2012-10-07, 18:49
Medlem
MaQens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Enklaste och säkraste metoden är att du skaffar en egen bitcoin-klient. Då slipper du oroa dig över att någon hemsida stängs ner eller springer iväg med pengarna (du måste dock fortfarande vara försiktig mot virus och key-loggers m.m. men den risken tar du även med en e-wallet)

Hur som helst, gör så här:

1. Ladda ner och installera Electrum: Direktlänk

2. Starta programmet och tryck på skapa ny plånbok vid uppstarten.

3. När plånboken är skapad kommer du få se 12 ord. Skriv ner dessa och göm dem. Det är din back-up på plånboken ifall datorn kraschar eller liknande. Om någon får tag på dessa ord så kan han sno dina bitcoins.

4. Nu får du ange ett lösenord för att kryptera plånboken.

5. Klart! Nu kan du klicka på recieve-taben och ta emot bitcoins direkt till din dator genom 1 av de 5 adresser som finns där. Du kan också generera hur många nya adresser du vill. Det rekommenderas dock att aldrig använda samma adress mer än en gång (av anonymitetsskäl).
Har nu en plånbok, hur går man tillväga för att köpa dessa :O
Ska jag använda kapiton eller btcx.se och köpa därigenom?
Och där det står Bitcoin adress, ska jag klistra in min långa adress, från min plånbok?
Citera
2012-10-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaQen
Och där det står Bitcoin adress, ska jag klistra in min långa adress, från min plånbok?
Ja, du ska klistra in adressen från din plånbok. Bitcoinadressen är den som börjar med en 1a.
Citera
2012-10-08, 16:42
Medlem
FattigaShejkens avatar
Ska försöka köpa lite bitcoins på Mtgox, behöver jag bara göra följande:
Går in på deras hemsida, funding-options, banktransfer och sedan skriver in deras information när jag för över pengar från min bank, swedbank.
Har jag missat något? Som jag förstått det så köper jag sedan bitcoins med de pengarna (sek) på hemsidan.

Undrar dock vad de menar med, SWIFT under deras Wire information:.
Citera
2012-10-08, 21:36
Medlem
KJuices avatar
Finns det något sätt att köpa bitcoins med kontanter, alltså fysiska sedlar?
Citera
2012-10-08, 23:55
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJuice
Finns det något sätt att köpa bitcoins med kontanter, alltså fysiska sedlar?
Du kan köpa av vem som helst som äger bitcoins. Problemet är bara att träffa någon men https://localbitcoins.com/ kanske kan vara till lite hjälp.
Citera
2012-10-09, 10:23
Medlem
Stompzs avatar
Sätter man själv priset på bitcoinen?

På kapiton.se så är rekomenderat pris 109kr/BTC, vilket är alldeles för dyrt. Sist jag köpte därifrån så köpte jag för de rekomenderade priset och jag fick min BTC direkt.

Men om jag sätter ett lägre pris, låt oss säga 80-85kr. Vad kommer hända då? Förstår inte..

Undrar även vad skillnaderna är mellan kapiton och mtgox? Verkar vara billigare på mtgox
Senast redigerad av Stompz 2012-10-09 kl. 10:43.
Citera
2012-10-09, 10:50
Medlem
nynamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stompz

På kapiton.se så är rekomenderat pris 109kr/BTC, vilket är alldeles för dyrt. Sist jag köpte därifrån så köpte jag för de rekomenderade priset och jag fick min BTC direkt.

Men om jag sätter ett lägre pris, låt oss säga 80-85kr. Vad kommer hända då? Förstår inte..

Undrar även vad skillnaderna är mellan kapiton och mtgox? Verkar vara billigare på mtgox
Köper du via Kapiton går det fortare att sätta in SEK från ett svenskt konto, mtgox har konto i Japan om jag minns rätt och det tar en dag att sätta in pengar.
Citera
2012-10-09, 11:09
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nynamn
Köper du via Kapiton går det fortare att sätta in SEK från ett svenskt konto, mtgox har konto i Japan om jag minns rätt och det tar en dag att sätta in pengar.

Okej, det är ju inte så himla viktigt. Det viktiga ligger i priset, har inte råd att slänga 900kr på 8BTC.
Citera
2012-10-09, 18:31
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stompz

Det som kommer hända är att ingen kommer sälja till dig såvida det rekommenderade priset inte sjunker ner till 80-85 kr. Du köper av andra användare. Kapiton förmedlar bara era bud till varandra. Ingen säljare kommer sälja till dig när det finns andra som bjuder högre.
Citera
2012-10-09, 19:56
Medlem
Stompzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det som kommer hända är att ingen kommer sälja till dig såvida det rekommenderade priset inte sjunker ner till 80-85 kr. Du köper av andra användare. Kapiton förmedlar bara era bud till varandra. Ingen säljare kommer sälja till dig när det finns andra som bjuder högre.

Okej som jag förstod det då.
Citera
2012-10-13, 02:24
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattigaShejken
Ska försöka köpa lite bitcoins på Mtgox, behöver jag bara göra följande:
Går in på deras hemsida, funding-options, banktransfer och sedan skriver in deras information när jag för över pengar från min bank, swedbank.
Har jag missat något? Som jag förstått det så köper jag sedan bitcoins med de pengarna (sek) på hemsidan.

Undrar dock vad de menar med, SWIFT under deras Wire information:.

SWIFT för Swedbank är "SWEDSESS" som du inte redan räknat ut det
Citera
2012-10-14, 22:11
Medlem
D.H.s avatar
För er som använder eller tänkt använda Kapiton kan det vara värt att läsa detta inlägg på bitcoin.se-forumet. Jag har själv ingen erfarenhet av Kapiton så jag tar inte ställning i frågan men det låter som att man kanske ska tänka till innan man skickar över några större summor.

"Efter flera mail fram och tillbaka, så kommer jag med förslaget att mina vänner ska höra av sig till kapiton.se för att verifiera att det är de som skickat över pengarna till mitt konto för Sebastian på kapiton.se vill varken ge mig pengar eller bitcoins på kontot, han vill heller inte skicka tillbaka pengarna."

"Sebastians sida www.kapiton.se 4500:- kastade i sjön, som ligger på hans konto. Kommer antagligen aldrig få tillbaka de pengarna heller."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in