2011-06-20, 21:16
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DebatteraMera
Guld kan inte skapas av människor. Vi måste gräva
upp guld ur marken för att få tag i metallen

http://en.wikipedia.org/wiki/Synthesis_of_noble_metals#Gold

Citat:
Ursprungligen postat av DebatteraMera
Vad fan är bitcoin?

Digital information som inte kan förfalskas eller knyckas (om det sköts på rätt sätt).
Citera
2011-06-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Nej, det är skillnad. En bank riskerar bara något begränsat, som transaktioner under en kort period (tills de har bytt krypto). Om det blir möjligt att knäcka SHA (eller vad det nu var), så att man kan hash:a baklänges, så försvinner ju direkt värdet på alla bitcoins som existerar.

Nu vill jag inte störa diskussionen, men vill tillägga att det alltid kommer vara omöjligt att hasha bakåt ur det perspektivet att man får originalet till 100%. Anledningen är att det är fullkomligt matematisk omöjligt. En hash är bara en matematisk summa av det man skapar en hash av. Om jag säger talet 10, min hash, vad är dess data? Det kan vara 1+9,8+2,-100+110 o.s.v, fullständigt omöjligt med andra ord. Man kan dock skapa olika alternativ som ger en viss hash, men det är riktigt extremt svårt och då får man knappast inte heller "originalet".

Men som sagt, ville bara tillägga det.
Citera
2011-06-20, 22:14
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Nu vill jag inte störa diskussionen, men vill tillägga att det alltid kommer vara omöjligt att hasha bakåt ur det perspektivet att man får originalet till 100%.

Vad det handlar om är att (exempelvis) kunna hitta ett nytt startvärde som har samma hash.
Citera
2011-06-20, 22:53
Medlem
[quote=B0llkalle]http://en.wikipedia.org/wiki/Synthesis_of_noble_metals#Gold

Det är sant...
Tänkte inte på det.
Skulle varit mer stringent i min formulering.
Människan kan skapa guld men det är alldeles för dyrt!
Citera
2011-06-20, 23:24
Medlem
Citat:
Vad det handlar om är att (exempelvis) kunna hitta ett nytt startvärde som har samma hash.
Visst är det möjligt, men som mycket i livet är så är chansen inte så stor. Risken att kunna hacka varenda bank i Sverige är nog större samtidigt som jag tillverkar en maskin som kan trycka ut mina egna pengar "100% äkta" så jag kanske väljer att skicka miljontals sedlar till varenda hushåll i Sverige och därmed skapa extrem inflation så SEK "går under".

Saken är den att det mesta handlar om sannolikheter, det är idioti att fullständigt utgå ifrån typ att "det går" och därför "dåligt" som jag anser att du antydde. Självklart går det att fejka och sänka systemet, det går det med allt, men risken är betydligt liten, risken att du överlever en stor kanonkula i 200 km rakt i huvudet är större kan jag nästan säga med rak arm och det utan att veta exakt vilken typ av hash funktion är, har ingen större läkar eller matematisk examen. De är uppbyggda så och även om du har tillgång till stor mängd datorkraft så ska du vara chanslös ändå. Det är så verkligheten ser ut.

Nu kommer det självklart tills en punkt i framtiden man kan generera sådana här saker mycket snabbare, finns människor varje dag som försöker knäcka de hela tiden, men till dess så har man också uppdaterat till en starkare hash funktion i den digitala världen kan man mycket lättare uppdatera protokollet.

Så angrip inte den tekniska biten av den, angrip idén med en digital valuta istället för implementationen kommer förändras och förbättras med tiden.

PS. Inget illa med kanonkula exemplet, har inget personligt emot dig.
Senast redigerad av trellen 2011-06-20 kl. 23:27.
Citera
2011-06-21, 00:12
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Nu kommer det självklart tills en punkt i framtiden man kan generera sådana här saker mycket snabbare, finns människor varje dag som försöker knäcka de hela tiden, men till dess så har man också uppdaterat till en starkare hash funktion i den digitala världen kan man mycket lättare uppdatera protokollet.

Fast det är väl inte så enkelt att bara byta hash-funktion i bitcoin.

