2013-04-09, 07:25
Bannlyst
Är det dumt att köpa nu? Tror ni att bubblan brister närsomhelst?
Citera
2013-04-09, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleDolanPls
Är det dumt att köpa nu? Tror ni att bubblan brister närsomhelst?

Som alltid så gäller: Investera endast det du har råd att förlora.

Bitcoins värde är antingen 0$ eller 10 000$. Marknaden kommer att bestämma sig för vilket det är. Allting som sker däremellan har inte särskilt stor betydelse.
Citera
2013-04-09, 08:05
Medlem
Bimboankans avatar
Ni som minar LtC kan ni ta en bild på hur det ska stå i "pool" ?
Citera
2013-04-09, 08:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Att hålla på mina själv känns rätt så meningslöst, inga pengar i det.
Vill man nu hålla på med det så får man skaffa sig ett botnet, och mina på andras datorer utan deras vetskap.
Men då börjar vi bege oss in i en liten gråzon.
Det är väl ingen gråzon överhuvudtaget?
Citera
2013-04-09, 09:21
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softarofta
Mja, du är inte helt uppdaterad på hur det ligger till, men samtidigt har du delvis rätt, det är inga pengar i det om man inte vad man sysslar med, som med allt annat.

För att kunna göra en hacka så krävs de lite investering först beroende på vad du redan har.
Att börja mina på bärbara skoldatorn (+klasskamrater?) nu för tiden är det bara glömma att du kommer tjäna pengar på, längre ner i posten när du sett riktiga miningsystem kommer du förstå varför du inte kommer tjäna något på att mina med din dator.
Det är ingen som använder cpus längre då det inte längre är lönsamt eftersom det är snabbare med gpu. Men som nu också är på väg att ersättas med något ännu snabbare (asic och fpga) eftersom guldbrytningen blir svårare och svårare.
Har man en bra stationär speldator skulle man kunna mina på datorns grafikkort medans man inte spelar, men vet inte hur lönsamt det skulle vara att sitta o harva på det viset, förmodligen inget alls.

Om man nu vill vara lite mer seriös och vill göra cash så läs på och lär dig hur det fungerar innan du startar.
Citerar ett kort svar varför man ska använda grafikortet istället för cpu

Så, för att börja mina bör man investera i ett bra grafikkort kort sagt, eller varför inte två, ju fler desto bättre.
Så då blir det dags att börja bygga ihop ett eget system som man använder enbart för mining och då gäller det att räkna ut hur man ska maximera allt, och vad kostnaderna blir för att köpa korten, elpriset och hur svårighetsgraden ändras över tiden m.m. för att kunna tjäna så bra som möjligt och även se när det slutar att vara lönsamt.
Tillägg, det går även hyra maskiner för mining men man får ta med samma beräkningar där.
Just nu är det väldigt svårt att få en exakt kostnad eftersom priset går upp och ner som det gör.
På youtube finns videos med hemmabyggda miningsystem som knäcker allt från några hundra kh/s till monster som knäcker många många Gh/s.
Maskinerna du ser på youtube är byggda med begränsande resuser och är ingenting mot de maskiner du inte ser på youtube.

När dessa nya miners börjar säljas så köp en eller gå ihop en grupp och köp tillsammans för dessa kommer bryta guld rent utsagt, maskiner med kapacitet upptill 1500 Gh/s.
1500 Gh/s låter sjukt mycket och det är endast för 1 maskin, med bara 4st skulle det bli 6000 Gh/s!

Det du berättar är inget nytt direkt, och motbevisar inte min tes om att det är olönsamt.
Ge mig en kalkyl där du tar i beaktande inköpspris för grafikkort (och resterande datorkomponenter) eller asic / fpga riggar, elkostnader, uppgraderingstakt för bibehållen lönsamhet, tid spenderad med att konfigurera allt / planera inköp, lokal att ha grejjerna i osv.
Ta sedan vad du tjänar minus kostnaderna ska vi se vad du kommer fram till.

Eftersom priset på bitcoins är allt annat än konstant kan det även vara intressant att ta med förtjänst beroende på vad priset är, och framförallt vad priset måste vara för att det ska vara lönsamt.

Gör du det så kan vi prata sen.

