2013-04-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnaserisqnasig
(Jag älskar alla er som är så negativa till Bitcoin och inte vill sätta sig in hur det hela fungera! Ni är totalt störtsköna!)

För att kunna komma åt någons pengar (bitcoin adressen) så behöver vi generera den privata nyckeln som tillhör den publika nyckeln.

Kod:
vanitygen 1933phfhK3ZgFQNLGSDXvqCn32k
Difficulty: 2794725737275825531787289201741966674434639341
[821.86 Kkey/s][total 14352384][Prob 0.0%][50% in 7.474095e+31y]  

Här försöker vi att generera den privata nyckeln som tillhör adressen (den publika nyckeln) 1933phfhK3ZgFQNLGSDXvqCn32k2buXY8a. Denna adress har 111 111 Bitcoins på sin adress så det vore önskvärt att komma över denna

Tre saker ni skall komma ihåg;

1) Du behöver patcha vanitygen så att den skall räkna på hela den publika nyckeln och inte som i exemplet ovan, en del av den, vilket gör att svårighetsgraden ökar markant.

2) oclvanitygen som kör mot grafikkortet kan göra detta ca 30 gånger snabbare (beroende på vilket/vilka grafikkort du har)

3) Du har nu lyckats hitta EN privat nyckel. Vill du få tag på fler så börja om från början igen.

"50% in 7.474095e+31y"

Inte som "Carlsberg, worth waiting for" direkt...
Citera
2013-04-14, 23:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
(Jag älskar alla er som är så negativa till Bitcoin och inte vill sätta sig in hur det hela fungera! Ni är totalt störtsköna!)

För att kunna komma åt någons pengar (bitcoin adressen) så behöver vi generera den privata nyckeln som tillhör den publika nyckeln.

Kod:
vanitygen 1933phfhK3ZgFQNLGSDXvqCn32k
Difficulty: 2794725737275825531787289201741966674434639341
[821.86 Kkey/s][total 14352384][Prob 0.0%][50% in 7.474095e+31y]  

Här försöker vi att generera den privata nyckeln som tillhör adressen (den publika nyckeln) 1933phfhK3ZgFQNLGSDXvqCn32k2buXY8a. Denna adress har 111 111 Bitcoins på sin adress så det vore önskvärt att komma över denna

Tre saker ni skall komma ihåg;

1) Du behöver patcha vanitygen så att den skall räkna på hela den publika nyckeln och inte som i exemplet ovan, en del av den, vilket gör att svårighetsgraden ökar markant.

2) oclvanitygen som kör mot grafikkortet kan göra detta ca 30 gånger snabbare (beroende på vilket/vilka grafikkort du har)

3) Du har nu lyckats hitta EN privat nyckel. Vill du få tag på fler så börja om från början igen.

Och skulle någon lyckas hitta en brist i de här algoritmerna så skulle det inte bara vara ett hot mot bitcoins utan mot alla banker. All säkerhet skulle falla om det finns en brist här.

.
Citera
2013-04-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l0wkey
Jag tyckre att alla borde fråga affärer o sånt om dom accepterar bitcoins. På så sätt sprids det sig och folk kommer ha mer förtroende för de.

Profit för vi som är inne i spelet tidigt

Jag kommer börja göra det iaf

Har nyss skickat en request till AtheneWins på youtube att han ska göra en vid om dig och säga vad han tycker om det osv.

kan vara en början
Citera
2013-04-14, 23:23
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
1. Bitcoin är en kombination av ett Pyramidspel och ett Ponzischeme.

Nej, det är det inte. Är guld ett pyramidspel? Om guld inte är det, hur kan bitcoin vara det? Kan du läsa definitionen av pyramidspel och fatta att bitcoin inte är det?

Citat:
2. Mycket med Bitcoin är hemligt som vem som ligger bakom hela knstruktionen och hur många Bitcoin de som startade Bitcoin sitter på sen vet man ju inte om det finns något inlagt i koden som kan hitta på lite (o)lustigher med Bitcoins i senare skede.

