2011-11-22, 13:56
Medlem
SoldOnLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Kvinnor r normalt runt 35 och mnnen normalt runt 40 nr de brjar skmmas ver sina tatueringar.
Detta har man noterat inom vrden.

Det var den mest empiriska underskningen ngonsin!!! Cred!
Citera
2011-11-22, 13:57
Medlem
CooltRomersktNamns avatar
http://www.youtube.com/watch?v=ATHhP2lPrZc
Citera
2011-11-22, 13:59
Medlem
Problemet r att den "fina tatueringen" lite senare i livet kan kosta skattebetalarna en massa pengar, fr s kan det bli om den tatuerade fr psykiska problem pga den.
Inom vrden talar man om laserbehandling av onskade tatueringar som ett framtidsyrke.
Citera
2011-11-22, 14:04
Medlem
bc82s avatar
Vad r det med alla dessa "hata tatuering"-trdar som skapas? Om ngon vill ha en, i dina gon, ful tatuering s r det vl enbart den personens problem? Ser jag en ful tatuering p ngon s smler jag lite fr mig sjlv och fantiserar om hur den kommer att se ut om tio r. Det r inte ngot jag blir upprrd ver.

S lnge ingen tvingar mig till att gra en tatuering s tycker jag att folk kan f tatuera sig som de vill.
Citera
2011-11-22, 14:04
Medlem
SoldOnLifes avatar
Citat:
Problemet r att den "fina tatueringen" lite senare i livet kan kosta skattebetalarna en massa pengar, fr s kan det bli om den tatuerade fr psykiska problem pga den.
Inom vrden talar man om laserbehandling av onskade tatueringar som ett framtidsyrke.

S du menar p allvar att man skulle f s pass psykiska problem p grund av sina tatueringar att man skulle behva g till psykolog?

Skulle det vara s att det kommer en massefterfrgan p laserbehandlingar av gamla tatueringar r vl det bara bra fr vrden d det skulle skapa arbetstillfllen? Tror knappast att en sn behandling skulle bli subventionerad s du behver inte vara rdd fr hur det skulle pverka kvalitn resten av vrden...
Citera
2011-11-22, 14:07
Medlem
Fr mig rcker det med att vilja vara originell fr att inte tatuera mig.
Knner fr vrigt en WT som med 7 -8 synliga tatueringar lovat sin dotter en tatuering i 15-rspresent. Vad sger man?
Citera
2011-11-22, 14:13
Medlem
SoldOnLifes avatar
Citat:
Fr mig rcker det med att vilja vara originell fr att inte tatuera mig.
Knner fr vrigt en WT som med 7 -8 synliga tatueringar lovat sin dotter en tatuering i 15-rspresent. Vad sger man?

Ja vad sger man? Hoppas tatueraren r spass proffsig att han nekar henne...
I annat fall s r det vl upp till dem? Frstr fortfarande inte vad det r som gr att folk mste lgga ner energi p bry sig?

Du gr som du vill och jag gr som jag vill. Eller? Skulle skert hitta en hel hope med fel p dig om jag frskte bry mig...
Citera
2011-11-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoldOnLife
S du menar p allvar att man skulle f s pass psykiska problem p grund av sina tatueringar att man skulle behva g till psykolog?

Skulle det vara s att det kommer en massefterfrgan p laserbehandlingar av gamla tatueringar r vl det bara bra fr vrden d det skulle skapa arbetstillfllen? Tror knappast att en sn behandling skulle bli subventionerad s du behver inte vara rdd fr hur det skulle pverka kvalitn resten av vrden...

Du har rtt nr det handlar om patienter som vill avlgsna en tatuering av kosmetiska skl. D fr man helt riktigt bekosta den behandlingen sjlv. Men kan patienten f en psykiatriker att skicka en remiss med psykisk ohlsa som grund omfattas man av den allmnna vrdfrskringen med hgkostnadsskydd och hela baletten.
Jag knner till en kvinna i Lund som ung, blond och blgd tatuerade en liten delfin som hoppade ver den rakade springan. Borttagandet av den har skattebetalarna bekostat.
Citera
2011-11-22, 14:27
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Kvinnor r normalt runt 35 och mnnen normalt runt 40 nr de brjar skmmas ver sina tatueringar.
Detta har man noterat inom vrden.

Citat:

Oberoende om du hittat p eller har kunskap s ligger det en del i det du skriver.

