2011-05-28, 20:49
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IK
Så, låt oss säga att jag vill lägga in ett par Vasor på att spekulera i BitCoins. Hur går jag enklast till väga?

Några frågor till: Jag laddade precis ner klienten. Längst ner till höger står det "4 connections 92500 blocks 0 transactions". Vad betyder det?

Jag ansökte om att få .02 BTC gratis från BitCoin Faucet. Jag skrev in adressen som står högst upp i min BitCoin-klient. BitCoin Faucet har skickat pengarna, men de har inte kommit in i min klient än. Hur lång tid tar det innan jag får pengarna?
Blocks är helt enkelt information över de transaktioner som äger rum. Det genereras ett nytt block ca var tionde minut, och i detta så läggs transaktioner som skett under den här tiden in. Hela nätverket håller alltså koll på vilka bitcoins som associeras med vilken adress, och när en bitcoin har spenderats från en adress till en annan så är det bara mottagaren som kan använda den.

Det finns just nu ca 127.000 block. Första gången du startar klienten så laddas dessa ner till din dator. Din transaktion har med all sannolikhet gått igenom redan, och anledningen till att den inte visas i din klient är helt enkelt att den ligger i ett av de sista blocken som du inte har hunnit ladda ner ännu. När du väl har alla block så kommer transaktioner vara i princip omedelbara.

Angående spekulation så är nog mt gox det lättaste. Banköverföring till deras site, köp lite bitcoins och skicka dem till din plånbok. Beroende på hur paranoid/försiktig du är så kan du också göra en backup på plånboken och lägga någonstans otillgängligt för virus och liknande (exempelvis en USB-sticka) och sedan radera filen från din dator.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2011-05-28 kl. 20:53.
Citera
2011-05-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Jag är inte emot själva idéen - långt ifrån, men jag ser många framtida faror. Spekulationen kommer ovillkorligt att resultera i nedgångar. Om valutan sedan är tillräckligt stark för att klara av det eller om nedgångarna resulterar i en total krasch för att varenda spekulant drar sig ut - det återstår att se.

Jag skulle tro att många av dem som var med i början och köpte btc för 0.1 usd/btc kanske säljer av hälften av sina nu och så kan fler komma in. Detta gör att fler personer är med i spelet och gör antagligen att valutan blir stabilare, men visst, risken för stora ras finns ju alltid tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Det är extremt viktigt att man satsar på att bredda valutan så att man faktiskt kan använda den till annat än att tjäna pengar.

Instämmer!

Citat:
Ursprungligen postat av Timilim
SVT.se har Bitcoin som huvudnyhet i skrivande stund, http://svt.se/2.22584/1.2439316/ny_piratvaluta_kan_hota_finanssystemen

Jävlar vad fräckt. Första gången jag sett att "mainstream media" tar upp btc, kul att det hände först i Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av Timilim
Ifall man "genererar" Bitcoin på en"normal" dator ett dygn, hur många bråkdelar av en bitcoin bör man komma upp i i så fall?

Men just nu genererar du typ 1,3mBtc (0,0013 BTC) vid 500khash/sec, vilket motsvarar ungefär 6 öre under ett dygn. Så det är inte så effektivt att generera bitcoins med vanlig CPU-kraft i nuläget.

För att räkna ut det mer exakt kan du titta på en tidigare post
https://www.flashback.org/sp30836749

Citat:
Så, låt oss säga att jag vill lägga in ett par Vasor på att spekulera i BitCoins. Hur går jag enklast till väga?

Billigast och säkrast skulle jag säga är att
1. Skapa ett konto på https://mtgox.com/
2. Logga in -> Add Funds -> Euro Bank Transfer (Europe)
3. Gör utlandsbetalning i EUR enligt de instruktioner som står där

Då blir det inga avgifter (för mig iaf med danske bank) och tog typ 3-4 arbetsdagar har ja för mig.

Snabbast är att hitta någon som har BTC redan och köpa dem direkt tex via http://bitcoin-otc.com/.

Citat:
Några frågor till: Jag laddade precis ner klienten. Längst ner till höger står det "4 connections 92500 blocks 0 transactions". Vad betyder det?

4 connections = du är ansluten till 4 andra datorer i bitcoin nätverket (man brukar ha 7-8)
92500 blocks = Visar antalet blocks som du har laddat ner. I skrivande stund finns totalt 127 368 blocks och när du ligger i synk med antalet block som finns tillgängliga så ser du transaktioner direkt.
0 transactions = inga transaktioner har skett.

Citat:
Jag ansökte om att få .02 BTC gratis från BitCoin Faucet. Jag skrev in adressen som står högst upp i min BitCoin-klient. BitCoin Faucet har skickat pengarna, men de har inte kommit in i min klient än. Hur lång tid tar det innan jag får pengarna?

Som jag skrev ovan, du har inte fått hem alla blocken ennu och därför får du inte se transaktionen direkt. När man skickar bitcoins sprids det blixtsnabbt ut till alla bitcoin noder (brukar ta <5 sekunder worldwide), men då hamnar transaktionen i statusen "unconfirmed".

