2011-12-04, 17:49
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limitless.
Alltså, vad ''står'' bitcoin i nuförtiden? Hittar det fan ingenstans ju. Hur många dollar är en bitcoin??
Kolla på någon av sidorna där du kan köpa och sälja bitcoins.
Citera
2011-12-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Inte riktigt. Algoritmen ser till så att man i snitt skapar 6 st nya block per timme. Varje block belönar minern med 50 nya bitcoins så det tillkommer 300 bitcoins per timme, inte 8. Tanken är dock att belöningen ska sjunka med tiden och till sist upphöra helt vid totalt 21 miljoner bitcoins. Miners ska då bli belönade genom transaktionsavgifter istället för inflation.

Ja, antal block per timme menade jag såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Limitless.
Alltså, vad ''står'' bitcoin i nuförtiden? Hittar det fan ingenstans ju. Hur många dollar är en bitcoin??

Aktuell växelkurs kan du se här

Citat:
Ursprungligen postat av D-LA
Jag mine'ar med 0.3 GH/s och undrar vilken pool jag borde köra i. Även med vilken reward type...
Än så länge minar jag i deepbit och det går bra.

Mine'ar också på Deepbit, har en deskop på jobbet med bra GPU så det är bara att tacka och ta emot gratis BTC.
Citera
2011-12-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Jo fast bitcoin känns ju lite som att vi skulle gå och handla med monopolpengar sinsemellan bara för attm an bestämt att tusen kronor är hundra monopolkronor el dyl.

Det har ju absolut mindre riktigt värde än de nuvarande pengarna.

Det låter ju jättekonstigt eftersom du kan växla SEK till bitcoins och sen tillbaka till SEK.
Värdet på något bestäms av köparen... Du kan alltså inte säga att bitcoins är mindre värda än riktiga pengar.
Citera
2011-12-04, 20:42
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBanger
Det låter ju jättekonstigt eftersom du kan växla SEK till bitcoins och sen tillbaka till SEK.
Värdet på något bestäms av köparen... Du kan alltså inte säga att bitcoins är mindre värda än riktiga pengar.

Riktiga pengar är backad av en ekonomi, fita valuta, eller guld, guldmyntfot. Bitcon är backad av vad?
Citera
2011-12-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Riktiga pengar är backad av en ekonomi, fita valuta, eller guld, guldmyntfot. Bitcon är backad av vad?

Isf är väl Bitcoins också backad av ekonomin?
Citera
2011-12-04, 22:42
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Pengar behöver inte backas av något. Pengar är en vara, och precis som alla andra varor så får de sitt värde från att människor efterfrågar de egenskaper som varan besitter. Så bitcoins värde kommer från att vissa människor efterfrågar bitcoins egenskaper. Det är inte svårare än så.
Citera
2011-12-06, 09:22
Medlem
D-LAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Mine'ar också på Deepbit, har en deskop på jobbet med bra GPU så det är bara att tacka och ta emot gratis BTC.

Härligt! Hoppas du har joinat sweden teamet
Citera
2011-12-06, 16:49
Medlem
Finns det något smidigt sätt att växla till bitcoins? Från mitt visa kort tex? Eller vad blir enklast? Tacksam för svar.
Citera
2011-12-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samp0
Finns det något smidigt sätt att växla till bitcoins? Från mitt visa kort tex? Eller vad blir enklast? Tacksam för svar.

Det finns ingen officiell växlingssida, du får leta runt lite tills du hittar någon sida eller person som verkar pålitlig.
Jag växlade Paypal > Bitcoins med någon från https://bitcointalk.org/ .
Byt inte hela beloppet direkt utan se till att byta mindre summor flera gånger istället för att undvika att bli lurad.
Citera
2011-12-09, 22:02
Medlem
Vet någon om om det finns någon möjlighet att man ska skippa synkroniseringen i den omfattningen som den gör det idag? D.v.s att man måste ladda ned alla föregående transaktioner innan man kan gå med i "nätverket", finns inget snabbare sätt (kanske en direkt klon av någon annan "synkroniseringsdata")? Om det är så i så fall, och man inte kan göra detta, hur ska nätverket i så fall hantera när transaktionsmängden blir allt mer ökande? Det kommer logisk i så fall komma en punkt där transaktionsmängden överstiger den genomsnittsperson internetbandbredd alternativt lagringsutrymme(?). I så fall kommer systemet tvinga sina användare för eller senare sluta upp hos klienter som har denna datorkraften, och därmed mer centralisering, eller har jag fel?

Kanske 2_Thumbs_Up eller någon annan vet?
Citera
2011-12-09, 22:22
Medlem
man behöver bara ha all transaktionsdata om man inte ska verifiera transaktioner eller minea.

annars räcker det med mindre vilket finns implementerat i bitcoinj (java android).

edit: osäker på verifieringsfallet och mottagningsfallet, men appen till android verkar ju användas iaf.
Senast redigerad av woerg 2011-12-09 kl. 23:03.
Citera
2011-12-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woerg
man behöver bara ha all transaktionsdata om man inte ska verifiera transaktioner eller minea.

annars räcker det med mindre vilket finns implementerat i bitcoinj (java android).

edit: osäker på verifieringsfallet och mottagningsfallet, men appen till android verkar ju användas iaf.

Tror du menar:
Citat:
Ursprungligen postat av woerg
man behöver bara ha all transaktionsdata om man ska verifiera transaktioner eller minea.
För i sådant fall förstår jag. Problemet är dock, att desto längre tiden går samt när transaktionerna ökas alltmer så kommer det kräva desto mer av sina användares datorer samt internet uppkopplingar. De flesta P2P nätverken brukar fördela alla sina resurser på ett sätt som möjliggör proportionell skalbarhet, d.v.s antalet användare kan öka utan att det kräver att andra användare behöver nämnvärd bättre dator/internetuppkoppling. Hos bitcoin ligger det inte till så, om det kräver att:

1. Du sparar all föregående transaktion historik. Den kommer bli enorm i framtiden.
2. Du har en snabb dator & internetuppkoppling så du kan hålla dig "synkroniserad". Föreställ dig nu att transaktionsmängden ökar konstant. Oavsett vilket så kommer det komma en punkt där inte privatpersoner har råd.

Det gör så att desto mer tid som går, desto mindre personer kan vara med för att kontrollera nätverket. Det leder logiskt till i så fall att det mer mer sårbarhet, kontrollerad av några få aktörer som har råd med dessa enorma resurserna och när det väl är där. Vad är då skillnaden mellan statlig fiatvaluta och bitcoin? Jag ser inte det.

Det är möjligt att jag tänker fel, därför undrar jag om det verkligen ligger till på detta sätt?

OBS. Tänk nu på att det behöver inte vara så enkelt att bara öka bandbredden/hastigheten på en dator, processorena blir inte så mycket snabbare idag, de får endast fler kärnor och det är absolut inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in