1. Vad spelar det för roll vem som ligger bakom valutan?

2. Du vet inte vem som ligger bakom svenska kronan eller amerikanska dollarn heller, eller hur?

3. Källkoden är öppen så du är välkommen att granska den (som många har gjort). Det finns också flera olika klienter att välja mellan, så om du inte litar på en av dem kan du välja en annan.

4. Idiot.
Citera
2013-04-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och skulle någon lyckas hitta en brist i de här algoritmerna så skulle det inte bara vara ett hot mot bitcoins utan mot alla banker. All säkerhet skulle falla om det finns en brist här.

.

Nja.

Du kan brute-forca (sp?) vilken algoritm som helst. Det enda är att det kommer ta olika lång tid beroende på hur algoritmen är utformad (det är detta som är vår förutsättning).

Det jag ville påvisa med mitt exempel är att det är fullt möjligt att göra detta med sha256 som Bitcoin använder sig av. Det man måste ta med är tiden som kommer att gå åt, och att hoppas på att pengarna på adressen inte är förflyttade under tiden som beräkningen pågår.
Citera
2013-04-14, 23:35
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Nja.

Du kan brute-forca (sp?) vilken algoritm som helst. Det enda är att det kommer ta olika lång tid beroende på hur algoritmen är utformad (det är detta som är vår förutsättning).

Det jag ville påvisa med mitt exempel är att det är fullt möjligt att göra detta med sha256 som Bitcoin använder sig av. Det man måste ta med är tiden som kommer att gå åt, och att hoppas på att pengarna på adressen inte är förflyttade under tiden som beräkningen pågår.
Bruce Schneier har ett intressant resonemang angående att brute-forca 256-bitars kryptonycklar:

Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Schneier
One of the consequences of the second law of thermodynamics is that a certain amount of energy is necessary to represent information. To record a single bit by changing the state of a system requires an amount of energy no less than kT, where T is the absolute temperature of the system and k is the Boltzman constant. (Stick with me; the physics lesson is almost over.)

Given that k = 1.38×10-16 erg/°Kelvin, and that the ambient temperature of the universe is 3.2°Kelvin, an ideal computer running at 3.2°K would consume 4.4×10-16 ergs every time it set or cleared a bit. To run a computer any colder than the cosmic background radiation would require extra energy to run a heat pump.

Now, the annual energy output of our sun is about 1.21×1041 ergs. This is enough to power about 2.7×1056 single bit changes on our ideal computer; enough state changes to put a 187-bit counter through all its values. If we built a Dyson sphere around the sun and captured all its energy for 32 years, without any loss, we could power a computer to count up to 2192. Of course, it wouldn't have the energy left over to perform any useful calculations with this counter.

But that's just one star, and a measly one at that. A typical supernova releases something like 1051 ergs. (About a hundred times as much energy would be released in the form of neutrinos, but let them go for now.) If all of this energy could be channeled into a single orgy of computation, a 219-bit counter could be cycled through all of its states.

These numbers have nothing to do with the technology of the devices; they are the maximums that thermodynamics will allow. And they strongly imply that brute-force attacks against 256-bit keys will be infeasible until computers are built from something other than matter and occupy something other than space.
http://www.schneier.com/blog/archives/2009/09/the_doghouse_cr.html

Så även om du har en gigantisk optimal dator i rymden, en Dyson Sphere runt solen och använder hela solens energiproduktion (alltså inte bara den bråkdel av solens energi som träffar jorden) för att genomföra din brute force-attack, så kommer solen dö innan du ens är i närheten av att få tag på några bitcoins (såvida du inte minar istället).
Citera
2013-04-14, 23:39
Medlem
http://i.imgur.com/fYFBsqp.jpg
Citera
2013-04-14, 23:44
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badrummet
Någon som vet hur lång tid det tar att skicka sina bitcoins från Kapiton till MTGox? Har väntat ungefär en timme nu.

