2011-03-17, 20:06
Medlem
MoLoKs avatar
http://roleplayingissogay.wordpress....-is-all-about/

Alltid värt att läsa igen.
Citera
2011-03-17, 21:46
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
"Konsensus" betyder inte "majoritet", det betyder att samtliga inblandade är överens.
con·sen·sus
   /kənˈsɛnsəs/ Show Spelled[kuhn-sen-suhs] Show IPA
–noun, plural -sus·es.
1.
majority of opinion: The consensus of the group was that they should meet twice a month.
2.
general agreement or concord; harmony.
-Dictionary.com
konsensus s. -en
*sammstämmighet mellan parter som har olika intressen
-SAOL
Definition två enl. dictionary.com var ungefär vad jag menade med ordet.

Slog du upp ordet eller gissade du bara?
Citera
2011-03-17, 22:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Definition två enl. dictionary.com var ungefär vad jag menade med ordet.

Läs igen.

Är en grupp inte överens så råder inte konsensus oavsett vad majoriteten tycker eller bestämmer. Även om en majoritet tycker att Assange är ett kräk, vilket även det är felaktigt, så råder det ingen konsensus. Konsensus skulle råda om alla kom överens om att Assange inte är perfekt.

Citat:
Slog du upp ordet eller gissade du bara?

Jag vet vad konsensus betyder. Jag har jobbat i kommunal verksamhet.
Citera
2011-03-17, 22:56
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Är en grupp inte överens så råder inte konsensus oavsett vad majoriteten tycker eller bestämmer. Även om en majoritet tycker att Assange är ett kräk, vilket även det är felaktigt, så råder det ingen konsensus. Konsensus skulle råda om alla kom överens om att Assange inte är perfekt.
Det är uppenbart att den betydelsen inte är gångbar längre, i alla fall i den anglosaxiska delen av världen. Det brukar talas om konsensus vad gäller global uppvärmning. Det finns ett flertal forskare med relevanta utbildningar som inte håller med. Ändå har jag aldrig sett någon bedriva semantik kring den frågan.

Du verkar ha rätt när det kommer till den svenska definitionen. Jag använde dock den engelska definitionen. Jag utgår ifrån att du känner till skillnaden mellan orden general och absolute.

Tack för korrektionen.
Citera
2011-03-18, 00:04
Medlem
AbuNidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Två frågor:
1. Vad i de två länkarna visar på bristande "statsmannamässighet"; du bör då börja med att förklara för menligheten vad "statsmannamässighet" är för något.
2. Vad har "statsmannamässighet" med något över huvud taget att göra, i detta fall och för Wikileaks generellt?
1. JA's otåliga och självgoda beteende samt brist på distans.
2. JA framställer gärna sig själv som en statsman, som en medborgare höjd över all misstanke. Jag menar att det är en genial strategi för en organisation som WL, förutsatt att den som målar upp den bild åtminstone kan ge sken av att leva upp till bilden.
Citera
2011-03-18, 00:10
Medlem
AbuNidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
..."vad jag vet..". Vet Du egentligen något om Sofia Wilens motiv?

Eller vet Du något om vilka påtryckningar som förekommit mot rättsvårdande myndigheter?

Som vän till WL har Du kanske tagit del av Cable Stockholm 09-141 och noterat hur amerikanska ambassaden oblygt ställde krav på justitiedepartementet och hotade med handelssanktioner, om utfallet i Piraträttegången inte blev den önskade. Hur kan Du vara så säker på att ingen direkt eller indirekt inblandning sker denna gång?

http://falkvinge.net/2010/12/22/cabl...a-retention-2/

#prataomdet ser tyvärr, i mina ögon, ut som ett handtag till WL:s fiender. Även om det inte var Din avsikt.
SW's motiv har jag ingen aning eller ingen åsikt om.

Att utländska krafter påverkar svenskt rättsystem är inget chockerande, det är väl självklart, men det har ju verkligen inget med Prata om det att göra.