Inte så bra att sitta med en massa BC den dagen någon knäcker hash-funktionen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function

Citat:
in August 2004 weaknesses were found in a number of hash functions that were popular at the time, including SHA-0 [...] This has called into question the long-term security of later algorithms which are derived from these hash functions — in particular, SHA-1 (a strengthened version of SHA-0), [...] As of 2009, the two most commonly used cryptographic hash functions are MD5 and SHA-1. However, MD5 has been broken; an attack against it was used to break SSL in 2008. [...] In February 2005, a successful attack on SHA-1 was reported, finding collisions in about 269 hashing operations, rather than the 280 expected for a 160-bit hash function. In August 2005, another successful attack on SHA-1 was reported, finding collisions in 263 operations. Theoretical weaknesses of SHA-1 exist as well, suggesting that it may be practical to break within years. New applications can avoid these problems by using more advanced members of the SHA family, such as SHA-2 [...]

(Bitcoin använder SHA-256, tydligen.)

Citat:
Så angrip inte den tekniska biten av den, angrip idén med en digital valuta istället för implementationen kommer förändras och förbättras med tiden.

Eller så kanske det aldrig kommer nåt som fungerar, vem vet.
Citera
2011-06-21, 00:48
Medlem
Citat:
Fast det är väl inte så enkelt att bara byta hash-funktion i bitcoin.

Inte så bra att sitta med en massa BC den dagen någon knäcker hash-funktionen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function

(Bitcoin använder SHA-256, tydligen.)
Det kommer nog inte vara så svårt du antagligen tror, i många seriösa program som kommunicerar över ett nätverk så brukar man lägga till en minst en bit för att avgöra vilken version det har. Den finns absolut längst fram när kommunikationen startas. Beroende på hur denna biten är satt så agerar programmet olika. Även om det inte går i dagens implementation så går det alltså teoretisk med endast en liten bit göra det möjligt att förändra detta. De flesta programmerare tänker på detta sättet och det vore riktigt dumt om inte bitcoin vore implementerat på liknande sätt.

Jag är dessutom mycket väl medveten om den Wikipedia sidan du länkade till, men om sha-256 används angår så ingår det i sha-2 familjen som jag känner till det och är med andra inte aktuellt. Den är med andra ord säker och rekommenderas av NSA.

Citat:
Eller så kanske det aldrig kommer nåt som fungerar, vem vet.
Nu förstår jag inte vad du syftar på direkt eller vill ha sagt, speciellt den där delen "nåt som fungerar", men bitcoin fungerar utmärkt idag. Att det sedan finns webbplatser som mtgox som hade sämre säkerhet på sin sida var bara dåligt, men det kan man inte anklaga systemet för oavsett vad, bara idioti och visar ingen kunskap alls i sådant fall.

PS. Nu vill jag dock tillägga att jag är varken för eller emot bitcoins även om det kanske kan verka för det. Ser det som ett intressant projekt bara och därför jag följer/skriver i denna tråden.
Senast redigerad av trellen 2011-06-21 kl. 00:51.
Citera
2011-06-21, 11:53
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Det kommer nog inte vara så svårt du antagligen tror

Varje BC innehåller ju alla tidigare transaktioners hash (eller nåt i den stilen). Man blir väl tvungen att räkna om alltihop från början för att byta hash-funktion? (Och systemet bygger på att det inte skall vara praktiskt genomförbart.)

Citat:
Nu förstår jag inte vad du syftar på direkt eller vill ha sagt, speciellt den där delen "nåt som fungerar", men bitcoin fungerar utmärkt idag.

Inte som alternativ till pengar. Jag menar en digital valuta som man kan få sin lön i, och använda till allt från vardagskomsumtion till långtidssparande.
Citera
2011-06-21, 14:21
Medlem
Citat:
Varje BC innehåller ju alla tidigare transaktioners hash (eller nåt i den stilen). Man blir väl tvungen att räkna om alltihop från början för att byta hash-funktion? (Och systemet bygger på att det inte skall vara praktiskt genomförbart.)
Nu har jag läst lite mer om bitcoin och det stämmer att de innehåller alla tidigare transaktioners hash värden. Tänk dock att hela systemet styrs av majoriteten av noderna i nätverket, om det finns något överhuvud taget i protokollet som tillåter uppdatering (stor risk) så finns det full möjlighet att ändra nätverkets beteende ändå, om majoriteten av datorerna i nätverket gör det. Det är alltså med stor risk möjligt.

