Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är många gamla system inblandade som inte är designade för realtidsöverföringar. En hel del batchkörningar sker nattetid t.ex. Men i grunden har inte bankerna haft något större intresse av att fixa det här även om det sker en del på den fronten nu. Swisch t.ex.
SEPA är ett steg i rätt riktning men det är inte tillräckligt.
Om Bitcoin får fler användare måste banker börja ändra sig. Redan nu är det så att om jag behöver grafisk design (logos och sådär) så köper jag det ifrån två olika företag i Indien som accepterar BTC som betalning. Behöver jag DNS så köper jag det ifrån Namecheap med Bitcoins.
I alla fall där jag välja om jag vill betala med BTC eller fiat väljer jag självklart å betala med BTC. Om dom gamla bankerna börjar mista transaktioner och kunder eftersom dom inte kan konkurrera vill dom kanske börja ändra sig, men det är inte så självklart: Skandiabanken har inte haft någon avgift på nätbank på många år (har endast använt SKB i många år). Nyss kollade jag med en lokal bank och dom var sådär "Vår nätbank koster endast.." och jag var sådär "lmao, 2013 och ni tror jag accepterar betala för något jag har haft gratis i tio år hos min nuvarande bank???"