Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Vad det handlar om är att (exempelvis) kunna hitta ett nytt startvärde som har samma hash.
Visst är det möjligt, men som mycket i livet är så är chansen inte så stor. Risken att kunna hacka varenda bank i Sverige är nog större samtidigt som jag tillverkar en maskin som kan trycka ut mina egna pengar "100% äkta" så jag kanske väljer att skicka miljontals sedlar till varenda hushåll i Sverige och därmed skapa extrem inflation så SEK "går under".
Saken är den att det mesta handlar om sannolikheter, det är idioti att fullständigt utgå ifrån typ att "det går" och därför "dåligt" som jag anser att du antydde. Självklart går det att fejka och sänka systemet, det går det med allt, men risken är betydligt liten, risken att du överlever en stor kanonkula i 200 km rakt i huvudet är större kan jag nästan säga med rak arm och det utan att veta exakt vilken typ av hash funktion är, har ingen större läkar eller matematisk examen. De är uppbyggda så och även om du har tillgång till stor mängd datorkraft så ska du vara chanslös ändå. Det är så verkligheten ser ut.
Nu kommer det självklart tills en punkt i framtiden man kan generera sådana här saker mycket snabbare, finns människor varje dag som försöker knäcka de hela tiden, men till dess så har man också uppdaterat till en starkare hash funktion i den digitala världen kan man mycket lättare uppdatera protokollet.
Så angrip inte den tekniska biten av den, angrip idén med en digital valuta istället för implementationen kommer förändras och förbättras med tiden.
PS. Inget illa med kanonkula exemplet, har inget personligt emot dig.