2012-10-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydraah
Jag gjorde nyligen min första insättning hos Kapiton. Betalade till bankgirot i söndags (30e september) och fick mitt konto uppdaterat kvällstid dagen efter.
Upp till 3 bankdagar kan det ta enligt Kapiton.

Tack för svaret.

Egentligen gjorde jag min i helgen, men betalningen registrerades så klart av min bank i måndags, vad jag antar så tidigt som de kickade igång verksamheten. Får hoppas att det dyker upp mot kvällningen eller i morgon, annars undrar jag hur det ligger till egentligen. Har trippelkollat hashen, så säker på att jag inte slarvat.
Citera
2012-10-03, 21:19
Medlem
Måste rekommendera Electrum för er som vill ha era bitcoins på eran dator, funkar lite som den officiella klienten men den laddar inte ner en egen blockchain utan har servrar som gör det istället vilket gör att den är mycket snabbare.

Finns till Win, Mac, Linux och Android.

http://electrum-desktop.com/
Citera
2012-10-03, 22:13
Medlem
Dexter007s avatar
Vilken av de svenska bitcoinshoparna är billigast? Btcx.se eller Kapiton.se?
Citera
2012-10-04, 19:02
Medlem
FattigaShejkens avatar
Fyfan vad priset på en bitcoin är högt, hjälper inte heller för den delen att folk som säljer på SK sen också höger sina priser. Vadfan?
Citera
2012-10-04, 20:14
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahri
Måste rekommendera Electrum för er som vill ha era bitcoins på eran dator, funkar lite som den officiella klienten men den laddar inte ner en egen blockchain utan har servrar som gör det istället vilket gör att den är mycket snabbare.

Finns till Win, Mac, Linux och Android.

http://electrum-desktop.com/
Japp, en mycket bra klient. Utöver hastigheten så har den även en deterministisk plånbok så att alla framtida adresser och nycklar härleds från tidigare nycklar. Så gör man en backup nu så gäller backupen oavsett hur många nya adresser man skaffar. I praktiken så behöver man bara backup på den första nyckeln, och den går dessutom att göra om till en mnemonisk kod så man bara behöver komma ihåg eller skriva ner 12 engelska ord för att kunna återskapa plånboken var som helst i världen.
Citera
2012-10-04, 21:21
Medlem
blazermannens avatar
Har en fråga, ursäkta latheten om det står tydligt nånstans.

Har nu startat ett konto hos Mtgox.com , men inte verifierat med ID-handling. Kan jag ändå ta emot betalningar till mitt bitcoin-konto, samt göra överföringar till andra bitcoin-konton?
Citera
2012-10-04, 21:54
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazermannen
Har en fråga, ursäkta latheten om det står tydligt nånstans.

Har nu startat ett konto hos Mtgox.com , men inte verifierat med ID-handling. Kan jag ändå ta emot betalningar till mitt bitcoin-konto, samt göra överföringar till andra bitcoin-konton?
Jag är inte säker, men du kan med all sannolikhet ta emot bitcoins. Att ta ut dem kan Mt Gox nog vara kinkigare med.

Men jag förstår inte varför du skulle vilja använda Mt Gox som en plånbok, när det finns så många bättre alternativ? Använd https://instawallet.org/ om du bara tänker ta emot mindre summor och hålla dem i kortare perioder. Instawallet har bra rykte i bitcoin-världen och är nog en av de säkrare web-plånböckerna. Du får en slumpmässig adress bara genom att gå in på sidan (och en tillhörande unik url). Sedan så är det bara att spara url:en och se till att inte dela den med någon.

Det är den smidigaste lösningen, men inte den hacker-säkraste (då allt som behövs för att komma åt bitcoins på instawallet är den specifika web-adressen så måste du skydda den).Vill du ha mer säkerhet och lösenordskydd m.m. så laddar du ner en klient istället, exempelvis Electrum som jag och någon annan rekommenderade tidigare.
Citera
2012-10-04, 22:01
Medlem
blazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag är inte säker, men du kan med all sannolikhet ta emot bitcoins. Att ta ut dem kan Mt Gox nog vara kinkigare med.