Prata om det har inte och har aldrig haft andra motiv än det offentliga samtalet om sex. Jag har försökt, men ännu inte sett hur detta kan skada JA eller påverka rättsfallet. Jag har heller inte fått intrycket från någon annan inblandad att det skulle handla om JA, WL eller AA.
Citera
2011-03-18, 00:21
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuNidal
SW's motiv har jag ingen aning eller ingen åsikt om.

Att utländska krafter påverkar svenskt rättsystem är inget chockerande, det är väl självklart, men det har ju verkligen inget med Prata om det att göra.

Prata om det har inte och har aldrig haft andra motiv än det offentliga samtalet om sex. Jag har försökt, men ännu inte sett hur detta kan skada JA eller påverka rättsfallet. Jag har heller inte fått intrycket från någon annan inblandad att det skulle handla om JA, WL eller AA.
Det handlar väl om att försöka bilda opinion och propagera för så att folket lättare kan acceptera en dom mot JA. Det förstår du väl själv att det kan påverka den allmänna uppfattningen, förnekar du det är du ju bara dum.

Sen att det misslyckas är en annan femma.
Citera
2011-03-18, 01:47
Medlem
Veritas-Detectors avatar
Ännu en från twitter-kampanjen #prataomdet har insett att slaget är förlorat.

Det var några veckor sedan #prataomdet-stormen bedarrade. Jag kan inte minnas när vi senast hade en lika konstruktiv och hoppfull diskussion om makt, genus och sex.

Åsa Petersens uttalande andas viss besvikelse över att twitter-tsunamin inte nådde över kanten på badbaljan. Emellertid har ett nytt mål dykt upp, på en för Åsa mera lämplig nivå:

Åsa Petersen uttrycker nu hur hon får feministisk svindel av Linda Bengtzings bidrag till Eurovisionsschlagern!
http://www.aftonbladet.se/debatt/art...rticleComments

Så Åsa kan lugnt twittra vidare åtminstone fram till finalen i maj. Därefter har hon ju möjligheten att följa Elin Grelssons berömvärda exempel och ”komma ut”.
Se https://www.flashback.org/sp29520712

Fakta:

Åsa Petersen, Luleå skrev bl.a. den 17/1 -2011 i Norrländska Socialdemokraten en text om #prataomdet
http://www.nsd.se/opinion/ledare/art...icleId=5910030

Från 2003 till 2004 var Åsa Petersen sakkunnig hos jämställdhetsminister Mona Sahlin. På Stockholm Pride 2006 fick hon Regnbågspriset för opinionsbildning om hbt-rättigheter. ”Det är jag fortfarande stolt över”, skriver hon.

Mellan 1999 och 2010 var Åsa ledarskribent på Aftonbladet. P.g.a. ”omständigheter” fick hon därefter nöja sig med Piteå-Tidningen och Dala-Demokraten. Numera titulerar hon sig frilansskribent.

En av Åsas stora idoler är den omtalade HBTQ-fotografen Elisabeth Ohlson Wallin, vars utställning Ecce Homo orsakade att Uppsala domkyrka bombhotades. Åsa om Elisabeth: ”Hon har tagit Jesus tillbaka från kyrkans heterofundamentalister. Gjort drottningen och tjackhoran till jämlikar. Visat hur den svenska homofobin dödar. Skildrat kvinnor som vackrast med mörka raggarsträngar och svällande biceps.

