2013-04-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Tycker det är riktigt lustigt att Radeon 5xxx serien är bättre än 6xxx serien.
eller tänker jag fel?
https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

5970 är ett dubbel-GPU kort om det är det du tänker på Men det prestar ganska likvärdigt ja, om det beror på optimering eller inte vet jag ej. Men jag vet att 58xx är väldigt populära för mining
Citera
2013-04-06, 20:49
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
200mhash/sec? Jag får 300mhash/sec med ett 6950 kort utan några problem men som sagt, minea inte istället köp.
Körde du med några flags då? Jag har inte råd att köpa och jag tror knappast BC stiger mycket mer än såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av BarbequeMarinad
Vad är det för kort?

Radeon HD7770 2048MB
Senast redigerad av KITTENMITTONS 2013-04-06 kl. 21:00.
Citera
2013-04-06, 20:55
Medlem
Madagascars avatar
Jag håller på och försöka begripa mig på bitcoins. Gratis transaktioner som undviker banker låter förstås positivt. Men det är en del att sätta tänderna i innan jag kan avgöra om detta är en bra idé eller något slags el- och datorintensivt ponzi scheme. Jag antar förstås först en skeptisk inställning.

Om jag har förstått det rätt så är mining processen en del av att säkra upp transaktionerna genom att med brute force beräkna vissa uppgifter. Detta belönas med bitcoins men om beräkningskapaciteten ökar snabbare än antalet transaktioner så ökar svårigheterna i beräkningarna enkom för att inte de utdelade bitcoins ska bli för många. Dvs beräkningssvårigheten ökar inte för att höja säkerheten och massor av datorer står därmed och snurrar helt i onödan pga av detta!? (Man skulle kunna lotta ut bitcoins lika gärna)

Och ges flera datorer/cluster samma beräkningsuppgift - och bara det cluster som löser problemet belönas? Dvs står massor av datorer och snurrar helt i onödan pga av detta också!?

Finns det någon uppgift på hur mycket energi och hur många datorer som ev går åt till att beräkna meningslösa problem?

När man delat ut totalt och max 21 miljoner bitcoins, hur ska transaktionerna säkras då? Ingen lär ju vara intresserade då att på samma sätt som idag bidra med sin datorkraft om de inte blir belönade. Detta får mig att tänka det eventuellt inte alls är nödvändigt pga av något säkerhetsskäl att utföra någon av de enorma beräkningarna som görs idag.

Jag har lyssnat på några av de ganska omfattande klippen (varje är ca 30 min) här: http://bitcoin.cbtnuggets.com/

EDIT:
Kan man shorta Bitcoins?
Senast redigerad av Madagascar 2013-04-06 kl. 21:23.
Citera
2013-04-06, 21:33
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Sitter också på slush's pool, har dock problem med mina 5770s, dom ska i teorin pressa ut ~400 mhash/s men jag ligger på 260. Båda siffror gäller när korten är oklockade. Hur som helst, har hållt på i tre veckor och fått ihop 700 spänn.. Jävligt bra då jag inte betalar el och fick båda korten för 500 kronor. Bra affär^^

Tänk på att inte köra på hårdvara du vill kunna använda i framtiden, grejerna blir helt slutkörda.

Jag kör Windows 7, 64-bit, kör sedan GUI-miner, MSI Afterburner för att ta hand om fläktarna, oc slutligen TeamViewer för att kunna komma åt datorn var jag vill

Plus att jag sätter alla program i autostart, så händer det något (strömavbrott) så har jag fixat så datorn alltid startar sig och sen startar alla program!

Har köpt ett 7970 för att spela med, men nu har jag även börjat minat med det. Hur mycket förkortas livslängden om man minar 24/7?
Citera
2013-04-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag håller på och försöka begripa mig på bitcoins. Gratis transaktioner som undviker banker låter förstås positivt.

Nu kan jag inte besvara speciellt mycket men ja. Transaktionerna är inte gratis utan du bör betala en liten summa för att få igenom den snabbare. Ju mer du väljer att betala i avgift desto snabbare går det att skicka vidare dina bitcoins. Betalar du inget så läggs din transaktion längst ner i kön och kommer alltid ha lägst prioritet tills det att den har genomförts.
Citera
2013-04-06, 22:05
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
5970 är ett dubbel-GPU kort om det är det du tänker på Men det prestar ganska likvärdigt ja, om det beror på optimering eller inte vet jag ej. Men jag vet att 58xx är väldigt populära för mining

Ah. Knepigt att ett så gammalt kort är bättre(?) eller populärare än helt nya monster graffes o.O

FAAN någon av er som får igång LiteCoin-mining?

Har fnaskat runt på nätet och alla länkar tycks vara döda eller så ger de 0 vettig info om vad som kan gå fel.

Har guiminer-scrypt_win32_binaries_v0.03 Reaper och stratumproxy är inbakad men jag kan ej connecta till en pool
Citera
2013-04-06, 22:11
Medlem
För den som vill tjäna en slant så tror jag ärligt talat mer på LTC än BTC, då det är fortfarande okänt för dom flesta. Kommer nog inte öka lika mycket som BTCn har gjort men bubblan spricker ju någon gång.
Citera
2013-04-06, 22:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoocher
Nu kan jag inte besvara speciellt mycket men ja. Transaktionerna är inte gratis utan du bör betala en liten summa för att få igenom den snabbare. Ju mer du väljer att betala i avgift desto snabbare går det att skicka vidare dina bitcoins. Betalar du inget så läggs din transaktion längst ner i kön och kommer alltid ha lägst prioritet tills det att den har genomförts.
Aha... det är kanske så miners, som påstås säkra transaktionerna med sina beräkningar, ska få betalt efter att det inte längre ges belöningar i form av nya bitcoins.

Jag undrar i vilken storleksordning de avgifterna kommer ligga på.
Citera
2013-04-06, 22:36
Medlem
Lpers avatar
Det blir väl bara mindre och mindre lönsamt för oss "dödligt folk" att mina eftersom det finns seriösa investerare som kommer att ta över hela marknaden med sina extrema mining farms.

ASIC har inte ens släppts till vanliga konsumenter ännu så snart kommer nog mining för oss vara HELT värdelöst.

Citera
2013-04-06, 22:48
Medlem
BarbequeMarinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Det blir väl bara mindre och mindre lönsamt för oss "dödligt folk" att mina eftersom det finns seriösa investerare som kommer att ta över hela marknaden med sina extrema mining farms.

ASIC har inte ens släppts till vanliga konsumenter ännu så snart kommer nog mining för oss vara HELT värdelöst.

Yepp, så kommer det bli. Likadant som det vart för CPU mining.

Kommer nog endå investera i en mining rigg. Tycker detta är kul så varför inte.
Citera
2013-04-06, 22:51
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Aha... det är kanske så miners, som påstås säkra transaktionerna med sina beräkningar, ska få betalt efter att det inte längre ges belöningar i form av nya bitcoins.

Jag undrar i vilken storleksordning de avgifterna kommer ligga på.
Tanken är att en större del av deras betalning kommer ske den vägen ja. Huruvida det blir mer ersättning däremot vet jag inte, men mängden bitcoins blir ju mindre iaf.
Citera
2013-04-06, 22:52
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbequeMarinad
Yepp, så kommer det bli. Likadant som det vart för CPU mining.

Kommer nog endå investera i en mining rigg. Tycker detta är kul så varför inte.

Man skulle ju kunna köpa en begagnad GPU från ebay med så höga MH/s-värden som möjligt i förhållande till priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in