2013-04-28, 23:55
Medlem
gavlips avatar
Hur gör ni med eventuell vinst vid försäljning? Det är väll inte så att ni deklarerar den så hur gör man i så fall så att man inte blir uppmärksammad av skattemyndigheten?
Citera
2013-04-29, 00:03
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Hur gör ni med eventuell vinst vid försäljning? Det är väll inte så att ni deklarerar den så hur gör man i så fall så att man inte blir uppmärksammad av skattemyndigheten?

Du tar vinst - förlust i löpet av året på slutat av året och deklarerar det.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/utlandskvaluta/valutahandel.4.70ac421612e2a997f85800029336.html

Om du inte tycker om å betala skattverket kan du registrera ett konto på https://localbitcoins.com/ och sälja dina bitcoins lokal för svenska kontanter.
Citera
2013-04-29, 17:51
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Du kan hitta Sebastian's hemadress och info om du är intresserat. Låt mig säga det såhär: Kapitons är hans dröm, jobb och intresse. Jag ser noll fara för att han kommer stänga ner och löpa med dina SEK/BTC, men jag har haft lite mer kontakt med han än dom flesta.

Minns att han får % av varje handel på Kapiton och han har monopol (enda som driver en BTC börs) i Sverige. Det är mer profit för honom å driva Kapiton i 3 år än i löpa med det som finns av kapital där nu. Trust me, om 3 år är inte Kapiton något enskilt företag där du måste lita på 1 person, mer sannolikt är det ett aktiebolag med fint kontor i Stockholm och många anställda.

Ok, i så fall tror jag att det är lugnt. Kapiton kommer att växa som tusan de kommande åren i och med att bitcoin-marknaden gör det
Citera
2013-04-29, 17:55
Medlem
von.Jekwels avatar
Hur lång tid kommer det ta innan man kommer att kunna betala med bitcoins i större utsträckning tror ni? Är det lätt att börja betala med bitcoins så som de gör i Kreuzberg, Berlin? Är det enklast att betala m.h.a QR-kod? Hur troligt är det med bitcoin-automater?
Citera
2013-04-29, 21:45
Medlem
von.Jekwels avatar
Vad är skillnaden på balans och tillgänglig balans som står uppe i högra hörnet på Kapiton? T.ex:

Balans 7.10087331 BTC 3569.49944662 SEK
Tillgänglig balans 7.10087331 BTC 1649.4384 SEK

De diffar i SEK? Varför?

EDIT: Jag har förstått varför nu!
Senast redigerad av von.Jekwel 2013-04-29 kl. 22:01.
Citera
2013-04-29, 23:09
Medlem
Som du antagligen har förstått så beror skillnaden på att medel till dina öppna ordrar reserveras och inte räknas som tillgängliga. Om du har 5 BTC på kontot men har en öppen säljorder på 1 BTC så har du 4 BTC tillgängliga.
Citera
2013-04-30, 07:37
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Hur kommer värdet på bitcoins förändras de kommande åren? Jag vet att det är omöjligt att säga men ni verkar ha mer koll än mig!

Ett år i aktiemarknaden är en vecka med svängningar i USD/BTC, tre dagar är rent mycket: Hög 149.08 låg 122.71 senaste 3d.. Kolla "Bitcoin Day Trading" tråden för en bild på kort sikt (vi är i en fin bull-kanal just nu).

På jättelång sikt (=månader/år) är Bitpay vad du bör följa med på. Idag är det BitPay, BMR (Black Market Reloaded) och SR (Silk Road, utkonkurrerat av BMR nu) som har stört omsättning. Vad som sker på Bitcoin-börsen MtGox ifrån dag till dag är en ting, tänker du månader/år så är det det fundamentala som är viktigare.

Kolla om Bitpay här:

http://www.marketwatch.com/story/bitpay-eclipses-silk-road-in-bitcoin-sales-with-explosive-52m-march-2013-04-02

Det $5.2 talet är lite "skewed" tack till avalons +-3M ASIC-auktion, men talet på antal som accepterar Bitcoin som betalningsmedel går fortfarande upp i ett högt tempo.

Antalet som är med i BTC för spekulation ifrån dag till dag är en ting, på lång sikt är hur många som använder BTC till å betala för faktiska varor och tjänster viktigare. Det är fortfarande länga till du kan gå på ICA och köpa mjölk med Bitcoins på mobilen, men det finns redan lösningar. Om du driver cafe så kan du redan nu skaffa dig en betalningsterminal där folk kan använda sin smart-telefon (android/ios/etc) till å betala med Bitcoins.

En Bitcoin kan delas i 0.00000001. 0.001 BTC = 1mBTC. Själv tror jag det endast är en fråga om tid för vi ser priser och handlar i mBTC och vi kommer berätta våra barn om "den gång då vi fick köpa en hel BTC för $100", precis som det nu är lite sådär "den gång då vi fick en hel BTC för $1" (och det är inte särskilt länga sedan).