Tattisar sgs, iaf. fr ngra decenier sedan, som en rebellisk grej. Men idag d var och varannan har en knns det vldigt mainstream och oftast r dom estetiskt malplacerade. Ungefr som att alla idag vill ha "spotlights" verallt i alla rum. Visst, det gr och funkar, men ser det bra ut?

Det tragiska i krksngen r precis det du trycker p: En tatuering r svr att ngra. Om man vill leta rtt p dig sjlv nr man passerat 25 (ltt identitetsstrd?) r det kanske bttre att gra som Kitty Juthbring och spka ut sig som en fjortis frn 80-t.

Det r lttare att g vidare och glmma nr man bara behver tvtta bort sminket och byta klder. D behver man inte komma med patetiska bortfrklaringar nr man inte har rd med laserbehandlingar fr att ta bort delfinen i fullmne p axeln, rosen med taggar p venusberget, tribalen i svanken och n't felstavat (felversatt) engelskt ordsprk p vaden.

Av de tatueringar jag sett s r det f, nstan ingen, som frstrker eller framhver (positivt) den som br den. Ungefr som tights och slimfit p en verviktig. Fel egenskap framhvs. Ok, det finns dom som gillar flskvalkar men... ni fattar hoppas jag.
Senast redigerad av AceKadabra 2011-11-22 kl. 15:01.
Citera
2011-11-22, 14:30
Medlem
Kan du tnka dig Mike Tyson utan ansiktstatueringen? Kan du tnka dig en gammal sjbuse p 60 bast utan ett ankare p underarmen?

Nej, just de.
Citera
2011-11-22, 14:34
Medlem
Garneringsmannens avatar
Kan ju bertta om mitt senaste frhllande, dr det hr mnet kom upp...

Hon hade sju tatueringar, allt frn meningslsa prydnader till symboler ver hndelser i hennes och hennes familjs liv. 2 veckor in i vrt frhllande tatuerade hon hela ryggen med en rn. Nr vi snackade om detta tyckte jag att det var slseri med pengar, och att hon borde kunna uttrycka sig sjlv med andra stt. Hon frstod inte. Hon tyckte att tatueringen var fin och symboliserade hennes styrka. Visst, den sg vl okej ut, men va fan. Jag fattade verkligen inte. Fast jag tyckte om henne nd.

Nu hade hon andra sidor ocks n tatueringarna. S det var inte p detta det fll. Kan nd hlla med lite med andra i den hr trden om att jag tror att hennes tatueringar var uttryck fr ngot som hon behvde sga. Det var inte bara en "snygg grej", utan det handlade om att hvda vem man var.

Mnga, men inte alla, som tatuerar sig gr det nog i just det syftet. Det som blir lite ironiskt r ju att nr alla visar sin unika personlighet genom att tatuera sig frsvinner ju det unika och personliga i "en text som visar vem jag r".

P ett stt reagerar nog TS p det sttet som dessa "tatueringsuttryckare" vill. Blir de bemtta med frakt, frvning, indignation och upprrdhet har tatueringen fungerat. D fr de en chans att hvda sig sjlv. Min flickvn kan ha haft de tendenserna, tror jag.

Sedan r det meningslst att diskutera estetiska omdmen. "Jag gillar den tatueringen, men inte den" sger inte s mycket, tillfr inget. Det intressanta r nog varfr vissa mnniskor vljer att tatuera sig, och andra inte. Vad betyder en tatuering? Vad betyder avsaknaden av en tatuering?
Citera
2011-11-22, 14:36
Medlem
SoldOnLifes avatar
Citat:
Du har rtt nr det handlar om patienter som vill avlgsna en tatuering av kosmetiska skl. D fr man helt riktigt bekosta den behandlingen sjlv. Men kan patienten f en psykiatriker att skicka en remiss med psykisk ohlsa som grund omfattas man av den allmnna vrdfrskringen med hgkostnadsskydd och hela baletten.
Jag knner till en kvinna i Lund som ung, blond och blgd tatuerade en liten delfin som hoppade ver den rakade springan. Borttagandet av den har skattebetalarna bekostat.

Knner eller knner till? Lter mer som en vandringssgen inom vrdetablisemanget snarare n fakta. Om det stmmer behvs defenitivt tydligare riktlinjer vad gller kosmetiska ingrepp p grund av psykisk ohlsa. Har man satt dit det sjlv fr man sjlv st fr att ta bort det. Dr r vi i alla fall verens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in