Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Har du någon åsikt om Assange beteende som gäst?
Om du har det anser du att han är en god gäst?
Tjena! Har varit lite upptagen, men för att svara på frågan direkt ställt till mig - ja.
Åsikten om Assange som gäst: Han verkar helt reko. Assange smyger in i badrummet på nätterna för att inte störa värdinnan när han själv är sömnlös och arbetar på datorn. Hänsynsfullt (och förmodligen ganska obekvämt), och ganska självklar hyfs. Han städar även undan disk efter kräftskiva som inte arrangerades av honom, utan av värdinnan, vilket också är vanlig hyfs (de skall ju bägge sova i kräftstinke-ettan). Jag ser inga uppgifter i förhör som visar att han skulle vara en ohyfsad gäst utom en detalj - den att han inte spolar på toaletten. Vad det kan komma sig att han inte gör detta, om uppgiften är sann, vet jag inte. Det kan vara att han som vattensparande Australiensare inte spolar efter lättat tryck, han kanske glömde en gång, det kan helt enkelt vara så att en hel del män här i världen inte spolar efter "nummer ett". Min sambo är ett exempel, han fick den vanan när han bodde i ett torkområde, och det retar mig, men han fäller ned locket och sätter på korken på tandkrämstuben så jag förlåter honom för den märkliga vanan på villkor att han är den som städar toaletten.
Därimot får jag ett konstigt intryck av Sofia via hennes förhör. Kvinnan verkar konstant förnärmad. Det är möjligt att hon har någon slags bokstavskombination som gör det svårt för henne att läsa av social situationer. Det är också möjligt att hon bara är rakt igenom korkad.
Exempel taget från det emotionellt målande konceptförhöret. Notera att subjektiva ord kommer från detta. Kursiverar hennes subjektiva uppfattningar.
Citat:
En halvtimme innan föredraget skulle hållas kom Anna fram till Sofia och frågade om hon kunde hjälpa till med att köpa en sladd till Julians dator. Det saknades en kabel och Sofia hade ju erbjudit sig att hjälpa till. Sofia gick fram till Julian för att höra vad det var för kabel han behövde. Han förklarade vad det var för sort och skrev dessutom ned det på en lapp. Hon tog emot lappen och stoppade den i fickan. Julian sa föraktfullt: "You didn't even look at the note".
Sedan hånglar de på bion:
Citat:
När ljuset tändes satt hon i hans knä och han försökte sätta på henne behån. Hon tyckte det blev pinsamt att sitta så inför sina kollegor som hon visste kunde ha sett allt.
Men det var aldrig såpass pinsamt att hon sa lägg av, eller nekade att hångla med honom. !??
Citat:
Hon hade fått kramp i magen av en smörgås hon åt på vägen hem och sa att hon ville gå och lägga sig. Han insinuerade att det inte handlade om maten utan att det var skuldkänslor.
Det där är bara märkligt, varför skulle snubben hon just hånglat med insinuera att det handlade om skuldkänslor, när kvinnan så vitt vi vet i detta förhör, inte har skäl att känna skuld? Hon är varken gift eller sambo.
Citat:
Han sa att han skulle vara på ett möte som kunde dra ut på tiden fram till halv nio på kvällen men att han kunde ringa tillbaka till henne senare, Han frågade också hur det var med hennes mage. Han insinuerade att hon hade ljugit om sina magsmärtor och när han sa det talade han om henne i tredje person.
Här börjar jag fråga mig om Sofia överhuvudtaget förstår vad Julian säger. Först frågar han (artigt) om hennes mage. Tänk på hur hans engelska ter sig, han har ett språkbruk som är intelligent, precist och ofta ser vi honom tala om abstrakta idéer. Dessutom är det hans första språk, jag har bekanta som just lärt sig svenska som inte förstår när svenskar är "ironiska". Han insinuerar att hon ljög? Eller säger han att det var psykosomatiskt som i den första konversationen om hennes mage? Det är skillnad, och den är inte liten.
Två gånger nämner Sofia att Julian kollar twitter, en gång på Naturhistoriska, och en gång på pendeltåget.
Citat:
Han ägnade mer uppmärksamhet åt datorn än åt henne.
Verkar vara där skon klämmer alltså. Det är pinsamt att hångla på jobbet, det är irriterande när Julian inte hånglar.
När de väl kommer till skott i hennes säng: "De höll på i timmar" och sedan blir det inget just då "
hon kände sig avvisad och chockad" man kan inte pleasa denna dam alls.
Citat:
Vid ett tillfälle när han tog henne bakifrånvände hon sig mot honom och log och han frågade vad hon log för, vad hade hon att le åt, Hon tyckte inte om hans underton.
Det var droppen. Han är alltså i henne, doggystyle, och stöter in och ut just då, och när hon ler frågar han: "What are you smiling about, what do you have to smile about?" har hon aldrig hört sängkammarsnack förut?
Citat:
Hon ville inte lämna honom ensam i lägenheten, hon kände ju inte honom så väl, men gjorde det ändå.
