Då botulism börjat hindra min sous vide matlagning så ägnade jag ett par timmar i helgen åt att sätta mig in i ämnet. Mina källor har varit vad man kan anta är pålitliga källor som FDA och CDC.
Hela resonemanget med källor blev 3 A4-sidor med Arial 11, så jag ville inte posta det här i tråden. Men det jag kom fram till var:
- Håller man vattenugnen på en temperatur på över 50°C, så skapas inte förutsättningarna för botulism.
- Att kylförvara vakuumförpackad mat i en temperatur över 3°C skapar förutsättningarna för botulism.
För mig var detta mycket nyttig information. Nu vågar jag återigen köra nötkött på 54°C i många timmar. Nötkött tillagat i 54°C tycker jag är bra mycket godare än nötkött tillagat i 55.5°C.
Samt så var det intressant att läsa att man måste ha en temperatur på 3°C eller lägre för inte skapa förutsättningarna för botulism. Detta är något som jag har gjort ofta innan, men kommer att sluta med det nu och kommer att vara försiktigt med att köpa vakuumförpackat kött.
Notera att jag en lekman i ämnet, så ta informationen som sådan. Samt att det finns ett gäng andra matförgiftningar.