Edit: Stämmer den här? Isåfall är det ännu mera intressant med en kalkyl då det faktiskt kan vara rejält lönsamt i större skala.

http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator

Edit 2: Ännu bättre kalkylator.

http://www.bitcoinx.com/profit/
Senast redigerad av WeeMaan 2013-04-09 kl. 09:29.
Citera
2013-04-09, 09:48
Medlem
Bimboankans avatar
Stämer deta på bilden har jag gjort rätt?
http://imgur.com/h6IEprl
Av någon anledning får jag inga accepted, fick det förut så gjorde om det men ser inte ut som att det funkar. hjälp?

jag är på denna pool http://ltc.nushor.net/
Citera
2013-04-09, 10:36
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Har man en bra stationär speldator skulle man kunna mina på datorns grafikkort medans man inte spelar, men vet inte hur lönsamt det skulle vara att sitta o harva på det viset, förmodligen inget alls.
Personligen ser jag problemet i att köpa hårdvaran BARA för att minea i att man inte vet hur länge det är lönsamt om det ens är det från början och när det inte längre är det är det ju inte så mycket att ha. Men då kan man ju sälja grafikkortet begagnat. Eller så om man nu ändå spelar / kan tänka sig att spela så är det ju inte helt förjäves då man ändå kan spela med kortet senare / också.

Och omvänt om man redan äger det för att spela och det fortfarande är lönsamt så visst.
Citat:
Om man nu vill vara lite mer seriös och vill göra cash så läs på och lär dig hur det fungerar innan du startar.
Citerar ett kort svar varför man ska använda grafikortet istället för cpu
Jag är småskeptisk till det där men jag vet inte hur det ligger till egentligen. Jag försökte googla lite:
http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_second

Jag ställer mig väldigt frågande till att processorer konstant och jämt skulle göra en instruktion per klockcykel. Förr kunde väl mer komplicerade instruktioner ta längre tid men nuförtiden vettesjutton om man inte exempelvis har flera heltalsenheter även i en och samma kärna exempelvis? Jag vet ju att GPUerna har en massa beräkningsenheter och är snabbare (men jag ser inte vad något av det här har med ämnet att göra eftersom han knappast föreslog att man skulle göra det med CPUn och ingen kommer föreslå det eller tro att det är det som är grejen / det som skall göras) men riktigt hur man skall tänka när man jämför är jag inte medveten/påläst om.
Citat:
Så, för att börja mina bör man investera i ett bra grafikkort kort sagt, eller varför inte två, ju fler desto bättre.
Fler kostar ju mer och kräver mer energi så det förstår jag inte sett till grafikkorten meningen med. Antalet hash / grafikkort lär ju vara ungefär detsamma. Däremot drar ju resten av datorn lite ström med såklart. Så står den på bara för att göra det där så är det väl bra att få ut så många hashar / watt som möjligt så att säga.
Citat:
Så då blir det dags att börja bygga ihop ett eget system som man använder enbart för mining och då gäller det att räkna ut hur man ska maximera allt, och vad kostnaderna blir för att köpa korten, elpriset och hur svårighetsgraden ändras över tiden m.m. för att kunna tjäna så bra som möjligt och även se när det slutar att vara lönsamt.
Vilket ju beror på elpriset och som du säger svårighetsgraden. Som jag har uppfattat det så ökar svårighetsgraden med någonstans emellan 15 och 20% per.. err.. det var väl inte veckan utan varje sådant nytt steg då de ökar den. Per 2500 block eller något? Jag minns inte vad det hette. Poängen är ju hur helst att 15-20% ökning / tillfälle * några tillfällen fort blir väldigt mycket. Elpriset i Sverige känns ju som att det har varit väldigt förmånligt nu ett tag.
Citat:
Tillägg, det går även hyra maskiner för mining men man får ta med samma beräkningar där.
Att bara bränna på sålänge det är lönsamt och sedan sluta känns ju optimalt.
Citat:
Just nu är det väldigt svårt att få en exakt kostnad eftersom priset går upp och ner som det gör.
På youtube finns videos med hemmabyggda miningsystem som knäcker allt från några hundra kh/s till monster som knäcker många många Gh/s.
Maskinerna du ser på youtube är byggda med begränsande resuser och är ingenting mot de maskiner du inte ser på youtube.

När dessa nya miners börjar säljas så köp en eller gå ihop en grupp och köp tillsammans för dessa kommer bryta guld rent utsagt, maskiner med kapacitet upptill 1500 Gh/s.
1500 Gh/s låter sjukt mycket och det är endast för 1 maskin, med bara 4st skulle det bli 6000 Gh/s!
Nehe? . Multiplikation med fyra och grejer ..

Grejen är ju bara att en miningrig med flera grafikkort kanske inte är så mycket värd när folk får mycket fetare saker att köra..