Man undrar ju varför hon ligger med folk hon inte känner så väl? Är lägenheten hennes mer värd än hennes dygd? Damen har felpriroiterat sig själv och sina "vackra bröst" som alla kollegor på Naturhistoriska möjligen har sett nu.
Man får en bättre bild av vad som sker om man jämför hennes konceptförhör med alla andra vitnnesförhör.
Citat:
JW: Ja hon hette Sofia. Eh, och... Hon, hon blev placerad längst ut vid bordet. För att jag tror alla i praktiken kände att hon inte riktigt skulle vara där. Eh och så diskuterade
vi gemensamt hur vi tyckte att seminariet hade gått till eh, och antal andra frågor liksom utav politisk och journalistisk karaktär.
Eh jag noterade en väldigt konstig passage. För hon satt tyst under, under hela lunchen. Hon satt bredvid Julian. Jag tror att det var Peter, Julian, hon, jag, Anna, Donald. Eh, och hon satt tyst under hela lunchen och hade ingenting att egentligen inflika under, med de eh, i de ämnen som vi diskuterade. Och rätt som det var så, så gjorde hon ett inbrott i samtalet. Och så frågade hon, hon tittade väldigt intensivt på Julian och så frågade hon, tyckte, tyckte du om din ostmacka eller något sådant typ. Och jag reagerade till, jag kommer inte ihåg om det var en ostmacka men det var någonting sådant, något, någonting väldigt trivialt. Eh och, och han ryckte till också. Och upptäckte att hon satt där bredvid. Och så tittade han på henne, eh... Och så sa han, eh,
ja vill du smaka. Och så tog hon en tugga från hans ostmacka. Eh, och (skrattar till)... Ja om ni föreställer er att ni sitter liksom med ett gäng poliser liksom och sedan så är det någon person som ni inte riktigt vet vem del är som tar en tugga utav eran kompanjons ostmacka eh, blir man lite förbryllad.
Det låter ju som om Sofia hade svårt att hänga med i lunchen, och grep sitt tillfälle när hon såg att det fanns ett ämne hon kunde hantera (ostmacka).
Men om man läser Sofias vittnesmål om samma händelse låter det såhär:
Citat:
Sofia närmade sig återigen LO-borgen och snappade då upp att broderskaparna skulle bjuda Julian på middag. Sofia frågade om inte hon också kunde få följa med, hon hade ju ändå hjälpt till med att ordna kabeln. Hon blev medbjuden och gick tillsammans med Anna, Julian och hans sällskap och två broderskapare till en restaurang på Drottninggatan mittemot Centralbadet. Hon hamnade bredvid Julian och började prata med honom. Han tittade på henne lite då och då under middagens gång, Vid ett tillfälle när han hade ost på sitt knäckebröd frågade hon honom om han tyckte det var gott och då räckte han fram den till henne och matade henne med den. Senare under middagen sa han att han behövde en laddare till sin laptop, Hon sa att hon
kunde fixa det åt honom, hon hade ju fixat en kabel åt honom tidigare. Han tog tag om henne runt ryggen och sa:"Yes, you give me a cabel". Sofia tyckte detta var smickrande för det var uppenbart att han nu flirtade med henne.
Sofia tolkar ganska friskt vad folk menar när de säger något, tycks det som. Så när Sofias vittnessmål om att efter en natt med minst fyra samlag Julian "beodrar" henne att hämta vatten undrar jag inte om det helt enkelt var så att Julian
bad henne hämta vatten. Och ärligt talat, om sexpartner står upp och du själv ligger ned efter en hel natts halmlek så kan du väl få be om detta utan att anses vara 'en otrevlig gäst' av random människor på nätet? Post-sex regeln är väl ändå att den som först lämnar sängen kan hämta till den andra. Jag vet inte hur många gånger jag bett om vatten, eller hämtat när jag är den som måste ta hand om skyddet, men det har aldrig höjts på några ögonbryn om man ber om något att dricka efter sex, och om detta är det du baserar "Assange är en otrevlig gäst" på förstår jag inte riktigt hur du resonerar. Du kanske kan förklara. Sladdinköpet hade tydligen inte färgat ditt omdöme, så jag antar att det är frukosten som stör dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Hur stor tyngd har jag lagt vid det jag skrivit tycker du? Har jag uttalat mig i absoluter? Jag har skrivit någonting jävligt löst med jävligt lösa termer, t.ex. konsensus som kan betyda allt från en rösts majoritet till att alla är överens. Det är mycket möjligt att jag har ett vridet intryck av det jag läst på slashdot eftersom det lär vara runt två veckor sedan jag läste något sådant där.
Jag har inte heller använt uttrycket överväldigande majoritet. Om det är så du läser är det inte konstigt att du är ute och cyklar.
Det här har redan avhandlats, men du verkar ha missuppfattat vad konsensus betyder.
Det jag undrade om, och bad om länkar till (dvs "
Källa?") var att alla nörds på Slashdot tycker att Assange är en asshat. Uppgiften förvånade mig, då jag inte har sett folk med den åsikten på slashdot. Jag ser gärna denna uppgift styrkt.