2013-03-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeeStyle
Hur står det till med beskattningen av vinst med bitcoins? Petade in en 25 papp när den låg på blyga 100 kr/bc. Som ni förstår har dom nu växt en del. Ska man skatta? Hur förklarar man för Skatteverket att man fått in €13 000 eller 100 000kr från en bank i Polen?

Det borde vara 30% skatt på vinsten, precis som vid handel med värdepapper.
Citera
2013-03-06, 12:56
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Hur står det till med beskattningen av vinst med bitcoins? Petade in en 25 papp när den låg på blyga 100 kr/bc. Som ni förstår har dom nu växt en del. Ska man skatta? Hur förklarar man för Skatteverket att man fått in €13 000 eller 100 000kr från en bank i Polen?

Plocka ut några enstaka tusenlappar åt gången med nån veckas mellanrum så borde du väl klara dig.. kanske?

Sen går det ju också att spendera bitcoins på allt fler ställen, och göra av med pengarna på det sättet. http://www.bitcoinstore.com/ öppnade förra veckan, där finns en massa elektronikgrejer och en del annat. Riktigt bra priser på vissa grejer (jämförde precis en kamera - $232 (5 BTC) på bitcoinstore och $260 på newegg.com).

https://en.bitcoin.it/wiki/Trade <- där finns en låååång lista på ställen där du kan handla med bitcoins. Ju mindre du får kvar att eventuellt betala skatt för, desto bättre.
Citera
2013-03-06, 14:33
Medlem
professor_knass avatar
Strunta i min idé att fråga bitcoin-entusiasterna förresten, maila btcx istället och fråga, det är ju deras affärsidé att köpa och sälja bitcoins, så det borde vara en vanlig kundfråga som dom ska kunna svara på. På Skatteverket vet dom säkert inte ens vad bitcoins är för något utan att vidarekoppla en fjorton gånger till nån nisse i källaren som har koll.
Citera
2013-03-06, 15:56
Medlem
bzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunstigjunker
BTC räknas dock inte som värdepapper utan som en elektronisk tjänst, om det inte har ändrats nyligen.
Citera
2013-03-06, 18:18
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
300kr på Kapiton. Vad är det för dårar som handlar där, för sådana priser?
Värdet ligger ju på 307 på mtgox så inget konstigt-

Woho, jag har tjänat 5200 kr. typ 2000 av dom var de senaste 3 dagarna.
Senast redigerad av Tom.Bombadill 2013-03-06 kl. 18:20.
Citera
2013-03-06, 18:20
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Sälj dom för kontanter. Så skulle jag göra om jag sålde knark på SR.
Citera
2013-03-06, 19:12
Medlem
Vilken land ska man ange i sin SEPA överföring till bitcoin-24?

Mycket tacksam för svar!
Citera
2013-03-06, 19:54
Medlem
GeeStyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzero
BTC räknas dock inte som värdepapper utan som en elektronisk tjänst, om det inte har ändrats nyligen.

Så vad innebär det då? Vad räknas bitcoins som då? Valuta? Olagligt att tradea med valutor väl?

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Plocka ut några enstaka tusenlappar åt gången med nån veckas mellanrum så borde du väl klara dig.. kanske?

Sen går det ju också att spendera bitcoins på allt fler ställen, och göra av med pengarna på det sättet. http://www.bitcoinstore.com/ öppnade förra veckan, där finns en massa elektronikgrejer och en del annat. Riktigt bra priser på vissa grejer (jämförde precis en kamera - $232 (5 BTC) på bitcoinstore och $260 på newegg.com).

https://en.bitcoin.it/wiki/Trade <- där finns en låååång lista på ställen där du kan handla med bitcoins. Ju mindre du får kvar att eventuellt betala skatt för, desto bättre.

Använder mtgox och de skulle straffknulla mig på avgifter med varje uttag. Tar hellre ut allt direkt!

Den där bitcoinstore sidan var en bra idé! Ska dra hem ett par datorer för några tiotal bitcoins, så att jag har mindre att dra ut.

Citat:

Säker på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Sälj dom för kontanter. Så skulle jag göra om jag sålde knark på SR.

Försöker du antyda något? Hur säljer jag bitcoins kontant då? Måste jag leta på en köpare på något forum?

Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Strunta i min idé att fråga bitcoin-entusiasterna förresten, maila btcx istället och fråga, det är ju deras affärsidé att köpa och sälja bitcoins, så det borde vara en vanlig kundfråga som dom ska kunna svara på. På Skatteverket vet dom säkert inte ens vad bitcoins är för något utan att vidarekoppla en fjorton gånger till nån nisse i källaren som har koll.

Har mailat dom. Fick snabbt svar om att all vinst alltid ska skattas, med undantag för något orelevant.

Han sa också att det var upp till mig att kontakta skatteverket och redovisa vinsten. Eftersom att jag lagt in pengar och handlat för bitcoins sen tidigare så kan jag nog få bort en del "vinst" på det sättet, men det vore ändå praktiskt om någon visste huruvida skatteverket kommer kontakta mig om jag får in 100 000 på mitt konto från polska Mt.Gox?
Citera
2013-03-06, 19:59
Medlem
Citat:
Försöker du antyda något? Hur säljer jag bitcoins kontant då? Måste jag leta på en köpare på något forum?

Erbjud polarna pengar rakt in på sina silkroadkonton mot pengar i handen till mtgox lastprice.
Citera
2013-03-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzero

Det var väl skatteverkets preliminära tolkning till btcx, och anledningen till att de tidigare tog 25% moms när de sålde bitcoins? De har slutat med momsen, så jag antar att det inte räknas som en tjänst längre.

Hur som helst är det helt orimligt att bitcoin ska klassas som en tjänst.
Citera
2013-03-06, 20:10
Medlem
Citat:
Så vad innebär det då? Vad räknas bitcoins som då? Valuta? Olagligt att tradea med valutor väl?

Varför skulle det vara olagligt? Jag kan inte se här att det skulle vara olagligt:

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/utlandskvaluta/valutahandel

Kul namn i exemplen, Carl, George och Warren Någon på skatteverket besitter ett mått humor.
Senast redigerad av gunstigjunker 2013-03-06 kl. 20:11. Anledning: Humor
Citera
2013-03-06, 20:16
Medlem
Hej!

Idag beställde jag bitcoins och fick ett meddelande där det stod att min betalning av slutförd. Jag fick en länk till blockchain.info där jag hittade info om transaktionen. Dock så står det "obekräftad transaction".

Jag har fortfarande inte fått dessa bitcoins till min plånbok. Är detta något jag ska bekräfta själv eller löser det sig av sig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in