En del av Åsa Petersens twitter, sparat för eftervärlden, från den falska gräsrotskampanjen #prataomdet:
http://twitter.com/asapetersen

Han hade varit efter mig hela kvällen. Med ord och händer. Jag stirrade honom stint i ögonen och sa högt och tydligt "NEJ!" #prataomdet
2010-12-18 22:20:51 via web

Jag sov över på festen, i ett annat rum än honom. På morgonkvisten vaknade jag av att han hade sex med mig bakifrån. #prataomdet
2010-12-18 22:22:02 via web

Jag ställde till ett jävla liv. Väckte alla i lägenheten och berättade vad som hade hänt. Alla trodde på mig. #prataomdet
2010-12-18 22:24:22 via web

Men jag anmälde aldrig. För det var jag en alldeles för offentlig feminist. #prataomdet
2010-12-18 22:25:37 via web

Har bara en text kvar att lämna innan jullovet. Jag gjorde det. Jag klarade den här jobbhösten! Och jag har haft så roligt!
2010-12-20 22:57:20 via web

Bland Åsas twitter-kompisar är förstås det vanliga gänget, varav flera (alla?) följer den här tråden.
Senast redigerad av Veritas-Detector 2011-03-18 kl. 01:54.
Citera
2011-03-18, 08:13
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas-Detector

Men jag anmälde aldrig. För det var jag en alldeles för offentlig feminist. #prataomdet
Aha! Ett nytt rön! De frilansande publicisterna på söderns höjder kan inte anmäla våldtäkt, för de är 'offentliga feminister'!

Den som tror på detta är lika godtrogen som Butters
Citera
2011-03-18, 10:09
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdbasher
Märkligt att utgå ifrån att det är detta engagemang som "dödat" något. Hashtaggen får minskad betydelse av den helt naturliga processen att nyhetens behag är borta och de flesta som ville berätta har berättat. Texterna i media försvinner av ungefär samma skäl, förutom de utvecklade resonemangen som tex jag varit med och fört i bla Tendens. Det finns inget egenvärde i att "Prata om det" lever vidare. Misslyckandet ni pratar om finns inte.

Tyvärr delar jag inte den uppfattningen, sen vore det naturligtvis förmätet av mig att ta på mig hela skulden för er död. Bara det faktum att ni är döda, och att du medger det är gott nog.

Det är inte för utan att du påminner om den berömda djurhandlaren i Monty Python - Dead Parrot som desperat försöker hitta en god synonym till död. Så för all del ta en titt och jämför, visst finns det likheter http://www.youtube.com/watch?v=4vuW6tQ0218. Att retoriskt försöka krångla sig ur en moralisk dilemma fungerar helt enkelt inte.

Kampanjen oavsett hur rättfärdig du tycker den var , är rökt. Ni försökte uppfinna ett lagrum som inte fanns till förmån för målsägaren. Detta kommer att skada hennes och er trovärdighet för lång tid framöver. Sett i ett större sammanhang var det politiskt självmord.

Jag är inte främmande för att ni så i grunden utmanat grundläggande värden. Att det kommer få följdverkningar långt utanför misstankarna mot målsägaren. Det kommer även slå mot feministrörelsen och hbtq frågorna. Med sådana kompisar som ni, behöver feministerna inga andra fiender. Den arrogans och brist på respekt som ni så tydligt visat säger mer än tusen ord.
Citera
2011-03-18, 10:16
Medlem
espressinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veritas-Detector
Ännu en från twitter-kampanjen #prataomdet har insett att slaget är förlorat.

Det var några veckor sedan #prataomdet-stormen bedarrade. Jag kan inte minnas när vi senast hade en lika konstruktiv och hoppfull diskussion om makt, genus och sex.

Åsa Petersens uttalande andas viss besvikelse över att twitter-tsunamin inte nådde över kanten på badbaljan. Emellertid har ett nytt mål dykt upp, på en för Åsa mera lämplig nivå:

Åsa Petersen uttrycker nu hur hon får feministisk svindel av Linda Bengtzings bidrag till Eurovisionsschlagern!
http://www.aftonbladet.se/debatt/art...rticleComments

Så Åsa kan lugnt twittra vidare åtminstone fram till finalen i maj. Därefter har hon ju möjligheten att följa Elin Grelssons berömvärda exempel och ”komma ut”.
Se https://www.flashback.org/sp29520712

Fakta:

Åsa Petersen, Luleå skrev bl.a. den 17/1 -2011 i Norrländska Socialdemokraten en text om #prataomdet
http://www.nsd.se/opinion/ledare/art...icleId=5910030

Från 2003 till 2004 var Åsa Petersen sakkunnig hos jämställdhetsminister Mona Sahlin. På Stockholm Pride 2006 fick hon Regnbågspriset för opinionsbildning om hbt-rättigheter. ”Det är jag fortfarande stolt över”, skriver hon.

