Citat:
Ursprungligen postat av Bellybusterr
Vilka är de mest uppenara bristerna med Bitcoin du ser i nuläget?
Den största vet jag inte, en tillräckligt stor är att jag tror att systemet är allt för komplext för att tilltala gemene man (eller åtminstone kommer uppfattas som så). Med det inte sagt att vårt nuvarande system inte är minst lika komplext, men den komplexiteten lever dels i det fördolda och är dels något vi lärt oss leva med. Visserligen inte det jag (tror att jag) hade i åtanke när jag skrev inlägget, men likafullt.
Konsekvenserna blir här främst synliga i form av avsaknad av de nätverkseffekter som på sikt är absolut nödvändiga. Utan tillräckligt genomslag blir exempelvis incitamenten få för större handelsplatser att acceptera valutan, vilket i sin tur gör valutan mindre intressant för såväl existerande som presumptiva användare. Förenklad implementering kan givetvis minska motståndet på säljsidan, men då tvingas vi likväl brottas med adoptionsrelaterade frågor på användarsidan. Vad är exempelvis den upplevda relativa fördelen av valutan för gemene man, och hur står den i proportion till de kostnader (av olika slag) som adoption medför.
Återigen vill jag dock poängtera att jag tycker att den tekniska lösningen som sådan är intressant. Men det finns väldigt många intressanta tekniska lösningar som inte har någon kommersiell framtid; och tur är väl det, för om kommersiell framtid skulle vara prerekvisit för tekniskt intressanta lösningar skulle vi nog alla vara väldigt mycket fattigare i slutändan.
Jag gjorde det via mtgox via sepa transfer i eur, då blev det inga avgifter och så kan du trada pengarna dirket mot btc.