Och allt av det är ju helt meningslöst / i onödan egentligen då de bara gör ett jobbigt jobb bara för sakens skull =P

Det är ju som Warren ser på guldet. Lägga en massa energi och jobb på att få upp det ur backen bara för att man har bestämt sig för att det är värdefullt.

Känns rätt svinigt att bränna naturresurser på det där men men
Citera
2013-04-09, 10:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Det du berättar är inget nytt direkt, och motbevisar inte min tes om att det är olönsamt.
Ge mig en kalkyl där du tar i beaktande inköpspris för grafikkort (och resterande datorkomponenter) eller asic / fpga riggar, elkostnader, uppgraderingstakt för bibehållen lönsamhet, tid spenderad med att konfigurera allt / planera inköp, lokal att ha grejjerna i osv.
Ta sedan vad du tjänar minus kostnaderna ska vi se vad du kommer fram till.

Eftersom priset på bitcoins är allt annat än konstant kan det även vara intressant att ta med förtjänst beroende på vad priset är, och framförallt vad priset måste vara för att det ska vara lönsamt.

Gör du det så kan vi prata sen.

Edit: Stämmer den här? Isåfall är det ännu mera intressant med en kalkyl då det faktiskt kan vara rejält lönsamt i större skala.

http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator

Edit 2: Ännu bättre kalkylator.

http://www.bitcoinx.com/profit/
Jag skiter egentligen i datorkomponenterna.

Det jag vill se är hur lång tid det tar för någon att få ihop till 1 bitcoin (eller en fraktion av en) i en sådan där grupp och hur mycket energi deras dator drar under tiden samt deras nuvarande elpris.

Jag har ofta min dator på ändå och det lär jag ju inte vara ensam med att ha och att ha en ny dator överlag är ju inte helt fel vare sig man minear eller inte.

Jag hade även kunnat tänka mig samma beräkning som ovan fast med energiskillnad emellan idlande grafikkort och mineande grafikkort.

Eller kan man inte använda grafikkortet för annan data alls medan man kör? Jag antar att man kan bygga en dator med Intels integrerade grafik och ett bra grafikkort och minea på det när man inte spelar och spela på det när man vill spela om inte annat.

Köper man komponenterna är ju problemet att jag tror att även om det är lönsamt _NU_ så ökar beräkningskapaciteten så snabbt att det kanske inte hinner täcka kostnaderna. Men man fick ju en ny dator iaf.. Kanske skulle beställa en och se om man kunde "spara ihop" en slant den vägen ;/, gör inget om det inte täckte hela kostnaden.

Lokaler, inköpsplanering, tid på konfiguration osv har jag i det här sammanhanget oändligt med / gratis så det skiter jag fullständigt i.

Med din kalkylator är det en annons för en 60 GH/s miner för $1299.

Med difficulty 7672999.92016, 60000.0 megahashes / second och 194.15 $ / BTC ..

err.. glöm det. Jag kollade coins inte dollars. $5,344.52 i veckan..

Så på en halv vecka lär det ha betalat sig inkl. el...

Vad är enheten på difficulty?
60000000000*60*60*24/7673000 = 675615795.647 så knappast det =P

Var en youtubevideo med 20 5870 där det stod 8 MH/GH vilket jag inte förstår vad han menar med. Så ja. Det kan jag ju inte dra några slutsatser ifrån.

Det blir ju mindre svinn i elektricitet med sådan här lösning antar jag: http://www.youtube.com/watch?v=hwSlL3YyWt8
http://www.youtube.com/watch?v=fqqcdfEYN6Q
2,2 GH/s med 1 x 5970, 3 x 6970, 1 x 6950

vilket ju iaf bara är 1/27 så snabbt som ASICgrejen för $1300. Men kanske t.o.m. det är lönsamt att fortfarande ha på fast videon är från 16e september 2011.

Vore intressantare med siffror för nutida grejer dock.

Weeman: För din länk till den du tyckte var bättre:
"Nothing guaranteed, of course this is only a rough estimate! You can also calculate rented mining by setting “Power consumption” to 0 and “Cost of mining hardware” to the rent per time frame. Default values are for a system of four 6870s."

Gör fyra 6870 också 60 GH/s alltså?

Ett sådant kostar 1700 kr. Fyra för 6800 kr är ju mycket bättre än $1299 för ASIC-kortet isf?

De kanske drar mer energi men skitsamma.

