2013-11-04, 17:05
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Om man ser på medelpriset för en dag så har vi nått ett nytt all time high idag.

Mt Gox:

Tidigare: 213
Idag: 228 (det kan ändras då dagen inte är slut än)

Bitstamp:

Tidigare: 199
Idag: 216

Och om vi når 242 USD så är vi tillbaka på toppen i April justerat för inflation.
Citera
2013-11-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av healing79
Hej!
Vilket är det smidigaste sättet att köp bitcoin i Sverige? Lättast att starta med? Vilken plånbok eller växlingssite ska jag använda för att göra det enkelt? Med hyggeligt låg avgifter också. Tacksam för alla svar

Väldigt smidigt att köpa från Kapiton.se. Går ju att förvara dem där också. Hur man skaffar sig en ännu säkrare plånbok vet jag inte.
Citera
2013-11-04, 17:42
Medlem
vizuals avatar
många som snackar om att köpa litecoins nu

tror ni den kommer gå upp??
Citera
2013-11-04, 18:34
Medlem
Jag har precis köpt min första bitcoin via Kapiton, det gick ganska smidigt och var inte särskilt dyrt. 1,75% i avgift.

Nu försöker jag lära mig hur det fungerar så jag håller på och skickar BTC mellan mina två plånböcker, Multibit och BitcoinQt. Jag blev dock lite fundersam när det dök upp ett meddelande om avgift i samband med att jag skulle verifiera överföringen. Kan någon förklara detta för mig, vad är det för avgift?
Citera
2013-11-04, 19:10
Medlem
vizuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _pogo_
Jag har precis köpt min första bitcoin via Kapiton, det gick ganska smidigt och var inte särskilt dyrt. 1,75% i avgift.

Nu försöker jag lära mig hur det fungerar så jag håller på och skickar BTC mellan mina två plånböcker, Multibit och BitcoinQt. Jag blev dock lite fundersam när det dök upp ett meddelande om avgift i samband med att jag skulle verifiera överföringen. Kan någon förklara detta för mig, vad är det för avgift?

tror det är fee för att överföringen ska gå snabbare, är inte mer än 1 kr dock och kommer bli mindre

men inte säker, låter nån annan förklara :P
Citera
2013-11-04, 19:41
Medlem
kattpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _pogo_

Den är frivillig, men om du inte ger någon avgift kan din transaktion ta längre tid då många miners skiter i att lägga till transactioner utan fees i blocken de minear. Fee på 0.0005 BTC $0.1=60öre. Det kan du gott bjuda på eller ge iaf 0.00005BTC=6öre om du är snål så lär du få igenom din transaktion nästan direkt.
Citera
2013-11-04, 20:28
Medlem
Klartos avatar
Låt mig berätta om min första och definitivt sista erfarenhet av att köpa Bitcoins "anonymt" genom ukash och virwox.com.

För det första bör påpekas att ukash-korten finns i 100 SEK, 250 SEK, och högre men de högre kvantiteterna känner jag inte till. För varje kort du köper läggs 5 SEK till i "administrationsavgift" eller vad det kallas. 100-kortet kostar 105, 250-kortet kostar 255 osv. Vill du köpa två 100-kort så blir det 210 SEK.

Okej, nästa grej, köp INTE enbart ett 100-kort. Det kommer inte räcka, på virwox är det nämligen så att minsta Bitcoin-summan du kan köpa är på 0.10 bitcoins, vilket är mer än 100 SEK idag.

Du kan inte sätta in SEK så när du sätter in kommer ditt ukash-värde konverteras till euro.
Virwox drar 15% av ukash-summan du sätter in, så om du sätter in 10 euro så har du 8.5 euro kvar.
När du växlar euros till Linden dollars så tar de också en avgift, kommer inte ihåg hur mycket % det var på dock. När du växlar euros kan du förövrigt bara växla heltal, så om du har 8.5 euros kan du kyssa den halva euron adjö (såvida du inte sätter in mer euros vid ett senare tillfälle och lyckas få totalsumman till ett heltal).
När du växlar Linden dollars till Bitcoins tar de också en procentbaserad avgift.

Okej, ovanstående är väl ganska väntat och kanske något man tycker är ett pris värt att ta med tanke på anonymiteten. Men hur anonymt var det egentligen för mig?

Min första 100-SEK insättning gick igenom bra, inga problem. När jag insåg att 100 SEK inte räckte och köpte ett 250-SEK kort och skulle sätta in det, så kom följande felmeddelande upp:
"Your transaction was identified as unusual and was denied. Please contact Ukash Customer Services."

Jag försöker igen flera gånger men det vill sig inte, ukash-koden verkar spärrad. Jag gör en googling på "Ukash Customer Services" och det verkar som man enbart kan kontakta dem genom att ringa en engelskspråkig support. Så det gör jag. Under samtalet begärs namn, efternamn och en e-postadress.
Efter det så lyckas transaktionen.

Sååå, tl;dr: Det hela slutar alltså med att jag får 0.16 bitcoins för en summa på 360 SEK. Det motsvarar att 1 bitcoin kostar 2250 SEK. Och det var dessutom det MINST anonyma bitcoinköp-alternativet jag någonsin varit med om, där man på telefon lämnar namn, efternamn och epost-adress (visserligen inte till virwox utan till ukash men ändå).

Nu vet jag inte hur vanligt det är med "Your transaction was identified as unusual and was denied." men om man får upp det problemet så kan man ju kyssa anonymiteten rakt åt pisshelvete.

Aldrig mer.
Citera
2013-11-04, 23:48
Medlem
Dexter007s avatar
Helvete vad bitstamp ska vara jobbiga, om man inte har nån jävla superkamera för att fota sitt id, hur ska man göra då egentligen. Löjligt.
Citera
2013-11-05, 00:18
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter007
Helvete vad bitstamp ska vara jobbiga, om man inte har nån jävla superkamera för att fota sitt id, hur ska man göra då egentligen. Löjligt.

Jag skannade mitt körkort till PDF på jobb.. blev fan inte alls bra men dom godkände det!
Citera
2013-11-05, 14:42
Medlem
stefffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter007

Håller med dig, till slut lämnade jag in ett stooooort exemplar och då godkände dom direkt
Citera
2013-11-05, 17:13
Medlem
Arslens avatar
Jag har förstått det som att de på senare tid har blivit otroligt svårt för miners att tjäna pengar. Stämmer detta och hur stort är det reela hotet att såpass många lägger av att datorkraften når en kritiskt låg nivå?
Senast redigerad av Arslen 2013-11-05 kl. 17:17.
Citera
2013-11-05, 17:31
Medlem
Copterss avatar
Det snackades om denna skitvaluta på P1:s studio ett idag. Den man pratade med i studion var lika hjärntvättad som er övriga som anser att bitcoinen är felfri och är framtiden.
Edit: Happ. Han jobbade på ekonomiekot.
Senast redigerad av Copters 2013-11-05 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in