2011-11-28, 13:27
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes

edit: förresten är det inte bara tjejer som håller på sådär. det finns en hel del straighta män som liksom känner sig mysiga om de har en bögkompis. men jag ser inget principiellt fel i det heller.

Kan känna igen mig i det där. Är straight själv men jag tycker bögar är roliga, blir sällan så pass roligt annars, som när man har en bög med i ett gäng som går ut på nattklubb eller liknande.

Sedan är det en annan grej med bögar, blir som en tjejkompis på något sätt. Man får komplimanger för kläder man köpt och liknande. Inte samma konkurrens om allt som med grabb-kompisarna. Alltid blir det någon underliggande tävling om vem som tjänar mest, knullar snyggast brudar, har bäst lägenhet/bil osv.

Nej jag rekommenderar folk att skaffa sig en bögkompis, blir roligare så.
Citera
2011-11-28, 13:42
Medlem
yesyesfreddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Visst. Folk vet inte vad de vill ha, utan ni vet bäst. Politiker (och aspirerande sådana) förändrar sig visst aldrig.
Nu läser du in mer i mitt svar än vad jag faktiskt skrev. Det är klart att folk vet själva vad som är bäst för dem. Men sedan behövs även folk att se till att drömmarna hos befolkningen går i uppfyllelse. Och det är då politikerna kommer in i bilden. Utan politiker skulle det råda anarki. En stark stat är nödvändig, och då är man ibland tvungen att begränsa den individuella friheten hos befolkningen. Men det gör man i ett gott syfte. Man gör det för att befolkningen ska bli lyckliga och kunna fungera i harmoni med varandra.

Citat:
Okej, väldigt trevligt och omtänksamt av dig, men du tycker alltså inte att det är vidrigt när andra personer utsätts för brott? Spännande människosyn du har måste jag säga, ytterst progressivt!
Självklart är det vidrigt när även andra personer utsätts för brott! Ingen ska behöva utsättas för brott, oavsett kön, etnicitet, religion, politiska åsikter osv. Jag tycker tom att det är fel när rasister blir utsatta för brott. Men jag tycker att det är extra vidrigt när tex invandrare eller homosexuella blir utsatta för brott.

Citat:
Urvattna yttrandefriheten ännu mer? Det låter väldigt dumt.
Yttrandefrihet är överskattat. Det låter så fint och bra, men yttrandefriheten missbrukas alltid och används i onda syften. Rasister brukar ständigt försöka utnyttja yttrandefriheten och sprida sin dynga och hatpropaganda. Jag är trött på deras propaganda, det är nog alla, om de bara tänker efter.

Citat:
Vadå "er"? Jag tillhör ingen sådan rörelse. Sluta försöka klistra på attribut på mig som inte stämmer. det är direkt ohederligt. Jag antar att detta är ännu ett symptom på "vi vet bäst"-mentaliteten.
Jag ber om ursäkt om jag tillskrivit dig "samhörighet" med en grupp som du inte anser dig tillhöra.
Men jag trodde att HBTQ-personer höll ihop och identifierade sig som en tydlig grupp och folkrörelse, HBTQ-rörelsen. Jag kan inte bestämma vilka du väljer att identifiera dig med, men jag kan ha en åsikt om det hela. Jag anser att du som HBTQ-person sviker HBTQ-rörelsen genom att ställa dig utanför. Genom att ställa dig utanför så försvårar du kampen för HBTQ-samhöllet, du kanske inte försvårar kampen medvetet. Men ditt aktiva ställningstagande lämnar en bitter eftersmak. Ser du ner på HBTQ-rörelsen? Det är i alla fall så jag tolkar dig.

Citat:
Även om jag delvis håller med dig, i den meningen att jag inte anser att människor med alternativa sexuella läggningar ska särbehandlas oavsett hur konstiga de verkar, så håller jag även med dina kollegor här. En sammankoppling mellan det så kallade HBTQ-begreppet och mer udda läggningar skulle bara skada HBTQ-rörelsen. På gott och på ont.
På samma sätt som samhället såg på homosexuella för hundra år sedan, på samma sätt ser samhället på tex zoofili idag. Jag vet genom bekanta att det inom HBTQ-rörelsen frekvent förekommer att de "experimenterar" med "alternativa sexuella läggningar", och där ingår bla djur. Så de vet vad jag pratar om, HBTQ-rörelsen skulle må bra av att HBTQ-begreppet utökades. Men kanske är tiden ännu inte mogen för det. Och det är viktigt att "skynda långsamt" i sådana här känsliga frågor. Kanske kan tex ledarsidan i DN börja hinta om en förändrad diskurs för HBTQ-rörelsen?
Citera
2011-11-28, 23:01
Medlem
Citat:
om jag vore mer militant/fördomsfull skulle jag antagligen vilja ställa frågor som "varför pratar ni så tillgjort?" men det vet jag ju att alla av er inte gör.