Det brukar gå på 15-20 minut för mig. Följ med på mtgox adressen du skickar till på blockchain.info så ser du når du har 6 confirmations.

Om någon använder kapiton.se och gnu/linux:

https://github.com/oyvinds/KapitonTicker
Citera
2013-04-14, 23:53
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Nja.

Jag vet inte hur historiken fungerar men den sha256 man oftast ser har ju att göra med att göra hashar för mingen. Jag är inte tillräckligt insatt och det har jag ingen koll på om du är heller men eventuellt räcker det inte med att sha256 är knäckt för att det skall vara ett problem för bitcoins. Möjligen kan du kanske godkänna transaktioner snabbare och resterande coins kanske mintas snabbare men det är ju max dubbelt så många som nu oavsett. Men om alla transaktioner ligger lagrade i nätverket (?) så måste du ju övertyga nätverket att någon har flyttat pengar till dig för att få några?
Citera
2013-04-14, 23:55
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
Fungerar detta verkligen, är det ingen kostnad att överföra mellan mtGox och Kapiton?

Det tar ett tag å skicka ifrån mtgox till kapiton om du inte betalar avgift på 0.005. Det blir inte särskilt mycket jämfört med en bank-överföring.

Nu är det inte alltid like lätt å handla mellan mtgox <-> kapiton, om det finns köpare på kaption når du skickar ifrån mtgox betyder det inte att det fortfarande finns köpare når btc kommer fram.

Å skicka bitcoins ifrån mtgox till kapiton går snabbt. Å skicka SEK ifrån kapiton till din bank och så EUR därifrån till mtgox... det tar lätt en vecka. Det är exakt varför jag har tro på Bitcoin: Det går så mycket snabbare å skicka Bitcoins jämfört med gamla traditionella banksystem.
Citera
2013-04-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, det är det inte. Är guld ett pyramidspel? Om guld inte är det, hur kan bitcoin vara det? Kan du läsa definitionen av pyramidspel och fatta att bitcoin inte är det?
Jag skrev att Bitcoins är en kombination av Pyramidspel och Ponzibedrägeri. Vilket stämmer, sen har Bitcoin också lite andra svindleritekniker inbyggda i sig.

Citat:
1. Vad spelar det för roll vem som ligger bakom valutan?
Stor roll eftersom de skott sig ordentligt och fortfarande är med och styr och ställer med denna "decentraliserade" "valuta"

Citat:
2. Du vet inte vem som ligger bakom svenska kronan eller amerikanska dollarn heller, eller hur?
Det kan man lätt ta reda på eftersom det skett på demokratik väg.

Citat:
3. Källkoden är öppen så du är välkommen att granska den (som många har gjort).

Att granska och förstå omfattande källkod är inte det lättaste ens för de som är väldigt duktiga programmerare.
Citera
2013-04-15, 00:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag skrev att Bitcoins är en kombination av Pyramidspel och Ponzibedrägeri. Vilket stämmer, sen har Bitcoin också lite andra svindleritekniker inbyggda i sig.

Det där är bara larvigt snack. Det är visserligem svårt att uttala sig om värdet på en bitcoin eftersom det beror på en rad faktorer som t.ex. osäkerheten i andra valutor. När krisen i Cypern tilltog steg priset på bitcoin eftersom placerare söker andra alternativ då. Denna osäkerhet har också drivit guldpriset de senaste 10 åren till rekordnivåer.

Skulle alla problem i krisländerna på ett magiskt sätt lösas över en natt så att alla nationella valutor blev trygga skulle säkert priset på både guld och bitcoins rasa, men detta betyder inte på något sätt att det är pyramidspel eller bedrägeri bakom.Värdet är helt enkelt bara mycket volatilt i dagsläget, och ännu mer för bitcoins än för guld eftersom bitcoins är en ny valuta.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in