2011-06-20, 01:30
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Den stora nedgången för ett par dagar sedan och det som hände ikväll visar tydligt en av Bitcoins största svaghet. Det krävs förhållandevis få trades för att få igång en kraftig nedgång och när stenen väl är i rullning så ...

Jag tror inte en myndighet eller organisation som vill stoppa Bitcoin behöver bry sig om att försöka förbjuda den. Det skulle bara skapa onödigt uppmärksamhet. Istället kan man med relativt lite kapital sälja mycket snabbt och skapa en total krasch. Det är möjligt att Bitcoin återhämtar sig efter en krasch, men jag tror inte att den gör det om proceduren upprepas fler gånger.

Det var knappast så att det var "få trades". En (väldigt rik) användare som ägde 13% av den totala valutamängden fick sitt konto hackat. Det i sig är ju lite oroväckande iofs.
Citera
2011-06-20, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Mt.Gox BtC exchange har blivit hackad och rollback ska göras på gjorda transaktioner:
https://support.mtgox.com/entries/20208066-huge-bitcoin-sell-off-due-to-a-compromised-account-rollback

Ingen förklaring ges till hur databasen kunnat komprometterats och hur kunderna ska hållas skadelösa. Det här visar hur illa BtC är genomtänkt som valuta. Mitt intresse för BtC har nu svalnat avsevärt och jag jämställer e-valutan med Zimbabwes monopolpengar. Vilket skämt.
Helst skall man minimera mängden pengar och bitcoins man har hos en sådan tjänst. Bättre att ha sina Bitcoins i sin digitala plånbok på sin egen dator eller på USB-minne. Sen tycker jag du överdriver, visst är det dåligt men samtidigt är det inget emot hur mycket som förloras pga. hacking och andra brister i det vanliga kreditkortssystemet årligen.

Förresten:
http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Flash_Crash
Senast redigerad av Split.Horizon 2011-06-20 kl. 02:33.
Citera
2011-06-20, 02:36
Medlem
d0s avatar
Citat:
Mt.Gox BtC exchange har blivit hackad och rollback ska göras på gjorda transaktioner:
https://support.mtgox.com/entries/20208066-huge-bitcoin-sell-off-due-to-a-compromised-account-rollback

Ingen förklaring ges till hur databasen kunnat komprometterats och hur kunderna ska hållas skadelösa. Det här visar hur illa BtC är genomtänkt som valuta. Mitt intresse för BtC har nu svalnat avsevärt och jag jämställer e-valutan med Zimbabwes monopolpengar. Vilket skämt.
Det är inget fel på valutan. Felet ligger hos MtGox.
Citera
2011-06-20, 02:36
Medlem
Citat:

Ingen förklaring ges, precis som när PSN eller banker (historiskt) hackats. Kanske också viktigare att fixa problemet så snabbt som möjligt?

De har stoppat inloggningar, kommer se till att alla måste byta sitt lösen, gått ut med en väldigt ärlig och öppen varning (inte mörkat något vad jag kan se) och pratar om någon form av rollback - vilket kommer bli intressant att se vad de menar, då man inte kan "ta tillbaka" bitcoins, men det är väl troligt att de kommer göra något för att göra folk nöjda.

Visst, trist och kanske hade de undermålig säkerhet, samtidigt så är uppenbarligen inga system 100% säkra här i världen. Jag tycker de verkar sköta det så bra man kan begära so far, sen får vi väl se...

Sen kan man undra vem som har sina pengar liggande kvar på ett online konto på det viset, jag gör inte så på Paypal heller...

Valutan i sig har väl exakt noll att göra med att en exchange blev hackad? Om Forex blir rånat, är Euro en Zimbabwevaluta då också?
Citera
2011-06-20, 10:57
Medlem
Quite a bit of new information now at https://support.mtgox.com/entries/20208066-huge-bitcoin-sell-off-due-to-a-compromised-account-rollback, especially interesting is how the "hack" happened.

Citat:
[Update - 6:30 GMT] Still here. Still working hard to get things online.
SHA-512 multi-iteration salted hashing is in enabled and ready for when we get users reactivating their accounts
We are going to push our relaunch time to 2:00am GMT tomorrow so we have time to launch a our new backend and withdraw passwords.
Thanks to everyone sending the supportive emails and our extremely patient users.

[Update - 3:45 GMT] DO NOT DOWNLOAD ANYTHING
If you receive ANY email which seems coming from Mt.Gox asking you to download something (certificate, generating program, etc), DO NOT DOWNLOAD. Do not either input your password on any site which is not MTGOX.COM.

[Update - 2:06 GMT] What we know and what is being done.
It appears that someone who performs audits on our system and had read-only access to our database had their computer compromised. This allowed for someone to pull our database. The site was not compromised with a SQL injection as many are reporting, so in effect the site was not hacked.
Two months ago we migrated from MD5 hashing to freeBSD MD5 salted hashing. The unsalted user accounts in the wild are ones that haven't been accessed in over 2 months and are considered idle. Once we are back up we will have implemented SHA-512 multi-iteration salted hashing and all users will be required to update to a new strong password.
We have been working with Google to ensure any gmail accounts associated with Mt.Gox user accounts have been locked and need to be reverified.
Mt.Gox will continue to be offline as we continue our investigation, at this time we are pushing it to 8:00am GMT.
When Mt.Gox comes back online, we will be putting all users through a new security measure to authenticate the users. This will be a mix of matching the last IP address that accessed the account, verifying their email address, account name and old password. Users will then be prompted to enter in a new strong password.
Once Mt.Gox is back online, trades 218869~222470 will be reverted.
Citera
2011-06-20, 12:11
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split.Horizon
Helst skall man minimera mängden pengar och bitcoins man har hos en sådan tjänst. Bättre att ha sina Bitcoins i sin digitala plånbok på sin egen dator eller på USB-minne. Sen tycker jag du överdriver, visst är det dåligt men samtidigt är det inget emot hur mycket som förloras pga. hacking och andra brister i det vanliga kreditkortssystemet årligen.

