Citat:
Ursprungligen postat av bzero
BTC räknas dock inte som värdepapper utan som en elektronisk tjänst, om det inte har ändrats nyligen.
Så vad innebär det då? Vad räknas bitcoins som då? Valuta? Olagligt att tradea med valutor väl?
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Plocka ut några enstaka tusenlappar åt gången med nån veckas mellanrum så borde du väl klara dig.. kanske?
Sen går det ju också att spendera bitcoins på allt fler ställen, och göra av med pengarna på det sättet.
http://www.bitcoinstore.com/ öppnade förra veckan, där finns en massa elektronikgrejer och en del annat. Riktigt bra priser på vissa grejer (jämförde precis en kamera - $232 (5 BTC) på bitcoinstore och $260 på newegg.com).
https://en.bitcoin.it/wiki/Trade <- där finns en låååång lista på ställen där du kan handla med bitcoins. Ju mindre du får kvar att eventuellt betala skatt för, desto bättre.
Använder mtgox och de skulle straffknulla mig på avgifter med varje uttag. Tar hellre ut allt direkt!
Den där bitcoinstore sidan var en bra idé! Ska dra hem ett par datorer för några tiotal bitcoins, så att jag har mindre att dra ut.
Citat:
Ursprungligen postat av gunstigjunker
Det borde vara 30% skatt på vinsten, precis som vid handel med värdepapper.
Säker på det?
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Sälj dom för kontanter. Så skulle jag göra om jag sålde knark på SR.
Försöker du antyda något? Hur säljer jag bitcoins kontant då? Måste jag leta på en köpare på något forum?
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Strunta i min idé att fråga bitcoin-entusiasterna förresten, maila btcx istället och fråga, det är ju deras affärsidé att köpa och sälja bitcoins, så det borde vara en vanlig kundfråga som dom ska kunna svara på. På Skatteverket vet dom säkert inte ens vad bitcoins är för något utan att vidarekoppla en fjorton gånger till nån nisse i källaren som har koll.
Har mailat dom. Fick snabbt svar om att all vinst alltid ska skattas, med undantag för något orelevant.
Han sa också att det var upp till mig att kontakta skatteverket och redovisa vinsten. Eftersom att jag lagt in pengar och handlat för bitcoins sen tidigare så kan jag nog få bort en del "vinst" på det sättet, men det vore ändå praktiskt om någon visste huruvida skatteverket kommer kontakta mig om jag får in 100 000 på mitt konto från polska Mt.Gox?