Protip: Om du vill investera någon stor summa i BTC så är det viktigt å ta det piano ett tag ifrån du får dina EUR eller USD eller SEK in på en BTC börs. Senaste veckan har vi haft hög 166.43 låg 120.09. Det här kommer falla, och det styggt. Inte idag, inte i morgon, inte garanterat för över 250+. Ingen vet exakt var man bör sätta sina shorts. Time will show. Om du vill in i BTC så får du bättre ingång om du väntar med tålamod på nästa bubble-pop / bullflag / korrektion. Det kan ta en vecka och det kan ta en månad. BTC kommer finns kvar nästa år och året efter det. Anledning till bra entry kommer jämt, det är inte något smart å köpa på bäst på en gång. Vi hade dobbel botten 50-60, just nu ny dobbel botten 120-128, nästa blir högre. Kanske högre än här, vad vet jag - jag utgår ifrån det. Vänt på näste gång det faller, vänt till det går lite upp igen och sen ner (inte ofta marknader går upp på första försök efter korrektion) och köp sen rakt efter botten två är satt (vänt och se att det blir en dobbel botten, för alla marknader kan bryta ner på andra försök).
Senast redigerad av oyvinds 2013-04-30 kl. 07:51.
Citera
2013-04-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Protip: Om du vill investera någon stor summa i BTC så är det viktigt å ta det piano ett tag ifrån du får dina EUR eller USD eller SEK in på en BTC börs. Senaste veckan har vi haft hög 166.43 låg 120.09. Det här kommer falla, och det styggt. Inte idag, inte i morgon, inte garanterat för över 250+. Ingen vet exakt var man bör sätta sina shorts. Time will show. Om du vill in i BTC så får du bättre ingång om du väntar med tålamod på nästa bubble-pop / bullflag / korrektion. Det kan ta en vecka och det kan ta en månad. BTC kommer finns kvar nästa år och året efter det. Anledning till bra entry kommer jämt, det är inte något smart å köpa på bäst på en gång. Vi hade dobbel botten 50-60, just nu ny dobbel botten 120-128, nästa blir högre. Kanske högre än här, vad vet jag - jag utgår ifrån det. Vänt på näste gång det faller, vänt till det går lite upp igen och sen ner (inte ofta marknader går upp på första försök efter korrektion) och köp sen rakt efter botten två är satt (vänt och se att det blir en dobbel botten, för alla marknader kan bryta ner på andra försök).

Är det där verkligen så smart? Jag är övertygad om att bitcoinpriset på ett par månaders sikt kommer att gå högre än vad det står idag, men jag är inte så säker på att det kommer någon krasch däremellan. En ny investerare kan köpa bitcoins nu, vänta tills de har gått upp 30% i värde, sälja och sedan vänta på nästa krasch. Väntan på den kraschen kan dock bli väldigt lång, och det är inte alls säkert att priset då kraschar till en nivå lägre än dagens. Tidigt på morgonen den 16 April var Mt.Gox-priset 50 USD per BTC, vilket ändå är 50% högre än de 32 USD per BTC vi såg i mitten av 2011.
Citera
2013-04-30, 10:49
Medlem
Hej, jag har en fråga!

Enligt vad jag förstår måste man betala skatt på sin vinst man får när bitcoinpriset stiger.

Låt oss säga att jag köper för 1000kr. Efter priset stigit till det dubbla så säljer jag halva för att återfå 1000kr.

Är det här vinst som jag behöver deklarera eller är vinsten bara de pengar som kommer över insättningspriset?
Citera
2013-04-30, 11:00
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanakerblom
Låt oss säga att jag köper för 1000kr. Efter priset stigit till det dubbla så säljer jag halva för att återfå 1000kr.

Är det här vinst som jag behöver deklarera eller är vinsten bara de pengar som kommer över insättningspriset?

Endast det du har i vinst (över insättningspriset). Så om du investerar 1000 SEK och den går upp till 2000 SEK och du säljer hälften har du då 1000 SEK i vinst som du måste deklarera. Minns att det är i sluten av året (om du fortfarande har vinst på dina investerade 1000 SEK då, om dom går till noll i mellantiden har du då inte någon vinst å deklarera).
Citera
2013-04-30, 11:05
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunstigjunker
Är det där verkligen så smart? Jag är övertygad om att bitcoinpriset på ett par månaders sikt kommer att gå högre än vad det står idag, men jag är inte så säker på att det kommer någon krasch däremellan. En ny investerare kan köpa bitcoins nu, vänta tills de har gått upp 30% i värde, sälja och sedan vänta på nästa krasch. Väntan på den kraschen kan dock bli väldigt lång, och det är inte alls säkert att priset då kraschar till en nivå lägre än dagens. Tidigt på morgonen den 16 April var Mt.Gox-priset 50 USD per BTC, vilket ändå är 50% högre än de 32 USD per BTC vi såg i mitten av 2011.

Det beror på nivån. Botten 60 sen 120, kanske näste blir 180. På dom här nivån ($146) är det acceptabelt å gå in. Det var / är inte det på 160+.

Mitt poäng är att det är inte bara å hiva sig på och köpa på bäst oberoende av nivån vi är på. Vill du in med en större summa är det bättre å vänta någon dager eller en vecka och se lite hur marknaden går.

Inte övertygat om att det kommer någon ny krasch? Trust me, det kommer. Inte på dom här nivån, kanske inte ner till dom här nivån, men krasch... we'll see plenty the coming months, that's for sure. Men först skal vi kolla om det blir dubbel topp bubble pop på 160-170 eller om vi går lite högre. Det här är per definition bear-marknad till vi toppar 266.
Citera
2013-04-30, 11:31
Medlem
Det finns ju inget annat än psykologiska skäl till varför prisnivån är på just denna nivå. Det finns inget egentligt värde i bitcoin. Skälet till att vilja ha en viss valuta är ju för att man behöver använda pengarna för betalning, men väldigt få ställen accepterar bitcoin. Dessutom vill man ju ha en valuta som är pålitlig och stabil, och det kan man ju knappast säga om Bitcoin.

Men det är väldigt intressant att se hur det utvecklar sig. Just nu är ju bitcoin lite i ropet, men på sikt borde intresset svalna och priserna falla. Vad händer om priset faller under nivån för vad det kostar att mine:a? Slutar det produceras coins då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in