Men jag förstår inte varför du skulle vilja använda Mt Gox som en plånbok, när det finns så många bättre alternativ? Använd https://instawallet.org/ om du bara tänker ta emot mindre summor och hålla dem i kortare perioder. Instawallet har bra rykte i bitcoin-världen och är nog en av de säkrare web-plånböckerna. Du får en slumpmässig adress bara genom att gå in på sidan (och en tillhörande unik url). Sedan så är det bara att spara url:en och se till att inte dela den med någon.

Det är den smidigaste lösningen, men inte den hacker-säkraste (då allt som behövs för att komma åt bitcoins på instawallet är den specifika web-adressen så måste du skydda den).Vill du ha mer säkerhet och lösenordskydd m.m. så laddar du ner en klient istället, exempelvis Electrum som jag och någon annan rekommenderade tidigare.
Vet inte riktigt skillnaderna mellan olika plånböcker, inte speciellt påläst. Vill inte ta ut mina bitcoins heller, inte på ett tag framöver åtminstonde.
Utan vill endast ta emot betalningar från bitcoin-konton till mitt bitcoin-konto, och kunna göra överföringar från mitt bitcoinkonto till andra bitcoinkonton.
Men vet inte om jag behöver verifiera med ID-handling för att göra detta..
Citera
2012-10-04, 22:31
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektal
Hur gick det sedan, har den trillat in än? Gjorde en bankgirobetalning tidigt igår och är nyfiken på hur lång tid det tar.

Eller finns det någon annan med erfarenhet av Kapiton och bankgiro som har ett hum om hur det brukar se ut?

Det fungerade fint, kom in bara någon timme efter jag skrev inlägget hehe.

Allt gick väldigt simpelt till och var bekvämt att använda.

1kr på kapiton
Köper 0,00xx BTC för sagd krona.
"Tar ut" dessa ynka bitcoins till mitt silkroad konto
*några timmar senare*
Insättningen genomförd

Nu vet man iallafall att det är legit och att man vågar föra över större summor. Dock så såg jag nu att BTC värden ökar som fan, förra veckan var 1 BTC = 85kr. Nu kostar den 99kr
Citera
2012-10-04, 23:41
Medlem
PizzaBoys avatar
Är det lugnt att köpa bitcoinsn nu efter kl 20:00 trots att det står stort och tydligt på btcx.se "Transaktionen görs inom 24 timmar alla veckodagar mellan kl 10.00 – 20.00 efter vi har mottagit din betalning, ditt pris bestäms vid transaktionen." ?
Citera
2012-10-04, 23:57
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazermannen
Vet inte riktigt skillnaderna mellan olika plånböcker, inte speciellt påläst. Vill inte ta ut mina bitcoins heller, inte på ett tag framöver åtminstonde.
Utan vill endast ta emot betalningar från bitcoin-konton till mitt bitcoin-konto, och kunna göra överföringar från mitt bitcoinkonto till andra bitcoinkonton.
Men vet inte om jag behöver verifiera med ID-handling för att göra detta..
Enklaste och säkraste metoden är att du skaffar en egen bitcoin-klient. Då slipper du oroa dig över att någon hemsida stängs ner eller springer iväg med pengarna (du måste dock fortfarande vara försiktig mot virus och key-loggers m.m. men den risken tar du även med en e-wallet)

Hur som helst, gör så här:

1. Ladda ner och installera Electrum: Direktlänk

2. Starta programmet och tryck på skapa ny plånbok vid uppstarten.

3. När plånboken är skapad kommer du få se 12 ord. Skriv ner dessa och göm dem. Det är din back-up på plånboken ifall datorn kraschar eller liknande. Om någon får tag på dessa ord så kan han sno dina bitcoins.

4. Nu får du ange ett lösenord för att kryptera plånboken.

5. Klart! Nu kan du klicka på recieve-taben och ta emot bitcoins direkt till din dator genom 1 av de 5 adresser som finns där. Du kan också generera hur många nya adresser du vill. Det rekommenderas dock att aldrig använda samma adress mer än en gång (av anonymitetsskäl).
Citera
2012-10-05, 14:07
Medlem
Hur säljer man bitcoins? Är kapiton legit?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in