Jag köper ju hellre fyra grafikkort om de har likvärdig prestanda med tanke på att de har ett annat användningsområde. Grafikkorten kan man ju sälja begagnade när de inte är lönsamma längre och ha kvar ett att spela på. ASIC-kortet är ju helt värdelöst när det har gjort sitt. Väl? Eller kan man kanske göra något annat intressant med det? Hur som helst. Grafikkorten känns ju mer användbara.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-04-09 kl. 11:18.
Citera
2013-04-09, 10:58
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Stämer deta på bilden har jag gjort rätt?
http://imgur.com/h6IEprl
Av någon anledning får jag inga accepted, fick det förut så gjorde om det men ser inte ut som att det funkar. hjälp?

jag är på denna pool http://ltc.nushor.net/
Lösenord på två tecken? Kanske inte spelar någon roll jag vet inte vad man kan ha det till men verkar ju som att det kan vara en dålig idé. Typ om jag loggar in och kan välja att få pengarna till ett konto som tillhör mig istället..
Citera
2013-04-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
lär ju varit dem som blivit miljonärer på bitcoins det senaste halvåret. Om du köpte bitcoins för 5000 spänn 2011 hade du varit miljonär idag ^_^ (Om man hade haft kulorna att vänta med att sälja tills just idag då dvs. haha)

Någon här på forumet som vill outa sin sjuka vinst? Lär ju finnas nån här som kammat hem en 100lax eller något? Problemet är väll bara va man ska göra med pengarna om man man får så mycket, känns väll lite halvt om halvt bra att slänga in en halvmille på kontot från internet. HEJ SKATTMASEN OSV.

Edit: Har varit rätt instabilt idag asså, 1120 först jag kolla, sen 1200 nu 1100. Kanske rasar idag?
Jag investerade för ca 30 000 kr förra sommaren när priset per BTC låg runt 60-70 kr. Jag har sålt en mindre andel för att täcka den initiala investeringen, men jag har fortfarande kvar > 90% av det ursprungliga antalet BTC. Med dagens växlingskurs är värdet på dessa ~ 500 000 kr.

De senaste månadernas absurda prisutveckling kan inte fortsätta hur länge som helst, förr eller senare kommer bubblan att spricka, frågan är bara när och till vilket pris. Jag är inte beredd att sälja riktigt än, tror fortfarande att priset kommer att stiga den närmsta tiden. Som tur är står jag inte och faller om/när priset rasar, jag har säkrat investeringskostnaden så jag kan inte gå back iaf.

Hur som helst tror jag långsiktigt på det här med bitcoins, men den som lever får se.
Citera
2013-04-09, 11:20
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasCan
Jag investerade för ca 30 000 kr förra sommaren när priset per BTC låg runt 60-70 kr. Jag har sålt en mindre andel för att täcka den initiala investeringen, men jag har fortfarande kvar > 90% av det ursprungliga antalet BTC. Med dagens växlingskurs är värdet på dessa ~ 500 000 kr.

De senaste månadernas absurda prisutveckling kan inte fortsätta hur länge som helst, förr eller senare kommer bubblan att spricka, frågan är bara när och till vilket pris. Jag är inte beredd att sälja riktigt än, tror fortfarande att priset kommer att stiga den närmsta tiden. Som tur är står jag inte och faller om/när priset rasar, jag har säkrat investeringskostnaden så jag kan inte gå back iaf.

Hur som helst tror jag långsiktigt på det här med bitcoins, men den som lever får se.
Jag tycker att investering låter som fel ord att använda och att man borde säga spekulering istället.
Citera
2013-04-09, 11:27
Medlem
annanmedlems avatar
Från kalkylatorn, här kan man ju tycka att det ser rätt bra ut:
http://www.bitcoinx.com/charts1/chart_large_lin_90d.png

Här ser det ju lite sämre ut:
http://www.bitcoinx.com/charts1/chart_large_lin.png

Fast det blir ju självfallet lättare och lättare att göra de där 100 Mhash/s.

Jag vet inte hur behovet av transaktionsvaluta ser ut (borde ju bli tillgänglig väldigt snart igen?) relativt bitcoinsen som låses upp för att folk bestämmer sig för att spara i dem istället för att handla med dem.

Men man skulle ju vilja tro att det senare är en större faktor i prisutvecklingen. Men folk är ju inte lika intresserade i att spara i bitcoins längre om priset föll. Känns ju dock som att det borde finnas köpare på en rekyl sålänge det är så här hypeat.

Stämmer det att miningriggarna är så lönsamma så står ju inte priset i relation till kostnaden att få fram nya dock.

(http://www.legitreviews.com/news/14702/ talar också högre IPC.)
Senast redigerad av annanmedlem 2013-04-09 kl. 11:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in