Vad menas med detta? Vem pratar tillgjort och på vilket sätt?
Citera
2011-11-28, 23:10
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthAkesson
Vad menas med detta? Vem pratar tillgjort och på vilket sätt?
det finns t ex en kategori av arbetarklassmän som anstränger sig för att prata så mullrigt och opolerat som möjligt, i synnerhet när de befinner sig bland sociala jämlikar. jag tror inte att de gör sig till; de är uppväxta i tron att det är naturligt att prata så. samma gäller för heterosexuella tonårsbrudar som stoppar in en massa onödiga mellan-ord i var och varannan mening och trycker upp rösten i ett läge som definitivt inte kan vara hälsosamt för stämbanden. men långt ifrån alla heterosexuella håller på såhär: det rör sig om klichéer som kommit att förknippas med heterosexuella i allmänhet trots att det inte stämmer för alla -- vilket man också lägger märke till om man umgås med heterosexuella.
Citera
2011-11-28, 23:33
Medlem
Citat:
det finns t ex en kategori av arbetarklassmän som anstränger sig för att prata så mullrigt och opolerat som möjligt, i synnerhet när de befinner sig bland sociala jämlikar. jag tror inte att de gör sig till; de är uppväxta i tron att det är naturligt att prata så. samma gäller för heterosexuella tonårsbrudar som stoppar in en massa onödiga mellan-ord i var och varannan mening och trycker upp rösten i ett läge som definitivt inte kan vara hälsosamt för stämbanden. men långt ifrån alla heterosexuella håller på såhär: det rör sig om klichéer som kommit att förknippas med heterosexuella i allmänhet trots att det inte stämmer för alla -- vilket man också lägger märke till om man umgås med heterosexuella.

Att ha en dialekt eller sociolekt är väl inte detsamma som att förställa rösten?

Citat:
Ursprungligen postat av Homosexuell
Varför är du attraherad till tjejer?

Konstigt tycker jag.

Det är naturens imperativ.
Citera
2011-11-28, 23:48
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthAkesson
Att ha en dialekt eller sociolekt är väl inte detsamma som att förställa rösten?
nej. men ska vi diskutera det vidare får vi nog göra det i en annan tråd så att vi inte går OT i denna.
Citera
2011-11-29, 00:42
Medlem
Jag har aldrig pratat med en bög i hela mitt liv, som jag har vetat om iallafall, men jag har lite frågor.

1. Jag tror att jag är homofob, stör det dig som bög?

2. Ser man på dig att du är bög?

3. Är bögar mindre kräsna när det gäller att hitta en partner / kk?

4. Anser du själv att du är annorlunda?

5. Skulle du kunna ha trekant med en tjej?
Citera
2011-11-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homosexuell
Varför?
Det där var väl lite larvigt ändå?

I tidernas begynnelse fanns det två läger. Ett med 50% killar och 50% tjejer där alla är hetero. Det andra lägret med 100% killar där alla är homo.

500 år senare, vilket läger finns kvar?

Jag har verkligen inget emot bögar, tvärtom, men att inte förstå att det naturliga är att en kille och en tjej fattar tycke för varandra för att sedan skaffa barn.. Ja.. Då är du fanimej bara efterbliven.

Dessutom tycker jag man kan dra det så långt att säga att homosexualitet är onormalt. De flesta är heterosexuella, alltså avviker homosexualitet från normen och blir onormalt. Men det betyder inte att det är något fel på det. Det är onormalt att tycka om surströmming också (då de allra flesta inte gör det).
Citera
2011-11-29, 00:54
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
1. Jag tror att jag är homofob, stör det dig som bög?
nej, det stör mig inte. för min del får folk gärna vara homofoba så länge de inte besvärar mig.
Citat:
2. Ser man på dig att du är bög?
nej men man kan börja ana det när jag börjar ragga på en.
Citat:
3. Är bögar mindre kräsna när det gäller att hitta en partner / kk?
än heterosexuella menar du? jag skulle inte tro det. om man är ute på bögdejtingsajter baxnar man över önskelistorna bögarna rapar upp. precis som i den heterosexuella världen blir de flesta så småningom ihop med någon de aldrig i livet trodde att de skulle tända på.
Citat:
4. Anser du själv att du är annorlunda?
annorlunda sådär i allmänhet? javisst. gör inte alla det?
Citat:
5. Skulle du kunna ha trekant med en tjej?
ja. men jag har tröttnat på trekanter, det är ett fullständigt överskattat nöje.
Citera
2011-11-29, 01:05
Medlem
Citat:
nej men man kan börja ana det när jag börjar ragga på en.
Ingen märker det när du handlar på ICA då? Klädstil, kroppspråk med mera?

