Citat:
Ursprungligen postat av woerg
man behöver bara ha all transaktionsdata om man inte ska verifiera transaktioner eller minea.
annars räcker det med mindre vilket finns implementerat i bitcoinj (java android).
edit: osäker på verifieringsfallet och mottagningsfallet, men appen till android verkar ju användas iaf.
Tror du menar:
Citat:
Ursprungligen postat av woerg
man behöver bara ha all transaktionsdata om man ska verifiera transaktioner eller minea.
För i sådant fall förstår jag. Problemet är dock, att desto längre tiden går samt när transaktionerna ökas alltmer så kommer det kräva desto mer av sina användares datorer samt internet uppkopplingar. De flesta P2P nätverken brukar fördela alla sina resurser på ett sätt som möjliggör proportionell skalbarhet, d.v.s antalet användare kan öka utan att det kräver att andra användare behöver nämnvärd bättre dator/internetuppkoppling. Hos bitcoin ligger det inte till så, om det kräver att:
1. Du sparar all föregående transaktion historik. Den kommer bli enorm i framtiden.
2. Du har en snabb dator & internetuppkoppling så du kan hålla dig "synkroniserad". Föreställ dig nu att transaktionsmängden ökar konstant. Oavsett vilket så kommer det komma en punkt där inte privatpersoner har råd.
Det gör så att desto mer tid som går, desto mindre personer kan vara med för att kontrollera nätverket. Det leder logiskt till i så fall att det mer mer sårbarhet, kontrollerad av några få aktörer som har råd med dessa enorma resurserna och när det väl är där. Vad är då skillnaden mellan statlig fiatvaluta och bitcoin? Jag ser inte det.
Det är möjligt att jag tänker fel, därför undrar jag om det verkligen ligger till på detta sätt?
OBS. Tänk nu på att det behöver inte vara så enkelt att bara öka bandbredden/hastigheten på en dator, processorena blir inte så mycket snabbare idag, de får endast fler kärnor och det är absolut inte samma sak.