2016-04-02, 22:22
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Jag har laddat ner försvarmaktens app FMTK och där är övningarna något man gör hemma eller utomhus ej på gym. Typ plankaan.

Jag är smal men har tillgång till gym fast blir så jävla förvirrad så tänkte köra ett program i appen (övningar med kroppen hemma) och skita i gymmet (övningar med maskin) får jag samma resultat? Vill ha magmuskler!

Jag tänkte fortsätta äta skräpmat går ändå ej upp i vikt.

Bra att du har höga ambitioner och mycket disciplin, det behövs för att få sig ett sexpack.

Svar: Ja, du kan få magmuskler hemma.
Citera
2016-04-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Nej crunch i någon form är betydligt bättre.

Crunches och sit-ups är dock mindre snälla mot ländryggen (länk nedan), så om man gillar sin rygg så bör man hålla sig till isometriska magövningar, som plankor, utrullningar, benlyft varianter till höftnivå osv.
Jag personligen fick bäst resultat den dagen jag tvingades till att sluta med dynamiska magövningar p.g.a. min ryggskada och istället började att fokusera på tunga isometriska övningar.
Favoriterna är plank utrullningar på en pilatesboll (på armbågar och fötterna på en step-up bänk) och liggande benlyft på en bosuboll, genom att ligga på en bosuboll med övre ryggen så blir det som en dragon flag, fast säkrare, då bröst och halsryggen inte hamnar i ett flekterat läge (förutsatt att man inte går för högt upp).

http://www.wsj.com/articles/why-you-...ups-1450722637

PS, här har du en studie där en rad magövningar jämfördes, både statiska och isometriska, och vinnarna blev utrullning och upp i pik http://www.flextherapistceus.com/material/Core%20swiss%20ball%20ex's(1)[1].pdf
Citera
2016-04-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Bra att du har höga ambitioner och mycket disciplin, det behövs för att få sig ett sexpack.

Svar: Ja, du kan få magmuskler hemma.

Jaa vad kul ! Behöver jag äta hälsosamt? Jag är supersmal går aldrig upp i vikt Och älskar äta skräpmat.
Citera
2016-04-02, 23:07
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Jaa vad kul ! Behöver jag äta hälsosamt? Jag är supersmal går aldrig upp i vikt Och älskar äta skräpmat.
Man bör alltid äta hälsosamt. Vill du få bra resultat så snabbt som möjligt bör du även se över kosten.
Citera
2016-04-02, 23:10
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Crunches och sit-ups är dock mindre snälla mot ländryggen (länk nedan), så om man gillar sin rygg så bör man hålla sig till isometriska magövningar, som plankor, utrullningar, benlyft varianter till höftnivå osv.
Jag personligen fick bäst resultat den dagen jag tvingades till att sluta med dynamiska magövningar p.g.a. min ryggskada och istället började att fokusera på tunga isometriska övningar.
Favoriterna är plank utrullningar på en pilatesboll (på armbågar och fötterna på en step-up bänk) och liggande benlyft på en bosuboll, genom att ligga på en bosuboll med övre ryggen så blir det som en dragon flag, fast säkrare, då bröst och halsryggen inte hamnar i ett flekterat läge (förutsatt att man inte går för högt upp).

http://www.wsj.com/articles/why-you-...ups-1450722637

PS, här har du en studie där en rad magövningar jämfördes, både statiska och isometriska, och vinnarna blev utrullning och upp i pik http://www.flextherapistceus.com/material/Core%20swiss%20ball%20ex's(1)[1].pdf
För hypertrofi av R.A.
Crunch i någon form, väl utförda, blir snällare mot ryggen än andra dynamiska övningar iom att det helt enkelt är effektivare och du slipper böja och belasta ryggen lika mycket/länge/ofta för att nå samma resultat.

EMG resultatet säger inte allt. Om någon gett henne en jävla smäll i ryggen när hon var utrullad skulle resultatet troligen blivit högre, men skulle det betyda bättre träning?
Varför gjordes inte crunchen på bollen förresten? Det hade troligen gett ett högre resultat på R.A.
Citera
2016-07-01, 22:13
Medlem
Lillarapunzels avatar
Hur träna upp bålstyrka?

Har just blivit varse att min (uppenbarligen icke-existerande) bålstyrka inte räcker till för min sport, m.a.o. jag måste träna upp dito.
Men hur gör man det enklast? Det första jag kom att tänka på var plankan, men vad annars?
Bör vara övningar man kan utföra hemma och inte behöver massa miljoner redskap till, då jag inte har tid att gymma pga. att jag lägger 3 h/dag, 7 dagar/vecka på min sport.
Citera
2016-07-01, 22:16
Medlem
Plankan, frontböj samt "vacuumövning", grymt bra(youtube) är mina tips.
Citera
2016-07-01, 22:22
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Plankan, frontböj samt "vacuumövning", grymt bra(youtube) är mina tips.

Tack! Dessa ska jag absolut kolla upp
Citera
2016-07-01, 22:24
Medlem
think2acts avatar
Är det motocross?
Citera
2016-07-01, 22:26
Medlem
think2acts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
Är det motocross?
kör markböj sned och marklyft plus magövningar med vikter och övning på stativ kroppsövningar
Citera
2016-07-01, 22:28
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
Är det motocross?
Nope, inte motocross.
Citera
2016-07-01, 22:29
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Har just blivit varse att min (uppenbarligen icke-existerande) bålstyrka inte räcker till för min sport, m.a.o. jag måste träna upp dito.
Men hur gör man det enklast? Det första jag kom att tänka på var plankan, men vad annars?
Bör vara övningar man kan utföra hemma och inte behöver massa miljoner redskap till, då jag inte har tid att gymma pga. att jag lägger 3 h/dag, 7 dagar/vecka på min sport.

Här har du övningar uppdelat på hantlar, skivstång, kroppsvikt etc. http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html

Länkar till en övning så du ser hur det ser ut med gif-animation. Bara en övning vald godtyckligt som inte kräver redskap alls.

http://www.exrx.net/WeightExercises/...ideBridge.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in