa sig en uppättning om 2-3 st i olika storlek. En för större köttstycken (typ rostbiff/fläskkarré/revben och en lagom stor för ett par kycklingfiléer.
Citera
2017-12-27, 16:57
  #2336
Medlem
irrblosss avatar
En till fråga, har försökt hitta svar på nätet och även här i tråden men inte riktigt fått något konsekvent svar tycker jag. Hur är det att tillaga sous vide och sedan lägga rester i kyl (oplastat), precis som man gör med vanliga rester? T.ex. göra pyttipanna av resterna, eller om det är kycklingfilé - skiva och ha kallt på macka eller i en sallad. Kan det vara farligare med sous vide-rester än vanliga rester, eller gäller det enbart om man har maten fortsatt inplastad i kylen? Har planer på att testa pulled pork sous vide, och det blir ju ganska mycket rester som man kanske vill frysa in + ha ett par omgångar i kylen ett par dagar. Funkar detta utan att man dör av botulism eller får kraftig kräksjuka?
Citera
2017-12-27, 20:51
  #2337
Avstängd
Sous vide är sedan gammalt; för krögare, snart börjar väl folk köpa salamander och tror att det är världens grej.

För privat bruk; ser inte poängen,

Men lagar sällan mat hemma.
Citera
2017-12-31, 17:34
  #2338
Medlem
irrblosss avatar
Vinner man något att göra pulled pork sous vide jämfört med i en gryta i ugnen alternativt slowcooker? Några tips i så fall? Tillaga hel eller i skivor? Dryrub och/eller bbq-sås medan den tillagas, eller mer som en griljering när den är klar och ge den lite färg i ugnen?
Citera
2018-01-01, 19:08
  #2339
Medlem
CrilleKexs avatar
Sitter och skall köpa en SV för första gången, men som vanligt funderar man ju på vilken som som är bästa köpet.

Jag funderar på att antingen köpa en Anova Precision Cooker Wi-Fi för 1 699:- https://www.kitchentime.se/sv/p/sous...on-cooker-wifi eller en OBH Nordica 7946 för 1 890:- https://bagarenochkocken.se/koksmask...tor-immersion/

Vilken av dom två skulle ni rekommendera mig att köpa?
Citera
2018-01-01, 19:47
  #2340
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Sitter och skall köpa en SV för första gången, men som vanligt funderar man ju på vilken som som är bästa köpet.

Jag funderar på att antingen köpa en Anova Precision Cooker Wi-Fi för 1 699:- https://www.kitchentime.se/sv/p/sous...on-cooker-wifi eller en OBH Nordica 7946 för 1 890:- https://bagarenochkocken.se/koksmask...tor-immersion/

Vilken av dom två skulle ni rekommendera mig att köpa?
Jag är långt ifrån expert, men när jag bestämde mig kom jag fram till Anova. Den verkar lagom i storlek rent fysiskt. OBH:n ser väldigt otymplig ut. Anova har tillverkat SV länge och verkar ha bra track record. Helst av allt hade jag nog velat ha en Joule, men hittade ingen svensk ÅF. Just OBH har jag dessutom dålig erfarenhet av när det kommer till elektroniska köksprylar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback