2011-06-20, 18:20
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag skulle inte vara helt säker på att mynten inte har försvunnit. Vi såg en transaktion på 500.000 BTC mitt under attacken. Enligt Mt Gox ägare så var det han själv som flyttade dessa till en offline-plånbok för att skydda dem. Detta kan vara sant men jag har inte sett några bevis för att han fortfarande har dem. Så om Mt Gox inte kan bevisa att de fortfarande är solventa så gissar jag på att vi får se bitcoin-världens första bank run de kommande dagarna.

Vad backar guld?

Människors önskan att äga det.
Citera
2011-06-20, 18:30
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Så guld och bitcoin backas av exakt samma sak alltså. Då är ju backningen inte ett särskilt bra argument mot bitcoin.
Citera
2011-06-20, 18:35
Medlem
felias avatar
Citat:
Så guld och bitcoin backas av exakt samma sak alltså. Då är ju backningen inte ett särskilt bra argument mot bitcoin.

Prova att hålla en bitcoin i handen och ta den med dig när världen står i brand.
Citera
2011-06-20, 18:48
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Prova att hålla en bitcoin i handen och ta den med dig när världen står i brand.
Håll dig till det du säger istället. Du sa att guld backades av "människors önskan att äga det", inte av att man kan hålla idet. Man kan faktiskt äga saker utan att kunna hålla i dem, och saker kan absolut vara värdefulla utan att man kan hålla i dem (idéer kan exempelvis vara mycket mer värdefulla än guld).

Men visst, om världen står i brand och ingen internetuppkoppling fungerar så är guld mycket mer praktiskt och värdefullt än bitcoin. När världen inte står i brand så har dock bitcoin vissa egenskaper som guld saknar. Det är mycket lättare att smuggla ut ur en totalitär stat eller bara gömma för myndigheter rent allmänt. Det är mer delbart och lätthanterligt i små transaktioner vilket underlättar handel. Bitcoin och guld komplementerar varandra helt enkelt.
Citera
2011-06-20, 18:54
Medlem
felias avatar
Citat:
Håll dig till det du säger istället. Du sa att guld backades av "människors önskan att äga det", inte av att man kan hålla idet. Man kan faktiskt äga saker utan att kunna hålla i dem, och saker kan absolut vara värdefulla utan att man kan hålla i dem (idéer kan exempelvis vara mycket mer värdefulla än guld)

Hur menar du? Skulle önskan att äga guld utesluta den fysiska möjligheten att hålla i det?.

Citat:
Men visst, om världen står i brand och ingen internetuppkoppling fungerar så är guld mycket mer praktiskt och värdefullt än bitcoin. När världen inte står i brand så har dock bitcoin vissa egenskaper som guld saknar. Det är mycket lättare att smuggla ut ur en totalitär stat eller bara gömma för myndigheter rent allmänt. Det är mer delbart och lätthanterligt i små transaktioner vilket underlättar handel. Bitcoin och guld komplementerar varandra helt enkelt.

Det här beror helt enkelt på vilken filosofi man har vad det gäller att hantera sitt kapital. Jag vidhåller att BtC saknar ett värde av flera anledningar, handel är en. Vad ska du köpa för dina coins? Vapen? Knark?
Citera
2011-06-20, 19:09
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Hur menar du? Skulle önskan att äga guld utesluta den fysiska möjligheten att hålla i det?.
Du sa att guldets värde uppbackas av önskan att äga det. Med den definitionen så är det inget fel på bitcoins uppbackning heller. Men du kanske vill ändra ditt svar på min första fråga nu. Så, vad backas guld av?

Citat:
Det här beror helt enkelt på vilken filosofi man har vad det gäller att hantera sitt kapital. Jag vidhåller att BtC saknar ett värde av flera anledningar, handel är en. Vad ska du köpa för dina coins? Vapen? Knark?
Jag tror du underskattar värdet på marknaden för vapen och knark.

Men vad sägs om VPN-tjänster? Web-utveckling av någon på andra sidan jorden? Vad som helst på Amazon? TV-spel? Datorer?
Citera
2011-06-20, 19:20
Medlem
felias avatar
Citat:
Du sa att guldets värde uppbackas av önskan att äga det. Med den definitionen så är det inget fel på bitcoins uppbackning heller. Men du kanske vill ändra ditt svar på min första fråga nu. Så, vad backas guld av?

Föreslår att du funderar en vända till.

Citat:
Jag tror du underskattar värdet på marknaden för vapen och knark.

Inte alls men jag vill inte behöva redovisa mina inköp för myndigheterna eller är du av den uppfattningen att bitcoins inte är spårbara? Hur länge tror du myndigheterna tillåter en valuta som används i dessa syften?

Citat:
Men vad sägs om VPN-tjänster? Web-utveckling av någon på andra sidan jorden? Vad som helst på Amazon? TV-spel? Datorer?

Är inte det ett ganska magert utbud av varor och tjänster?
Citera
2011-06-20, 19:36
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:

En skillnad är att bitcoin kan komma att bli överträffat av något liknande system som är enklare/säkrare/snabbare, eller att det kan komma att visa sig att det finns någon svaghet i kryptot eller så.

Guld är ju dessutom praktisk användbart som metall (formbart, rostar inte osv).

Gamla frimärken är kanske en bättre liknelse för värdet av bitcoin.
Citera
2011-06-20, 19:55
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Föreslår att du funderar en vända till.
Det är du som inte verkar ha koll på vad du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
En skillnad är att bitcoin kan komma att bli överträffat av något liknande system som är enklare/säkrare/snabbare, eller att det kan komma att visa sig att det finns någon svaghet i kryptot eller så.
Absolut. Det här är vettigare kritik.

Kryptot är dock standarder som används i princip hela världens banksystem också, så om det fallerar så har vi större problem än så. Mer troligt är att det finns en bugg i protokollet eller andra tekniska svagheter. Men ju längre bitcoins fortlever desto mindre blir risken.

Konkurrens är dock bara bra. Ifall en annan valuta är bättre så är det självklart att den bör konkurrera ut bitcoin.

Argumentet att eftersom bitcoin är open-source så är de inte alls knappa utan kan kopieras i oändligheten tycker jag dock inte håller. Bitcoins styrka ligger i nätverket som backar upp transaktionerna. En exakt kopia skulle sakna denna styrka och alla som kan välja mellan att ta betalt i bitcoin1 eller bitcoin2 bör rationellt sett välja bitcoin1. Eventuella konkurrenter måste alltså komma med funktioner som bitcoin saknar, och jag har svårt att se vad det skulle vara.

Citat:
Guld är ju dessutom praktisk användbart som metall (formbart, rostar inte osv).
Detta är dock en ytterst liten del av guldets värde. Guld värderas framför allt för sina monetära egenskaper, egenskaper som bitcoin härmar i digital form.

Citat:
Gamla frimärken är kanske en bättre liknelse för värdet av bitcoin.
Nja. Frimärken är inte slitstarka, inte delbara, inte homogena och svåra att identifiera. Väldigt dåliga pengar med andra ord.
Citera
2011-06-20, 20:08
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Kryptot är dock standarder som används i princip hela världens banksystem också, så om det fallerar så har vi större problem än så.

Nej, det är skillnad. En bank riskerar bara något begränsat, som transaktioner under en kort period (tills de har bytt krypto). Om det blir möjligt att knäcka SHA (eller vad det nu var), så att man kan hash:a baklänges, så försvinner ju direkt värdet på alla bitcoins som existerar.

Citat:
Detta är dock en ytterst liten del av guldets värde. Guld värderas framför allt för sina monetära egenskaper, egenskaper som bitcoin härmar i digital form.

Det är väl ingen som använder guld som pengar idag? Det har ju ett fantasi-värde, som mest bygger på att folk har kommit överens, men sen används det ju även i smycken (och i viss elektronik, om jag inte har fel).

Citat:
Frimärken är inte slitstarka, inte delbara, inte homogena och svåra att identifiera. Väldigt dåliga pengar med andra ord.

Guldmynt slits ju också, och tappar sammanlagd massa om de delas.

Diskussionen gällde ju värde, inte lämplighet som peng.
Citera
2011-06-20, 20:37
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Nej, det är skillnad. En bank riskerar bara något begränsat, som transaktioner under en kort period (tills de har bytt krypto). Om det blir möjligt att knäcka SHA (eller vad det nu var), så att man kan hash:a baklänges, så försvinner ju direkt värdet på alla bitcoins som existerar.
Det finns MYCKET större tekniska risker med bitcoin än kryptot. Starta en tråd i IT-säkerhet angående kryptot vet jag, så kan folk med större teknisk kompetens ge dig svar.

Citat:
Det är väl ingen som använder guld som pengar idag? Det har ju ett fantasi-värde, som mest bygger på att folk har kommit överens, men sen används det ju även i smycken (och i viss elektronik, om jag inte har fel).
Gulds värde kommer ursprungligen från dess monetära egenskaper, även om det har förlorat stor del av sin monetära status idag. Det finns en anledning till att guld blev pengar på den fria marknaden och det var inte en överenskommelse av något slag. Det var för att det konkurrerade ut alla övriga varor med sin lämplighet som pengar.

Citat:
Guldmynt slits ju också, och tappar sammanlagd massa om de delas.
Inte alls i samma grad som frimärken och det är fortfarande egenskaper som är viktiga för pengar, varav liknelsen är dålig. Att bitcoin slår till och med guld när det gäller slitstarkhet och delbarhet är ett argument för bitcoin, inte mot.

Citat:
Diskussionen gällde ju värde, inte lämplighet som peng.
Nu gäller det pengars värde, och det kommer definitivt från lämplighet som peng.
Citera
2011-06-20, 20:39
Medlem
Guld har en lång o ärorik historia bakom sig.
Människor har i många tusen år värderat guld högt.
Guld kan inte skapas av människor. Vi måste gräva
upp guld ur marken för att få tag i metallen, vilket kostar arbete.
Dessutom så har guld många användningsområden.

Valutan dollar är ett giltigt betalningsmedel i USA.
Detta innebär att man med dollar i handen kan betala av vad som helst (i USA).
Man kan köpa mark, fabriker, arbetskraft, osv....

Vad fan är bitcoin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in