Citat:
Ursprungligen postat av peakwave
Jag tror att det handlar om att "White Trash" har romantiserats i populärkulturen på senare år. I USA har flera betydande inslag i såväl film, musik som TV romantiserat white trash under de senaste 20 åren. Begreppet white trash/WT har även sökt sig till Sverige, där det förekommer som nedsättande uttryck om etniska svenskar med låg social status.
Tatueringar är ett av de mest stereotypiska kännetecknen för white trash och kanske den enda egenskap som har fått en vidare spridning utanför den traditionella WT-stammen. Sannolikt beror detta på de begränsade sociala uppoffringar som en tatuering innebär, då den oftast går att dölja med kläder då man inte är på badstranden. Sannolikt är det något lockande i de lågt ståendes primala och bekymmerslösa beteenden som exempelvis sex och drogvanor som gör att delar av medelklassen gärna vill identifiera sig med WT och därför skaffar tatueringar. Man kanske vill vara lite "hora" och "bad guy"?
Ja, "WT" är ett modeord som tappat sin ursprungliga betydelse (åtminstone på Flashback) det senaste året.
Att följa trender, dvs tillfälliga ideal, (t ex att tatuera sig) borde väl handla om att tillhöra normen och visa sig stark i flocken, för att öka sina chanser till att sprida sin avkomma (precis som det mesta annat vi människor och djur ägnar oss åt).
Att gnälla på folk som "är mainstream", "följer modet" och att frenetiskt jobba med att vara så unik, egen och annorlunda som möjligt ser - i mina ögon - ut som något osäkra och uppmärksamhetskrävande människor ägnar sig åt. Försöka att själv framstå som bättre och mer speciell än andra genom att särskilja sig (vilket i sig är väldigt "mainstream", om man ska vara sån) och förringa/nedvärdera andras beteenden.
Tatueringar har gjorts i tusentals år över hela världen, och folks anledningar till att tatuera sig varierar nog ganska mycket. Jag förstår dock vad ni menar med "tatueringstrenden" och "WT-tatueringar", men vore det inte fint om vi hade ett samhälle där man fick se ut hur man själv ville, utan påhopp?