Mellan 1999 och 2010 var Åsa ledarskribent på Aftonbladet. P.g.a. ”omständigheter” fick hon därefter nöja sig med Piteå-Tidningen och Dala-Demokraten. Numera titulerar hon sig frilansskribent.

En av Åsas stora idoler är den omtalade HBTQ-fotografen Elisabeth Ohlson Wallin, vars utställning Ecce Homo orsakade att Uppsala domkyrka bombhotades. Åsa om Elisabeth: ”Hon har tagit Jesus tillbaka från kyrkans heterofundamentalister. Gjort drottningen och tjackhoran till jämlikar. Visat hur den svenska homofobin dödar. Skildrat kvinnor som vackrast med mörka raggarsträngar och svällande biceps.

En del av Åsa Petersens twitter, sparat för eftervärlden, från den falska gräsrotskampanjen #prataomdet:
http://twitter.com/asapetersen

Han hade varit efter mig hela kvällen. Med ord och händer. Jag stirrade honom stint i ögonen och sa högt och tydligt "NEJ!" #prataomdet
2010-12-18 22:20:51 via web

Jag sov över på festen, i ett annat rum än honom. På morgonkvisten vaknade jag av att han hade sex med mig bakifrån. #prataomdet
2010-12-18 22:22:02 via web

Jag ställde till ett jävla liv. Väckte alla i lägenheten och berättade vad som hade hänt. Alla trodde på mig. #prataomdet
2010-12-18 22:24:22 via web

Har bara en text kvar att lämna innan jullovet. Jag gjorde det. Jag klarade den här jobbhösten! Och jag har haft så roligt!
2010-12-20 22:57:20 via web

Bland Åsas twitter-kompisar är förstås det vanliga gänget, varav flera (alla?) följer den här tråden.

Veritas, stringent belysande och som vanligt välformulerat!
Citera
2011-03-18, 11:52
Medlem
Citat:
Dock att jag aldrig sagt att man ska känna sig traumatiserad, inte heller har kampanjen uttryckt detta.

Däremot tror jag att mäns ovana att reflektera över om allt är schysst mot en själv gör att man bara kan välja att se sig själv som "schyssta killen" eller "våldtäktsman", det senare inget som någon ser sig som, samtidigt som kvinnor bara kan välja offer eller inte. Det är problemet. Vi har alltid varit tydliga med att det inte handlar om att få fram offer eller förövare, sajten är bara en arena för berättande. Däremot har flera berättelser varit av ett tydligare övergreppsslag.

Problemet är väl att eran kampanj befäster precis vad du säger där? :S..
Kvinnor har enbart lagt in offerhistorier och män nästan uteslutande tvärtom.
Detta har det t.om uppmanats till.

Så, antingen är kampanjen ett totalt misslyckande, eller så ljuger du, eller så har du bara inte följt kampanjen som jag har.
Eller så får du förklara närmare.

Citat:
Det beror väl på om hon är bra eller inte? Ser inget principiellt hinder för en schizofren (vilket var det enda jag hittade med snabb titt) att föreläsa, nej.

Sammanfattat kan man väl säga att Berny P Var den som gjorde det riktigt trendigt att skära sig i armarna och käka mer piller än en cancersjuk.
Detta blev efter att hon skrev sin bok "vingklippt ängel" som blev jättepopulär.

Det är ett exempel på hur fel det kan gå, hur goda intentionerna än må vara.
Sjuka människor ska inte föreläsa för andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in