Förresten:
http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Flash_Crash

Nu var inte den här händelsen avgörande för mig utan den kom som grädde på moset. Det ska bli intressant att se hur man löser det med en rollback på gjorda transaktioner utan att kunderna drabbas.
Citera
2011-06-20, 12:14
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kribblo
Ingen förklaring ges, precis som när PSN eller banker (historiskt) hackats. Kanske också viktigare att fixa problemet så snabbt som möjligt?

De har stoppat inloggningar, kommer se till att alla måste byta sitt lösen, gått ut med en väldigt ärlig och öppen varning (inte mörkat något vad jag kan se) och pratar om någon form av rollback - vilket kommer bli intressant att se vad de menar, då man inte kan "ta tillbaka" bitcoins, men det är väl troligt att de kommer göra något för att göra folk nöjda.

Visst, trist och kanske hade de undermålig säkerhet, samtidigt så är uppenbarligen inga system 100% säkra här i världen. Jag tycker de verkar sköta det så bra man kan begära so far, sen får vi väl se...

Sen kan man undra vem som har sina pengar liggande kvar på ett online konto på det viset, jag gör inte så på Paypal heller...

Valutan i sig har väl exakt noll att göra med att en exchange blev hackad? Om Forex blir rånat, är Euro en Zimbabwevaluta då också?

Sant att det inte har med valutan att göra och som jag precis sa i föregående postning så var det här något som fick bägaren att rinna över för mig.
Citera
2011-06-20, 15:59
Medlem
d0s avatar
Citat:
Sant att det inte har med valutan att göra och som jag precis sa i föregående postning så var det här något som fick bägaren att rinna över för mig.
Varför det? Massvis med svenska banker har rånats genom tiderna; tror du inte längre på svenska kronan? Finns det någon valuta som aldrig blivit stulen? I detta fallet har mynten inte ens försvunnit och marknaden har rullats tillbaka (snart).
Citera
2011-06-20, 17:45
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0
Varför det? Massvis med svenska banker har rånats genom tiderna; tror du inte längre på svenska kronan? Finns det någon valuta som aldrig blivit stulen? I detta fallet har mynten inte ens försvunnit och marknaden har rullats tillbaka (snart).

Kronan backas av skatteintäkter från arbete och handelsöverskott, det gör inte BtC. Virtuella mynt är en sak men i det här pyramidspelet har inte BtC något egentligt värde och är enbart giltigt som betalningsmedel för ljusskygga transaktioner.

Denna fuckup av databasansvariga har bara bevisat att tillförlitligheten i säkerheten var bristfällig. Valutan i sig saknar jag förtroende för då den skapats ur tomma intet och har bara ett värde så länge någon tror att den har ett värde. Vem garanterar att en BtC är värd något nästa vecka, om ett år, om tio år? Skulle du placera ditt pensionskapital i coins?
Citera
2011-06-20, 17:56
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Kronan backas av skatteintäkter från arbete och handelsöverskott, det gör inte BtC. Virtuella mynt är en sak men i det här pyramidspelet har inte BtC något egentligt värde och är enbart giltigt som betalningsmedel för ljusskygga transaktioner.
Okej, berätta i så fall var jag kan byta in mina kronor till det som de backas av.

Citat:
Denna fuckup av databasansvariga har bara bevisat att tillförlitligheten i säkerheten var bristfällig. Valutan i sig saknar jag förtroende för då den skapats ur tomma intet och har bara ett värde så länge någon tror att den har ett värde. Vem garanterar att en BtC är värd något nästa vecka, om ett år, om tio år? Skulle du placera ditt pensionskapital i coins?
Säkerheten på banken, ja. Valutan hade inget med det hela att göra. Dessutom lyckades du precis beskriva merparten av dagens valutor när du attackerade bitcoin. Grattis!
Citera
2011-06-20, 18:13
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Okej, berätta i så fall var jag kan byta in mina kronor till det som de backas av.

Riksgäldens obligationer kanske vore något.

Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Säkerheten på banken, ja. Valutan hade inget med det hela att göra. Dessutom lyckades du precis beskriva merparten av dagens valutor när du attackerade bitcoin. Grattis!
Sant men sen finns det guld och silver som gäller som valuta. Hellre en guldtacka än ett USB minne med BtC.
Citera
2011-06-20, 18:14
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0
Jag skulle inte vara helt säker på att mynten inte har försvunnit. Vi såg en transaktion på 500.000 BTC mitt under attacken. Enligt Mt Gox ägare så var det han själv som flyttade dessa till en offline-plånbok för att skydda dem. Detta kan vara sant men jag har inte sett några bevis för att han fortfarande har dem. Så om Mt Gox inte kan bevisa att de fortfarande är solventa så gissar jag på att vi får se bitcoin-världens första bank run de kommande dagarna.

Citat:
Sant men sen finns det guld och silver som gäller som valuta. Hellre en guldtacka än ett USB minne med BtC.
Vad backar guld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in