Citat:
Ursprungligen postat av herr.fru
Det jag inte förstår är varför man måste kryptera hit och dekryptera dit. Allt är ett slöseri på resurser.
Läste nånstans att en Core 2 Duo på 2,X Ghz nu tar i snitt 10 år på sig att få fram 50 BTC. Det kostar ju mer i elektricitet/energi att "framställa" dess coins än vad dom är värda.
En annan sak jag undrar är vad som händer när coinsen tar slut (dvs. man når 21 miljoner st). Då kommer ju "miningen" vara rent energislöseri. Med tanke på vilken processorkraft det handlar om så är det inte lite energi heller. Energi/processorkraft som kan användas till bättre saker.
1. Se till att transaktionsdatabas blir så liten som möjligt
Det är egentligen inte onödigt då denna cpu-kraft används för att hitta så korta hashar som möjligt (på ca 10 minuter), detta gör att nätverket ser till att vara så resurssnålt som möjligt.
2. Göra det tillräckligt svårt att sabotera för nätverket att de inte är lönsamt
Man kan fördröja transaktioner genom att själv starta en super-dator som arbetar snabbare än alla samtliga datorer som är anslutna till nätverket. Men eftersom detta vore super-dyrt kommer ingen att göra det.
3. Bygga upp infrastrukturen
Om det inte vore för alla datorer som genererade btc så hade vi inte haft infrastrukturen. Att generera btc är egentligen bara en bonus-grej, vad datorerna egentligen gör är att plocka hem alla transaktioner och lägga in dem i ett block och sedan försöker komprimera detta blocket så mycket det går. Den datorn som lyckats komprimera det till under en viss nivå får 50 btc som betalning, och så sprids detta blocket på nätverket.
Citat:
Ursprungligen postat av herr.fru
Den enda fördelen jag ser med systemet är att man är anonym(?). Detta i sin tur förenklar bland annat drog och vapenhandel. Hur positivt det är, är väl upp till var och en att bedöma.
Att btc är helt anonymt är egentligen felaktigt. Alla transaktioner är helt transparenta och kan tex visualiseras här
http://blockexplorer.com/. Detta skulle jag gissa gör att polisen endå kan spåra vart pengar kom ifrån osv (till en viss gräns iofs).
Vad man skulle kunna mena med anonym är att man inte behöver uppge något personnummer, och man kan gratis skapa hur många konton man vill, dvs ingen vanlig privatperson kan spåra.
Citat:
Ursprungligen postat av taigalp
Det jag tänker är att den dagen då det blir omöjligt att mine'a fram mer, så kommer de som sitter på massor vilja sälja sina bitcoins, och när det finns fler desperata säljare än betalvilliga köpare så kommer kursen falla bottenlöst. Eller tänker jag fel?
Varför skulle man vilja sälja sina btc när de inte längre går att generera btc? Servrarna som idag tjänar pengar på att generera btc kommer i framtiden tjäna på att hantera transaktionerna genom små avgifter. Dessa avgifter kommer komma då nätverket bli soppas belastat att man måste prioritera vilka betalningar som skall gå igenom, och då gör man detta genom att automatiskt lägga på en avgift. (dvs, avgiften kommer antagligen vara gratis när det sker som minst transaktioner under dagen osv).
Det är snarare det omvända. När det inte längre genereras fler btc så kommer btc bli ennu mer värd, precis på samma sätt som guld. Skillnaden är att guld är mycket opraktiskt att handla med.