Citat:
Ursprungligen postat av peakwave
Jag tror att det handlar om att "White Trash" har romantiserats i populrkulturen p senare r. I USA har flera betydande inslag i svl film, musik som TV romantiserat white trash under de senaste 20 ren. Begreppet white trash/WT har ven skt sig till Sverige, dr det frekommer som nedsttande uttryck om etniska svenskar med lg social status.
Tatueringar r ett av de mest stereotypiska knnetecknen fr white trash och kanske den enda egenskap som har ftt en vidare spridning utanfr den traditionella WT-stammen. Sannolikt beror detta p de begrnsade sociala uppoffringar som en tatuering innebr, d den oftast gr att dlja med klder d man inte r p badstranden. Sannolikt r det ngot lockande i de lgt stendes primala och bekymmerslsa beteenden som exempelvis sex och drogvanor som gr att delar av medelklassen grna vill identifiera sig med WT och drfr skaffar tatueringar. Man kanske vill vara lite "hora" och "bad guy"?
Ja, "WT" r ett modeord som tappat sin ursprungliga betydelse (tminstone p Flashback) det senaste ret.
Att flja trender, dvs tillflliga ideal, (t ex att tatuera sig) borde vl handla om att tillhra normen och visa sig stark i flocken, fr att ka sina chanser till att sprida sin avkomma (precis som det mesta annat vi mnniskor och djur gnar oss t).
Att gnlla p folk som "r mainstream", "fljer modet" och att frenetiskt jobba med att vara s unik, egen och annorlunda som mjligt ser - i mina gon - ut som ngot oskra och uppmrksamhetskrvande mnniskor gnar sig t. Frska att sjlv framst som bttre och mer speciell n andra genom att srskilja sig (vilket i sig r vldigt "mainstream", om man ska vara sn) och frringa/nedvrdera andras beteenden.
Tatueringar har gjorts i tusentals r ver hela vrlden, och folks anledningar till att tatuera sig varierar nog ganska mycket. Jag frstr dock vad ni menar med "tatueringstrenden" och "WT-tatueringar", men vore det inte fint om vi hade ett samhlle dr man fick se ut hur man sjlv ville, utan phopp?