2015-01-05, 22:32
Medlem
Pickels67s avatar
Kikar lite på en SousVide Supreme Demi den borde väl fungera som en "NybörjarSousVide"?

Finns en annan som heter Orginal och den är det lite större vattenvolym i men det kanske inte spelar någon större roll om man gör middag för en eller tre personer?

Mvh
Citera
2015-01-06, 09:15
Medlem
McHummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Kikar lite på en SousVide Supreme Demi den borde väl fungera som en "NybörjarSousVide"?

Finns en annan som heter Orginal och den är det lite större vattenvolym i men det kanske inte spelar någon större roll om man gör middag för en eller tre personer?

Mvh

Den här från Jula som jag köpte för 699kr går nu på rea och finns kvar på många varuhus för 499kr.

http://www.jula.se/catalog/hem-och-h...s-vide-802588/

Jag har bara gott att säga om den. Körde igår fina laxbitar som jag rimmat i 20 min först i 49grader i ca 40 min. De blev helt perfekta, jag lade med en liten bit lime och saltade och pepprade lätt samt hade i en skvätt olivolja i vanlig fryspåse som jag knöt då jag fått ut luften i vattenbad först.

Vände dem sedan i smör i panna och serverade, mycket bra resultat. Har kört högrev, ägg, fläskfile m.m. En helt ok maskin att starta upp med. Jag ser inte i nuläget när jag skulle behöva något mer.

Tar gärna emot upplysningar på vad som skulle vara den avgörande skillnaden mot att köpa en för flera tusen.
Senast redigerad av McHummer 2015-01-06 kl. 09:23.
Citera
2015-01-06, 10:59
Medlem
Pickels67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McHummer
Den här från Jula som jag köpte för 699kr går nu på rea och finns kvar på många varuhus för 499kr.

Jag har bara gott att säga om den. Körde igår fina laxbitar som jag rimmat i 20 min först i 49grader i ca 40 min. De blev helt perfekta, jag lade med en liten bit lime och saltade och pepprade lätt samt hade i en skvätt olivolja i vanlig fryspåse som jag knöt då jag fått ut luften i vattenbad först.

Vände dem sedan i smör i panna och serverade, mycket bra resultat. Har kört högrev, ägg, fläskfile m.m. En helt ok maskin att starta upp med. Jag ser inte i nuläget när jag skulle behöva något mer.

Tar gärna emot upplysningar på vad som skulle vara den avgörande skillnaden mot att köpa en för flera tusen.
Tack för tipset
Citera
2015-01-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Tack för tipset

Netonnet kör något liknande, http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...0/206929.8620/. 499:- utan någon rea eller så vad jag kan se.

Enligt recension lite instabil på värme, plus minus någon grad, men snackar vi flera timmars körning känns det ju inte som något superproblem.. skillnaden mellan 54 och 55 grader är väl försumbar - eller?
Jag vet förstås inte, är mest nyfiken på om det är en god instegsmodell.
Citera
2015-01-06, 14:01
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesom-o-4k
Lamm blir underbart, finns också många olika bitar tex entrecote rostbiff och racks. 3-4 timmar brukar bli bra vid 56 grader, om man vill lyxa till det så funkar det bra med lite färska örter i påsen

Vill minnas att lammrostbiff tillsammans med en skvätt rödvin och en kvist rosmarin blir gott. Ska försöka testa detta inom kort.
Citera
2015-01-06, 14:47
Medlem
Citat:

Det är nog främst storleken på badet (eller hur stort bad man kan ha i fallet av en cirkulator), samt hur pass noga den håller temperaturen som avgör priset. Sedan kanske kvaliteten/hållbarheten spelar in också. För hemmakockar tycker jag inte att någon grad hit eller dit när det gäller hur väl den håller temperaturen spelar så stor roll, i alla fall inte för kött och fisk.
Citera
2015-01-09, 12:20
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:

Har en sån och en sansaire.
Det är en del skillnader men de främsta är att den billigare är inte så exakt i tempen, mycket mindre kärlstorlek och inget som cirkulerar vattnet.
Men efter att testat den en del så är den inte dålig för det, har testat allt mellan grönsaker till älgstek i den och är nöjd med resultatet.
Har främst den som en andra maskin för att göra grönsaker i som inte behöver någon helt exakt temp, samt används dagligen när jag gör min morgongröt övernatten i den.
Citera
2015-01-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
jag gör min morgongröt övernatten i den

Hur!?
Citera
2015-01-10, 18:16
Medlem
morgonvalss avatar
Hej!
En snabb fråga, har köpt en billig sous vide-variant från Jula, vet att den inte är kanon men men.
Min fråga, på bilden i lönken så syns två rostfria grejer, behöver jag använda den böjda varianten? För den tar gräsligt mycket plats. Är den bara till för att hålla flera påsar på plats?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=132609&size=full
Citera
2015-01-10, 18:19
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
Hej!
En snabb fråga, har köpt en billig sous vide-variant från Jula, vet att den inte är kanon men men.
Min fråga, på bilden i lönken så syns två rostfria grejer, behöver jag använda den böjda varianten? För den tar gräsligt mycket plats. Är den bara till för att hålla flera påsar på plats?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=132609&size=full

Nej bara det gallret som ligger i botten måste du använda.
Citera
2015-01-10, 19:02
Medlem
morgonvalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo
Nej bara det gallret som ligger i botten måste du använda.

Som jag tänkte, tack!

Blir lite potatis nu först sen kör jag två fina bitar lax. Hoppas på bra resultat!
Citera
2015-01-10, 19:18
Medlem
morgonvalss avatar
OK. Såg att någon här innan hade samma som jag från Jula. En fråga, tar den väldigt lång tid att värma upp? Skulle upp till 84 för att köra potatisen men efter en tjugo minuter var den runt 45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in