Citat:
Ursprungligen postat av Shawtayee
Snälla någon, vill någon här berätta vilken tjänst de använder när de köper bitcoins här i Sverige? Har letat överallt, men har svårt att hitta någon
Jag använder bitcoin för att handla på en viss tor-sida för silkesentusiaster, så anonymitet är viktigt för mig. Några alternativ:
btcx.se
Enkelt och snabbt, ganska okej exchangerate med tanke på användarvänligheten. Går att sätta in pengar på deras bankkonto utan att visa legitimation om du går förbi närmaste bankkontor, men ditt ansikte kan relativt enkelt bindas till transaktionen genom bankens övervakningskameror.
kapiton.se
Lite långsammare än btcx (pga bankgiro), mindre användarvänligt, men ibland lite billigare. Är inte säker på om man kan sätta in pengar på sitt kapiton-konto utan att legitimera sig.
ukash + mercabit.eu
Köp ukash på 7-11, Pressbyrån (etc) och sälj till Alex på mercabit. Förmodligen det lättaste alternativet, men ganska dyrt. För att han ska acceptera din ukashkod måste du konvertera den SEK->EUR via Ukash hemsida. Eftersom Ukash betraktar Tor-användare som "suspicious" och låser deras koder gör man bäst i att istället använda en publik internetuppkoppling som inte kan knytas till en (dvs inte grannens öppna wifi).
ukash + cashU + BitcoinNordic
Det sämsta alternativet enligt mig; dyrast och krångligast. Du måste först köpa ukash i SEK, sen konvertera till USD, sen sätta in på ditt cashU-konto, sen köpa BTC av BitcoinNordic. Enda fördelen är att cashU är en auktoriserad Ukash-handlare (till skillnad från mercabit) vilket gör din transaktion lite mer rumsren i Ukash ögon, men du kan fortfarande inte använda Tor.
Personligen föredrar jag btcx. Om jag vore snål skulle jag använda mtgox. Om jag vore mer paranoid skulle jag använda ukash och mercabit.