2013-04-28, 11:25
Medlem
von.Jekwels avatar
Är det säkert att förvara större mängder bitcoins på Kapiton eller ska man försöka föra över de till en egen plånbok? Går det?
Citera
2013-04-28, 12:00
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Är det säkert att förvara större mängder bitcoins på Kapiton eller ska man försöka föra över de till en egen plånbok? Går det?

Jag har ungefär samma funderingar.. fördelen med att sitta med dom på kapiton är ju att man snabbare kan köpa/sälja om det svänger snabbt. Annars måste man vänta på överföringen från sin wallet. :P

Jag kommer att sitta med mina pengar/BTC på kapiton just nu iaf.. mest för att det är ganska små summor/kvantiteter än så länge.
Citera
2013-04-28, 13:23
Medlem
Det finns inga garantier att du får dina BTC tillbaka om din webbörs stängs. Hur stor sannolikhet det är att just Kapiton faller och tar dina pengar med sig får du givetvis bedöma själv men har du större summor är det en god idé att sprida ut risken på flera webbörser och egna plånböcker.

http://arstechnica.com/business/2013/04/study-45-percent-of-bitcoin-exchanges-end-up-closing/
Citera
2013-04-28, 14:10
Medlem
von.Jekwels avatar
Där ser man, tack för info. Någon med lite kunskap om Kapiton och dess storlek som kan svara på om det är troligt/finns någon nämnvärd risk att Kapiton också stänger ner? Verkar ägaren vara en schysst figur?
Citera
2013-04-28, 16:35
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Där ser man, tack för info. Någon med lite kunskap om Kapiton och dess storlek som kan svara på om det är troligt/finns någon nämnvärd risk att Kapiton också stänger ner? Verkar ägaren vara en schysst figur?

Sjyst snubbe. Finns ingen anledning att vara orolig.
Citera
2013-04-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Sjyst snubbe. Finns ingen anledning att vara orolig.

Det är vad mina personliga erfarenheter också säger - Kapitons ägare är hyvens. Men - tillfället gör tjuven. Om du själv ägde ett enmansbolag som råkade ha bitcoins för 100 000 000 kr på servern, skulle det inte vara lite lockande att "bli hackad", beklaga sig, låta bolaget konka och sedan leva resten av livet på jetsetvis i Karibien?

Nu har jag förstås ingen aning om hur mycket bitcoins som finns på Kapiton, men det lär vara en del pengar.

I bitcoin-världen finns det många lycksökare, och det har hänt många gånger tidigare att folk har försvunnit med alla coins. Polisens kompetens att utreda stulna eller försvunna bitcoins lär inte vara speciellt pålitlig.

EDIT: Givetvis finns det inga 100 000 000kr i Bitcoin hos Kapiton just nu. I den öppna orderboken finns det ungefär 250 bitcoins till salu. Den verkliga mängden kanske är några gånger större, men det rör sig hur som helst om mindre än en miljon kronor.
Senast redigerad av gunstigjunker 2013-04-28 kl. 17:22.
Citera
2013-04-28, 17:38
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunstigjunker
Det är vad mina personliga erfarenheter också säger - Kapitons ägare är hyvens. Men - tillfället gör tjuven. Om du själv ägde ett enmansbolag som råkade ha bitcoins för 100 000 000 kr på servern, skulle det inte vara lite lockande att "bli hackad", beklaga sig, låta bolaget konka och sedan leva resten av livet på jetsetvis i Karibien?

Nu har jag förstås ingen aning om hur mycket bitcoins som finns på Kapiton, men det lär vara en del pengar.

I bitcoin-världen finns det många lycksökare, och det har hänt många gånger tidigare att folk har försvunnit med alla coins. Polisens kompetens att utreda stulna eller försvunna bitcoins lär inte vara speciellt pålitlig.

EDIT: Givetvis finns det inga 100 000 000kr i Bitcoin hos Kapiton just nu. I den öppna orderboken finns det ungefär 250 bitcoins till salu. Den verkliga mängden kanske är några gånger större, men det rör sig hur som helst om mindre än en miljon kronor.

