Låt mig berätta om min första och definitivt sista erfarenhet av att köpa Bitcoins "anonymt" genom ukash och virwox.com.
För det första bör påpekas att ukash-korten finns i 100 SEK, 250 SEK, och högre men de högre kvantiteterna känner jag inte till. För varje kort du köper läggs 5 SEK till i "administrationsavgift" eller vad det kallas. 100-kortet kostar 105, 250-kortet kostar 255 osv. Vill du köpa två 100-kort så blir det 210 SEK.
Okej, nästa grej, köp INTE enbart ett 100-kort. Det kommer inte räcka, på virwox är det nämligen så att minsta Bitcoin-summan du kan köpa är på 0.10 bitcoins, vilket är mer än 100 SEK idag.
Du kan inte sätta in SEK så när du sätter in kommer ditt ukash-värde konverteras till euro.
Virwox drar 15% av ukash-summan du sätter in, så om du sätter in 10 euro så har du 8.5 euro kvar.
När du växlar euros till Linden dollars så tar de också en avgift, kommer inte ihåg hur mycket % det var på dock. När du växlar euros kan du förövrigt bara växla heltal, så om du har 8.5 euros kan du kyssa den halva euron adjö (såvida du inte sätter in mer euros vid ett senare tillfälle och lyckas få totalsumman till ett heltal).
När du växlar Linden dollars till Bitcoins tar de också en procentbaserad avgift.
Okej, ovanstående är väl ganska väntat och kanske något man tycker är ett pris värt att ta med tanke på anonymiteten. Men hur anonymt var det egentligen för mig?
Min första 100-SEK insättning gick igenom bra, inga problem. När jag insåg att 100 SEK inte räckte och köpte ett 250-SEK kort och skulle sätta in det, så kom följande felmeddelande upp:
"Your transaction was identified as unusual and was denied. Please contact Ukash Customer Services."
Jag försöker igen flera gånger men det vill sig inte, ukash-koden verkar spärrad. Jag gör en googling på "Ukash Customer Services" och det verkar som man enbart kan kontakta dem genom att ringa en engelskspråkig support. Så det gör jag.
Under samtalet begärs namn, efternamn och en e-postadress.
Efter det så lyckas transaktionen.
Sååå, tl;dr: Det hela slutar alltså med att jag får 0.16 bitcoins för en summa på 360 SEK. Det motsvarar att
1 bitcoin kostar 2250 SEK.

Och det var dessutom det MINST anonyma bitcoinköp-alternativet jag någonsin varit med om, där man på telefon lämnar namn, efternamn och epost-adress (visserligen inte till virwox utan till ukash men ändå).
Nu vet jag inte hur vanligt det är med "Your transaction was identified as unusual and was denied." men om man får upp det problemet så kan man ju kyssa anonymiteten rakt åt pisshelvete.
Aldrig mer.