Citat:
än heterosexuella menar du? jag skulle inte tro det. om man är ute på bögdejtingsajter baxnar man över önskelistorna bögarna rapar upp. precis som i den heterosexuella världen blir de flesta så småningom ihop med någon de aldrig i livet trodde att de skulle tända på.
Det jag syftade på med detta är att i alla bögfilmer jag har sett, där vill första bästa bögen sätta på den första bästa bögen den hittar. Film, jag vet, men ändå.

Citat:
annorlunda sådär i allmänhet? javisst. gör inte alla det?
Jo givetvis, men nu syftar jag mer på det faktum att du är homosexull. Tänker du på ett speciellt sätt för att du är bög, tror du? Bögar har ju oftast (generaliserar) andra hobbys än vad heterosexuella killar har.
Citera
2011-11-29, 01:23
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ingen märker det när du handlar på ICA då? Klädstil, kroppspråk med mera?
jag kan ju inte veta -- jag brukar inte intervjua mina medkunder i mataffären. men nej, jag tror inte att jag utseendemässigt lever upp till den kliché många har för ögonen när de tänker på bögar. det fanns en tid då jag verkligen bemödade mig om att alla skulle fatta att jag var bög och hade så bögiga kläder, frisyrer och åtbörder som möjligt. men jag är äldre och tråkigare nu. personligen tycker jag inte att böglooken är så estetiskt tilltalande längre, vilket väl avspeglas i min framtoning.
Citat:
Det jag syftade på med detta är att i alla bögfilmer jag har sett, där vill första bästa bögen sätta på den första bästa bögen den hittar. Film, jag vet, men ändå.
jag vet inte, det finns säkert bögar som inte bryr sig så mycket om vem de knullar med så länge de får knulla, men jag känner dem i så fall inte.

något som säkert kan vara förvirrande för utomstående är det faktum att det är lättare för bögar att få ligga då det ju inte är kvinnor vi är ute efter, utan män. och män är som bekant mer lättflörtade än kvinnor. kanske är det det som kan ligga bakom en idé om att bögar är mindre kräsna, eftersom de får ligga ofta. vad vet jag.

för övrigt kan man ju förstås befinna sig i situationer då man är mer beredd att kompromissa med sina krav än man är annars. till exempel på krogen en kvart före stängningsdags. men såvitt jag förstår är det likadant för de heterosexuella med den saken.
Citat:
Jo givetvis, men nu syftar jag mer på det faktum att du är homosexull. Tänker du på ett speciellt sätt för att du är bög, tror du? Bögar har ju oftast (generaliserar) andra hobbys än vad heterosexuella killar har.
jag hade förmodligen haft ett annat perspektiv på saker och ting om jag hade anammat en heterosexuell identitet. i mitt fall innebär bögidentiteten att jag står en smula utanför det traditionella samhället. men det finns bögar som gör allt de kan för att passa in i alla sammanhang också. så det där är olika beroende på individen.
Citera
2011-11-29, 01:32
Medlem
Citat:
jag kan ju inte veta -- jag brukar inte intervjua mina medkunder i mataffären. men nej, jag tror inte att jag utseendemässigt lever upp till den kliché många har för ögonen när de tänker på bögar. det fanns en tid då jag verkligen bemödade mig om att alla skulle fatta att jag var bög och hade så bögiga kläder, frisyrer och åtbörder som möjligt. men jag är äldre och tråkigare nu. personligen tycker jag inte att böglooken är så estetiskt tilltalande längre, vilket väl avspeglas i min framtoning.
Fråga angående den traditionella böglooken. Det finns givetvis ingen sådan konkret, men när jag tänker på en bög så är det lite mer feminina kläder och det kanske syns lite mer bröstkorg osv osv, du förstår min mening. Men det jag inte förstår är följande; De flesta bögar blir väl kåta av Alexander Skarsgård, Brad Pitt, ja, snygga killar helt enkelt. Och dessa snygga killar har ofta snyggklädstil, tycker jag som heterosexuell, varför har inte bögar mer heterosexuell klädstil, eftersom ni tänder på det? (Nu generaliserar jag givetvis).

Citat:
jag hade förmodligen haft ett annat perspektiv på saker och ting om jag hade anammat en heterosexuell identitet. i mitt fall innebär bögidentiteten att jag står en smula utanför det traditionella samhället. men det finns bögar som gör allt de kan för att passa in i alla sammanhang också. så det där är olika beroende på individen.
Ja att du står utanför det traditionella samhället är en sak, men det jag menar är att bögar oftast är mer intresserade utav tjejiga grejer som att shoppa, fixa med håret, sminka sig(?), med mera.. det är lite mer så jag menar, eftersom bögarna oftast(?) har dessa intressen, tror du att ni har ett annat tankesätt som skiljer sig ifrån heterosexuella?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in