Blocks skapas ungefär var 10 minut och efter 6 blocks efter att transaktionen skedde så skriver man att transaktionen är bekräftad (confirmed). Detta på grund av att personen som betalar kan försöka sig på att spendera sina bitcoins flera gånger och då kan det uppstå parallella bitcoin-nätverk, men efter 6 block som genererats är det i princip en omöjligt att dessa nätverk inte har åter sammanslutits och risken för bedrägeri är då obefintlig.
Citera
2011-05-29, 01:15
Medlem
riXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpi
1. Se till att transaktionsdatabas blir så liten som möjligt
Det är egentligen inte onödigt då denna cpu-kraft används för att hitta så korta hashar som möjligt (på ca 10 minuter), detta gör att nätverket ser till att vara så resurssnålt som möjligt.
Fel. Anledningen till att man vill ha ett antal nollor i början av hashen har bara med svårighetsgraden att göra, det påverkar inte på något sätt storleken på "transaktionsdatabasen". Syftet med all nedlagt datorkraft är dels för att att ha ett sätt att fördela bitcoinsen på när de genereras, men det viktigaste är att göra systemet säkert.

Citat:
Men eftersom detta vore super-dyrt kommer ingen att göra det.
Hur dyrt det än är, hade man tjänat betydlig mer på att lägga samma datorkraft på att generera block istället. Kostnaden för en dator som är lika kraftfull som bitcoinnätverket är idag bara några miljoner dollar (det räcker med mindre än 10,000 HD6990's).

Citat:
vad datorerna egentligen gör är att plocka hem alla transaktioner och lägga in dem i ett block och sedan försöker komprimera detta blocket så mycket det går. Den datorn som lyckats komprimera det till under en viss nivå får 50 btc som betalning, och så sprids detta blocket på nätverket.
Fel igen, blocken komprimeras inte, de hashas (blockets hash = sha256(sha256(data))). Stor skillnad, hade de komprimerats hade antalet transaktioner påverkat svårighetsgraden.

The Wasted Electricity Objection to Bitcoin, Part I - Bitcoin Weekly
Citera
2011-05-29, 08:42
Medlem
Apocryphas avatar
Upp som en sol...
Tror det räcker med ett par negativa nyheter, vilket skulle kunna vara falska rykten, sedan spricker det.
Citera
2011-05-29, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Upp som en sol...
Tror det räcker med ett par negativa nyheter, vilket skulle kunna vara falska rykten, sedan spricker det.

Självklart, däremot vet man inte hur länge det går bra tills dess.

Fick höra talas om bitcoin igår, skulle jag vetat om det tidigare skulle jag investerat en del pengar i det. Nu blir det till att investera lite mindre, men några tusen iaf.
Citera
2011-05-29, 12:03
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Självklart, däremot vet man inte hur länge det går bra tills dess.

Fick höra talas om bitcoin igår, skulle jag vetat om det tidigare skulle jag investerat en del pengar i det. Nu blir det till att investera lite mindre, men några tusen iaf.
För varje svensk krona har någon en skuld på (aningen mer än) en svensk krona. Du kan betala skatt med sek.
Detta gäller för de flesta valutor. Några få har en liten mängd guld som svarar mot varje enhet.

Här räcker det att folk tappar intresset så är valutan död och värd noll. Högriskinvestering.
Citera
2011-05-29, 12:14
Medlem
Citat:
För varje svensk krona har någon en skuld på (aningen mer än) en svensk krona. Du kan betala skatt med sek.
Detta gäller för de flesta valutor. Några få har en liten mängd guld som svarar mot varje enhet.

Här räcker det att folk tappar intresset så är valutan död och värd noll. Högriskinvestering.

Ja? Det gäller ju alla spekulationsaffärer, hur tråkigt vore inte investeringar om man aldrig tog lite högre risk? Några tusen är ju en småsumma så det är ju lugnt, man ska ju inte lägga hela sitt kapital i högriskinvesteringar, men lite kan ju vara skoj.
Citera
2011-05-29, 18:54
Medlem
Citat:
Några få har en liten mängd guld som svarar mot varje enhet.

Fel. De flesta av världens valutor är fiatvalutor. De har alltså inget egentligt underliggande värde. Det är väldigt få, om några alls, valutor som idag har ett bestämt värde i guld eller något annat värdefullt.
Citera
2011-05-29, 19:20
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Fel. De flesta av världens valutor är fiatvalutor. De har alltså inget egentligt underliggande värde. Det är väldigt få, om några alls, valutor som idag har ett bestämt värde i guld eller något annat värdefullt.
Jag skrev att några få. Det var egentligen en gardering eftersom jag bara vet en, men antog att det kan finnas fler.
Sedan är det som sagt någon som har en skuld för varje krona. Det gör all skillnad i värden. För honom som är skyldig en krona kommer den alltid att vara värd något.
Citera
2011-05-29, 19:38
Medlem
RallyRallys avatar
Vilken pool kör ni mot?
Citera
2011-05-29, 20:05
Medlem
Citat:
Jag skrev att några få. Det var egentligen en gardering eftersom jag bara vet en, men antog att det kan finnas fler.
Sedan är det som sagt någon som har en skuld för varje krona. Det gör all skillnad i värden. För honom som är skyldig en krona kommer den alltid att vara värd något.

Jag misstolkade visst det du skrev. Jag trodde att du menade några få personer, men du menade några få valutor. Det finns så vitt jag vet inte längre någon nationell valuta som kör med myntfot, däremot finns det saker som e-gold och liknande.
Citera
2011-05-30, 00:12
Medlem
Psoitiss avatar
http://mobil.svt.se/2.27055/1.2439316/ny_piratvaluta_kan_hota_finanssystemen
Senast redigerad av Psoitis 2011-05-30 kl. 00:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in