Jag förstår vad du menar. Men just nu har han en stabil inkomst som laglig medborgare. Börjar det dock blir mer osäker kring bitcoins överlevnad kan vi börja snacka.
Citera
2013-04-28, 19:04
Medlem
oyvindss avatar
Citat:

Du kan hitta Sebastian's hemadress och info om du är intresserat. Låt mig säga det såhär: Kapitons är hans dröm, jobb och intresse. Jag ser noll fara för att han kommer stänga ner och löpa med dina SEK/BTC, men jag har haft lite mer kontakt med han än dom flesta.

Minns att han får % av varje handel på Kapiton och han har monopol (enda som driver en BTC börs) i Sverige. Det är mer profit för honom å driva Kapiton i 3 år än i löpa med det som finns av kapital där nu. Trust me, om 3 år är inte Kapiton något enskilt företag där du måste lita på 1 person, mer sannolikt är det ett aktiebolag med fint kontor i Stockholm och många anställda.

Citat:

Orderboken säger inte något som helst, volym gör det. Jag använder 0.75-1 BTC order i boken om jag säljer 10 BTC på Kapiton och det tar 6 blockchain-confirmations (20-30 minut) ifrån jag tänker "nu tar jag lite vinst i SEK" till jag har BTC på Kapiton.
Citera
2013-04-28, 19:11
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
ha bitcoins för 100 000 000 kr på servern, skulle det inte vara lite lockande att "bli hackad"

Endast en liten procent av Bitcoins hos Kapiton finns på server-burken (vad som väntas tas ut innan någon timmer), det mesta är på "cold wallet" som server-burken inte kan använda direkt.

Det är något även privata personer bör tänka på, har du många BTC kan du ha dom på en wallet som det finns kopia av på 2-3 USB sticks och SD-kort men inte på datorn du använder.
Citera
2013-04-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
Orderboken säger inte något som helst, volym gör det. Jag använder 0.75-1 BTC order i boken om jag säljer 10 BTC på Kapiton och det tar 6 blockchain-confirmations (20-30 minut) ifrån jag tänker "nu tar jag lite vinst i SEK" till jag har BTC på Kapiton.

Man kan inte lägga order på Kapiton som man inte har täckning för. Orderboken ger därför ett minsta värde av BTC och SEK som finns i Kapitons kontroll. Om det finns 250 BTC till salu finns det minst lika mycket på Kapiton just då. Är du med?

Det jag skrev om att "bli hackad" har inte så mycket med den egentliga säkerheten att göra. En förslagen bedragare som tänker sticka med stålarna kan påstå sig ha "blivit av med dem" för att skapa förvirring och fördröjning. Nu menar jag inte på något sätt att jag tror att Kapitons ägare skulle göra så, men jag vill som sagt varna för att tillfället gör tjuven, och att det i nuläget är tämligen enkelt att smuggla undan bitcoins.
Senast redigerad av gunstigjunker 2013-04-28 kl. 20:33.
Citera
2013-04-28, 22:11
Medlem
Esteems avatar
Hur kommer värdet på bitcoins förändras de kommande åren? Jag vet att det är omöjligt att säga men ni verkar ha mer koll än mig!

Jag har lite pengar att placera och funderade på att placera en del i bitcoins. Just nu är bcs MYCKET dyrare än vad de var förra året. Kommer de fortsätta stiga eller har de planat ut till en rimlig nivå? Är det bättre att satsa på vanliga aktier/fonder eller kan det vara värt att köpa upp lite bitcoins?
Citera
2013-04-28, 23:13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Hur kommer värdet på bitcoins förändras de kommande åren? Jag vet att det är omöjligt att säga men ni verkar ha mer koll än mig!
Du verkar ju ha full koll. Dvs att det är omöjligt att säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Esteem
Jag har lite pengar att placera och funderade på att placera en del i bitcoins. Just nu är bcs MYCKET dyrare än vad de var förra året. Kommer de fortsätta stiga eller har de planat ut till en rimlig nivå? Är det bättre att satsa på vanliga aktier/fonder eller kan det vara värt att köpa upp lite bitcoins?
Ingen vet.

Bolag gör ju något värdeskapande. Bitcoins värdestigning kräver ju att någon i framtiden vill betala mer.

Vad du skall köpa och vad som är bäst på ett års sikt däremot vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in