Jag håller på och försöka begripa mig på bitcoins. Gratis transaktioner som undviker banker låter förstås positivt. Men det är en del att sätta tänderna i innan jag kan avgöra om detta är en bra idé eller något slags el- och datorintensivt ponzi scheme. Jag antar förstås först en skeptisk inställning.
Om jag har förstått det rätt så är mining processen en del av att säkra upp transaktionerna genom att med brute force beräkna vissa uppgifter. Detta belönas med bitcoins men om beräkningskapaciteten ökar snabbare än antalet transaktioner så ökar svårigheterna i beräkningarna enkom för att inte de utdelade bitcoins ska bli för många. Dvs beräkningssvårigheten ökar inte för att höja säkerheten och massor av datorer står därmed och snurrar helt i onödan pga av detta!? (Man skulle kunna lotta ut bitcoins lika gärna)
Och ges flera datorer/cluster samma beräkningsuppgift - och bara det cluster som löser problemet belönas? Dvs står massor av datorer och snurrar helt i onödan pga av detta också!?
Finns det någon uppgift på hur mycket energi och hur många datorer som ev går åt till att beräkna meningslösa problem?
När man delat ut totalt och max 21 miljoner bitcoins, hur ska transaktionerna säkras då? Ingen lär ju vara intresserade då att på samma sätt som idag bidra med sin datorkraft om de inte blir belönade. Detta får mig att tänka det eventuellt inte alls är nödvändigt pga av något säkerhetsskäl att utföra någon av de enorma beräkningarna som görs idag.
Jag har lyssnat på några av de ganska omfattande klippen (varje är ca 30 min) här:
http://bitcoin.cbtnuggets.com/
EDIT:
Kan man shorta Bitcoins?