Tänk därefter på att du var rädd att en hash knäcks och man kan manipulera det på det sättet, även om den knäcks så krävs det jäkligt många CPU instruktioner och då nätverket blir bara större och större så är redan kört. Du måste räkna på att även om en hash-algoritm knäcks (som är extremt svårt att knäcka) så krävs det fortfarande mycket CPU kraft att skapa den, bara mindre, men betydligt mer än vad jag tror du föreställer dig. Tänk nu på att om du ska räkna om varenda jäkel i hela nätverket, och det skapar hela tiden nya och ökningen ökar, nätverket blir bara större och snabbare desto mer om ansluter. Risken är extrem extrem liten, obefintlig.
Citat:
Inte som alternativ till pengar. Jag menar en digital valuta som man kan få sin lön i, och använda till allt från vardagskomsumtion till långtidssparande.
Det är det fullständigt och varje transaktion du ser inom bitcoin är ett bevis för det. Att man inte kan använda det till vardagskonsumtion är att bitcoin är fortfarande i beta stadiet och det är UNGT. Argumentet att man kan inte köpa "det" eller "det" beror endast på att de säljarna erbjuder inte bitcoin som betalning än, men framtiden är fullt möjlig. Det är med andra ord inget argument. Man bygger inte ett kungarike på en dag, eller vad man brukar säga. Jämför bitcoin egenskaper med vanliga "pengar" och inte dess användarbas, det är där det intressanta ligger.
Citera
2011-06-21, 15:00
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Tänk därefter på att du var rädd att en hash knäcks och man kan manipulera det på det sättet, även om den knäcks så krävs det jäkligt många CPU instruktioner och då nätverket blir bara större och större så är redan kört. Du måste räkna på att även om en hash-algoritm knäcks (som är extremt svårt att knäcka) så krävs det fortfarande mycket CPU kraft att skapa den, bara mindre, men betydligt mer än vad jag tror du föreställer dig. Tänk nu på att om du ska räkna om varenda jäkel i hela nätverket, och det skapar hela tiden nya och ökningen ökar, nätverket blir bara större och snabbare desto mer om ansluter.

Vad du verkar försöka säga är att det krävs mycket tid/datakraft för att utnyttja en svaghet i hash-funktionen, och det stämmer inte (nödvändigtvis).

Dessutom är ju det stora problemet inte att nån kan knycka dina pengar utan snarare att valutans värde kommer att störtdyka om (när) hash-funktionen knäcks.
Citera
2011-06-21, 16:39
Medlem
Citat:
Vad du verkar försöka säga är att det krävs mycket tid/datakraft för att utnyttja en svaghet i hash-funktionen, och det stämmer inte (nödvändigtvis).

Dessutom är ju det stora problemet inte att nån kan knycka dina pengar utan snarare att valutans värde kommer att störtdyka om (när) hash-funktionen knäcks.

För att ge dig ett perspektiv, när man pratar om att knäcka en hash funktion så menar man att skapa två olika indata som ger samma hash, risken att det ger samma indata vid en fungerande sha-256 är 1/1^256. För att skapa dubeltter så behövs vanligen 2^(256/2) beräkningar göras. När man försöker knäcka en hash så försöker man via att titta på algoritmen vilka indata som ökar chansen att ge samma hash. Man utvecklar därefter en ny algoritm som tar hänsyn till detta, men det tar ändå stor kraft. Vi antar att sha-256 knäcks och det behövs enbart 2^52 beräkningar och en beräkning tar 10 CPU instruktioner, en division tar t.ex närmare 1000 CPU instruktioner och därför kan man inte direkt översätta antalet beräkningar till CPU instruktioner. Det ger en beräknad datorkraft på:
(10*2^52)/1024^3 = 41 943 040 Ghz

För att göra detta emot en hash så behövs datornätverk på hundra tusentals datorer. Tänk nu på att det är orimligt att man kan förkorta beräkningstiden till 2^52 på en sha-256 bitars funktion, mer rimligt är väl 2^75. Hur kan du tro att man kan göra detta emot varenda transaktion i hela nätverket enkelt och samtidigt kunna hantera att bitcoin växer? Det är kört.

PS. Det finns en möjlighet att jag tänker fullständigt fel, men i så fall får gärna vem som helst rätta mig.
Citera
2011-06-22, 15:36
Avslutad
http://www.bbc.co.uk/news/technology-13857192
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här